PC valt uit na paar minuten.

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scally
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 15:36

Scally

Ik geloof dat ie het doet?

Topicstarter
Gisteren werd opeens spontaan mijn monitor zwart (oranje lampje, dus geen signaal meer)
De PC reageerde nergens meer op, zelfs reset button doet niks meer.
Eerder had ik al es problemen met spontane vastlopers, maar toen ie het eenmaal wél weer deed, zag ie niet al het SDRAM (PC133) geheugen meer.
Dus de 1e verdachte was het geheugen. Ik heb een aantal maanden terug 256 MB erbij gekocht, dus dat bankje er maar uitgehaald. Probleem blijft.
Daarna heb ik de oorspronkelijke 2 bankjes met elk 128 MB er uitgehaald en de 256 MB bank er alleen in. Weer een crash na een paar min.
Toen met 1 bankje van 128 MB, maar helaas...

Dan maar rigoreus te werk gaan, en dus heb ik alles uit de PC gehaald wat niet per sé nodig is om em aan te krijgen: Harddisk + CDROMS drives eruit, en alleen de videokaart er nog in, dus ook beide netwerkkaarten, SB Live, en de TV kaart eruit. Ook maar ff alle kabels enzo goed aangedrukt, je weet maar nooit.
Om zeker te weten dat Windows niet het probleem was, ging ik de BIOS in en liet em daar een paar min. op 1 van de schermpjes staan (voor de zekerheid ook maar alle power management functies uitgezet in de BIOS).
Helaas weer een paar min. later lampje van de monitor oranje (PC blijft wel aan trouwens)
Volgens mij kunnen het nu nog maar een paar dingen de oorzaak zijn:

- Videokaart
- CPU
- Mainboard

Iemand nog een helder idee? ;) :P

Nog even de specs: AMD Athlon 1000 (niet overclocked), MSI K7T Pro 2a mainboard, MSI Geforce II MX videokaart, IBM Ultra Ata 100 30 GB diskje

(p.s. CPU temp blijft wel OK volgens BIOS, alle fans draaien ook)

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hoe zit het met de voeding :?
Misschien dat er een relatief zwakke voeding is overbelast. Daar duiden de symptomen in ieder geval wel sterk op :)

• B.A. Baracus
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

B.A. Baracus

Fool!

Lijkt me dat je het probleemhelder hebt teruggebracht tot een paar mogelijke oorzaken. En de meest voor de hand liggende is voor mij de videokaart. Anders warmte, maar je zzegt dat de temps normaal blijven. Is de voeding trouwens stabiel?

• Tuumke
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06 08:57

Tuumke

Shingaling?

Op woensdag 22 mei 2002 11:03 schreef BalusC het volgende:
Hoe zit het met de voeding :?
Misschien dat er een relatief zwakke voeding is overbelast. Daar duiden de symptomen in ieder geval wel sterk op :)
of misschien dat de voeding gewoon helemaal niet meer goed is?
heb je niet nog een pc? waar je de voeding ff uit kan rippen? dat je die ff op je eigen pc aansluit?
(moet dan natuurlijk wel de goeie zijn en niet te sterk :D anders blaas je de boel op >:) :7 )

[WhatPulse Profiel] [ Tuumke's n00by website]

• Scally

Scally

Topicstarter
Hmm heb een 300 Watt voeding (bigtower) Heb zelf niet het idee dat dat het probleem is, als de boel uitvalt, draaien de harddisk en alle fans gewoon door zo te horen.
Helaas heb ik geen andere voeding die ik erin kan zetten.
Misschien dat ik op mŽn werk een videokaart kan lenen om te testen... hoop niet dat de mobo kapot is, dure grap :(

...Y la tierra se hace mi trono... [Pentium 4 Northwood 2 Ghz, WinXP, 512MB PC133, HITACHI 250 GB@7200RPM] <-- ingesteld in 2001 lol

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-05 10:53
Het feit dat je HD's en fans gewoon doordraaien duidt volgens mij wel degelijk op de voeding. Ik heb een paar weken terug hetzelfde gehad (ook knalde dan mn monitor dr uit met een no signal onscreen). Na een nieuwe voeding er in gezet te hebben heb ik geen probleem meer gehad.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

Verwijderd

misschien dat die 300 watt wel genoeg stroom levert maar BRAK is! (welke merk voeding heb je?)

