Ik ben een case aan 't bouwen en daar wil ik schroefgaten in maken, hoe doe je dat? Zijn er speciale boren voor ofzo?
Hmmm vreemd, vraag hier waar iets te kopen (maakt niet veel uit wat) en iedereen zegt Gamma, nou ik ga onderhand onderhand iedere week naar de gamma om iets te zoeken en ik kan geen zak vinden.
Zoals een thermometer, ik vragen aan die gastjes maar mooi nix hoor. Ook een lijm voor metaal op metaal was al een probleem. Maar ff wat details, ik weet niet wat een tapeindje is, hoe het eruit ziet en kan ik daar heel precieze schroefgaten mee maken en hoe weet ik dan welke maat ik moet hebben?
Zoals een thermometer, ik vragen aan die gastjes maar mooi nix hoor. Ook een lijm voor metaal op metaal was al een probleem. Maar ff wat details, ik weet niet wat een tapeindje is, hoe het eruit ziet en kan ik daar heel precieze schroefgaten mee maken en hoe weet ik dan welke maat ik moet hebben?
een tapeind maakt de schroefdraar in het gaatje wat je hebt geboord, dus je kijkt naar je schroef, hoe dik is die 4mm ? dan boor je met een metaalboor een gat van 4 mm, en dan haal je een tapeind voor 4 mm en dan maak je de schroefdraar erin, je kan ook je schoefen vervangen door moertjes en boutjes.
trek gewoon zo'n medewerker aan de grond en vraag om een draadtapper ofzow.. en voor metaal op metaal gebruik je epoxylijm
Ja, maar dan heeft tappen ook geen zin meer!Op dinsdag 21 mei 2002 23:19 schreef fleppuhstein het volgende:
je kan ook je schoefen vervangen door moertjes en boutjes.

Neej voor metaal op metaal gebruik je pattex contact lijm en dus niet die 2 componenten prutOp dinsdag 21 mei 2002 23:19 schreef Juggernaut het volgende:
trek gewoon zo'n medewerker aan de grond en vraag om een draadtapper ofzow.. en voor metaal op metaal gebruik je epoxylijm
en ik heb dus al de dingen die erin worden geschroeft, het zijn van die dingetjes met een schroefgat erbovenin. Waarmee o.a. een moederbord aan de plaat vast wordt gezet
Dat heet geen tapeind, want dat is gewoon een staaf met schroefdraad, maar een draadtapper.
Je meet je schroefjes op (bv 3mm) dan boor je een gaatje met een 2,5mm boor, en draai je de draadtapper van 3mm in dat gat. Deze snijdt dan de gewenste schroefdraad in de randen van dat boorgat. In de dan onstane schroefdraad kan je de gewenste schroefjes draaien.
als je zo'n draadtapper gaat halen, WEL FF JE SCHROEFJE MEENEMEN, want er zijn vele maten/soorten.
En het helpt bij Gamma als je weet wat je zoekt, hoe het heet, en wat het doet, dan kan je dat uitleggen aan die herintredende druiloren die ze tegenwoordig als personeel gebruiken. Die gasten weten echt niks!!!!
Je meet je schroefjes op (bv 3mm) dan boor je een gaatje met een 2,5mm boor, en draai je de draadtapper van 3mm in dat gat. Deze snijdt dan de gewenste schroefdraad in de randen van dat boorgat. In de dan onstane schroefdraad kan je de gewenste schroefjes draaien.
als je zo'n draadtapper gaat halen, WEL FF JE SCHROEFJE MEENEMEN, want er zijn vele maten/soorten.
En het helpt bij Gamma als je weet wat je zoekt, hoe het heet, en wat het doet, dan kan je dat uitleggen aan die herintredende druiloren die ze tegenwoordig als personeel gebruiken. Die gasten weten echt niks!!!!
Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com
Dat zijn moederbord steuntjes, kan lekker toch niet bij Gamma krijgen. Ze worden ook wel afstandbusjes genoemd.....Op dinsdag 21 mei 2002 23:24 schreef Thorry het volgende:
[..]
Neej voor metaal op metaal gebruik je pattex contact lijm en dus niet die 2 componenten prut
en ik heb dus al de dingen die erin worden geschroeft, het zijn van die dingetjes met een schroefgat erbovenin. Waarmee o.a. een moederbord aan de plaat vast wordt gezet
Als je de juiste epoxy lijm gebruikt (die 2 componenten prut) is er geen betere bevestiging denkbaar.
Maar wel de juiste epoxy, dun opbrengen in d ejuiste mengverhouding....
epoxy rulez! >)Op dinsdag 21 mei 2002 23:27 schreef Bart_Banaan het volgende:
[..]
Dat zijn moederbord steuntjes, kan lekker toch niet bij Gamma krijgen. Ze worden ook wel afstandbusjes genoemd.....
Als je de juiste epoxy lijm gebruikt (die 2 componenten prut) is er geen betere bevestiging denkbaar.
Maar wel de juiste epoxy, dun opbrengen in d ejuiste mengverhouding....
blup
Idd, in de juiste verhouding enz.
die lijm die ik nu heb ik gewoon een vloeibaar kant en klaar prutje, ik heb vanmiddag 2 rest stukjes aan elkaar gelijmt en ik krijg het met geen mogelijkheid meer van elkaar. Deze lijm wordt ook wel 1 sec lijm genoemt omdat je er razendsnel mee kan lijmen (wel moet je eerst lijm aanbrengen en dan 10 min w88)
Het lijmt echt alles op alles, behalve piepschuim en zacht PVC, echt een casemodder/builder aanrader!
Maar ik wil die busjes dus vastschroeven (ik kan ze ook lijmen maar ik denk dat schroeven steviger is omdat de lijm elastisch blijft), op een normale kast zitten ook van die schroefgaatjes, hoe itf maken ze die?
die lijm die ik nu heb ik gewoon een vloeibaar kant en klaar prutje, ik heb vanmiddag 2 rest stukjes aan elkaar gelijmt en ik krijg het met geen mogelijkheid meer van elkaar. Deze lijm wordt ook wel 1 sec lijm genoemt omdat je er razendsnel mee kan lijmen (wel moet je eerst lijm aanbrengen en dan 10 min w88)
Het lijmt echt alles op alles, behalve piepschuim en zacht PVC, echt een casemodder/builder aanrader!
Maar ik wil die busjes dus vastschroeven (ik kan ze ook lijmen maar ik denk dat schroeven steviger is omdat de lijm elastisch blijft), op een normale kast zitten ook van die schroefgaatjes, hoe itf maken ze die?
Anoniem: 54248
offtopic:
Ik word helemaal gek van die reply's " ga naar de gamma "
waarom niet naar de praxis daar hebben ze dezelfde spullen als de gamma hoor.
Waarom ik hier gek van word vraag je eigen af. Nou omdat ik bij de praxis werk daarom
Ik word helemaal gek van die reply's " ga naar de gamma "
waarom niet naar de praxis daar hebben ze dezelfde spullen als de gamma hoor.
Waarom ik hier gek van word vraag je eigen af. Nou omdat ik bij de praxis werk daarom
Je kunt het bij de praxis vinden bij alle lux gereedschappen. Trek maar een medewerker aan zijn shirt hij weet je wel de juiste gereedschap aan te wijzen.
Een schroefje meenemen is inderdaad een goede tip, de spoed van de draad moet namelijk ook het zelfde zijn.
En zoals hier boven staat eerst een te klein gat boren anders heb je geen materiaal meer over om draad in te tappen.
(en gamma is een ***winkel (nee geen 3 sterren-winkel), leuk voor een spijker ofzo, maar het echte spul hebben ze vaak niet)
En zoals hier boven staat eerst een te klein gat boren anders heb je geen materiaal meer over om draad in te tappen.
