Voltage regulators koelen?

Pagina: 1
Acties:

• Sandermvdb
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-01 19:52

Sandermvdb

Regret is a wasted emotion...

Topicstarter
Komt het de stabiliteit ten goede als de Voltage regulators gekoeld worden (met een simpel heatsinkje)? Deze worden bij mij namelijk behoorlijk warm, maar je leest eigenlijk helemaal nooit dat 'echte' tweakers hun Voltage regulators koelen. Wel de CPU, Northbridge, andere voeding, noem maar op.

Wel of niet??

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Ik heb er weleens iets over gelezen hier, en het had voor zover ik weet nog nut ook, niet onwijs veel, maar toch. Plak er gewoon een heatsinkje op en kijk of je verder kan oc'en of dat je systeem stabieler word.

Wat me net te binnen schiet is het woord clock generator, volgens mij werden daar ook xtra sinks op gedaan.

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-11-2025

AleXtc

Wannabe Pirat

Doe 's ff een pikkie..... hoe zien ze eruit en waar zitten die dingen ??

Ik weet nog wel toen op die P1 borden zaten ook van die hoge heatsinkjes en die werden reteheet. :(

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 08:53
ligt eraan wat je achter de regulator hebt hangen...

Stel, je hebt een apparaat wat 1A vraagt op 9V, terwijl je 12V hebt. Dan gebruik je een regulator. Deze regulator verbruikt dan 12V op 1A.

Die 3V op 1A wordt omgezet in warmte... Dat is 3Watt... Op zo een klein oppervlak is dat best veel, en zul je een koellichaampje moeten gebruiken...

Zo een regulator heeft meestal wel een temperatuurbeveiliging. Dus je regulator zal niet kapot gaan. Nadeel is dat deze beveiliging de uitgang afkapt. Als je er fans achter hebt hangen, zullen deze dus stoppen als de regulator te warm wordt...

edit:
deze getallen zijn als voorbeeld genomen, en er komt natuurlijk veel meer rekenwerk bij kijken, maar dit is ongeveer globaal een idee van de werking van zo een regulator van de 78xx serie.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Maar zijn er mensen die uit ervaring kunnen zeggen dat hun PC stabieler is geworden na het plaatsen van heatsinks op hun Voltage regulator??

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-02 13:00
tegenwoordig zijn deze meestal switched.

dwz , loopt geen stroom door of er staat geen spanning over.

bijde geen vermogen.
Ze zitten in de buurt van de spoeltjes, bij je socket.

ze worden minimaal warm

1+1+1 = 1

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 12:03 schreef Sandermvdb het volgende:
Maar zijn er mensen die uit ervaring kunnen zeggen dat hun PC stabieler is geworden na het plaatsen van heatsinks op hun Voltage regulator??
Die regulators zitten er alleen op om het (standaard) voltage van 5V omlaag te brengen naar bijv 3.3 of 1.7.
(ten behoeven van cpu/bus/onboard devices/etc)

Tenzij je van plan bent om "vet" meer stroom te gaan trekken via je cpu-socket, lijkt me extra koeling van de voltage regulators overbodig (bij een beetje moederbord berekent de fabrikant vantevoren of en zo ja welke koeling benodigd is op de betreffende onderdelen)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, ik denk niet dat het echt veel nut heeft..

Vergeet niet dat deze componenten standaard ook vrij warm mogen worden (daar zijn ze op ontworpen).
Gewone onderdelen mogen veel warmer worden dan bijv. een processor.

Maargoed, een heatsinkje om het te proberen kan natuurlijk niks verkeerds doen :)

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op woensdag 22 mei 2002 12:15 schreef Twynn het volgende:
Mjah, ik denk niet dat het echt veel nut heeft..

Vergeet niet dat deze componenten standaard ook vrij warm mogen worden (daar zijn ze op ontworpen).
Gewone onderdelen mogen veel warmer worden dan bijv. een processor.

Maargoed, een heatsinkje om het te proberen kan natuurlijk niks verkeerds doen :)
Precies, en als je net zoals die gozer die een maand terug ofzo zijn casemod poste allemaal dezelfde heatsinks hebt, hij had blauwe, dan ziet het er nog tof uit ook :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
Heeft iemand heel toevallig nog van die kleine heatsinkjes liggen?? anders moet ik er een paar bestellen en betaal ik 12,5 euro rembours kosten....

Wil er trouwens best voor betalen

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ga gewoon ff langs een electroboer in de buurt... Deze verkoopt ook heatsinks en met een beetje zagen kan je daar best wel wat van maken en tis een stuk goedkoper.

* jhead22 wil ook heatsinkjes op die dingen gaan plakken aangezien ze behoorlijk heet worden.

• Sandermvdb

Sandermvdb

Topicstarter
OK, dan ga ik wel bij Radio centrum hier in Utrecht langs.

Zou het ook nut hebben om een heatsink op de Clock generator te plakken??

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 12:33 schreef Sandermvdb het volgende:
OK, dan ga ik wel bij Radio centrum hier in Utrecht langs.

Zou het ook nut hebben om een heatsink op de Clock generator te plakken??
tsja je kunt overal wel heatsinks opplakken op de clock gerator lijkt me echt zwaar overdreven. Denk je dat je een stabieler kloksignaal kunt krijgen?? Op de voltage regulators kan ik me nog iets bij voor stellen een stabiele spanning kan invloed hebben.

straks ga je ook nog heatsinks plakken muis, ledjes, toetsenbord en misschien wel op je buro om te voorkomen dat het te warm wordt als de zon schijnt
Pagina: 1