Toon posts:

[ALG] programmeer principe *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
edit:
typo: principe

Ik snuffel hier nu regelmatig rond op P&W, maar wat mij opvalt dat er redelijk veel vragen zijn in de trend van: "Hoe maak ik een mp3player?" of zoiets als "hoe kan ik het beste een adresbestand van meer dan 8000 mensen maken?" Dat zijn altijd dingen geweest waar ik nooit problemen mee had, het concrete idee van hoe ik het aan ga pakken, ik loop eigenlijk altijd vast om de details.

Dat soort niet concrete vragen vind ik redelijk ongepast bij het onderwerp programmeren. Wat mij altijd aangetrokken heeft aan programmeren is dat je alles zelf kan doen. Zelf oplossingen verzinnen voor problemen. En niet het aan elkaar plakken van bestaande onderdelen. Dat is natuurlijk uiterst handig als je snel iets moet maken, maar ik heb dat nooit het leuke van programmeren gevonden.

Ik vraag me dan ook af hoe 'jullie' hierover denken, als je (niet proffesioneel, maar gewoon voor de lol) op het idee komen iets te maken, doen jullie dat dan om het resultaat alleen of hechten jullie er ook veel waarden aan dat wat je maakt uit je zelf komt en dat het 'netjes' in elkaar geprogrammeerd is?? Of moet het gewoon werken....?

Verwijderd

princIpe...

edit:
Het was al opgemerkt... :D

Verwijderd

Topicstarter
ja oeps

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-09 19:30
Op woensdag 22 mei 2002 15:51 schreef unteraarsch het volgende:

Dat soort niet concrete vragen vind ik redelijk ongepast bij het onderwerp programmeren. Wat mij altijd aangetrokken heeft aan programmeren is dat je alles zelf kan doen. Zelf oplossingen verzinnen voor problemen. En niet het aan elkaar plakken van bestaande onderdelen. Dat is natuurlijk uiterst handig als je snel iets moet maken, maar ik heb dat nooit het leuke van programmeren gevonden.
Ik vind dat een algemene discussie best wel interessant kan zijn. Zo verbreed je je visie.
Note: met een algemene discussie bedoel ik niet zoiets als: Hoe begin ik eraan, maar eerder de mening van iemand anders vragen, vragen om alternatieven, ed..
(Hé, nu ik erover denk. Volgens jou zou dit topic hier ook niet mogen staan dan? >:) )
doen jullie dat dan om het resultaat alleen of hechten jullie er ook veel waarden aan dat wat je maakt uit je zelf komt en dat het 'netjes' in elkaar geprogrammeerd is?? Of moet het gewoon werken....?
Ik hecht er wel waarde aan als het 'netjes' in elkaar geprogrammeerd is. Ik vind dat vrij belangrijk. Trouwens, als het netjes in elkaar geprogrammeerd is, dan heb je ook veel meer kans dat het in alle gevallen werkt.

https://fgheysels.github.io/

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 14:30

Glabbeek

Dat dus.

Ik ben het helemaal met je eens; zeker als ik privé aan het hobby'en ben. Het wordt wel steeds meer reeds eerder geschreven classes erbij slepen, maar die heb ik dan wel zèlf eerder geschreven. Ook als ik ergens niet uitkom probeer ik het gewoon op een andere manier; ik heb de tijd en het is veel leuker dan steeds vragen.

En zo is het maar net.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 15:56 schreef whoami het volgende:
Ik vind dat een algemene discussie best wel interessant kan zijn. Zo verbreed je je visie.
Dat is natuurlijk wel waar, maar veel mensen zetten er niet bij wat hun primaire idee is. Als of ze er nog niet overnagedacht hebben, dat hebben ze ongetwijfeld wel, maar laat daar dan ook iets van merken. Dat valt mij eerlijk gezecht over het algemeen wat tegen.

