Onnodige toetsenbordknopjes?

Pagina: 1
Acties:

• eL_Jee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 09:53
Ik zat net m'n toetsenbord eens te bestuderen, en kwam tot de conclusie dat er een paar knopjes op zitten waar ik geen id van heb wat het nut ervan is.

Te weten:
* Macro (tussen Z en linker-shift toets)
* Scroll-lock (zit eigenlijk op elk toetsenbord, maar wat mot je ermee?)
* Turbo (heb ik op een ander tobo zitten, zit rechts van de rechter shift)

Verder vraag ik me af waar "SysRq" voor staat. (zelfde toets als print screen)

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:17
Van turbo weet ik dat het al heel oud is. Volgens had ik vroeger (al 15 jaar geleden of zo) een pc met een turbo knop, ging ie volgens mij als het me goed herinner wat sneller van draaien, maar hoe dat werkte weet ik niet.

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Op woensdag 22 mei 2002 16:29 schreef mlevd het volgende:
Van turbo weet ik dat het al heel oud is. Volgens had ik vroeger (al 15 jaar geleden of zo) een pc met een turbo knop, ging ie volgens mij als het me goed herinner wat sneller van draaien, maar hoe dat werkte weet ik niet.
ik had een 386 SX 25 (25 mhz; jawel... kom daar nu nog eens mee aan) en als je de turbo indrukte liep ie volgens mij op 40 Yeehaa... 66% overklokken met een knop ipv potlood/FSB/voltage etc etc :)

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• eL_Jee
Is dus eigenlijk hetzelfde als een gewone turboswitch?
Wat lomp :+

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:33 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

[..]

ik had een 386 SX 25 (25 mhz; jawel... kom daar nu nog eens mee aan) en als je de turbo indrukte liep ie volgens mij op 40 Yeehaa... 66% overklokken met een knop ipv potlood/FSB/voltage etc etc :)
Waarom zou je dat ding dan niet permanent op 40mhz laten draaien :? Beetje vaag systeem lijkt me :)
Dat toetsenbord met turbo-knop hangt hier btw aan een P166 :) (en gaat volgens mij geen 66% sneller als ik erop druk :'()

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

hahaha, dies goed, een turbo knop op je tastaturtje is om de herhaalsnelheid v/d keystrokes in te stellen, niet om de mhztjes van de comp te veranderen :D

doe maar es turbo + 1 en houd dan een letter in
en daarna turbo + 7 en houd dan nog eens een letter in, merk het verschil :D

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:38 schreef Atgast het volgende:

[..]

hahaha, dies goed, een turbo knop op je tastaturtje is om de herhaalsnelheid v/d keystrokes in te stellen, niet om de mhztjes van de comp te veranderen :D

doe maar es turbo + 1 en houd dan een letter in
en daarna turbo + 7 en houd dan nog eens een letter in, merk het verschil :D
Ik ben ff naar de het pc'tje toegelopen en heb het geprobeerd. Ik merk echt geen verschil :? (in word)

• marrekau117
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 19:43
probeer eens met turbo en F1 en F7 is het bij mij in iedergeval

Verwijderd

Wat doet pause/break? rechts naast de scroll lock!! en insert is ook vrij nutteloos volgens mij

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:28
Ik ben ook wel benieuwd naar de betekenis van 'Sys Rq'
Op woensdag 22 mei 2002 16:44 schreef DJ_Michiel het volgende:
Wat doet pause/break? rechts naast de scroll lock!! en insert is ook vrij nutteloos volgens mij
Pause is om je scherm op pause te zetten in commandline modus (lees: DOS, Linux etc).
Ctrl+Pause maakt een 'break', dat stopt een reeds draaiend programma (of batchbestand) in DOS. Zelfde als Ctrl-C.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Verwijderd

Was vooral handig in het Dos tijdperk :)

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 09:44
De turbo is niet meer geactiveerd beste medetweakers..
Dit stamt nog uit de 386/486 tijdperk.. Het knopje heeft nu geen enkel zin.

