Toon posts:

Geheugen op Gigabyte 8IRXP???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Gigabyte 8-IRXP systemboard aangeschaft, waar ik zeer blij mee ben. Ik heb echter een vraagje; Er zitten drie DDR-sockets op. De uitleg is nogal vaag omdat ze zeggen dat; DDR-slot 1 uses 2 banks, en DDR slot 2 en 3 share the remaining banks.

Ik wil graag 1 GB aan geheugen gaan installeren, is het nu voldoende om gewoon 2 DDR-modules van 512 Mb te installeren?

Wellicht weet iemand wat meer?

Alvast bedankt, 8-)

Eric

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Ja, gewoon twee 512MB DIMM's insteken :) Je zal het derde slot daarna niet meer kunnen gebruiken (dit omdat de 512MB DDR-DIMM's double-sided zijn en dus alle beschikbare banken opsouperen), maar met 1GB zit je eerst wel goed lijkt me ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Spice
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-01 14:46

Spice

- Mijn vader is een tovenaar -

leuk plankje, wat voor processor komt erop?

Just call me angel of the morning, angel. Just touch my cheek before you leave me, baby. Just call me angel of the morning, angel.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 16:02 schreef Abbadon het volgende:
Ja, gewoon twee 512MB DIMM's insteken :) Je zal het derde slot daarna niet meer kunnen gebruiken (dit omdat de 512MB DDR-DIMM's double-sided zijn en dus alle beschikbare banken opsouperen), maar met 1GB zit je eerst wel goed lijkt me ;)
Kun je me eens uitleggen hoe dat dan werkt met die combinaties? bv ik wil twee gig aan geheugen of gewoon 512 MB???? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 16:10 schreef Spice het volgende:
leuk plankje, wat voor processor komt erop?
Weet ik nog niet, processor koop ik als laatste ivm de prijzen, heb je enige suggesties?? = altijd welkom!!!

grz 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Tja dus wat voor processor het wordt weet ik dus nog niet, ik denk aan een P4 van 2 Ghz, 2,2 is me nog te duur,

ben systeem zelf aan het samenstellen, tot nu toe :

Chieftec Kast 10WD-blue
Enermax Voeding 431W
2x HDU maxtor 80 GB ATA 133
Coolermaster cables ATA133
......
wellicht wat tips van jullie kant??
:)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op woensdag 22 mei 2002 16:10 schreef ewillegen het volgende:

[..]

Kun je me eens uitleggen hoe dat dan werkt met die combinaties? bv ik wil twee gig aan geheugen of gewoon 512 MB???? ;)
Wel, DIMM's bestaan uit één of twee banken (single- en double-sided) zodoende kan één socket op het moederbord dus of één of twee banken bevatten.
De i845 chipset (die jij hebt) kan maximaal vier banken aansturen, dit betekend dus twee sockets met elk twee banken, vier sockets met elk één bank of drie sockets waarvan ééntje twee banken en de andere twee elk één bank. Wat voor jouw belangrijk is, is dat je dus nooit boven de vier geheugenbanken totaal moet komen, en daarvoor moet je dus weten wat voor DIMM's je neemt.
Nu kun je wel stellen "Goh, dan neem ik dus alleen single-sided DIMM's want dan kan ik er zelfs vier (in jouw specifieke geval drie, want meer sockets zitten er niet op het bord) plaatsen die elk b.v. 512MB zijn".. Jammer, want 512MB DIMM's zijn vooralsnog niet verkrijgbaar in single-sided variant, dus dat plannetje werkt niet; twee 512MB DIMM's hebben gewoon vier banken nodig waardoor de gedeelde banken tussen socket 2 en 3 allemaal door de DIMM in socket 2 worden gebruikt en je dus geen DIMM meer kunt plaatsen in socket 3.
Wil je 2GB plaatsen (wat het maximum is voor deze chipset) dan moet je twee double-sided 1GB DIMM's gebruiken (zeg maar een dubbele single-sided 512MB DIMM) met 512Mbit chips, en die zijn ook nog niet verkrijgbaar.
Hmm, een lang vehaal, maar ik hoop dat het een beetje duidelijk is :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Heel erg bedankt voor deze verfrissende uitleg!!
:)
Pagina: 1