• whoami
Op woensdag 22 mei 2002 16:00 schreef unteraarsch het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk wel waar, maar veel mensen zetten er niet bij wat hun primaire idee is. Als of ze er nog niet overnagedacht hebben, dat hebben ze ongetwijfeld wel, maar laat daar dan ook iets van merken. Dat valt mij eerlijk gezegd over het algemeen wat tegen.
Ik heb net m'n post geëdit :).

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Nah, ik heb nog nooit (ok, uitzonderingen daargelaten) een programma helemaal afgewerkt. Zodra de basis er is, en ik heb bewezen dat het kan, stop ik er mee :)

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:35
Nou, als de gedetailleerde vragen niet van het nivo 'hoe keer ik een array om in PHP' zijn, vind ik ze ook zeker wel interessant. Dat neemt niet weg dat 't doorgaans leuker/uitdagender is om een goed ontwerp te maken. Een implementatie daarbij schrijven beperkt zich vaak tot een hoop werk. Ik kan me daarom ook voorstellen dat het in 't algemeen leuker is om over het 'groote plaatje' (gebruik van technologie, ontwerp, e.d.) te discussieren dan alleen programmeren op code-nivo te behandelen.

• whoami
Op woensdag 22 mei 2002 16:02 schreef Nielsz het volgende:
Nah, ik heb nog nooit (ok, uitzonderingen daargelaten) een programma helemaal afgewerkt. Zodra de basis er is, en ik heb bewezen dat het kan, stop ik er mee :)
Hmm, 'k ken dat.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:57
whoami:
Hmm, 'k ken dat.
* Dennis ook

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08 20:54
Helemaal met je eens ik ben eigenlijk geen programmeur en eigenlijk bedoel ik het in het algemeen hier op het forum. Steeds vaker zie je gewoon van die vragen die eigenlijk zelf op te lossen zijn. Maar ja de gemakzucht tegenwoordig :Z

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 16:07 schreef ddc het volgende:

[..]

/me ook
/me sluit zich aan

Ik houd me toch aan het begin avn een project meestal wel aan de regeltjes die ik van mij softwareenzjineejing mastah heb geleerd maar later dan begint het steeds meer "pleisters-op-een-scud-missile-wond plakken" te worden.

Maar ik heb ook projecten waarvan ik denk: hmmm dat is wel effe handig en simpel te maken, dat maak ik effe. Dan begin ik me na 3 dagen proggen toch bewust te worden van de brakke code.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 16:02 schreef Nielsz het volgende:
Ja je houd er misschien dan wel mee op (ik heb er ook vaak last van), maar je weet de volgende keer wel hoe het werkt en het kost je veel minder tijd om te implementeren.

Ik vind het doorgaans makkelijker (en sneller) om een bepaalde library zelf te schrijven, dan na te lezen hoe je een bestaande op een correcte manier moet gebruiken.

Neem als voorbeeld de Win32 API, ik werk er al vrij lang mee maar ik snap de logica er achter nog steeds niet. Ik vind het bijna makkelijk een knopje zelf helemaal te tekeken en de event af te vangen, dan te begrijpen hoe je dat met die in Redmond gefabriceerde API voor elkaar krijgt.. (misschien een beetje overdreven, maar bestaande systemen leren begrijpen vind ik vaak lastiger dan het zelf verzinnen)

edit:
...softwareenzjineejing mastah ... Mooi woord !!

• Nielsz
  • Niet online
Op woensdag 22 mei 2002 16:05 schreef whoami het volgende:

[..]

Hmm, 'k ken dat.
Ik dacht 2 weken geleden: goh, laat ik eens "Crystal reports" nabouwen in PHP :+
Dus ik kon al heel simpel databaseje selecteren, tabellen, velden, velden linken. Was best leuk :) Nu maar weer eens mee gestopt. Wil ik nu verder gaan moet ik saaie dingen doen, en dat is nooit leuk.

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-09 22:36
Ik wil altijd z.s.m. resultaten zien. Daarom ben ik meestal met de verkeerde dingen bezig en eindigt een project meestal nadat ik zie dat hetgeen ik wil ook daadwerkelijk kan. Jammergenoeg maak ik daardoor niet vaak wat af.

