Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.
Verwijderd
weet iemand wat antimaterie is?
(zoja, heeft iemand één gram te koop?) 8-)[/quote]Nee ik heb wel -1 gram te koop.. Kost je min een tientje...
Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.
Verwijderd
is dat niet hezelfde dat jij van mij 1 gram koopt voor een tientje?
Het positron is een anti-elektron: zelfde gewicht (positief dus, -1 gram antimaterie zou overeenkomen met een negatieve energie en dat kan niet), tegenovergestelde elektrische lading. Als je een elektron en een positron bij elkaar gooit ontstaan er wat gamma-deeltjes (fotonen) en verder zijn ze weg.
Lord Daemon
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?
ieeeepppppp :P
Verwijderd
Bes wel vet heftig gebeuren dus. Ik zou niet graag een zakje met 1 gram antimaterie in mijn vingers krijgen. Nog voor geen tientje
ieeeepppppp :P
Lord Daemon
Lord Daemon
Verwijderd
Recherche Nucléaire (CERN) bij Genève in Zwitserland, wereldberoemd vanwege de enorme deeltjesversnellers, meten ze tegenwoordig ook aan vele andere deeltjes: kaonen, pionen, muonen, neutrinos en nog veel meer exotische materie.
Elk van deze deeltjes kent een bijbehorend anti-materiedeeltje. Dit is gelijk aan zijn materie-broertje, maar dan met een omgekeerd ladingsteken en omgekeerde interne kwantumgetallen. Voorbeelden van
anti-deeltjes zijn anti-protonen (negatief geladen protonen) en positronen (de positief geladen anti-deeltjes van elektronen).
,,Wanneer materie en anti-materie bij elkaar komen, vervallen ze uiteindelijk tot fotonen en stabiele deeltjes'', legt Van de Putte uit. ,,In eerste instantie ontstaat ook veel energie maar dat is een tussenstadium.
Deze energie wordt weer omgezet in deeltjes, bijvoorbeeld elektronen.''
Hoewel bij de oerexplosie zowel materie als anti-materie ontstond, is nu in het heelal, voor zover is onderzocht, bijna alleen nog maar materie te vinden. ,,Theoretisch modellen zeggen dat er tijdens de oerknal
al een voorkeur bestond voor materie'', zegt Van den Putte. ,,Daardoor trad een onbalans op in materie en anti-materie.'' Uiteindelijk is bijna alle anti-materie verdwenen en is daar een grote hoeveelheid
fotonen (licht) en stabiele deeltjes voor in de plaats gekomen.
Daarom zijn er ook zoveel fotonen ten opzicht van deeltjes in het heelal. ,,Alle anti-materie die nu nog ontstaat, heeft een korte levensduur omdat het zich bevindt tussen materie en dus met grote zekerheid
vervalt''
We zouden in feite nu dus ook in een anti-materie heelal kunnen leven.
Men zou dan per jaar 1/1000 gram antimaterie kunnen maken.
Op het moment duurt het al jaren voordat ze een miljardste gram kunnen produceren.
Voor 10 miljoen dollar per jaar zou men 1 microgram kunnen maken.
Ik zou zeggen : DOEN!
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
What the heart requires may never be understood by the mind!
LD
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Ik heb het aan diverse docenten gevraagd, maar geen van hen kon iets bedenken.Ze zeggen alleen: als dat stelsel uit antimaterie bestaat, heb je dus ergens een grensvlak tussen materie en antimaterie en zie je dus fotonemissies.Maar als dat grensvlak in de interstellaire ruimte ligt?
Dan heb je dus weinig annihilatie en op zo'n afstand zie je dan bijna niks.
Wie o wie?
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Ik denk dat we blij mogen zijn dat de symmetrie opgeheven is, anders waren we er volgens mij niet eens geweest.
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Lord Daemon
mijn gedachten gaan pas kronkelen bij de oerknal.Want hoe kan er uberhaupt een homogene samenstelling antimaterie/materie ontstaan zijn, als het zo instabiel is?
Ik twijfel hieraan, maar iets beters kan ik ook niet vinden.
Lord Daemon
That's the ultimate question. And the answer is not 42
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett
Het probleem is dat je niet even een deeltjesversneller bouwt die de omstandigheden van vlak na de oerknal kan nabootsen
Gehoopt wordt op een theorie die de ART en de QM elegant koppelt, maar die schijnt nog veraf te liggen, misschien toch de superstrings?
Lord Daemon