Software VS Hardware ide raid

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vuurvlieg
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 22:36
Wat zijn nou daadwerkelijk de voordelen van hardware raid boven software raid en dan is het misschien handig om de volgende 3 categorieen in het oog te houden
* software ide raid --> lekker goedkoop maar ook veilig?
* hardware ide raid --> promise/highpoint controller midden oplossing maar wel hardware raid..
* hardware ide raid --> 3ware/... controller duurdere controller maar sneller? en veilig?

Wat we willen is mirroring (raid 1)... waarbij het van belang is dat als 1 harde schijf het hoekie om gaat dat we dezelfde gegevens dus nog op de 2e hd hebben... Er hoeft geen parity of iets dergelijks te worden uitgerekend, maar is de belasting van de cpu veel hoger in het software geval? kortom waarin verschillen de 3 categorieen van elkaar...

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

De RAID 0 en RAID 1 performance van Software RAID en de goedkopse pseudo-RAID controllertjes van Promise en HighPoint zal waarschijnlijk niet zoveel verschillen. De RAID met hardware XOR (tbv RAID 5) presteren beter dan Software RAID 5. Wat ik in de nieuwsgroepen lees is niet echt positief over de performance van SoftRAID 5.

Het grote voordeel van de hardware RAID controllers is de betere betrouwbaarheid dankzij features zoals online hotspares en hotswapping, zodat een kapotte RAID array zonder downtime gefixt kan worden. Ook hebben de hardware RAID controllers vaak grote caches wat weer goed is voor de performance.

• Vuurvlieg
dus als ik een goede ide raid controller koop en daar bijv. 2 schijven in raid 1 aanhang, 1tje gaat kapot en controller is hotswap dan kan de server gewoon aanblijven en door het vervangen van de hd en eventueel nog wat andere handelingen wordt de raid array weer opgebouwd op de andere hd zonder dat de server down hoeft of geld dit niet voor raid 1 maar wel voor raid 5?

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Jep, dat is mogelijk als de controller hotswapping en online rebuilding ondersteunt (wat alleen de dure SCSI en IDE RAID controller kunnen). Met RAID 1 kan dat ook, met RAID 0 uiteraard niet.

Verwijderd

de controllers die hotswapable zijn zijn sowieso alleen scsi controllers, ide is dat dus niet mogelijk (correct me if...). Bovendien zit je hier in de echt duurdere classe raid controllers. ik weet niet waarvoor je het gaat gebruiken, maar als een kwartiertje downtijd wat natuurlijk alleen voorkomt als een hd crasht echt een probleem is, dan zul je zo'n duurdere aan moeten schaffen (vanaf een eurotje of 7 a 800), is het niet zo'n probleem, dan zijn er al prima ide raid controllers vanaf 250 euro. Die promise dingen zijn echt voor thuis gebruik, ik zou daar liever niet professioneel mee aan de gang gaan.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-03 17:46

Tags NL

Harmful or Harmless?

Op woensdag 22 mei 2002 03:43 schreef Kertje het volgende:
de controllers die hotswapable zijn zijn sowieso alleen scsi controllers, ide is dat dus niet mogelijk (correct me if...). Bovendien zit je hier in de echt duurdere classe raid controllers. ik weet niet waarvoor je het gaat gebruiken, maar als een kwartiertje downtijd wat natuurlijk alleen voorkomt als een hd crasht echt een probleem is, dan zul je zo'n duurdere aan moeten schaffen (vanaf een eurotje of 7 a 800), is het niet zo'n probleem, dan zijn er al prima ide raid controllers vanaf 250 euro. Die promise dingen zijn echt voor thuis gebruik, ik zou daar liever niet professioneel mee aan de gang gaan.
Kijk maar eens op de promise site, je hebt daar controllers die hotswappable zijn. (De FastTrak TX2000 ATA RAID Card for Ultra ATA/133 Drives :9~ )Zie http://www.promise.com/company/press_news_detail_eng.asp?press_id=34 maar eens!

https://powershellisfun.com

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-04 22:06
Software matige Raid is leuk voor prive thuis gebruik enzo. Voordeel : Goedkoop
Nadeel : Kost relatief veel procesorkracht.

Hardware matige Raid met een Promise (lees geen Highpoint) controller is voor huis, tuin en keuken servers (studentenhuis e.d)
Voordeel : Relatief goedkoop (110 euro ofzo)
Nadeel : Kost processorkracht en is voor professioneel gebruik net niet het!

Hardware matige raid met 3ware of avance controllers is voor het echte professionele gebruik (2 tot 12 disks). Controllers hebben vaak eigen intern geheugen op de kaart en de echte dure kaarten zelfs een eigen processor.
Voordeel : Razend snel!! *D *D
Nadeel : Duur en vaak alleen voor SCSI

Voldoende info ?

