Fictief: eigen internetprovider starten

Pagina: 1
Acties:
  • 352 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Ik ben op dit moment bezig met het maken van een fictief draaiboek om een internetprovider op te starten. Ik heb hier al een aantal ideeen over wat er allemaal bij komt kijken om een internet provider op te starten, en draaiende te houden.

Ik weet echter dat er genoeg GoT'ers zijn die ook veel ideeen hebben (-: Ik hoor dus graag van jullie wat belangrijke dingen zijn en waarom. Meningen zijn welkom, maar onderbouwing is het belangrijkst!

Mijn idee gaat over een internetprovider via de kabel, compleet met eigen monteurs, helpdesk, installateurs, management, enz. Aangezien ik zelf een tijd bij sjello heb gewerkt weet ik hoe het beter kan (-: Dit probeer ik dan ook in dit draaiboek vast te leggen.

Op dit moment heb ik mijn punten hier niet bij me, ik zal deze later nog posten.

PS: Ik weet niet helemaal zeker of deze topic hier thuishoort, zo niet, move 'm maar (-:

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
aangezien de kabel nog niet open staat voor concurrentie en toekomstige wetgeving hier vaag over is, is het onderzoek ook niet zo relevant :?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Jou vraagstelling klinkt een beetje als ehm huiswerk/scriptie.

dan heb ik liever dat je dat zegt als dat zo is, vind ik persoonlijk niet erg want ik vind wel intressant, maar ben nu een beetje moe dus ik schrijf later wel een stuk erover..

ik hoop dat hij niet opslot gaat, mocht het huiswerk zijn

maar goed daar zal Mafia over beslissen.

• Rotjeknor
Op woensdag 22 mei 2002 16:18 schreef [Airwolf] het volgende:
Jou vraagstelling klinkt een beetje als ehm huiswerk/scriptie.

dan heb ik liever dat je dat zegt als dat zo is, vind ik persoonlijk niet erg want ik vind wel intressant, maar ben nu een beetje moe dus ik schrijf later wel een stuk erover..

ik hoop dat hij niet opslot gaat, mocht het huiswerk zijn

maar goed daar zal Mafia over beslissen.
Hoe zal ik het zeggen, het is idd wel voor school, maar het idee komt van mezelf. Het gaat om het 'verbeteren' van je eigen kwaliteiten, dit heb ik zelf verzonnen om uit te werken omdat ik het gewoon erg interessant vind.

Als er geen reacties komen is het ook goed, maar ik hoor er toch graag iets over... (-:

• Attilla
Op woensdag 22 mei 2002 16:51 schreef Rotjeknor het volgende:
Als er geen reacties komen is het ook goed, maar ik hoor er toch graag iets over... (-:
nou goed zoals ik boven heb uitgelegd vind ik het niet erg dat het huiswerk is...

maar ik vind dan wel dat voordat ik zelf een lang stuk ga bedenken/schrijven dat ik van jou mag vragen/eisen dat je zelf neerzet waar je al over gedacht heb zoals je in je eerste post zegt dat je heb gedaan.

niet dat ik nu zoiets heb van eerst jij dan ik, maar ik heb wel zoiets ik ga niet al het werk voor jou doen :+

Verwijderd

Ik sluit het topic nog niet, maar ik verwacht wel dat er gewoon goed inhoudelijk gereplied gaat worden zodat andere mensen er ook nog wat aan hebben. :)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:08

Crazy D

I think we should take a look.

In afwachting op jouw openingsverhaal "wat ik tot nu toe heb" :)
Service:
zorg voor een goede supportafdeling die goed bereikbaar is (135 keer overgaan voordat ie wordt opgenomen, als er al wordt opgenomen, is niet fijn. Bandje met hoeveel wachtende voor je _zonder wachtmuziekje_ is ook erg handig). Zorg ook voor een goede verkoopafdeling die goed bereikbaar is. Mail liefst dezelfde dag nog maar toch uiterlijk 1 a 2 dagen later beantwoord, telefoon hetzelfde als support. Zorg voor een _goed_ intern systeem waarin _alles_ wat met een klant te maken heeft, opgeslagen is. Zorg er ook voor dat in het systeem aangegeven kan worden, en dat er ook waarschuwingen komen wanneer het niet gebeurt, dat een klant teruggebeld moet worden, zodat je niet afhankelijk bent van post-itjes en het geheugen van het personeel. Als na een dag of 2-3 een probleem niet is opgelost, bel de klant terug, beter bellen en zeggen "sorry we weten nog geen oplossing" dan dat je 2 weken wacht en niets hoord...
Misschien niet het allereerste wat je nodig hebt als je een ISP opstart, maar wel essentieel voordat je daadwerkelijk van start kan gaan.

