Toon posts:

Refresh Rate probleem met Radeon 8500 in WIN98

Pagina: 1
Acties:
  • 82 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus een Club 3D Radeon 8500 en de kaart werkt prima, onder XP (en ook onder Red Hat Linux trouwens).

Alleen in 98 heb ik een erg vreemd probleem; ik krijg met geen mogelijkheid de refresh rate boven de 60hz. Ik heb een Iiyama S702GT visionmaster 400 (17") monitor. De drivers zijn correct geinstalleerd; ik heb ook al een volledige reinstall gedaan maar de desktop staat op 60hz en blijft het. Zelfs utility's als de radeon refresh rate fix en andere refresh rate fix proggies werken gewoon niet; ze zeggen wel dat de refresh rate is veranderd maar het blijft doodleuk op 60hz staan.
In XP kan ik bij de Radeon drivers de monitor attributes veranderen (bij het tabblad Displays/Weergaves ofzo); daar kun je de refreshrate verhogen en dat werkt ook. In 98 krijg ik dit hele attributes scherm niet in beeld en is de adapter als het ware "gelocked" op 60hz. Je kunt de monitor wel via het normale monitor tabblad op 100hz zetten maar de weergave blijft 60.
Eigenlijk best vreemd; meestal heeft XP/2000 toch last van dergelijke problemen en niet 98?

Verwijderd

Geeft het system onder Windows98 ook aan dat de monitor een Iiyama is, of staat er wat anders ??

Verwijderd

Topicstarter
nee, er staat iiyama. Ik heb andere monitor drivers geprobeerd maar dat hielp niet; het lijkt erop dat de ATI driver als het ware niet toestaat om de refresh rate hoger te zetten. Ik heb ook verschillende (club3d) drivers geprobeerd maar dat hielp niet.

Verwijderd

Topicstarter
om het wellicht wat duidelijker te maken:
de radeon driver staat dus simpelweg niet toe dat er een refresh rate boven de 60hz gebruikt wordt.
ik heb diverse refresh rate fixers gebruikt maar het lijkt erop dat de ati driver "voorrang" heeft.

Verwijderd

Probeer eens om Windows98 in veilige modus op te starten, dan naar apparaatbeheer te gaan. Gooi dan alle (doh, ik heb een Engelstalige Windows ;) ) display kaarten weg te gooien behalve de radeon, en alle monitoren behalve jouw Iiyama.

Start dan opnieuw op, de-installeer die ATI driver en controleer daarna dat je met de Standaard VGA-PCI driver draait.

Installeer daarna pas de Radeon driver.

Het kan zijn dat er oude kaarten/drivers in de weg zitten dus. Normaal moet je bij de kaart zelf (rechts klik op bureaublad, eigenschappen, instellingen, geavanceerd, adapter, de refresh(Uhh ?? beeldverversingssnelheid?? :D ) iets anders dan die &%$@^%$@% "adapter default" standaatdwaarde kunnen instellen zoals een specifieke waarde van 85 Hz of zo.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Download HZ tool, die kan met alle kaarten overweg. Heeft bij mij refreshproblemen tussen vision master 400 en GF2 Ti opgelost (in de reg stonden diverse monitors en vidcards).
FF goede monitor en vidcard selecteren, aanpassen, rebooten en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 10:20 schreef Hooi het volgende:
Probeer eens om Windows98 in veilige modus op te starten, dan naar apparaatbeheer te gaan. Gooi dan alle (doh, ik heb een Engelstalige Windows ;) ) display kaarten weg te gooien behalve de radeon, en alle monitoren behalve jouw Iiyama.

Start dan opnieuw op, de-installeer die ATI driver en controleer daarna dat je met de Standaard VGA-PCI driver draait.

Installeer daarna pas de Radeon driver.

Het kan zijn dat er oude kaarten/drivers in de weg zitten dus. Normaal moet je bij de kaart zelf (rechts klik op bureaublad, eigenschappen, instellingen, geavanceerd, adapter, de refresh(Uhh ?? beeldverversingssnelheid?? :D ) iets anders dan die &%$@^%$@% "adapter default" standaatdwaarde kunnen instellen zoals een specifieke waarde van 85 Hz of zo.
ik heb compleet geherinstalleert; bij een kale windows gaat et al fout...
en hztool had ik ook al geprobeerd maar werkte niet; de refresh rate blijft simpelweg op 60 staan.