Ook is het niet zo dat je hem "overklokte" met het knopje, hij ging langzamer lopen als je hem indrukte (dus hij liep normaal OF langzamer, en niet normaal OR sneller)

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 21:20
Damn wat was dat 'Sys Rq' toch ook alweer voor, ik heb het laatst ergen gelezen .. t was iets met IBM of Linux :? .. ik gaat het ff opzoeken

Deze gevonden, tis me nog niet helemaal duidelijk :? http://www.faqs.org/faqs/msdos-programmer-faq/part2/section-20.html

• eL_Jee
Insert gebruik je in word enzow, als insert aanstaat type je over eerder getypte tekst heen, anders voeg je tekst in.

• ritsjoena
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06-2024
De turbo toets/knop was bedoeld was bedoeld om je pc langzamer te laten draaien. Dit bespaart stroom en geeft de proc een extra levensduur Tegenwoordig doet je systeem dit allemaal automatisch en past dit geleidelijk aan aan de behoefte. Vroeger stond de processor vaak hard te draaien voor niets.

De macro toets is bedoeld als extra toets om macro's onder te zetten of hele teksten. Hiermee kan je in bv word deze toets definieren om bepaalde functies uit te laten voeren, ipv diverse toetscombinaties te gebruiken. Hoewel ik het nooit gebruikt heb kan dat op zich wel handig zijn voor veelgebruikte functies.

Scroll lock gebruik ik ook nooit en is volgens mij ook allang achterhaald. Het is een soort automatische pausetoets voor het doorbladeren van bestanden.

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 09:44
Pause knopje gebruik ik dagelijks... In DOS.
Insert ook dagelijks (plakken = SHIFT - INSERT)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-08 19:15
pause/break gebruik je nogweleens in spellen als pauze. DUHHH! >:) en als je in word ofzo aan het typen bent klik eens met je muis minden in de tekst druk op insert en ga typen. Je merkt het

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:43 schreef marrekau117 het volgende:
probeer eens met turbo en F1 en F7 is het bij mij in iedergeval
Keewl, dat werkt :):)
Lollig, maar extreem veel heb je er niet aan :P

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:48 schreef ritsjoena het volgende:
De turbo toets/knop was bedoeld was bedoeld om je pc langzamer te laten draaien. Dit bespaart stroom en geeft de proc een extra levensduur Tegenwoordig doet je systeem dit allemaal automatisch en past dit geleidelijk aan aan de behoefte. Vroeger stond de processor vaak hard te draaien voor niets.

De macro toets is bedoeld als extra toets om macro's onder te zetten of hele teksten. Hiermee kan je in bv word deze toets definieren om bepaalde functies uit te laten voeren, ipv diverse toetscombinaties te gebruiken. Hoewel ik het nooit gebruikt heb kan dat op zich wel handig zijn voor veelgebruikte functies.

Scroll lock gebruik ik ook nooit en is volgens mij ook allang achterhaald. Het is een soort automatische pausetoets voor het doorbladeren van bestanden.
Klinkt handig die macro-toets, heb je aparte software nodig van je toetsenbord om hem in te stellen? Of is er in word gewoon een optie voor?

• XtremeNova
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-07-2025

XtremeNova

Alfa 145 Qv

Scroll Lock in Excel: kies een cel, en zet scroll lock aan. Ga nu heen en weer met je toesten. Het beeld verschuift, maar je verandert niet van cel.
=> Google "Scroll Lock"

I like it red, with 150 bhp..

• Stormtrooper
  • Laatst online: 14-08 21:46

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

SysRq gebruik je in de Unix wereld (sync'en van systeem, killen van processen en rebooten systeem etc. etc. voor als de console niet meer reageert (ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ze noemen het de magic SysRq key), maar vroeger was daar een andere functie voor. Kan me alleen niet meer herinneren wat dat ook alweer was.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4, HP Z1 G1i, BMW R1300 GS Adv ASA.