Misschien ook een kwestie van doorzettingsvermogen, want ik denk dat als ik echt zou willen ik best een aardig programmaatje kan maken.

De kick van software maken vind ik als het goed werkt en als ik zie dat andere mensen (of ikzelf) er plezier en gemak van hebben.
Het zou daarom ook goed zijn om eens wat verder door te gaan met een project, maar er is zoveel te leren dat je meestal aan het einde van je project er achter komt dat je het beter anders had kunnen doen. Dan ben ik 9 van de 10 keer te lui om weer opnieuw te beginnen en blijft het onafgemaakt liggen. Best jammer, maar ja.

Ik ben nu met een fotogallery bezig en ben vastberaden om die helemaal af te maken.

• Sjnirk
  • Laatst online: 27-03-2025

Sjnirk

Hie vrieve

Op woensdag 22 mei 2002 16:12 schreef Zoepnek het volgende:
Ik houd me toch aan het begin avn een project meestal wel aan de regeltjes die ik van mij softwareenzjineejing mastah heb geleerd
[off topic]
i have also feld the force of the great one, the supreme master of gebrabbel, the one, the only, Obi-tan kenobi
[/off topic]

Bikkelen gebeurt pas na 2:00

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:37

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op woensdag 22 mei 2002 15:51 schreef unteraarsch het volgende:
edit:
typo: principe

ik loop eigenlijk altijd vast om de details.
Als ik vastloop, dan is dat nagenoeg altijd op de details ja.
Mensen die denken te kunnen programmeren en alles aan elkaar plakken zul je altijd houden (en dan natuurlijk pronken met andersmans werk). Doe je helaas niks aan. Zelf vind ik hier vragen als "Ik wil dit en dit, en hoe pak ik dit het beste aan" hier niet thuis horen. Als je echter aangeeft "Ik wil dit zo en zo gaan doen, maar hoe denken jullie er over" dan kan er weer juist een leuke discussie ontstaan. Maar een vraag zonder dat je er zelf ideeen over hebt, nee.
..als je (niet proffesioneel, maar gewoon voor de lol) op het idee komen iets te maken, doen jullie dat dan om het resultaat alleen of hechten jullie er ook veel waarden aan dat wat je maakt uit je zelf komt en dat het 'netjes' in elkaar geprogrammeerd is?? Of moet het gewoon werken....?
Als ik voor de lol bezig ben dan eerst ff snel kijken hoe het kan, maar daarna toch z.s.m. dit ombouwen (of proberen dit meteen te doen) naar "nette" code.

Het probleem dat als iets half werkt, ik weet hoe het in elkaar steekt, en het dan niet meer afmaak ken ik ja :)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

mijn aanpak,

ik heb een idee, werk het in zeer grote delen uit in mijn hoofd, zet het dan op het scherm zoals ik denk dat het moet werken, haal dan de bug er uit en zorg dat het goed werkt (hier gaat de meerste tijd in zitten), en dan ga ik mijn code verkleinen en een beetje mooi maken

• Nielsz
  • Niet online
Ik ben nu bezig met een website helemaal goed op te bouwen, zodat ik dit NOOOOOOOOOIT meer hoef te doen :)
Dan is het ff veranderen en ik heb weer een complete site.

Verwijderd

Topicstarter
een goeie werkende engine bouwen waarop je makkelijk door kan stapelen kost vaak minder tijd dan je van te voren eigenlijk denkt (heb ik tenminste). Maar doorzettingsvermogen is idd een schone zaak...