• Scally

Scally

Topicstarter
Ga vanavond eerst andere videokaart proberen (makkelijker te verwisselen dan de voeding, niet? :+)
Geen idee welk merk voeding.. moet ik thuis ff kijke :)

• Scally

Scally

Topicstarter
Ok, hopelijk wordt dit nog es gelezen... :P
Heb andere videokaart geprobeerd, maar helaas, blijft over:

Moederbord
CPU
Voeding

De voeding is een 300 Watt Aopen (net als de tower)
Ben benieuwd of ik op de 1 of andere manier nog kan testen of die voeding wel jofel is... zo te zien een hele klus om die te vervangen :(
Intussen gebruik ik maar een PII 233Mhz Dell laptopje :9

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2025

bratos

Meh.

heb dit es gehad door n lullig batterijtje van 5 €
ff bios resetten en opgelost |:(

eerst kijken dan zeiken

• Scally

Scally

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 00:35 schreef bratos het volgende:
heb dit es gehad door n lullig batterijtje van 5 €
ff bios resetten en opgelost |:(
Zou het zo simpel kunnen zijn??? Morgen toch maar ff proberen...
Heb trouwens wel de BIOS geflashd paar dagen geleden, maar daarvoor had ik ook al es dit soort problemen, dus dat kan het niet zijn.

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 05:28

Alphafox

wat zeggie!

dan denk ik dat het aan je voeding ligt,als je zegt dat je de bios al een keer leeg gehaald hebt.
en met de andere videokaart het zelfde probleem??

wisdom is rarely common

Verwijderd

Absoluut het moederbord, dit soort geintjes heb ik die K7T-Pro2a vaker zien maken.
MSI geeft 3 jaar garantie op hun produkten, maar dit kan alleen geregeld worden via de winkelier.
Ik hoop dus voor je dat je een winkel hebt uitgekozen die fatsoenlijke service geeft..

Suc6 dus.

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Kan inderdaad voeding zijn, waar je ook naar kan kijken is of het moederbord of een andere component niet sluiting maakt met de kast of iets dergelijks. Dat is ook vaak oorzaak van rare opstart problemen.

Canon Digital Ixus V3

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-08 15:14

WhiteDog

met zwarte hond

heb net hetzelfde voor... vooral als het errug warm is...

laat me weten of het lukt met een nieuwe voeding, dan ga ik ook meteen een nieuwe halen.

videokaart zal het wel niet zijn, ik zit nu namelijk al aan mijn 3e videokaart :)

Verwijderd

Het is het moederbord; zie dit:

http://cweb.msi.com.tw/eforum/index.php?target=article&tid=538979395

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Je kunt het bord opsturen naar MSI Nederland en laten repareren.

• Scally

Scally

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 07:51 schreef CASA het volgende:
Het is het moederbord; zie dit:

http://cweb.msi.com.tw/eforum/index.php?target=article&tid=538979395

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Je kunt het bord opsturen naar MSI Nederland en laten repareren.
In de eerste posting lees ik:
"I find that they run fine for 8 to 12 months, then the client calls and says it won't boot up. Every time, it's stuck with four red diagnostic LEDs."
Ik heb gekeken, en alle LEDs op het mainboard gaan op groen... het moederbord lijkt dus goed.

• Rekenmachine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01-11-2024
Probeer dit eens:

1. Zit er veel stof in je PC? --> Blazen
2. Probeer eens een andere voeding van een vriend
3. Probeer eens een andere videokaart
4. draatjes goed vast zetten, kijken of CPU goed vast zit
5. Probeer het raam eens (nog beter als je hoog in een flat woont) >:)

Als hij na 5 nog draait --> sloophamer kopen >:) >:) >:) >:) >:)

https://www.enwatbenjedan.nl/

• Scally

Scally

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 10:52 schreef Rekenmachine het volgende:
Probeer dit eens:

1. Zit er veel stof in je PC? --> Blazen
2. Probeer eens een andere voeding van een vriend
3. Probeer eens een andere videokaart
4. draatjes goed vast zetten, kijken of CPU goed vast zit
5. Probeer het raam eens (nog beter als je hoog in een flat woont) >:)

Als hij na 5 nog draait --> sloophamer kopen >:) >:) >:) >:) >:)
1. Nee, zo goed als geen stof.
2. Misschien de enigste mogelijkheid om hem nog a/d praat te krijgen, tenminste voor langer dan 2 min. :o
3. Ook al geprobeerd zoals je hebt kunnen lezen boven...
4. Yep, dat ook al gedaan.
5. Neeeeeeeeeeee!!!