Exact expert nodig?

• Rotjeknor
Idd, dit vind ik ook een van de belangrijkste dingen van de (fictieve) isp.

Op dit moment ben ik volop bezig met het uitwerken van de diverse taakomschrijvingen van alle (belangrijke) mensen, daarnaast ondertussen ook de algemene voorwaarden en diverse procedures aan het noteren.

Zodra ik globaal de taakomschrijvingen klaar heb, hoor je van me.

• Attilla
Op woensdag 22 mei 2002 20:01 schreef Rotjeknor het volgende:
Idd, dit vind ik ook een van de belangrijkste dingen van de (fictieve) isp.

Op dit moment ben ik volop bezig met het uitwerken van de diverse taakomschrijvingen van alle (belangrijke) mensen, daarnaast ondertussen ook de algemene voorwaarden en diverse procedures aan het noteren.

Zodra ik globaal de taakomschrijvingen klaar heb, hoor je van me.
ok,

ga jij met dit verhaal er van uit dat "het kabelnetwerk" er al ligt ?

• Rotjeknor
Op woensdag 22 mei 2002 20:06 schreef [Airwolf] het volgende:

[..]

ok,

ga jij met dit verhaal er van uit dat "het kabelnetwerk" er al ligt ?
Yep.

Bij deze mijn eerste opzet:

Opzet Internet Service Provider (isp).

Het gaat om een fictieve (nieuwe) internet provider, met een klantenbestand van een paar duizend aansluitingen. Uitgangspunt is bijvoorbeeld een stad als Eindhoven, waarbij heel de stad een aansluiting bij alleen deze provider kan krijgen. De isp is een kabelexploitant met een vaste aansluiting, verbonden via glasvezel, maakt gebruik van een kabelmodem. Deze kabelmodem heeft aan de ene kant een glasvezel aansluiting, aan de andere kant een utp aansluiting. Het (glasvezel) kabelnetwerk wat gebruikt wordt, is in deze situatie overgekocht van een failliete exploitant, alle servers zijn in de eerste fase al gerealiseerd en werkend.

Benodigde mensen cq afdelingen:

Installateur
Monteur
Netwerkbeheer
Helpdesk
Abuse (1 persoon)
Emailsupport
Ftp/ website/ email beheer (1 persoon)
ISP Websitebeheer (1 persoon)
Management (overkoepelend)
PR (1 persoon)

Taakomschrijving:

Installateur:
Dit is het eerste contact van een klant met de isp zelf. De installateur heeft als taak de aansluiting bij de klant aan te leggen, de kabel zodanig te maken dat de kabelmodem erop aangesloten kan worden en de kabelmodem aan te sluiten.
Tevens controleert deze de verbinding door zijn laptop met een utp kabel aan de modem te hangen en het testprogramma te draaien. Als blijkt dat de test een negatief resultaat oplevert, regelt deze installateur dit conform de procedure signaalproblemen.

Monteur:
Bij problemen met bestaande aansluitingen gaat er een monteur kijken. Deze heeft alle benodigde apparatuur bij zich om een aansluiting in het ergste geval weer werkend te krijgen. Signaalproblemen worden conform de procedure opgelost. Een monteur komt niet alleen bij de klant, maar zorgt ook voor het onderhoud aan de diverse verdeelkasten, servers en andere hardwarematige zaken.

Netwerkbeheer:
Deze mensen zorgen voor het onderhoud aan het netwerk in het algemeen. Het systeem wat zij gebruiken kan registreren hoeveel klanten er op een bepaalde aansluiting zitten, in hoeverre de servers belast worden, welke mogelijke problemen in de toekomst kunnen ontstaan door bottlenecks en servers die vernieuwd moeten worden.
Alle problemen worden in een database opgeslagen, waarbij ook de problemen die bestonden, maar opgelost zijn worden genoteerd. Hierbij wordt ook opgeslagen welke klanten er mogelijk hinder door hadden. Tevens wordt er bij elke oplossing de 'FAQ' geupdate, zodat in een later stadium problemen sneller opgelost kunnen worden.
Netwerkbeheer houdt nauw contact met de supervisor van het technische team. Hierbij bestaat er een open houding onderling, zodat mogelijke problemen geen conflicten veroorzaken ten nadele van de klant.
Omdat de klant de belangrijkste factor is van heel de isp, worden de problemen via een service level afgehandeld. Dit is verder uitgewerkt bij de procedures.