• LEiPiE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-08 10:10

LEiPiE

... (ing. van weinig woorden)

unteraarsch:
Dat zijn altijd dingen geweest waar ik nooit problemen mee had, het concrete idee van hoe ik het aan ga pakken, ik loop eigenlijk altijd vast om de details.
Die details zijn inderdaad altijd het meest vervelende deel... pas 2 weken met een opdracht vastgezeten waarbij ik dacht dat het aan mijn code lag... bleek dat docenten even waren vergeten te melden dat testen met invoer vanaf commandline altijd fout gaat... aarg :)
Ik vraag me dan ook af hoe 'jullie' hierover denken, als je (niet proffesioneel, maar gewoon voor de lol) op het idee komen iets te maken, doen jullie dat dan om het resultaat alleen of hechten jullie er ook veel waarden aan dat wat je maakt uit je zelf komt en dat het 'netjes' in elkaar geprogrammeerd is?? Of moet het gewoon werken....?
Meestal is het een gevalletje dat een bepaald iets nog niet bestaat, of niet op een handige manier... als ik iets schrijf (meestal PHP, al ben ik "geschoold" in Java en zou ook C/C++ geen probleem *moeten* zijn... :)) dan is dat dus om die reden.
Verder is het meestal hobby... schoolopdrachten zijn over het algemeen niet zo leuk.
Huisgenoot schrijft ook voor de lol: gedistribueerde ftp server (1 server is gelinked aan andere servers op andere machines, voor de gebruiker is dat niet zichtbaar), printeraccounting systeem (pleurt alles in mysql, mijn webfrontend haalt daar alles weer uit en genereerd lijstjes van wie wat moet betalen).

Laatste tijd wat meer bezig met hardware aansturing te bekijken, maar daarvoor mis ik nog een te groot deel aan kennis van C/C++.... Java kan amper met hardwarepoorten overweg tenslotte :( Jammer dat de HE eigenlijk alleen Java geeft.
Ach, een taal leren is leuker als je daar zelf een doel voor hebt... 't vak device drivers ben ik amper mee bezig, maar heb pas wel zo'n lcd aanstuur driver voor linux helemaal uitgeplozen :) Zo leer je wat en is het toch leuk (na 5 jaar studie begin ik 't wel een beetje zat te worden).

Laatst ook wat meer filosofische dingen bediscussieerd: hoe werken hersenen, hoe zou een machine dat kunnen doen, waarom kunnen die hersentjes van ons zoveel meer en sneller dan de gemiddelde supercomputer... manieren van programmeren... je zit altijd vast aan waar/niet waar paren, terwijl er zoveel is dat je daar niet in uit kunt drukken... en dan is het alweer licht buiten :Y)

Papa x3, PHP-progger, Citrofiel, import-Tukker, muziekliefhebber

• muba
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2013

muba

Prince of Persia!

Ik heb ook vrij regelmatig dat ik iets maak, dan zie ik dat de hoofdzaak gelukt is alleen nog wat afwerking niet en dan vind ik het wel weer goed. Of het belangrijkste deel is al gemaakt alleen moeten er nog gigantisch veel simpele dingen gedaan worden om het prog goed te laten functioneren, dan laat ik het ook maar zitten.

Ook heb ik weleens dat ik een idee heb voor een progje, dat maak ik dan. Na een tijdje kom ik op een paar ideeen die ik ook in dat prog zou kunnen inbouwen en dan heb uiteindelijk een best wel groot prog, wat dan toch niet zo heel handig blijkt te zijn omdat het *te* omslachtig is geworden

Reporter: Mister Gandhi, what do you think of western civilisation?
Gandhi: I think it would be a good idea

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:54

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 22 mei 2002 17:23 schreef MUBA het volgende:
Ook heb ik weleens dat ik een idee heb voor een progje, dat maak ik dan. Na een tijdje kom ik op een paar ideeen die ik ook in dat prog zou kunnen inbouwen en dan heb uiteindelijk een best wel groot prog, wat dan toch niet zo heel handig blijkt te zijn omdat het *te* omslachtig is geworden
Hoe herkenbaar :D Hoeveel "handige tooltjes" ik (vooral toen ik net was begonnen met proggen) heb geschreven, die eindigden in een complete grote suite (:+) en veel te lomp en te log waren en ik per saldo m'n tooltje nog steeds niet had :)

Maar ik kan ook wel lang bezig zijn om de UI echt helemaal naar m'n zin te maken, een vriend van me met wie ik vaak progde pleurde dan wat buttons op een form en dat was alles, en ik zat dan weer uren te spelen wat nou het handigste werkt. (mjah dat was dan toch wel weer heel vaak "hoe simpeler hoe beter" en het eindigde dan toch weer in 4 tekstboxjes en 2 buttons of zo ;) nog wel netjes uitgelijnt trouwens :))

Exact expert nodig?