Opmerkelijk aan dit alles is, dat bij het vastlopen van de PC:

1. De resetknop werkt niet meer (kan dat door een brakke voeding???)
2. Het lampje van de HD gaat branden.
Daar kan het niet aan liggen, ik heb immers ook getest zonder aangekoppelde HD....

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Op donderdag 23 mei 2002 11:15 schreef Scally het volgende:

[..]

1. Nee, zo goed als geen stof.
2. Misschien de enigste mogelijkheid om hem nog a/d praat te krijgen, tenminste voor langer dan 2 min. :o
3. Ook al geprobeerd zoals je hebt kunnen lezen boven...
4. Yep, dat ook al gedaan.
5. Neeeeeeeeeeee!!!

Opmerkelijk aan dit alles is, dat bij het vastlopen van de PC:

1. De resetknop werkt niet meer (kan dat door een brakke voeding???)
2. Het lampje van de HD gaat branden.
Daar kan het niet aan liggen, ik heb immers ook getest zonder aangekoppelde HD....
bij mij gaat de resetknop wel nog, en HD ledje blijft uit... probeer echt is een andere voeding, je hoeft hem niet in te bouwen daarvoor, gewoon naast de PC leggen en aansluiten :)

• Scally

Scally

Topicstarter
Heb helaas geen andere voeding om te proberen, en ga geen nieuwe kopen als ik nog niet zeker weet of het daaraan ligt.
Vanavond eerst maar es kijken naar de zgn. D-Leds, of die ook groen blijven.

• Scally

Scally

Topicstarter
Nou zit ik al minstens een half uur op m'n eigen PC te werken... die het opeens weer doet :?
Ik dacht: nog even testen vanavond en zien hoe lang het duurt (2 of 3 min.?) voordat ie ermee kapt.
Maar goed, het ding blijft het maar doen... afwachten voor hoe lang....
Hmm, dit wordt een monoloog....

Verwijderd

Niet helemaal een monoloog.
Of je moet mij niet als volwaardig persoon zien :P

Maar nu hij aanstaat, kan je nu niet ff kijken naar de voltages die je voeding levert.
Als deze ver afwijken kan die mischien duiden op een brakke voeding. Of lul ik nu wel heel erg raar uit me mondje.

• Scally

Scally

Topicstarter
Voltages zien er goed uit, alles lijkt tot nu toe OK. Heb nu de case nog wel open, misschien dat ie dan meer koeling krijgt, zodat ie niet meer crasht?

Verwijderd

Scally: Draai eens een 3DMark, als hij dan weer op zwart gaat is het toch echt wat ik zei en is het mobo defect. Een chip op het mobo wordt te heet bij zware 3D applicaties. Gewoon internetten lukt nog wel, uren lang zelfs, maar als er echt gerekend moet worden wordt ie gewoon te heet. Dan wordt hij gewoon gerepareerd door MSI (3 jaar garantie).

• WhiteDog

WhiteDog

met zwarte hond

Op donderdag 23 mei 2002 23:32 schreef Scally het volgende:
Voltages zien er goed uit, alles lijkt tot nu toe OK. Heb nu de case nog wel open, misschien dat ie dan meer koeling krijgt, zodat ie niet meer crasht?
ik heb wel net echt hetzelfde voor als jou. Aangezien we beiden ander mobo hebben (Epox en MSI) ligt het misschien toch echt wel aan de voeding? Heb jij ook een cheapo-voeding?

Vraagje: wanneer zijn de voltages van je voeding slecht en / of wanneer is de schommeling te groot?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het kan niet aan de voeding liggen, omdat ie het ook niet goed doet als er kaarten en devices niet aangesloten zijn. Aangezien je ook alles al los en vast hebt gehad moet alles ook goed zitten.

Misschien is het een onderdeel dat te heet wordt, je videokaart? Misschien werkt de koeling van een chipset of je cpu niet? Misschien is het toch de voeding die het slechter gaat doen als ie heter wordt..

Expanding the inexpandable

• Scally

Scally

Topicstarter
Ik ga inderdaad die 3DMark ff een poosje laten draaien.
Die SC1155 ofzo/nogwat chip wordt wel erg heet trouwens. PC heeft nou een hele nacht doorgedraaid, en hij deed het vanmorgen nog toen ik keek.
Vaag is dit, heb liever dat iets werkt of niet werkt, niet half half zoals nu... wie weet hoe lang het duurt voordat ie weer uitvalt.

• pietah
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-04 20:07
Op woensdag 22 mei 2002 10:55 schreef Scally het volgende:
[.......]Weer een crash na een paar min.
Toen met 1 bankje van 128 MB, maar helaas...

