Pc aansluiten op de receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jimanez
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-02 14:54
Ok ik heb de search al gebruikt maar wordt er niet wijzer van.
Ik heb een soundblaster live 5.1 oem kaart. Tevens een pioneer receiver met de volgende ingangen> digital in(coax)
digital in (optisch)2x).

Ok me dvd en ps2 zijn aangesloten op de optische ingangen en werken beiden perfect. Uit alle boxen de de subwoofer komt geluid.

Me pc heb ik via een coax kabel aangesloten op de spdif van me geluidskaart. Maar helaas geen geluid via me receiver. Analoog kan ik hem wel aansluiten maar dan komt er maar geluid uit 2boxjes. Het is niet mogelijk om alle boxen analoog aante sluiten zeg maar.

Ik wil dus perse de geluidskaart via de coax-in op me receiver aansluiten. Nu mijn volgende vraag dus. Wat zie ik over het hoofd, naar mijn idee zou het zo moeten werken(niet dus) :( . De kabel die ik heb heeft een coax uiteinde> zo uiteinde die ook in je tv gaat zeg maar. Dit is toch de einge coax aansluiting of heb je nog andere coax aansluiting d.m.v. een tulp bijvoorbeeld :?

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Ik heb toevallig hetzelfde probleem (gehad).
Ik heb de Pioneer VSX-D510 en de SB Live! 5.1
Ik heb van een maat gehoord, dat je op die soort van IDE-aansluiting (kweenie wat het moet voorstellen, maar je snapt me wel) een kabel kan aansluiten. Die kabel heeft aan de andere kant een optical out. Deze kan je dan weer op je Optical-In aansluiten. Die COAX-IN gebruik ik voor mijn DVD-speler (DV-340), omdat die DVD speler geen Optical out heeft. Mocht je nog "hulp" nodig hebben, ICQ me dan maar ofzo, ik kijk waarschijnlijk niet meer naar deze post, vandaar.

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-02 20:33
Op woensdag 22 mei 2002 14:57 schreef Jimanez het volgende:

Ik wil dus perse de geluidskaart via de coax-in op me receiver aansluiten. Nu mijn volgende vraag dus. Wat zie ik over het hoofd, naar mijn idee zou het zo moeten werken(niet dus) :( . De kabel die ik heb heeft een coax uiteinde> zo uiteinde die ook in je tv gaat zeg maar. Dit is toch de einge coax aansluiting of heb je nog andere coax aansluiting d.m.v. een tulp bijvoorbeeld :?
Om de coxiaale ingang van je receiver te gebruiken heb je idd een (coax)kabel nodig met aan het einde een tulp-aansluiting.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 08:53
De coax-pluggen voor digitale audio zijn idd gewone tulppluggen! Misschien dat het hier mis ging. Ging het niet lastig om die plug in je versterker te douwen??? Heeft je geluidskaart ook wel een coax-uitgang???

Spdif is het formaat signaal. Dat kan op coax, optisch en TTL gezet worden. Op die "IDE" aansluiting op je geluidskaart heb je de TTL variant... Die kan je niet zomaar op een coax-ingang aansluiten...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Jimanez
Op woensdag 22 mei 2002 15:05 schreef Banzi het volgende:

[..]

De coax-pluggen voor digitale audio zijn idd gewone tulppluggen! Misschien dat het hier mis ging. Ging het niet lastig om die plug in je versterker te douwen??? Heeft je geluidskaart ook wel een coax-uitgang???

Spdif is het formaat signaal. Dat kan op coax, optisch en TTL gezet worden. Op die "IDE" aansluiting op je geluidskaart heb je de TTL variant... Die kan je niet zomaar op een coax-ingang aansluiten...
aha erm nee me geluidskaart heeft geen coax> heb zo verloopplug van coax naar 3,5 microphone jacket(zo heet t geloof ik)(gewoon zo plugje die in je geluidskaart gaat) en in me receiver zit dus zo coax plug(zo een die ook in de tv gaaat) :? die ging er wel op maar een tulp gaat lekkerder.
Het is dus eigenlijk de bedoeling, een tulp in de receiver te steken en nie een coax plug zoals ik nu heb? Dat dacht ik namelijk omdat die ingang coax in heet:) verkeerd gedacht?