• whoami
Op woensdag 22 mei 2002 19:43 schreef Crazy_D het volgende:
Maar ik kan ook wel lang bezig zijn om de UI echt helemaal naar m'n zin te maken, een vriend van me met wie ik vaak progde pleurde dan wat buttons op een form en dat was alles, en ik zat dan weer uren te spelen wat nou het handigste werkt. (mjah dat was dan toch wel weer heel vaak "hoe simpeler hoe beter" en het eindigde dan toch weer in 4 tekstboxjes en 2 buttons of zo ;) nog wel netjes uitgelijnt trouwens :))
Ja, dat vind ik ook wel belangrijk. Een goede, duidelijke en overzichtelijke GUI waar alles mooi uitgelijnd is. Probleem is wel dat ik dat het eigenlijk haat om me met de UI te moeten bezighouden.

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Ik maak NOOIT vantevoren een ontwerp, en ik maak er altijd halverwege het programma een hoop mogelijkheden voor uitbrieding (abstracte klasses, interfaces, het wordt een stuk netter) in. Uiteindelijk staat er dan meestal een werkend programma dat toch altijd een aantal functies ontbeert die er toch in zouden moeten zitten maar die ik wegens tijdgebrek ofzo niet erin heb kunnen stoppen. Bij het weken voor de baas moeten natuurlijk wel al deze dingen erin :)

Verder heb ik altijd al een idee vantevoren in m'n kop en krijg ik er een hoop bij tijdens het progwerk. Hoewel ik veel API's gebruik (denk aan de GUI, de standaard API's enzo, laatst nog een MP3-Engine) gebruik ik ook steeds meer componenten van eigen stapel :) Heb eigenlijk nog nooit problemen gehad met deze manier van werken 8-) Als ik een probleem heb zoek ik eerst hier of er toevallig nog iemand is geweest met hetzelfde probleem, vervolgens ga ik de docs doorbladeren en met google het web afstruinen, en dan ga ik het hier vragen, wat overigens zelden voorkomt. Dus inderdaad : in principe zou van een programmeur een beetje zelfstandigheid moeten worden verwacht. Aan de andere kant is het natuurlijk prachtig dat je productiviteit door een forum enorm vergroot omdat je gewoon (vrijwel) altijd na een uurtje je probleem hebt opgelost :9 :7

Just my 2 cents :)

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 20:23
Op woensdag 22 mei 2002 16:56 schreef unteraarsch het volgende:
een goeie werkende engine bouwen waarop je makkelijk door kan stapelen kost vaak minder tijd dan je van te voren eigenlijk denkt (heb ik tenminste). Maar doorzettingsvermogen is idd een schone zaak...
Doorzettingsvermogen heb ik alleen nodig op de zogenaamd 'lastige' functies waar je bij moet nadenken enzo >:) Maar uiteindelijk lukt het wel enzo :)

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-09 21:21

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Programmeren is het inzicht hebben in een probleem en weten welke stappen je moet doen om iets uit te voeren. het omzetten in code is een triviale stap.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op woensdag 22 mei 2002 21:08 schreef Aaargh! het volgende:
Programmeren is het inzicht hebben in een probleem en weten welke stappen je moet doen om iets uit te voeren. het omzetten in code is een triviale stap.
Ik vind het de laatste tijd al moeilijk genoeg om alleen de mogelijkheden al bij te houden :(
Pagina: 1