Toon posts:

Heel soms een freeze...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb de search gebruikt, maar niks echt relevant gevonden... dus...

Heb hier een nieuw systeempje in elkaar gestoken, een Chaintech uATX bordje met KT133A setje en een Duron 1200 derop en 256mb sdram. Verder een Geforce MX200 en een NIC. Geforce en nic komen uit het oude systeem (dit is namelijk een upgrade) en hebben steeds goed gewerkt. Verder hangt een ook een splinternieuwe 60gig Maxtor 7200rpm aan op de primary controller, en een cdrom en writer aan de secundary. CDRom is nieuw, writer (een plextor) doet al een jaar of 2 trouw dienst.

Probleem is nu dat heel soms dit systeem botweg freezed onder 2000. OS is trouwens clean installed en de juiste Via drivers en dergelijke staan er netjes op.

Geheugen heb ik al gewisselt met een dimm uit mijn systeem (dat al +-1 jaar perfect stabiel draait), en het probleem blijft. Mijn systeem draait trouwens perfect stabiel verder met die dimm uit dat andere systeem.

Wel heb ik hier en daar al wat mogelijk rare dingen gelezen over die 60gig Maxtor drives. Zou het probleem hier kunnen zitten ?

Het rare is dat er absoluut geen lijn in zit. Eerst leek het soms voor te vallen als er heavy data werd gecopieerd ofzo. Maar hij is evengoed al blijven hangen met op de start knop van windows te klikken. Gisteren heeft het ook heel de dag perfect gewerkt, en vandaag al 2x moeten resetten. Wazige dingen, en die haat ik...

Voor de rest heb ik niets dan positieve ervaringen met die chipset, daar ikzelf al meer dan een jaar een MSI K7T turbo gebruik met een TBirdje op. Nog geen minuut problemen mee gehad. Daarom dat ik een vergelijkbaar iets nam om een andere pc te upgraden... en dan krijg je dit :r

Iemand nog tips of liever nog, een oplossing ? :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe zit het met de voeding? Hoeveel watt? Merk? Betrouwbaar? Andere geprobeerd?

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 13:58 schreef BalusC het volgende:
Hoe zit het met de voeding? Hoeveel watt? Merk? Betrouwbaar? Andere geprobeerd?
Zelfde case/voeding als mijn eigen Tbird systeempje. Een 300watt dus. Als je echt het merk wil weten sloop ik straks de kast wel ff...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op woensdag 22 mei 2002 14:06 schreef xenoke het volgende:
Zelfde case/voeding als mijn eigen Tbird systeempje. Een 300watt dus. Als je echt het merk wil weten sloop ik straks de kast wel ff...
Hoeft niet per-se ;)
Zo te zien heb je nog 1 voeding, waarvan bekend is dat het correct met een ander systeempje werkt. Probeer de voedingen eens om te ruilen, dan kunnen we uitsluiten dat het aan de voeding ligt :)

• Scharnout
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 17:23

Scharnout

Meuk

Toevallig heb ik hier ook last van. Opeens BOEM alles vast niets reageert meer. Mijn vermoeden is dat het aan de detonatorversie ligt ofzo. Ik heb versie 27.52 geinstalled staan. Et tu?

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 14:13 schreef BalusC het volgende:

[..]

Hoeft niet per-se ;)
Zo te zien heb je nog 1 voeding, waarvan bekend is dat het correct met een ander systeempje werkt. Probeer de voedingen eens om te ruilen, dan kunnen we uitsluiten dat het aan de voeding ligt :)
Mmmmmja... het zijn 2 identieke cases... de mijne alleen klein jaartje ouder dan het nieuwe dus :)

Ik zou inderdaad die voeding straks eens van de ene in de andere bak kunnen gooien.

Verder iemand enig idee of die Maxtor soms problemen kan geven ? Ik heb daarnet ff gegoogled en je komt toch rare meldingen over die 60 gigger tegen :( Had beter een 40genomen vrees ik :(

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 14:18 schreef Scharnout het volgende:
Toevallig heb ik hier ook last van. Opeens BOEM alles vast niets reageert meer. Mijn vermoeden is dat het aan de detonatorversie ligt ofzo. Ik heb versie 27.52 geinstalled staan. Et tu?
mmmja... ik heb inderdaad de laatste detonators van de nvidia site gebruikt na de fresh install. Ik heb geen oudere liggen...

• Newjersey
  • Laatst online: 10-08 23:25
ik heb hetzelfde probleempje ook, alleen gebeurd het bij mij pas na een 1,5 uur ofzo. Maar gister was het echt raak, zelfs tijdens flashen van de bios crasht ie. En ik heb ook die 60 GB maxtor, een geforce 2 mx. Alleen heb ik een ecs k7s5a moederbord. heel wazig allemaal..

