abit be6-2 en die klote highpoint udma66 shit-zooi

Pagina: 1
Acties:

• Edgar wolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-09-2020
Nu heb ik in dit forum een heleboel negatieve berichten gelezen over de udma66 controllers van highpoint. Zelf had ik ook veel last van vastlopers enz totdat ik alles hdd cd cdbrander op de gewone harddisk-controllers van het moederbord heb aangesloten.

Nu is de vraag zijn er ook mensen die het wel voor elkaar krijgen om het goed snel en betrouwbaar aan de praat te krijgen.
Dan bedoel ik dus die udma66 controller.
En zijn er meer mensen die die controller helemaal niet gebruiken

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

OS? bios-versie? driverversie?
need more input...
en heb zelf totaal geen problemen met die highpoint, BE6, BE6-II, BP6, win9x, win2k winme of linux, maakt niet uit.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Edgar wolf
Had er eerder ook nooit geen last van maar goed.
Abit be6-2
celeron 600@900 1.7v
128mb
geforce 32mb nvidia std drivers
cheap realtek netwerkkaartje
quantum ka plus hdd
aopen 52x sony 8x4x32
terratec accelerator pro geluidskaart
alles draait onder win98SE met de nieuwste highpoint drivers. Moederbord heeft niet het allernieuwste bios.
Er worden geen irq's gedeeld.

Verwijderd

ik ook niet, W ME, W 98 geen problemen.

bij W 2000 wel effe, bij de installatie moest ik even hdd op U33 poort zetten. als hij was geinstalleerd, goede U66 drivers installeren en het werkt ook onder 2000

Verwijderd

Ik heb totaal geen problemen met de Highpoint UDMA/66 controller op mijn BE6-II.

Ik heb een FSB van 154 Mhz, dus een PCI-bus van 38,5 Mhz, PLUS 2 Maxtor harddisks (staan ook al niet bekend om hun flexibele overklok-prestaties).....

mARCO

• Edgar wolf
Allemaal positieve berichten dus moet het wel goed kunnen. Misschien dat ik hem eens formateer en dan direct de aller-nieuwste drivers en een nieuw biosje installeer.
Misschien gaat het dan goed.

Hoe is de verdeling van hdd, cd en brander bij iedereen die wel positief is.
Gebruiken jullie alleen de udma66 of ook de gewone contoller.

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-09 12:36
zorg dat je irq van de highpoint vrij is.

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Gebruik momenteel de Highpoint voor 2 hdd's en de gewone ide voor een tapedrive. IRQ van de highpoint wordt gedeelt met de geluidskaart, delen met netwerkkaart of dvd decoder was ook geen probleem.

• Edgar wolf
Er is (was) wel wat aan de hand. Het zit hem in de combinatie be6-2 highpoint en de hdd van quantum die ik heb. Zie hier....
Abit BE6 motherboard with a High Point controller (FAQ #000201-0000)

Description:

A timing issue exists with High Point Ultra ATA-66 adapters installed on Abit BE6 and BP6 model motherboards. The issue will manifest itself with problems such as; unable to install an O/S, corrupted data, slow performance, and an inability to load drivers during boot up. Some of these problems may initially go unnoticed but then start to occur after the system has been in operation for a period of time.

(This FAQ applies to all Fireball and Bigfoot ATA hard disk drives that support Ultra ATA-66)

Solution:

This issue is currently being addressed by Abit and until then Abit has published some workarounds and suggestions for the problem. Some of these are as follows:

