Toon posts:

DV & timecode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo experts,

Ik heb een jvc gr-dvx77 digitale videocamera en ben volop bezig om mijn bandjes via firewire met Adobe Premiere de pc in te worstelen.
Gaat op zich goed, maar kost erg veel tijd omdat je er bij moet blijven en telkens op start en stop moet klikken en de file moet opslaan.
Nu is er ook een batch-capture mogelijkheid waarbij je de timecodetabel in kunt voeren en de files door Adobe op laat slaan.
Ik zie op mijn camera linksonder de code wel meelopen, maar hoe krijg ik die tabel er uit?
En is er een mogelijkheid om de tabel weer aan elkaar te plakken als hij halverwege weer op 0 is gesprongen?

Ik hoop dat een van jullie hier ervaring mee heeft.

Alvast bedankt,

Peerke

Verwijderd

Als eerste moet je zorgen dat je tape gezwart is voordat je begint met opnemen!
Gezwart wilt zeggen dat er van begin tot eind een tijd code op staat! Dus van 00:00:00:00 tot en met bv 00:60:00:00.
Dit zorgt ervoor dat je bandje dus niet halverwege weer op nul begint waardoor je het batch capturen dus eigenlijk niet kan gebruiken! (das antwoord op 1 vraag ;))

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met hoe krijg ik die tabel eruit?

Wat je doet om te batchen is eerst je video spotten dit wil zeggen het bandje ruw nakijken en begin en eind tijdcode opschrijven! (wat erg handig is om tijdens het opnemen dit al een beetje bij te houden! Maar is vaak heel onhandig en eigelijk jiet te doen).
Als je dit hebt kan je deze invoeren in premiere maar zelf gebruik ik daar wel een handig freeware proggie voor:
http://www.csnmedia.nl/software.htm !

Ik hoop dat je ik een beetje verder geholpen heb!

:)

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welkom op GoT (mag ik dat wel zeggen ?)

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met 'die tabel uit de camera krijgen". Normaliter als je het bandje continue in de camera hebt laten zitten staat er een continue tijdcode op je bandje. Ieder frame op die tape heeft dan een eigen nummer, nummers komen niet dubbel voor. Als je je tapeje eruit gehaald hebt kan de tijdcode gereset zijn halverwege, dan heb je een probleem. Dit kun je voorkomen door je tapeje eerst een keer volledig op te nemen en op die manier het hele tapeje van een continue tijdcode voorzien.

Dat batch-verwerken werkt verder prima. Eerst met de tijdcode in beeld (kan je camera vast wel) de stukken kiezen die je wilt gaan capturen (spotten genaamd) en die tijdcodes (begin en einde) opschrijven. Naderhand deze gegevens intypen en de PC laten capturen. Da's de bedoeling volgens mij (zo doe ik het in ieder geval).

Tot slot: groeten onder je message is niet gebruikelijk, maar voor een eerste post is het je vergeven ...

edit:
Nog sneller typen de volgende keer :)

Verwijderd

o.t. Is het een wijdstrijd dan? :P

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik bedoelde met de timecode er uit krijgen, was dat ik hoopte dat de camera automatisch een soortje excel-bestandje zou kunnen genereren dat je dan weer in Adobe kunt laden. Maar wat ik van jullie begrijp is dat ik toch eerst de hele tape af moet kijken en bij moet houden wat de begin- en eindpunten zijn.

Ik heb overigens de timecode creator gedownload, dus daar ga ik van het weekend 's mee spelen.

En bedankt voor de tip over de manier waarop je hoort te posten. Ik doe dit inderdaad niet zo vaak.

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Kijk ook even naar ScenalyzerLive (http://www.scenalyzerlive.com), kost dacht ik 35 dollar om te registreren maar is het beste tool voor DV capture. Ik gebruik het zelf ook :)

Verwijderd

Topicstarter
Wat een klasse programma zeg, dat screnalyzer!
Doet precies waar ik naar op zoek was.
Waarom stoppen ze dat niet standaard bij die firewire-kaarten?

• ThaLaw
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 17:01
Peerke, ik ben zelf op zoek naar de juiste hardware (DV cam en kaart) om goed te kunnen video editten.

Wat voor spul gebruik jij op dit moment en bevalt het verder goed? (Sorry, enigzins offtopic :) )

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ook nog maar net begonnen, maar ik heb een jvc gr-dvx77 camera en een goedkope vobis firewire kaart.
Mijn pc is een p4-1,5GHz, 256Mb, 60Gig HD 7200 toeren (merk ik al wel dat je echt nodig hebt, want de ruwe avi's uit je camera vreten hd-ruimte (ongeveer 12 - 15 gig per tape). Als je het daarna converteert naar dvd-kwaliteit mpg (gebruik ik nu tmpgenc voor op trail) hou je er een goeie 2 cd's aan over.
Ik ben er net nog niet uit welke videokaart voor dit werk de beste is, dus ik heb er nu een goedkoopje in.
Pagina: 1