Toon posts:

shell script -> if parameters

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eeb shell-script dat "kijkt" of een bestand bestaat en wanneer dit het geval is de lus in gaat. Hiervoor gebruik ik -f.

Dus:
code:
1
2
3
if [ -f "bestand.zip"];then
   uitpak functie;
fi

Echte het bestand "bestand.zip" wordt op een willekeurig moment upgeload. Het komt dus wel eens voor dat het shell-script (via cron) gestart wordt terwijl het bestand nog bezig is met uploaden. Ik wil dus graag weten of er een parameter is die kijkt of het bestand helemaal is afgerond (of zoiets).

Is dat er niet dan kan ik altijd nog een sleep invoegen, maar dat is niet de netste oplossing.

Verwijderd

twee keer achter elkaar filesize pakken
zijn ze niet identiek dan overslaan en file processen in volgende run

ofzo?
code:
1
SIZE=`ls -l bestand.zip| awk '{print $5}'`

Verwijderd

Hoe worden de files geupload?

Kan je niet een lock file aanmaken voordat je gaat uploaden... en daarna de lock verwijderen....

dan hoeft het bash scriptje alleen te checken of er een lock bestaat... (of nog netter kijken hoe oud hij is en indien te oud opruimen en negeren)

Verwijderd

Topicstarter
Lock file aanmaken?? Zegt me niks. Ik zal eens even zoeken hoe dat werkt.

Verwijderd

lock file is gewoon een lege file die door zijn aanwezig heid aangeeft dat er momenteel een ander proces draait die iets doet... dus bv twee processen schrijven zouden mogelijk tegelijkertijd kunnen schrijven naar een file. Om te voorkomen dat dat gebeurt maakt elke proces als het opstart een file aan (bv ".lock") indien deze niet bestaat en begint te schrijven. Wanneer het proces klaar is dan verwijdert ie vervolgens de ".lock". Indien deze echter wel bestond dan doet ie niks of wacht ie of zo..
Trouwens wat wil je met de file gaan doen... indien je h'm alleen wil mv 'en is het geen probleem. De inode van de file blijft dan het zelfde (zolang de file niet naar een andere partitie wordt verplaats) en is er niks aan de hand indien er ondertussen naar die file wordt geschreven

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens wat wil je met de file gaan doen...
unzip bestand.zip

Ik krijg nu heel af en toe een foutmelding, dat komt omdat de upload nog niet was afgerond.
Van die lock-file lijkt me wel een slim idee, ik zal dat eens uitzoeken en proberen.
Pagina: 1