Helpdesk:
De helpdesk bestaat uit mensen die ervaring hebben met het oplossen van problemen, en geen problemen hebben met het leren van nieuwe dingen met betrekking tot software. Zij maken gebruik van een klanten database waarbij alle gegevens van de klant ter plekke opgevraagd, aangepast of bijgevuld kunnen worden. Ook hebben zij de beschikking over de database die de monteurs gebruiken voor alle problemen die er zijn en waren.
De helpdesk behandelt alle problemen die een klant op dat moment heeft. Niet alleen qua technische ondersteuning, maar ook qua financiele afhandeling.
De helpdesk heeft beschikking over een aantal tools voor probleemoplossing. Deze tools bestaan uit het ter plekke uitgebreid testen van de verbinding naar de klant toe, het testen van de kabelmodem, en het (eventueel) overnemen van de computer van de klant. Ook maken zij gebruik van de FAQ, die zonodig aangepast kan worden.

Abuse:
Deze persoon handelt alle zaken qua misbruik af. Hieronder vallen klachten van andere isp's, zoals bv. het hacken van andere computers en het misbruiken van emailservers. Ook zorgt deze persoon voor de afhandeling van klachten van klanten die hiermee te maken hebben. Deze persoon heeft niet alleen contact met de klanten zelf, maar ook eventueel contact met abusedesken van andere isp's.
Indien een bepaalde klant niet de algemene voorwaarden volgt, wordt deze klant afgesloten. Als de klant belt, handelt de persoon van abuse dit verder af. Deze beslist ook wanneer de klant weer wordt aangesloten.

Emailsupport:
Alle mogelijke vragen met betrekking tot de aansluiting van de klant kunnen per email worden afgehandeld. Hierbij geschiedt deze afhandeling conform de procedure service level. Al het contact met een klant gebeurt via email. Mocht een klant een vraag hebben die niet afgehandeld kan worden via email, wordt deze klant gebeld door de helpdesk.
Deze afdeling heeft net zoals de helpdesk de beschikking over alle tools nodig voor probleemoplossing. Tevens maken zij gebruik van de FAQ, waar ook zij wijzigingen kunnen aanbrengen.

Ftp/ website/ emailbeheer:
Voor alle problemen met betrekking tot het aanmaken van accounts voor nieuwe klanten, en problemen met huidige accounts, wordt deze persoon ingeschakeld. Deze persoon heeft veel kennis van de gebruikte systemen, en kan daardoor vragen en/ of klachten van de klanten volgens de service level afhandelen.

ISP webmaster:
De website van de isp heeft alleen maar informatie voor de huidige en voor nieuwe klanten. De webmaster kan zelfstandig alle problemen en aanpassingen wat betreft de website afhandelen. Belangrijkste zaak voor de huidige klant is de FAQ. Deze wordt overzichtelijk aan de klant getoond. De conversie vanuit de database naar de website wordt door de webmaster gerealiseerd. De website moet zodanig zijn opgesteld dat alle mogelijke wijzigingen in de database automatisch op de website veranderd. Ook zal er op deze website een top tien lijst van problemen van klanten zichtbaar zijn. De database van netwerkproblemen zal ook hierop te vinden zijn.
Alle informatie wat betreft de algemene voorwaarden van de klant zal ook hierop te vinden zijn. Tevens wordt het voor potentieel nieuwe klanten mogelijk een overzicht te krijgen van de diensten van de isp.
De webmaster houdt tevens nauw contact met PR, alle nieuwe acties of wijzigingen worden op deze manier zo spoedig mogelijk veranderd, zodat de website up to date blijft.

Management:
Er zitten een paar mensen in het management: technisch supervisor, helpdesk supervisor, financieel man en directeur.
Dit zal later worden uitgewerkt.