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:53 schreef XtremeNova het volgende:
Scroll Lock in Excel: kies een cel, en zet scroll lock aan. Ga nu heen en weer met je toesten. Het beeld verschuift, maar je verandert niet van cel.
=> Google "Scroll Lock"
Komen nog wat handige weetjes naar voren zo :)

• ritsjoena
  • Laatst online: 16-06-2024
Op woensdag 22 mei 2002 16:52 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Klinkt handig die macro-toets, heb je aparte software nodig van je toetsenbord om hem in te stellen? Of is er in word gewoon een optie voor?
Ik heb het nooit geprobeert, maar volgens mij kan je hem in bv Word gewoon als sneltoets bij een macro definieren.
Ook dmv het aanpassen van je toetsenbord definities moet je de functie aan kunnen passen. Doch ook hiervoor geldt dat ik dat nog nooit gedaan heb.

iha denk ik dat het met alle software kan waarmee je "functies" onder toetsen kan zetten.

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:55 schreef Stormtrooper het volgende:
SysRq gebruik je in de Unix wereld (sync'en van systeem, killen van processen en rebooten systeem etc. etc. voor als de console niet meer reageert (ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ze noemen het de magic SysRq key), maar vroeger was daar een andere functie voor. Kan me alleen niet meer herinneren wat dat ook alweer was.
Klinkt interessant.
Voor windows zou je die toets eigenlijk aan ctrl-alt-del moeten linken :D (of gewoon reset)

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

scroll-lock kun je bijvoorbeeld gebruiken en een spreadsheat, als scroll-lock aan staat scrollt het document en niet de cursor. Dit kan handig zijn om snel ff een waarde op te zoeken of zo iets. Weet niet of dit in alle programma's zo is. In de Corel applicaties i.i.g. wel.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van...

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 16:56 schreef ritsjoena het volgende:

[..]

Ik heb het nooit geprobeert, maar volgens mij kan je hem in bv Word gewoon als sneltoets bij een macro definieren.
Ook dmv het aanpassen van je toetsenbord definities moet je de functie aan kunnen passen. Doch ook hiervoor geldt dat ik dat nog nooit gedaan heb.

iha denk ik dat het met alle software kan waarmee je "functies" onder toetsen kan zetten.
Lijkt me heel erg handig :)
Ik ga er zo ff wat research naar doen :P

• Emdicy
  • Laatst online: 09-05 23:11
Gebruikt iemand de menutoets (naast de rechter windowstoets) wel eens?
Vind ik ook echt een nutteloze knop.

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 17:11 schreef Emdicy het volgende:
Gebruikt iemand de menutoets (naast de rechter windowstoets) wel eens?
Vind ik ook echt een nutteloze knop.
Tis eigenlijk hetzelfde als de rechtermuisknop. Ik gebruik hem nog wel eens in word. Als je op een woord zit dat hij niet herkent, ff op die toets drukken, dan krijg je suggesties. (wat een tijdsbespraring, je hoeft niet met je hand naar de muis te bewegen ;))

• eL_Jee
Ik kan eigenlijk nix vinden voor die macro-toets. Alleen uitleg hoe je macro's kunt maken in bv. word (om aan een andere sneltoets te linken)

Iemand een id hoe je er iets mee kunt doen?

• Emdicy
  • Laatst online: 09-05 23:11
Op woensdag 22 mei 2002 17:14 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Tis eigenlijk hetzelfde als de rechtermuisknop. Ik gebruik hem nog wel eens in word. Als je op een woord zit dat hij niet herkent, ff op die toets drukken, dan krijg je suggesties. (wat een tijdsbespraring, je hoeft niet met je hand naar de muis te bewegen ;))
Ik heb sinds mijn laatste boekverslag vorig jaar niet meer in Word gewerkt :D

• SPee
  • Laatst online: 14-08 12:12
Ja ik gebruik die menu knop wel eens. Ook soms die Windows knop (1 van de 2 |:()

Maar waarom heb je van die koffieknopje, www, calculator, close, volume, mute, eject, play, stop, enz. knoppen nodig??

Sommige PC's hebben daarvoor al hun volumeknop bij de speakers verwijderd. OK, sommige zijn best wel handig, maar sommige ook niet.

En de num-lock. Ik heb maar 1 keer gezien dat ie gebruikt werd.(2 Servers, 1 input/output voor oproepen menu en schakelen van systeem)

let the past be the past.

