[raid] stout plannetje

Pagina: 1
Acties:

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ziehier mijn eerste post vanuit linux :) :)

Ik heb nu dus op een oude 1.2GB schijf mijn installatie werkende gekregen, maar die schijf wil nog wel eens volraken leek me zo. Nu heb ik net het plan opgevat om de hele / map naar /dev/ataraid/d0p2 te kopieren, en dan van daaruit straks linux te booten.

Mijn kernel ondersteunt de raid controller en ik kan er als ik eenmaal geboot heb ook van lezen en zo.

Mijn plan van aanpak is als volgt:
1) Kopieer de hele zut naar de nieuwe startpartitie
2) pas op die partitie lilo.conf aan
3) Pas het linux.bat bestandje zo aan dat loadlin root=/dev/ataraid/d0p2 mee geeft aan de kernel.
4) /etc/fstab aanpassen (tnx voor de hint balk)

Is dit mogelijk en zo ja waar moet ik op letten/wat vergeet ik?

Ik wil graag mijn huidige install *niet* verneuken omdat het me veel moeite gekost heeft om X op gang te krijgen.

ieeeepppppp :P

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
Je zou kunnen overwegen de /usr 'map' (**kuch**) op een andere partitie te zetten en die in je fstab op te geven zodat die partitie gemount wordt tijdens booten.

enne, jouw stappenplan gaat sowieso niet goed werken omdat je OOK /etc/fstab nog aan moet passen.

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Wat doe ik als ik de /usr map verplaats? Komen daar de programma's per user (ook voor root) in te staan?

Als dat ruimteprobleem voor straks op kan lossen is dat natuurlijk een veel betere optie.

waarom is dat trouwens *kuch*?

Verwijderd

root heeft een aparte dir, meestal is het gewoon /root.
althans de meeste distro die ik ken.

wat je wel kunt doen is je gewone hdd houden met daarop alleen /boot.

de rest van de dir zet je op een raid schijf.
zoals "/".

dan hoe je alleen ff je /etc/fstab aan te passen

Verwijderd

Je kunt het als volgt voor elkaar krijgen:
- mount je RAID-schijven onder bijvoorbeeld /mnt/raid
- init 1 (single user mode)
- kopieer alles behalve /proc en /mnt naar je nieuwe schijf (kan eventueel met mc) (let op dat je geen andere, gemounte partities meekopieert)
- maak mountpoints aan op de /mnt/raid partitie voor /proc en /mnt en eventuele andere gemounte partities
- pas je fstab aan in /mnt/raid/etc
- pas je lilo.conf aan in /mnt/raid/etc
- chroot /mnt/raid
- lilo runnen
- rebooten
Als je geen lilo gebruikt maar loadlin moet je je startcommando daar veranderen en niet in lilo.conf. Dan kun je dus die stappen overslaan.

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op woensdag 22 mei 2002 16:38 schreef VROEM! het volgende:
waarom is dat trouwens *kuch*?
Waarschijnlijk omdat 'map' is een micro$oft term is. ;)

• wouzer
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
edit:
dubbel

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Hehe, had ik moeten weten. Vroeger (toen ik nog MSDOS deed met win311) zei ik nog altijd directory :)

Moet die gewoonte maar snel weer in ere herstellen ;)

• VROEM!

VROEM!

broembroem!

Topicstarter
Ik had voor ik het janjanjansen stukje gelezen had al de /usr :) dir :) gekopieerd naar de raid partitie en die partitie gemount onder /usr.

X start nu al op vanaf die partitie (is te horen aan het pruttelen van die schijven), dus dat werkt.

Voor ik dat plan van jan nu uit ga voeren: Hoeveel ruimte komt er nu bij veel geinstalleerde programmatuur in de andere mappen? Denk hierbij aan wat cad shit en hier en daar een spelletje.

• Papillon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 14:18

Papillon

Spring 's in the Air...

Ik zou in dit geval zorgen dat de /boot en /lib/modules op een partitie staan waarvan je 100% zeker weet dat ie ervan kan booten. Ik ben zelf namelijk niet echt overtuigd van het feit dat Linux inderdaad in staat is de kernel van een RAID volume te lezen. Meestal is een /boot partitie van pak em beet 16 MB voldoende om er een aantal kernels te plaatsen.

Zelf ben ik er meer een voorstander van een root partitie op de originele schijf te plaatsen om het booten te vergemakkelijken. De /usr, /home directories zou ik op de RAID volume plaatsen. Linux is ook het meest actief met deze files, de andere files in /bin, /etc, /dev, /sbin nemen nauwelijks ruimte in beslag. De /tmp en /var dirs kun je weer op RAID plaatsen. Op deze manier heb je aan 16 MB voor /boot en pak em beet 128 MB (liever 256) voldoende om er de root partitie te huizen (met /bin, /sbin, /etc en /lib) de resterende dirs zou ik op de RAID volume plaatsen.

Welnu voorbeeld ik heb zelf namelijk een software RAID 0 volume met 2 SCSI schijven. Linux kan eigenlijk niet booten van een software RAID volume. Ik heb daarom een partitie van 16 MB aangemaakt voor /boot, en 256 MB voor /. In RAID 0 heb ik partities voor /usr, /home en /data. Op de laatste heb ik spullen staan die gelinkt zijn met dirs in de root partitie.

F u cn rd ths, u mght hv a gd jb n cmptr prgmmng.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 23 mei 2002 20:31 schreef Papillon het volgende:
Ik ben zelf namelijk niet echt overtuigd van het feit dat Linux inderdaad in staat is de kernel van een RAID volume te lezen.
Ja, dat kan GNU/Linux wel (mits je kernel er support voor heeft uiteraard), zelfs van software raid.
Maar de bootloader kan niet van software raid booten, daarom moet de kernel idd op een niet-software-raid partitie staan (een kleine /boot zoals jij al zei).
Van hardware raid zou de bootloader geen probleem moeten hebben.
En mja... Die promise kaartjes en vriendjes ervan vallen er een beetje tussenin... Ik weet niet of bootloaders daar kernels van kunnen booten...

Verwijderd

Lilo vanaf 22.0 of later kan in ieder geval vanaf een HPT370 RAID-0 booten. Dat heb ik hier werkend gehad. Van andere bootmanagers weet ik het niet.
Pagina: 1