(en gamma is een ***winkel (nee geen 3 sterren-winkel), leuk voor een spijker ofzo, maar het echte spul hebben ze vaak niet)
Een cliche is ooit origineel begonnen
Anoniem: 5988
Formido en Praxis hebben vaak meer voor ons tweakers dan de Gamma.
Verder staat op de binnendraad-tap vermeld met welke diameter je je gat moet boren.
Bij de Formnido hebben ze het zeker, daar komen mijn tapjes en 2-komponenten epoxy ook vandaan.
Verder staat op de binnendraad-tap vermeld met welke diameter je je gat moet boren.
Bij de Formnido hebben ze het zeker, daar komen mijn tapjes en 2-komponenten epoxy ook vandaan.
Anoniem: 56016
Mjea aan zoiets zat ik ook al te denken ivm met een geheel plexi zijkant. Kwis nie psies hoe te...Op dinsdag 21 mei 2002 22:54 schreef Thorry het volgende:
Ik ben een case aan 't bouwen en daar wil ik schroefgaten in maken, hoe doe je dat? Zijn er speciale boren voor ofzo?
Tx guyz
En het laat vlekken achter, en witte uitslag op een windows.Op dinsdag 21 mei 2002 23:30 schreef Thorry het volgende:
Idd, in de juiste verhouding enz.
Epoxy heeft na het mengen een tijd dat het niks doet, niet kleeft en nog verplaatsbaar is, een tijd dat het stropig is, en al enigszin kleeft, en daarna muurvast!
Tijdens de eerste twee periodes kan je alles wat teveel is met een zachte doek verwijderen, en daar zie je niks meer van.
Met die 3 seconden troep krijg je altijd vlekken of uislag
als je nou de gelukkige eigenaar bent van een heuse Gammel tap-set, let dan op het volgende. Deze bestaat uit maarliefst drie tap-boortjes
met merktekentjes . Deze zijn in de smaken: 1 ring, twee ringen en jawel drie ringen. Als je nou niet te eigenwijs bent
en ze in bovenstaande volgorde door het gat ramt (synoniem voor rustig draaien), zou het wellicht tot een positief resultaat moeten kunnen komen, en moet het zelfgemaakte schroefgat met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid jouw schroefbehoefte kunnen vervullen
The consumption of alcohol may cause a disturbance in the time-space continuum, whereby gaps of time may seem to literally disappear.
Owkeej, ik probeer het bij de Gamma te vinden, maar iemand zij ook dat ie daar ook z'n thermometer had gevonden. Weet je toevallig nog waar dat zo ongeveer lag?
laat dit nou letterlijk in de FAQ staan:
QUOTE FROM FAQ
Gaten voor fingerguards in metaal
De gaatjes die je moet maken zijn 4mm in doorsnede. Maar om meteen met een 4mm boor te werk te gaan is nogal riskant. Als je geen kolomboor kan gebruiken is de kans héél groot dat het verkeerd loopt (ik spreek dus idd uit ervaring). Voor alle duidelijkheid, maak de gaatjes voor het bevestigen van ventilatoren NADAT je het blowhole zelf al hebt gemaakt. Zo kan je eventueel ovaal uitgevallen gaten beter verstoppen door de fingerguard mooi centraal te plaatsen. Zo kan je best wel grote fouten maskeren. Bij het plaatsen van de merktekens voor het boren is het nog belangrijker om goed te meten dan met al het ander hak en zaagwerk, immers, valt je gaatje 2 mm verkeerd uit is het al totaal onbruikbaar en moet je het bijwerken tot een ovaal van 6*4mm en geloof me, dit is HééL lelijk. Nu goed als je de markeringen hebt aangebracht check je nog maar eens (zei ik al dat het belangrijk was om ZEKER te zijn?).