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Op zich mooi dat we allemaal een product blijven gebruiken dat het eigenlijk nooit echt goed doet (computer in het algemeen bedoel ik). Als je TV een keer per ongeluk aan en uit gaat sta je morgen van Meneer Philips op de stoep. Of hij je tv ff "better" wil maken :D

Maar dat bios flashen gebruik je weer geen video toch? Is het een freeze of gewoon een vastloper?

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 14:53 schreef Newjersey het volgende:
ik heb hetzelfde probleempje ook, alleen gebeurd het bij mij pas na een 1,5 uur ofzo. Maar gister was het echt raak, zelfs tijdens flashen van de bios crasht ie. En ik heb ook die 60 GB maxtor, een geforce 2 mx. Alleen heb ik een ecs k7s5a moederbord. heel wazig allemaal..
Exact hetzelfde gehad toen ik de BIOS wilde flashen naar de laatste versie. Eerste poging ging de mist in tijdens het flashen... freeze...bios checksum error blablabla... gelukkig hebben die Chaintech bordjes een 'nood' bios, en flashen die automatisch een bios als je een diskette maakt met de award utility en de bios image op. Die flash ging wel goed.

Voor de rest heb jij ook EN die 60gig 7200rpm maxtor EN een GeForce 2 MX... Toeval ..? :(

• Newjersey
  • Laatst online: 10-08 23:25
nou, ik heb wat rotzooi afgekoppelt, 1 hd en een brander.. en nu freezed ie niet meer, die twee weer aangekoppelt en het begin weer. ik denk dat ik ga kijken voor een andere voeding.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 16:52 schreef Newjersey het volgende:
nou, ik heb wat rotzooi afgekoppelt, 1 hd en een brander.. en nu freezed ie niet meer, die twee weer aangekoppelt en het begin weer. ik denk dat ik ga kijken voor een andere voeding.
Ik heb de GeForce MX 200 vervangen door een TNT2... in snelheid maakt dat weinig verschil, dus nu eens kijken wat dat zegt ivm dat freezen...

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-07 23:30
Heel makkelijk chaintech moederborden staan niet bekend om stabielieteit.
Ik heb er zelf ook 1 gehad niet stabiel te krijgen na een jaar dienst te doen werd het alleen maar erger zelfs na een formateer optie en windows er op nieuw op te zetten.
Mobo is erug slecht.
Zelf nu een Aopen AK77pro gekocht nog nooit geweten dat een pc die nooit vast loopt zoveel plezier oplevert. :Y)

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:45

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb hier ook sinds een tijdje last van, spontane freeze's van mijn windows 2000 systeem...ERG irritant :(

Mijn specs:
abit kt7 raid mobo
amd duron 800
256 mb dane-elec 133 mhz. geheugen
via 4in1 drivers
standaard asus v7100 geforce2_mx400 videokaart drivers

Het heeft niets met temperatuur van de CPU te maken, want die is gemiddeld genomen rond de 35 graden. Ook heb ik het systeem niet overgeklokt (juist niet omdat ik wel 1s last van lockups krijg dus). Voeding is ook nieuw en mankeert niets aan.

Wat zou in vredesnaam de oorzaak van die lockups kunnen wezen?

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 22:11 schreef Nestor het volgende:
Ik heb hier ook sinds een tijdje last van, spontane freeze's van mijn windows 2000 systeem...ERG irritant :(

Mijn specs:
abit kt7 raid mobo
amd duron 800
256 mb dane-elec 133 mhz. geheugen
via 4in1 drivers
standaard asus videokaart drivers

Het heeft niets met temperatuur van de CPU te maken, want die is gemiddeld genomen rond de 35 graden. Ook heb ik het systeem niet overgeklokt (juist niet omdat ik wel 1s last van lockups krijg dus). Voeding is ook nieuw en mankeert niets aan.

Wat zou in vredesnaam de oorzaak van die lockups kunnen wezen?
Ik heb die Geforce MX eruit gekiepert en een TNT2 gestoken, met de MS drivers ipv de detonators en tot hiertoe geen probleem meer gehad. :(

• Tundreq
  • Laatst online: 28-07 23:30
Na mijn vorige bericht dacht ik dat het het chaintech moederbord is.
Maar als je alles leest zie je dat iedereen een geforce 2 heeft de een msichien een mx of mx400 ik zelf een gts maar verder hoor je geen problemen.
En een pc die direct vast slaat kan aan videokaart liggen in combinatie met andere hardware.
En als je je videokaart vet staat over te clocken slaat hij ook zo in 1 keer vast.
Misschien een mailtje naar nvidia en ff vragen als hun chips wel een beetje compatible zijn met bepaalde via chips.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:45

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Ik heb dus nu de allernieuwste Nvidia-drivers gedownload voor Windows 2K. (en mijn videokaart is niet overgeklokt btw)

Ik hoop dat ie nu niet meer vast loopt...maar even kijken hoeveel dagen hij wil draaien non-stop :)

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• gangsterjoey
  • Laatst online: 29-11-2021
Klinkt als een voedingprobleem.....

|| Specs ||
We don't see the things as they are, but as we see them!