Use the Ultra ATA-66 cables when the drives are connected to the High Point adapter. Ultra ATA-66 cables have additional ground lines which help to eliminate any line noise (crosstalk).
ATA ports 3 and 4 have their own BIOS Chip separate from the system BIOS and as a result drives connected to the High Point adapter will not show in the system BIOS.
ATA ports 1 and 2 are Ultra ATA-33 (UDMA mode 2) ports and are controlled by the system BIOS. You may use your Ultra 66 drives on them, but you won't get UDMA mode 4 (Ultra 66) performance.
Drives can be partitioned, formatted and the Operating System installed while the drive is on ATA port 1. The Ultra 66 drivers (Bus Mastering drivers) then need to be installed. The drive can then be moved to the High Point adapter.
Make sure the Ultra 66 drivers are installed in Windows. The adapters for Ultra ATA-66 are called PCI Mass Storage controllers in Device Manager under SCSI Devices.
Make sure the master/slave jumpers are set correctly. Drives connected to the Ultra ATA-66 cable will both use the Cable select (CS) jumper.
Try the drive on ATA port 4 if it won't boot on ATA port 3.
Remove any definitions (parameters) of the drive in the system BIOS when the drive is connected to the High Point adapter.
These sites have the latest BIOS and drivers for the Abit BP6 and BE6 motherboards:

www.abit.com

Verwijderd

Na dat laatste berichtje van Edgar wolf moet ik even iets kwijt hoor:

GOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOODVERDE KUT TEERING KUT KUT KUT!

Ik heb dus ook die quantum en hetzelfde moederboard. ik ben letterlijk een half jaar bezig geweest met om de week reinstallen tot ik mijn systeen nu eindelijk stabiel heb MET de HD op ata 66. :( :( :(

Ik wou eigenlijk een maxtor HD of Western digital (ik weet het al niet eens meer) hebben, maar de winkel had die uitverkocht.
Kreeg ik een (bijna identiek aan de WD) Quantum fireball in mijn handen gedrukt.

En nu pas hoor ik over dit probleem.
***just my luck

Lijers !

Ik heb nu zin iemand goed in mekaar te schoppen hiervoor. Wat nou zinloos geweld.
Het zorgt ervoor dat ik me weer wat lekkerder ga voelen dus is het niet zinloos!

BTW, Ik krijg mij celeron 500 niet eens op 567 MHZ. CPU word niet meer dan 40 graden. ook mooi kut.

Volgende moederboard word lekker een asus. F**K A-BIT !! (en quantum)

Nu zal ik Edgar wolf ff helpen.
Ik heb nu het systeem stabiel, dus...

punt 1.
De drivers voor het moederboard zijn aleen voor win95, dus die moet je op win 98 absoluut niet instaleren. (de ATA driver natuurlijk wel)

2.
Probeer zoveel mogenlijk informatie over je PCI kaarten te bemachtigen. vooral of ze IRQ sharing ondersteunen en of ze het bus master signal gebruiken. (wtf het nou precies doet weet ik niet)

3.
kijk in je moederboardboekje op bladzijde 3-41
Hier kan je kijken waar je je PCI sloten in kan drukken.

4.
Zet zoveel mogenlijk dingen uit die je niet gebruikt in de bios om IRQ's te besparen(zoals USB , compoorten, printerpoort en de ongebruikte ide connectors)

Ter reverentie, mijn configuratie:
AGP : ongebruikt
pci 1 : videokaart
pci 2 : netwerkkaart (gebruikt geen bus master signaal)
pci 3 : Voodoo 2 kaart (gebruikt geen IRQ of bus master signal)
pci 4 : SB L!ve (kan geen irq delen, gebruikt busmaster signaal wel. deze in pci 4 omdat dat het enige pci slot is die niets geshared heeft)
pci 5 : ongebruikt (kan je ook niet gebruiken, omdat dan je ata66 controller kut gaat doen)
ISA : ongebruikt (ook sharing probs)

Edgar wolf, ik wens je veel sterkte ermee.

Ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen en dat je je systeem stabiel krijgt.

Als je verder nog problemen hebt wil ik graag helpen.
FF een Abit SLACHTOFFER helpen doet me goed.

/ me pissed off

Verwijderd

weet iemand of abit of quantum dit probleem al verholpen heeft?