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op woensdag 22 mei 2002 09:18 schreef Tukkie_3 het volgende:
Software matige Raid is leuk voor prive thuis gebruik enzo. Voordeel : Goedkoop
Nadeel : Kost relatief veel procesorkracht.
Mjah, met de huidige processorkracht valt dat ook wel mee..
Voor gewoon thuisgebruik in ieder geval geen probleem. (In ieder geval een leuke manier om toch wat redundancy te verzorgen :))

• Vuurvlieg
bedankt voor alle info tot nu toe.. ben al een stukje wijzer...

over hoeveel processorkracht gaat het dan 5%? 10%? of nog meer ? (ja is natuurlijk beetje afhankelijk van proc, maar laten we dus zeggen een gem. 1 a 1.2 ghz proc)

de uiteindelijke bedoeling is een scsi schijf voor operating system en de raid array voor de data, we willen de server gaan gebruiken als webserver. Door hier dus een raid 0 array van te maken denken we een behoorlijke mate van data security te verkrijgen.

In de pricewatch zag ik deze raid controller:
3ware Escalade 6410B voor 196 euro
ondersteund deze ook hotswapping en online rebuilding? Op de 3ware site kan ik alleen de 7000 serie vinden en via google ook alleen zut..

Verwijderd

de uiteindelijke bedoeling is een scsi schijf voor operating system en de raid array voor de data, we willen de server gaan gebruiken als webserver. Door hier dus een raid 0 array van te maken denken we een behoorlijke mate van data security te verkrijgen.
RAID0 IS NIET VEILIG! RAID0 is alleen handig als je absolute snelheid wenst. RAID1 (1e echte raidlevel) is wel redunant dus kan tegen het uitvallen van een harddisk.
In de pricewatch zag ik deze raid controller:
3ware Escalade 6410B voor 196 euro
ondersteund deze ook hotswapping en online rebuilding? Op de 3ware site kan ik alleen de 7000 serie vinden en via google ook alleen zut..
Alle 3ware controllers hebben hotswap, hotspare en online rebuild support.

Via 3dm, een progje van 3ware, kan je remote via je webbrowser alle instellingen regelen, bijv. schijven uit/aanzetten of de array controlleren. Zie hier een voorbeeld van 3dm, deze is op een 7450 maar is bijna het zelfde als op de 6xxx 3ware's.

Met de nieuwe firmware van 3ware kan de 6xxx behalve grote harddisks (+160Gb) en SMART-support ook extra dingen als "Scheduled Verify" of "contignue Media Scan".

• Vuurvlieg
eeuh foutje.. ik bedoelde raid1 :) zie ook posts hierboven..

weet iemand hoeveel % cpu gebruik software raid gebruikt? (celly 1200)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Op woensdag 22 mei 2002 11:02 schreef Vuurvlieg het volgende:
bedankt voor alle info tot nu toe.. ben al een stukje wijzer...

over hoeveel processorkracht gaat het dan 5%? 10%? of nog meer ? (ja is natuurlijk beetje afhankelijk van proc, maar laten we dus zeggen een gem. 1 a 1.2 ghz proc)

Tenzij je hele grote files serveert zal de server meer baat hebben bij een snelle SCSI disk voor de data dan bij IDE RAID. Een webserver serveert normaliter vooral kleine files en dat gaat sneller op een SCSI schijf dankzij de lagere toegangstijden. De schijf waar het OS op draait hoeft in principe niet zo snel te zijn. Zodra het ding is opgestart is er niet veel schijfactiviteit meer (behalve swap, maar die kun je neerplanten waar je wil).

Er zijn hier en daar trouwens nog wel wat oudere SCSI RAID controllers verkrijgbaar tegen een aantrekkelijke prijs. SMG Benelux heeft een Adaptec AAA-131/133 voor een prijs die vergelijkbaar is met een 3ware: http://www.karma-benelux.com (moet je eerst reggen als bedrijf ivm distri prijzen).

• Vuurvlieg
De scsi schijf is namelijk al in ons bezit maar is een wat ouder model die misschien niet makkelijk meer te verkrijgen is, het is een quantum atlas IV 9gb WLS of kan ik hier bijv. ook een maxtor atlas V 9.1 gb bijzetten en hier dan een raid array van maken of is het verstandiger om dit niet te doen?

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 09:18 schreef Tukkie_3 het volgende:

Hardware matige Raid met een Promise (lees geen Highpoint) controller is voor huis, tuin en keuken servers (studentenhuis e.d)
Voordeel : Relatief goedkoop (110 euro ofzo)
Nadeel : Kost processorkracht en is voor professioneel gebruik net niet het!
Alsof Promise geen goede zware RAID kaarten maakt. Als je de Promise en Highpoint bedoeld die op de mobo's zitten, tja, dan heb je gelijk.

En vergeet Adaptec niet als het gaat om de echte RAID kaarten.
Pagina: 1