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-01 16:22

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

http://www.hoontech.nl/sbdbii.html

Ik had je vraag niet helemaal goed gelezen. Ik heb ff bij het Audio-forum gekeken (kan je zelf ook doen, tis de 1e of 2e post geloof ik). Daar staan die richtlijnen enz. Daar heb ik dat adres gevonden. Ik ga het ook kopen denk ik :)

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• Banzi
Op woensdag 22 mei 2002 15:20 schreef Jimanez het volgende:

[..]

aha erm nee me geluidskaart heeft geen coax> heb zo verloopplug van coax naar 3,5 microphone jacket(zo heet t geloof ik)(gewoon zo plugje die in je geluidskaart gaat) en in me receiver zit dus zo coax plug(zo een die ook in de tv gaaat) :? die ging er wel op maar een tulp gaat lekkerder.
Het is dus eigenlijk de bedoeling, een tulp in de receiver te steken en nie een coax plug zoals ik nu heb? Dat dacht ik namelijk omdat die ingang coax in heet:) verkeerd gedacht?
Nee, coax is het type kabel... niet het type connector... Je moet dus wel tulppluggen gebruiken... Meestal werkt een video-kabeltje ook wel... Weet je zeker dat er ook coax uit je geluidskaart komt??? Is dat niet TTL??? Want dan moet je eerst dat TTL omzetten naar coax...

• Blamm
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Ok ik heb de search al gebruikt maar wordt er niet wijzer van.
Ik heb een soundblaster live 5.1 oem kaart. Tevens een pioneer receiver met de volgende ingangen> digital in(coax)
digital in (optisch)2x).

Ok me dvd en ps2 zijn aangesloten op de optische ingangen en werken beiden perfect. Uit alle boxen de de subwoofer komt geluid.

Me pc heb ik via een coax kabel aangesloten op de spdif van me geluidskaart. Maar helaas geen geluid via me receiver. Analoog kan ik hem wel aansluiten maar dan komt er maar geluid uit 2boxjes. Het is niet mogelijk om alle boxen analoog aante sluiten zeg maar.

Heb je de uitgang wel op digitaal gezet? Dit kan je geloof ik bij "Luidsprekers" regelen (software bij je SB)

• Jimanez
Op woensdag 22 mei 2002 15:25 schreef Banzi het volgende:

[..]

Nee, coax is het type kabel... niet het type connector... Je moet dus wel tulppluggen gebruiken... Meestal werkt een video-kabeltje ook wel... Weet je zeker dat er ook coax uit je geluidskaart komt??? Is dat niet TTL??? Want dan moet je eerst dat TTL omzetten naar coax...
nee me geluidskaart heeft niet een coax uitgang. maar gewoon die erm normale uitgangen zeg maar. dezelfde plugjes gaan erin als die ook op een koptelefoon zitten:) Of heet dat soms TTL? Ik weet zelf namelijk niet wat TTL is, ben een behorrlijke n00b wat betreft audio elektronica:)

En centaur> Ik heb dezelfde receiver als jij> is het jou wel uiteindelijk gelukt?

• Jimanez
Op woensdag 22 mei 2002 15:29 schreef Razorfist het volgende:

[..]

Heb je de uitgang wel op digitaal gezet? Dit kan je geloof ik bij "Luidsprekers" regelen (software bij je SB)
Ja op digitaal output only> dat bedoel je toch?

• Blamm
  • Laatst online: 04-02 08:59

Blamm

Niet meer Smart

Op woensdag 22 mei 2002 15:35 schreef Jimanez het volgende:

[..]

Ja op digitaal output only> dat bedoel je toch?
die bedoel ik ja

• Banzi
Op woensdag 22 mei 2002 15:32 schreef Jimanez het volgende:

[..]

nee me geluidskaart heeft niet een coax uitgang. maar gewoon die erm normale uitgangen zeg maar. dezelfde plugjes gaan erin als die ook op een koptelefoon zitten:) Of heet dat soms TTL? Ik weet zelf namelijk niet wat TTL is, ben een behorrlijke n00b wat betreft audio elektronica:)

En centaur> Ik heb dezelfde receiver als jij> is het jou wel uiteindelijk gelukt?
Het signaal (de 1-tjes en 0-tjes) heet SPDIF. Dit is dan alleen maar het formaat, zoiets als mp3 voor muziek zeg maar. Maar die kan je op floppy, cd of hd zetten. Het signaal kun je op coax, optisch of ttl zetten. Optisch is heel anders dan de anderen... Daarbij is het signaal wel of geen licht (en dan supersnel, je ogen zien continu licht). TTL is 0V en 5V als 0 en 1. Coax was geloof ik iets van -0,5 en +0,5V. Staat er niet iets in het boekje van je geluidskaart? Daar zal vast wel bij staan of het een coax uitgang of ttl uitgang is.

Verwijderd

Rofl Jimmy \o/ ;x |:(

Verwijderd

Je kunt proberen de sampling frequentie van je optical-uitgang lager te zetten. Bijvoorbeeld van 48 kHz op 44,1 kHz. Ik had het ook eerst met mijn md-speler. Ik wou opnemen via de optical out, maar die stond op 96 kHz. Toen deed 'ie niks. Toen ik de uitgang terugzette op 48 kHz wou mijn md-speler pas opnemen.