Is wel handig om te weten voordat ik straks begin met hate-mail te sturen naar abit

• Zer0
  • Niet online

Zer0

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>AGP : ongebruikt
pci 1 : videokaart
pci 2 : netwerkkaart (gebruikt geen bus master signaal)
pci 3 : Voodoo 2 kaart (gebruikt geen IRQ of bus master signal)
pci 4 : SB L!ve (kan geen irq delen, gebruikt busmaster signaal wel. deze in pci 4 omdat dat het enige pci slot is die niets geshared heeft)
pci 5 : ongebruikt (kan je ook niet gebruiken, omdat dan je ata66 controller kut gaat doen)
ISA : ongebruikt (ook sharing probs)[/quote]Busmastering wordt niet ondersteunt op slot 4&5, je sblive busmasterd nu dus niet :)
PCI5 is heel goed te gebruiken zonder dat de HPT gaat kloten, want dat is een busmastering device, en shared dus alleen met slot 1,2 of 3.
Overigens zijn deze problemen niet aan Abit te verwijten, maar aan Intel, want omdat het BX chipset maar 4 IRQ lijnen heeft wordt er veel geshared bij 6 pci-sloten (ja 6, want de HPT is een onboard pci-device, vandaar dat het HPT-loze broertje van de BE6-II, de BF-6, 6 pci-sloten heeft)
Dezelfde problemen met IRQ's kom je ook tegen als je bv. een asus met 6 sloten gebruikt samen met een losse udam66 controller gebruikt of bv MSI BX-master met interne Promise controller.
Overigens zaten bij al mn abit borden met HPT drivers voor Windows98.

Verwijderd

wat doet busmastering?

En hoe weet je zo zeker dat pci 4 dat niet doet? (is dat erg voor mijn sb live??)

Verwijderd

Ik verwijt abit ook niks over dat gedoe met de irq's. ik wist allang dat dat de schuld van intels is.

Ik vindt het lullig nu een half jaar later te horen dat een quantum HD problemen kan geven.

Ik vermoed dat ze dit stilletjes met een bios update hebben opgelost (of mischien bestaat het probleem nogsteeds)

Als abit en quantum dit nou gewoon meteen hadden vertelt aan de wereld dan had ik een andere HD gehaald en geen half jaar moeten tweaken om fatsoenlijk te kunnen computeren.

Over dat pci slot 4 en 5 :

[/quote uit moederboard boekje]
PCI slot 5 and the HTP 366 controller uses the same bus master control signals, bla bla bla
[/quote]

over PCI 4 wordt niets gezegt, maar pci 5 gebruikt dus dat signaal wel.

nu jij weer :)

• aatos
  • Laatst online: 29-08 07:38
ik heb een be6-2 en een quantum fireball lt 15 gig udma66. ik heb ook problemen gehad, maar deze werden waarschijnlijk veroorzaakt doordat win2k een boel devices op irq11 had gezet (isdn, NIC, highpoint controllers, soundblaster, en nog meer). ik heb het opgelost door van de pc een standaard pc te maken ipv acpi. het enige nadeel is dat de soft power off niet meer werkt, maarja mn systeem is toch always-on dus dat is niet zo'n probleem.

onder win98 had ik trouwens (op dat punt) geen problemen.

• Edgar wolf
Thankz allemaal.
Ik kwam het berichtje bij quantum toevallig tegen toen ik wat aan het downloaden was en toch niets te doen had en toen ben ik de FAQ maar eens gaan lezen en zie daar het bericht.
Heb mijn hele hardeschijf met een proggie van quantum gewist en de netwerkkaart en de geluidskaart in de pci sleuven 1 en 4 gestopt,omdat die niets delen met de rest.
Ga nu win98SE weer installeren en dan zie ik wel wat die gaat doen.

Verwijderd

PCI 1 heeft de irq gedeeld met je AGP :)

Ik ga ook ff bij quantum op de webpage kijken.

Hmm, wat is hun website?
Pagina: 1