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Ik heb ff gezocht op logs die werden geschreven vlak voor crashen, maar het lijkt erop dat het met mijn McAfee te maken heeft. Ik heb hem maar ff uitgegooid (fingers crossed) en anders maar gewoon een nieuwe virusscanner zoeken :) (versie 4.5.1 ofzo die je bij xs4all krijgt)

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 20:43 schreef gangsterjoey het volgende:
Klinkt als een voedingprobleem.....
Met die TNT2 had hij het weer vanmorgen... dus direct daarna de voeding geswapped met die uit mijn systeem (draait al bijna 1 jaar zonder problemen dus die voeding is echt wel goed).

Mijn systeem draait nu al heel de dag perfect met die 'slechte', en de andere blijft ook lopen... maar dat deed hij gisteren ook een hele dag goed, dus we wachten af... >:)

Verwijderd

Ja, ik heb onverklaarbare dergelijke lockups in XP.
Soms als je niets doet, soms als je een film kijkt.. gewoon alles stil.. pc niet rebooten of uit oid.
Systeem:
Aopen AK33 mobo
128+128+512 pc133@100
TB1200 100FSB (super orb)
30GB Seagate / 40GB Maxtor 7200rpm
PowerVR Kyro 2 64mb model + fan
SBLive Player
Realtek 10/100 LAN
Pioneer DVD-rom en een CD/RW 12x10x32 LiteOn
300 Watt voeding, 'merkloos'-merk
en 1 case fan 12v

Dat is alles wat mijn voeding moet voeden,
kan het zijn dat 300 watt onvoldoende is dan?

Ik heb al:
met TNT2 gedraait, Zelfde probleem.
met Coolermaster (1,4ghz max) gedraait, zelfde..
een lange tijd een burn-in ram test gedaan (non-windows) All Passed.
een tijd zonder SBLive gedraait, zelfde lockups.
Kan helaas mijn CPU niet onderklokken op AK33, dus ik
wil eigenlijk een maandje een Duron 800 draaien oid,
tenzij mensen hier aannemelijk maken dat de voeding aanpassen een betere kans is op dit moment.

• Scharnout

Scharnout

Meuk

Ik heb net alles opnieuw geinstalleerd en vooralsnog nergens last van ...

ik zeg software! Maar ik zeg ook wel eens andere rare dingen

And Bob's your uncle ...

Verwijderd

Ja, ik had ook altijd een paar dagen goede hoop als ik weer een nieuwe XP erop had gezet. Ik heb iets van 3 keer de Pro UK geinstalleerd en nu Pro NL maar het probleem blijft gewoon terug komen. Soms tijdje niet, soms paar keer achter elkaar.. gewoon tijdens een simpel spelletje, of mp3 luisteren, internetten of divxje kijken.. maakt niet uit.
Ik heb eigelijk de mogelijkheid dat het om software gaat voor mezelf uitgesloten, tenzij, het probleem zowel in XP NL als UK (beide met alle patches) zit. Kan 2000 wel gaan draaien en dan zien of het daar ook fout gaat. Maar ik zou het een beetje trieste conclusie vinden als ik op mijn hardware niet eens een kale XP kan draaien..

Verwijderd

Topicstarter
*zucht*

Die andere voeding helpt dus ook niet. Ik heb die 'verdachte' voeding trouwens gewisselt met de mijne, en ik draai al 2 dagen perfect zonder problemen op die 'verdachte' voeding, terwijl het andere systeem weer vasthing, met mijn 'goede' voeding erin.

Videocard en geheugen heb ik ook al geswapped met onderdelen die hun deugdelijkheid al bewezen hadden. Dus ben ik op het punt gekomen te moeten besluiten dat het moederbord OF de harddisk brak is. CPU probleem lijkt me dit niet echt, aangezien het steeds gebeurd als er diskaccess bij te pas komt (copieren, map aanmaken, moven, delete, etc...).

Mmmm wat ik eventueel wel nog eens kan testen is een andere harddisk... enkel om dat ook nog uit te sluiten...

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
probeer eens anders een echte goeie voeding te krijgen.
bijvoorbeeld een enermax 350 watt of meer.
Anders kan het ook nog een bios fout zijn.
Of windows xp bug..

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 14:01 schreef tweakduke het volgende:
probeer eens anders een echte goeie voeding te krijgen.
bijvoorbeeld een enermax 350 watt of meer.
Anders kan het ook nog een bios fout zijn.
Of windows xp bug..
Staat geen XP op, maar 2000 met de laatste SP's. Ik begin de harddisk zwaar te verdenken. Ik heb wat gezocht op dat 60 gig model, en lees er nog problemen mee... :r

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
probeer een andere hd en je weet het.
HD coolertje proberen?

Tweakers Discord

Pagina: 1