PR:
Deze persoon heeft allround werk. Hij zorgt niet alleen voor nieuwe ideeen om klanten te trekken, maar is ook de contactpersoon voor klanten bij hun eerste aansluiting. Bij nieuwe ideeen en aanbiedingen neemt hij contact op met de webmaster om zo via de site up to date te blijven. Ideeen worden door deze persoon uitgewerkt. Realisatie door middel van posters of andere materialen worden uitbesteed.

Edit: toevoeging eerste opzet

• Rotjeknor
=====================================
Algemene voorwaarden (voor de klant):
=====================================

------------
Installatie:
------------
Eenmalige installatiekosten van € 50,-.
Borg modem bedraagt € 75,-.
De installateur komt de kabelmodem aansluiten, hierbij moet er een vrij stopcontact aanwezig zijn, binnen 30 cm van de aansluiting van de glasvezel.
Na het aansluiten van de kabelmodem dient u zelf een utp kabel naar uw computer te leggen en een netwerkkaart in uw computer werkend te hebben.
Instellingen worden automatisch gedaan door het testprogramma, welke u kunt vinden op de meegeleverde cdrom.

-------------------------
Specificatie aansluiting:
-------------------------
U krijgt de beschikking over een vaste internetverbinding via de glasvezel kabel. Deze aansluiting vind plaats via uw kabelmodem. U heeft hierbij een maximale downloadsnelheid van 500 kB/s en een uploadsnelheid van 50 kB/s.
U krijgt de beschikking over een emailaccount bij de isp, met een ruimte van 10 MB.
Tevens kunt u met deze account inloggen op de homepage server, waar u ook 10 MB ruimte heeft. Het inloggen hiervan kunt u via ftp doen.
Er is geen download of upload limiet.
Het draaien van bijvoorbeeld een webserver of ftp server is toegestaan op eigen risico.

------------------
Probleemoplossing:
------------------
Hiervoor is het testprogramma speciaal geschreven. U dient deze te runnen, deze zal u meededelen wat er aan de hand is.
Indien bepaalde instellingen niet duidelijk zijn, of u heeft daar hulp bij nodig, kunt u zich wenden tot de isp website.
Indien de website niet genoeg informatie verschaft, kunt u contact met ons opnemen, neemt u daarvoor in acht de punten zoals in "Contact" beschreven staan.

--------
--------
In eerste instantie gaat het contact met de isp via email, tenzij: het testprogramma aangeeft dat de verbinding niet meer werkt, het testprogramma zelf niet werkt, email niet verstuurd kan worden, of niet-technische vragen zoals gegevens wijzigen en vragen over betaling. In alle andere gevallen dient u eerst een email te sturen met het probleem of de vraag.

In het geval dat u contact opneemt met de helpdesk, dient u de volgende zaken bij de hand te hebben: status modemleds en netwerkleds. Tevens dient u achter de computer te zitten en het testprogramma voor u te hebben.

De helpdesk bereikbaar via een lokaal nummer.

De helpdesk heeft de mogelijkheid tot het overnemen van de computer, als u bepaalde instellingen niet gedaan krijgt. Hierbij zal de helpdesk u altijd toestemming vragen.

---------
Misbruik:
---------
Enig misbruik van internet volgens wettelijke regels geregeld mogen niet overtreden worden.
Het hacken van andere computers en het sturen van onnodig veel spam kan resulteren in het afsluiten van de verbinding.
Het overtreden van deze regels kan lijden tot het afgesloten worden. U kunt in dat geval contact opnemen met Abuse, die kan u advies geven om dit ongedaan te maken.
De mensen van Abuse zijn altijd in hun recht als het gaat om het afsluiten van uw verbinding.

Note: Ik hoor graag reacties/ suggesties/ verbeteringen!! (-:

Upcoming: Procedures

• Rotjeknor
==========
Procedures
==========

-----------
Installatie
-----------
Installateur sluit de kabelmodem aan op de glasvezelkabel. Hierna wordt een laptop aan de kabelmodem gehangen om het geheel te testen. Dit testen gebeurt door middel van het testprogramma. Hierbij wordt gemeten hoe snel de verbinding is en hoe het signaal zich gedraagt. Op het moment dat dit signaal niet binnen de eisen valt, wordt deze volgens het kopje bij signaalproblemen opgelost.