Verwijderd

Topicstarter
oja, en wat ik dus in 98 niet heb en in xp wel
is het tabblad waar de DDC informatie opstaat. (waar je "use DDC information" kunt aan of uitvinken en zo de refresh rate kan veranderen). In 98 kan ik die refresh rate dus niet wijzigen en die staat op 60 hz, en da's waarom die kennelijk niet hoger wil.

Dus waarschijnlijk zit et probleem em daarin; alleen weet ik geen oplossing. :/

ik heb dus min of meer dit probleem:
http://www.ati.com/support/infobase/3955.html
alleen dan onder 98...en da's nou juist zo vreemd!

Verwijderd

Topicstarter
hier wat visuele ondersteuning die het hopelijk wat duidelijker maakt:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~s.morsink/prb1.gif
volgens de ATI display panel is dit een 1024x768 60hz monitor. Ik heb verder geen DDC info schermpje dus ik kan daar niks aan veranderen.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~s.morsink/prb2.gif
zoals hier te zien is heb ik weinig keus

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~s.morsink/prb3.gif
hier staat 100hz, maar hij draait toch echt op 60.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~s.morsink/prb4.gif
en zoals je ziet is de monitor goed geinstalleerd...

is me nog wel iets opgevallen: zodra de ati driver is geinstalled wordt er een tweede monitor gedetecteerd...geen idee of dat normaal is, maar met mijn geforce2mx was dat ook altijd zo, alleen maakte het niks uit;...dat ding wordt dus gedetecteerd als standaard monitor maar als je die wil activeren staat er dat er geen monitor is aangesloten. Als je deze verwijdert wordt er direct na herstarten weer een nieuwe gedetecteerd en die nep monitor een iiyama driver geven helpt ook niet. Wellicht dat dit voor het probleem zorgt en zoja, hoe los ik dat dan op?

en nogmaals, refresh fix utilities halen niks uit, powerstrip en hztool ook niet. Heb deze keer de ati reference drivers geprobeerd i.p.v. de club3d drivers, haalt ook niks uit.

mijn mobo is een aopen ax6b trouwens; mogelijk dat dat ook nog ergens een rol speelt.

Verwijderd

Die tweede monitor, dat klopt. Deze kaart kan nu eenmaal twee monitoren onafhankleijk aansturen. Da's dus 'normaal'.

Het probleem schijnt dus in de DDC/Plug&Play te zitten. Je kan proberen die uit te zetten, en bijvoorbeeld een Iiyama Visionmaster 19 Pro of zo te selecteren.

Had je eigenlijk al andere driver versie's geprobeerd. ?

Misschien is er op het Radeon Board wat te vinden ?
( Het "Ati Technology Forum" )
http://www.rage3d.com/board/index.php

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 14:12 schreef Hooi het volgende:
Die tweede monitor, dat klopt. Deze kaart kan nu eenmaal twee monitoren onafhankleijk aansturen. Da's dus 'normaal'.

Het probleem schijnt dus in de DDC/Plug&Play te zitten. Je kan proberen die uit te zetten, en bijvoorbeeld een Iiyama Visionmaster 19 Pro of zo te selecteren.

ik heb een andere driver van de monitor geprobeerd (van de iiyama site gedownload; normaal gebruik ik de bijgeleverde diskette) maar ik zal IDD eens een ander Iiyama model selecteren en kijken of dat helpt, of dat p&p idd uit moet.

Verwijderd

Topicstarter
...nee, dat hielp dus ook niet...

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand misschien nog een idee?
op de rage3d forums vind ik zat posts over refresh rate problemen (net als hier) maar het gaat allemaal over win2k of xp....

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 14:12 schreef Hooi het volgende:

probleem opgelost! Ik heb idd de oplossing gevonden op het rage 3d board....ik had kennelijk de search de eerste keer niet goed gebruikt want toen vond ik geen oplossing maar de tweede keer wel. Het heeft IDD te maken met buggy plug & play en de monitor ondersteund kennelijk geen DDC info.

Uiteindelijk bleek dat ik dit moest veranderen:
Change the IDCRegOptionDontUseOSMonitorInfo to 00,00,00,00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\ATI Technologies\Driver\0000\DAL]

"IDCRegOptionDontUseOSMonitorInfo"=hex:00,00,00,00
en nu draait ie fijn op 100hz :)

Verwijderd

Zo he he die search werkt echt voor gene meter maar eindelijk gevonden !
Nu gaat ook win98 voor de oude spellen ook lekker met de juiste instellingen.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beetje oud topic dit he, en wat het nut van je post is ontgaat me ook een beetje :?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.