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 17:21 schreef SPee het volgende:
En de num-lock. Ik heb maar 1 keer gezien dat ie gebruikt werd.(2 Servers, 1 input/output voor oproepen menu en schakelen van systeem)
Num-lock moet je eigenlijk gewoon permanent aanhebben. Vroeger gebruikte ik hem nog wel op m'n 8086. :)
Daar zat een tobo bij zonder die 4 extra pijltjes, dan heb je hem wel nodig. (ik heb nog op het numpad testdrive gespeeld :P)

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
Waar is die vage tweede windowstoets eigenlijk voor? dat menutje met een muiscursor erbij?

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 17:24 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Num-lock moet je eigenlijk gewoon permanent aanhebben. Vroeger gebruikte ik hem nog wel op m'n 8086. :)
Daar zat een tobo bij zonder die 4 extra pijltjes, dan heb je hem wel nodig. (ik heb nog op het numpad testdrive gespeeld :P)
Ik ook nog wel. *D

Maar waaom zit er eigenlijk ook niet nog een Enter knop aan de linkerkant. Dan kan je muisen en makkelijk Enter gebruiken. Dan hoef je niet je toetsenbord over.
Ik denk toch dat ik dat nog maar eens moet gaan maken.

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De pauze-toets is overigens ook nog wel eens handig. Mocht je een pc hebben die een beetje snel start en je wilt toch bijv. het serienr. van het bios zien of andere bootmeldingen kan je em tijdens het booten ook ff stilzetten...

• cwppol
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-01-2025
Op woensdag 22 mei 2002 17:21 schreef SPee het volgende:

Maar waarom heb je van die koffieknopje, www, calculator, close, volume, mute, eject, play, stop, enz. knoppen nodig??
Ik heb die knopjes aan mijn winamp gelinkt, zijn plugins voor, zodat ik niet steeds naar winamp moet switchen als een nummer me niet aanstaat... Daarvoor zijn ze dan wel weer nuttig.

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 17:38 schreef Wirf het volgende:
Waar is die vage tweede windowstoets eigenlijk voor? dat menutje met een muiscursor erbij?
Is gewoon hetzelfde als je rechtsmuisknop d8 ik....

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 17:39 schreef GloriX het volgende:

[..]

Ik ook nog wel. *D

Maar waaom zit er eigenlijk ook niet nog een Enter knop aan de linkerkant. Dan kan je muisen en makkelijk Enter gebruiken. Dan hoef je niet je toetsenbord over.
Ik denk toch dat ik dat nog maar eens moet gaan maken.
Waar zit je dan met je andere hand als je zit te muizen? Die heb je dan verder toch niet nodig?

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 18:20 schreef eL_Jee het volgende:

[..]

Waar zit je dan met je andere hand als je zit te muizen? Die heb je dan verder toch niet nodig?
Mijn linker hangt een beetje op m'n bureau. Ongeveer waar de Tab zit. En m'n rechterhand op de muis.

Verwijderd

Kep een knop onder ENTER1: Fn .........

Verwijderd

die Fn toets zie je vaak op laptops kan je Fn + andere toets doen voor bijvoorbeeld slaapstand of overschakelen naar externe monitor of volume verhogen of verlagen, zulk soort shit

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:51
Op woensdag 22 mei 2002 19:08 schreef Pizzaboer_JA het volgende:
Kep een knop onder ENTER1: Fn .........
die heb ik idd ook sinds kort. geen idee waar die voor is...

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• eL_Jee
Op woensdag 22 mei 2002 19:14 schreef Breepee het volgende:

[..]

die heb ik idd ook sinds kort. geen idee waar die voor is...
[melig-modus]
Sinds kort... :P
Kom ik 's ochtends m'n bed uit lopen, is er opeens een Fn-toets onder m'n enter gegroeid!!
[/melig-modus]

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 22 mei 2002 17:55 schreef IceOnFire het volgende:
De pauze-toets is overigens ook nog wel eens handig. Mocht je een pc hebben die een beetje snel start en je wilt toch bijv. het serienr. van het bios zien of andere bootmeldingen kan je em tijdens het booten ook ff stilzetten...
Dat is inderdaad wel handig. De laatste keer moest ik vijf keer starten voordat ik zo'n nummer had.
Pagina: 1