----------------
Signaalproblemen
----------------
De installateur of monteur die ter plekke bij de klant een nieuwe aansluiting realiseert of later terug komt, sluit allereerst zijn laptop via een (eigen) utp kabel aan op de modem. Als blijkt dat na het draaien van het testprogramma het signaal niet binnen de eisen valt, moet dit ter plekke worden opgelost. Dit gebeurt door de kabelmodem softwarematig op een loopback mode te zetten. De installateur of monteur kan nu met zijn laptop naar het dichtsbijzijnde verdeelkast cq station, om daar de modem van de klant uit te lezen. Dit om te testen waar het probleem zich bevindt.
Op diverse plaatsen in de wijk en straat zitten verdeelkasten, waar de monteur ter plekke kan zien hoe het signaal is. Op het moment dat er een kabelbreuk tussen de laatste verdeelkast en de klant zit, wordt er contact opgenomen met de supervisor van die afdeling, die een afspraak maakt om deze kabel te laten vervangen.

-------------
Testprogramma
-------------
Het testprogramma wordt zowel bij de klant als bij de isp zelf gebruikt. Hierbij zijn de volgende mogelijkheden ingebouwd:
-Het automatisch instellen van de netwerkkaart;
-Ip adres laten zien;
-Controleren van de signaalwaarden van de glasvezel;
-Controleren van de internet verbinding, bestaande uit een ping test, een route test, dns test en email/ ftp test;
-Test of utp kabel goed is.

-------------
Service level
-------------
Email:
Binnenkomende emails worden binnen een dag in ieder geval geantwoord, als het antwoord niet in een keer gegeven kan worden, wordt dit gemeld bij de klant en krijgt de klant een datum waarop het antwoord wel komt. Elke email wordt opgeslagen bij de klantgegevens.

Problemen met ftp/ email/ website:
Al deze problemen worden binnen een dag opgelost. Indien er binnen een dag geen oplossing is, wordt de klant hiervan op de hoogte gebracht.

Problemen binnen het netwerk:
Bij problemen binnen het netwerk wordt er binnen het kwartier een monteur naar toe gestuurd. Bij problemen aan servers wordt netwerkbeheer ingeschakeld.
Eerste wat gedaan moet worden is een update via de webmaster van het probleem, dat de klant altijd op de hoogte blijft. Als er problemen binnen het netwerk van de isp optreden, moeten deze binnen 2 dagen zijn opgelost. Belangrijkste is updates naar de klant toe, wat er aan de hand is en wat de oplossing gaat worden.

--------
Helpdesk
--------
Op het moment dat de helpdesk een klant aan de lijn krijgt, ziet hij gelijk de gegevens van deze klant voor zich. Alle interactie met de klant moet geregistreerd worden in de database.
De helpdesk heeft ook de beschikking over de database met alle FAQ erin. Deze kan ter plekke aangepast worden.
De problemen en oplossingen bij elke klant worden niet alleen bij de klantgegevens opgeslagen, tevens wordt die gekoppeld aan een systeem wat bijhoudt welke fouten en problemen er altijd optreden bij klanten.

---------------
Klantendatabase
---------------
Deze bevat de naam en adres van de klant, de interactie historie van elk contact met de isp, alle gemaakte afspraken, wel of niet nagekomen, problemen bij de klant, betalingsgegevens en gedrag, klachten en overige meldingen.

---
FAQ
---
Hierin worden alle problemen met betrekking tot probleemoplossing en instellingen opgeslagen. Dit is zowel voor de klant als voor de helpdesk de eerste leidraad waar gekeken moet worden, zodat er niet onnodige tijd verloren gaat met het opzoeken van het eigenlijke probleem.

================

Dit zijn tot nu toe de belangrijkste zaken die ik heb omschreven. Het is nog absoluut niet volledig, maar dat zal nog gaan verbeteren (hopelijk met jullie hulp...).

I'll keep you informed.

Verwijderd

Misschien een aantal ideeën:

* De webspace die bij het abonement zit mag niet voor commercieel doel gebruikt worden. Ads waaraan geld verdient wordt, een bedrijfswebsite waar geld mee verdient wordt, en dingen als porno zouden niet op de website getoond mogen worden , in verband met server load van de webservers en ivm het feit dat porno sites het imago van de ISP kunnen schaden.

* Het draaien van een intern netwerk is toegestaan, mits er gebruik wordt gemaakt van een zogenaamde router.Dit zorgt ervoor dat de verbinding netjes verdeelt word tussen de computers die op het netwerk aangesloten zitten, en dat er naar buiten toe maar 1 IP gebruikt wordt, zodat andere mensen niet in de problemen komen dat zij geen IP kunnen krijgen omdat een ander er 5 gebruikt.