[.......]Om zeker te weten dat Windows niet het probleem was, ging ik de BIOS in en liet em daar een paar min. op 1 van de schermpjes staan (voor de zekerheid ook maar alle power management functies uitgezet in de BIOS).
Helaas weer een paar min. later lampje van de monitor oranje !!!!!!!!(PC blijft wel aan trouwens)!!!!!
Volgens mij kunnen het nu nog maar een paar dingen de oorzaak zijn:

- Videokaart
- CPU
- Mainboard

Iemand nog een helder idee? ;) :P
heb je je monitor al na(laten kijken)gekeken??misschien dat ie binnenin ergens verkeerd springt ofzo, en dat de monitor denkt geen informatie meer te krijgen van pc??

Verwijderd

je mobo is het probleem! MSI K7T pro2 heeft vaker vreemde dingen!

• Scally

Scally

Topicstarter
Monitor is OK, PC tot nu toe ook weer.. vreemd hè?
Ga nu kijken of ik 3DMark 2001SE continu kan laten draaien, om zodoende de PC flink te belasten als test.

Verwijderd

Ik denk dat ie gewoon veels te warm word dat had ik bij een oudere pc ook eens... moet je je koeler es aanraken als ie net uit valt... denk dat je er dan wel een eitje op kunt bakken... et kan komen doordat de airflow in je kast lame is. word ie niet warm dan zou ik es een 300 watt voeding halen.... dat veroorzaakt ook 9 van de 10x vastlopers/bleuscreens/ opeens uitvallen enz

• Scally

Scally

Topicstarter
Ok, dit is al een ouwe topic, maar nu ben ik er wel achter wat de oorzaak is.
Gisteren begon dus de voeding rare geluiden te maken nadat de PC weer es uitviel. M.a.w.: nieuwe voeding halen dus...!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dus toch wel de voeding :Y) ;)

• Scally

Scally

Topicstarter
Niet dus :( Nieuwe voeding net geplaatst, helaas, beeld ging weer op zwart. Volgens mij is het mainboard eraan (MSI K7T Pro 2-a).
Grmbl.....

• jbcyber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 19:40
Ik heb precies hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord.

Ik dacht dus ook het moederbord. Laten testen bij de winkel waar ik hem heb gekocht en zei beweren dat het het geheugen de processor of de voeding is. Heb dezelfde hadware op een ander mobo gehad en het liep als een trein. Dus het ligt echt aan het mobo.

Kun je ook zelf het moederbord terug sturen naar msi.

• Scally

Scally

Topicstarter
Ik stuur wel even een mailtje naar MSI. Heb de PC (+moederbord) al een tijdje (gekocht 31-01-2001). Hopelijk zit er nog garantie op het bord....
Weet iemand hoe lang er garantie op dat ding zit toevallig??

• _JGC_
  • Laatst online: 14:56
3 jaar garantie op MSI mobos, tijdje terug was dat nog 2 jaar (las laatst nog een C!T uit 1998 met daarin een MSI Socket7 bord wat getest werd en 2 jaar garantie had)
Waarschijnlijk krijg je gewoon een standaardmailtje na een week of 2 met daarin allemaal standaarddingen die je moet doen die het probleem wat je helemaal niet hebt misschien oplost :D
Gewoon bellen die gasten. Bel ook ff de winkel waar je dat bord weg hebt, sommige winkels zijn de beroerdsten niet en willen dat bord wel voor je opsturen. Heb zelf 2 weken terug een MSI laten opsturen, nog 6 weken wachten :( . "Klant" van me heeft inmiddels een ECS K7S5A.

• Scally

Scally

Topicstarter
Dank JGC :) Heb er vast niet veel aan als de winkel em opstuurt, want die winkel zit in Groningen, terwijl ik in Den Haag woon inmiddels. +)
Maandag MSI maar even bellen. :)

• Scally

Scally

Topicstarter
Heb net geprobeerd om m'n nieuwe MSI K7T Turbo te installeren (garantie gelukkig). De 1e keer booten laat ie even het BIOS scherm zien en dan op zwart. 2e keer booten alle D-LED's op rood, volgens de manual betekent dat er iets mis is met de CPU. Vreemd, want ik weet zeker dat ik em goed geinstalleerd heb. Hij begon wel behoorlijk te stinken, maar dat kan natuurlijk komen door de koelpasta die ik erop gedaan heb. aarggh hoe kan die CPU nou defect zijn?? :(

Pagina: 1