• Jimanez
ok heb nu een kabel lopen van me spdif uitgang naar me receiver en heb de coax aansluiting verwijder een een tulp bevestigd. Receiver op digitaal gezet en hey er komt geluid uit :).

dus de kabel zit volgens mij nu wel goed. Nu is het echter zo dat het geluid slechts uit 1 box komt |:(

Hoort dit? Of moet ik dat nog ergens instellen of zo?

Verwijderd

zat er toevallig geen boekie bij :P

\o/

• Jimanez
Op woensdag 22 mei 2002 15:49 schreef Sikkow het volgende:
zat er toevallig geen boekie bij :P

\o/
Die heb jij al voor me gelzen gisteren :x

• Banzi
Op woensdag 22 mei 2002 15:47 schreef Jimanez het volgende:
ok heb nu een kabel lopen van me spdif uitgang naar me receiver en heb de coax aansluiting verwijder een een tulp bevestigd. Receiver op digitaal gezet en hey er komt geluid uit :).

dus de kabel zit volgens mij nu wel goed. Nu is het echter zo dat het geluid slechts uit 1 box komt |:(

Hoort dit? Of moet ik dat nog ergens instellen of zo?
Kan je op je versterker zien wat voor digitaal signaal er binnen komt??? Heb je de balans van je geluidskaart niet naar 1 kant gezet???

Weet je zeker dat je nu digitaal werkt??? Of heb je nu de 3,5mm plug in een analoge uitgang, en de tulpplug op een analoge ingang???

• Jimanez
Op woensdag 22 mei 2002 15:56 schreef Banzi het volgende:

[..]

Kan je op je versterker zien wat voor digitaal signaal er binnen komt??? Heb je de balans van je geluidskaart niet naar 1 kant gezet???

Weet je zeker dat je nu digitaal werkt??? Of heb je nu de 3,5mm plug in een analoge uitgang, en de tulpplug op een analoge ingang???
ja ik weet zeker dat het nu digitaal is. Receiver kan ook op digitaal en analoge instelling staan. Staat nu op digitaal. De 3,5 mm plug zit in de spdif van de geluidskaart, en de tulp in de coax digitaal in van de receiver.

Ik ga even de speaker instellingen op de pc nakijken :) Had ik niet aangedacht stom stom |:(

• Jimanez
Ok even gedaan, je kan ze btw in windows instellen en met de mixer van creative.

Heb ze bij beiden op 5.1 ingesteld. Als ik bij het creative programma test doe. Hoor ik slechts geluid uit me front left en front right. Center en rear doen niets.

Als ik mp3 afspeel doet alleen me front left het :(

Iemand hier nog suggeties voor, wellicht andere software of zo?

• Jimanez
Ok alles werkt nu bedankt voor de snelle reacties >;) :P

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-02 09:54
hoe heb je het nix gefixed dan?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Moriaty schreef op 04 november 2002 @ 19:58:
hoe heb je het nix gefixed dan?
welk probleem heb jij met je sb live?
het bekende probleem dat maar 1 van de analoge uitgangen het doen?
dat is makkelijk op te lossen.
bij de install van de drivers moet je ook audiohq kiezen om te installeren
via audiohq kan je kiezen welke uitgangen je wilt gebruiken.

wil je beide uitgangen aanhebben, dan kies je voor 4 speakers.
je had deze vraag trouwens beter in het sblive/audigy problemen topic kunnen vragen.

Verwijderd

Jimanez schreef op woensdag 22 mei 2002 @ 16:18:
Ok even gedaan, je kan ze btw in windows instellen en met de mixer van creative.

Heb ze bij beiden op 5.1 ingesteld. Als ik bij het creative programma test doe. Hoor ik slechts geluid uit me front left en front right. Center en rear doen niets.

Als ik mp3 afspeel doet alleen me front left het :(

Iemand hier nog suggeties voor, wellicht andere software of zo?
Dit is normaal... digitaal signaal dat je pc verstuurt over een tos-link (optisch/coaxial kabel) is enkel surround als je dvds met Dolby Digital encoding of DTS encoding afspeelt. Dat is iets waar niets aan te doen is, tenzij je geluidskaart life geluid kan omzetten naar een DD/DTS signaal.
Buiten hetgeen ik aan het proberen ben, namelijk de pc voor gaming analoog aan te sluiten op men receiver (Yamaha RX-V357), valt daar dus weinig aan te doen aangezien ik geen enkele kaart ken die dat op de moment kan.
Mijn probleem echter, is dat bij de analoge aansluiting mijn subsignaal ultrazwakjes is. Ik heb men onboard ALC850 chipset aangesloten met minijack naar RCA plugs, die normaal gezien allemaal goed werken... Heb je voor die subwoofer een speciaal kabeltje nodig ofzo?
Pagina: 1