* Het afwezig zijn van een upload/download maximum is echter wel aan banden gebonden. Zodra er geconstateerd wordt dat andere personen op jouw aansluitpunt last ondervinden van jouw netwerkverkeer, omdat jij bijvoorbeeld constant zit te downloaden/uploaden , en dit met grote snelheden doet, kan de upload / download speed verlaagt worden, tot een acceptabel niveau natuurlijk, maar wel zodat anderen ook bandbreedte genoeg hebben

Dat was het tot dit moment, denk nog aan meer dingen die me binnen gaan schieten strax

• Stacium
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

zorg voor een systeem waarbij users gewaarschuwd worden bij onderhoud enzo

dus gewoon een proggie wat vrijwillig gedraait kan worden op de pc van een client, hierop krijgt men korte berichten betreft hun wijk als er bv een server gerestart moet worden of waarom de connectie ineens zo sloom is

zou ik iig erg handig vinden omdat me er dan minder aan zou ergeren als chello er een minuutje uitligt ivm serverrestart (zoals net nog.... :( )

succes verder frans :)

It seemed like a good idea at the time

• Attilla
ik zie dat je een hoop heb gedaan, maar ik heb wel een aantal opmerkingen...

helaas zit ik nu op mijn werk dus ga ik hier geen 2 a4's volschrijven omdat dan een leraar gaat zeiken.

• Rotjeknor
Op donderdag 23 mei 2002 09:21 schreef [Airwolf] het volgende:
ik zie dat je een hoop heb gedaan, maar ik heb wel een aantal opmerkingen...

helaas zit ik nu op mijn werk dus ga ik hier geen 2 a4's volschrijven omdat dan een leraar gaat zeiken.
Ik w8 nog...

Ook andere suggesties zijn nog welkom!

• Attilla
Op vrijdag 24 mei 2002 20:43 schreef Rotjeknor het volgende:

[..]

Ik w8 nog...

Ook andere suggesties zijn nog welkom!
klopt ik kan me er ook niet onder vandaan praten, alleen is dat niet iets wat ik zo ff schrijf.

ik kan het nu wel doen alleen dan komt er niet zoveel soeps uit, daar wil ik even de tijd voor nemen.

En ik vind morgen daar een perfecte dag voor.

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:17

Pogostokje

* twiet *

Tsja ... als je het hebt over een kabelinternet bedrijf dan mis je wel wat zaken denk ik.

Eens kijken wat mij nu te binnen schiet.

Je zegt dat je het beter wil doen dan Chello, maar je hebt je algemene voorwaarden al klaar terwijl je administratief nog niks geregeld hebt. >:)

Wat namelijk als mensen verhuizen? Moet je een administratieve afdeling hebben die dat stroomlijnen. Deze afdeling moet kunnen zorgen dat wijkverdelers e.d. worden aangepast bij het oude en nieuwe adres (indien van toepassing).
Verder zou het handig kunnen zijn om rekeningen te sturen, dus iets van een financiele afdeling zou niet gek zijn. En natuurlijk een soort incasso afdeling voor wanbetalers.
Verder mis ik iets van een forecasting afdeling. Of dacht je dat je netwerk altijd voldoende capaciteit zou hebben zonder uitbreiding? En je hebt het wel over een afdeling die netwerkbeheer doet, maar waar beheren ze dat mee? Heb je naast die functioneel beheerders geen technisch beheerders nodig voor de computer systemen, routers, switches, wijkkasten, HUB-sites, enz? Om nog maar te zwijgen over degenen die die zaken fysiek moeten onderhouden.
En het kantoornetwerk zal ook onderhouden moeten worden, en als jij een GOEIE klanteningang wilt hebben dan heb je een goed telefoniesysteem nodig wat dat in goeie banen leidt (geen Siemens waar Chello veel gebruik van maakt) plus beheerder(s). Afhankelijk van het aantal klanten wat je hebt zal je bedrijf groeien en daarmee de eigen lokale techniek ook, dus zal je iets van een lokale helpdesk moeten hebben om het eigen personeel te helpen met PC, telefoon en weet-ik-wat voor problemen.

Verder mis je iets van een receptie, beveiliging en ... DE KANTINE! :)

En zo zijn er nog wel een heleboel dingen waar je je nog niet mee hebt beziggehouden. Je denkt alleen maar technisch, maar er komt VEEL meer kijken bij een bedrijf.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• Rotjeknor
Op zaterdag 25 mei 2002 11:55 schreef Pogostokje het volgende:

[...]

En zo zijn er nog wel een heleboel dingen waar je je nog niet mee hebt beziggehouden. Je denkt alleen maar technisch, maar er komt VEEL meer kijken bij een bedrijf.
Klopt. Ik zit niet voor niets in de techniek (-: Het is ook (bijna) onmogelijk om in je eentje alles te omvatten, zeker als je nog nooit iets dergelijks gedaan hebt, of niet eens een studie ervoor.

Ik heb het om die reden dan ook hier gepost, omdat meer mensen altijd meer weten dan 1...

Ook was mijn bedoeling niet om de zaken in eerste instantie al zo diepgaand te behandelen, tot en met welke type telefoon de helpdesk gebruikt bijvoorbeeld. Dit gaat misschien in een later stadium wel gebeuren, hangt een beetje vanaf in hoeverre ik dit nog echt verder ga uitwerken.

Anywayz, ik zal de voorgaande punten nog verwerken en uitwerken. Dank!

Verwijderd

leuk, maar hoe komt het dat jij voor de A.V. maar een pakweg stuk of 100 regels nodig hebt en elk ander bedrijf een boekje van pakweg 50 pagina's ?
en je hebt echt geen kleiner lettertype gebruikt >:).

Het ene stukje over de abusemedewerker die zeg maar het alleenrecht krijgt om mensen aan of af te sluiten bevalt mij ook niet, veels te gevaarlijk zulke bevoegdheden bij 1 persoon.

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Klopt. Ik zit niet voor niets in de techniek (-:
Dat vermoeden had ik al. :)
Anywayz, ik zal de voorgaande punten nog verwerken en uitwerken. Dank!
Wel interessant eigenlijk. Ik blijf dit draadje maar even volgend. :7

• Pogostokje

Pogostokje

* twiet *

Het ene stukje over de abusemedewerker die zeg maar het alleenrecht krijgt om mensen aan of af te sluiten bevalt mij ook niet, veels te gevaarlijk zulke bevoegdheden bij 1 persoon.
Het gaat hier alleen om de uitvoering van de abuse-taken. De richtlijnen zullen niet door die ene persoon zijn opgesteld lijkt mij, dat is zoals je zegt iets behoorlijk ingrijpends. Maar er moet toch IEMAND zijn die de abuse@fictieveprovider.nl leest. Dat kan er best 1 zijn.
Die persoon moet zich dan heel strikt aan de richtlijnen houden die zijn opgesteld na goed nadenken door meerdere mensen.

• Telco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08-2024

Telco

Biertje?

Leuk draadje, ik hoop dat mijn opmerkingen niet te laat komen.

Het valt me op dat je alles vanuit de techniek benaderd. Voor het geval dat je met een totaalplaatje bezig bent, mis ik in ieder geval een antwoord op de volgende vragen:

1. Waarom komen klanten bij jou en niet bij je concurrent? Je spreekt over een klantenbestand dat uit een failliete boedel van een vergelijkbaar bedrijf komt. Blijven ze klant? Waarom? Wie zegt dat jou niet hetzelfde overkomt? Hoe denk je te kunnen groeien met je bedrijf?

2. Hoe zit het met de financien? Waar haal je het geld vandaan om te starten met je bedrijf, maw hoe financier je de investering die nodig zijn om de failliete boedel van je ex-concurrent op te kopen? En daarna, hoe ben je van plan dit bedrijf (financieel) gezond te houden?

Wanneer je van plan bent een bedrijf te starten zul je vrijwel altijd met geld van anderen gaan werken. De kernvragen die je financier gaat stellen staan hierboven. Hoe vervelend het ook is, de techniek boeit niet in de commerciele wereld. Probeer dus je aspirant-bedrijf te bekijken vanuit de ogen van de bank, met in het achterhoofd dat je (als bank) er na pakweg 5 jaar geld mee wil verdienen.

Vandaag geen signature

• Jan Jaap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:32
Veel te eenvoudige woorden in je voorwaarden >:)
Pagina: 1