Als je 100% zeker bent van de locatie maak je een deukje met wat je ook maar in de buurt kan vinden (ikzelf heb dat héél subtiel gedaan met een bonsaischaartje en een hamer. Dat bonsai schaartje zou ik nu i.i.g. niet meer gebruiken voor het snoeien van bonsais, maar goed, het doel heiligt de middelen). Nu kan je boren met een klein boortje op een zo laag mogelijk toerental. Ondersteun je boor héél goed want zo'n fijn boortje is in 123 geplooid en dus totaal waardeloos. Daarna kan je met gemak z'n grotere broer erachter sturen. Gebruik dus altijd een zo laag mogelijk toerental en vergeet a.u.b. de "klop"-functie niet uit te schakelen. Aangeraden is ook om je boor te koelen, maar zelf heb ik hier weinig voor/na delen van ondervonden. Gewoon rustig, ongehaast doorwerken.
END QUOTE
QUOTE FROM FAQ
Gaten voor fingerguards in metaal
De gaatjes die je moet maken zijn 4mm in doorsnede. Maar om meteen met een 4mm boor te werk te gaan is nogal riskant. Als je geen kolomboor kan gebruiken is de kans héél groot dat het verkeerd loopt (ik spreek dus idd uit ervaring). Voor alle duidelijkheid, maak de gaatjes voor het bevestigen van ventilatoren NADAT je het blowhole zelf al hebt gemaakt. Zo kan je eventueel ovaal uitgevallen gaten beter verstoppen door de fingerguard mooi centraal te plaatsen. Zo kan je best wel grote fouten maskeren. Bij het plaatsen van de merktekens voor het boren is het nog belangrijker om goed te meten dan met al het ander hak en zaagwerk, immers, valt je gaatje 2 mm verkeerd uit is het al totaal onbruikbaar en moet je het bijwerken tot een ovaal van 6*4mm en geloof me, dit is HééL lelijk. Nu goed als je de markeringen hebt aangebracht check je nog maar eens (zei ik al dat het belangrijk was om ZEKER te zijn?).
Als je 100% zeker bent van de locatie maak je een deukje met wat je ook maar in de buurt kan vinden (ikzelf heb dat héél subtiel gedaan met een bonsaischaartje en een hamer. Dat bonsai schaartje zou ik nu i.i.g. niet meer gebruiken voor het snoeien van bonsais, maar goed, het doel heiligt de middelen). Nu kan je boren met een klein boortje op een zo laag mogelijk toerental. Ondersteun je boor héél goed want zo'n fijn boortje is in 123 geplooid en dus totaal waardeloos. Daarna kan je met gemak z'n grotere broer erachter sturen. Gebruik dus altijd een zo laag mogelijk toerental en vergeet a.u.b. de "klop"-functie niet uit te schakelen. Aangeraden is ook om je boor te koelen, maar zelf heb ik hier weinig voor/na delen van ondervonden. Gewoon rustig, ongehaast doorwerken.
END QUOTE
[flame]
BEN JIJ SCHEEL OFZO?
LEES EERST HEEL DE THREAD VOORDAT JE IETS POST!
[/flame]
ik wil dus gaten maken voor die afstandbusjes, die zijn dus niet 4mm maar 2mm en hebben niet zo'n grote schroefdraad maar een extreem fijne draad (iets meer als 1 winding per mm ipv 1 winding per 2mm) en me koeler gaat aan de zijkant en krijgt dus lijm en geen schroeven want dan steken die uit aan de zijkant
dus eerst ff lezen en dan posten ok?
BEN JIJ SCHEEL OFZO?
[/flame]
ik wil dus gaten maken voor die afstandbusjes, die zijn dus niet 4mm maar 2mm en hebben niet zo'n grote schroefdraad maar een extreem fijne draad (iets meer als 1 winding per mm ipv 1 winding per 2mm) en me koeler gaat aan de zijkant en krijgt dus lijm en geen schroeven want dan steken die uit aan de zijkant
Anoniem: 51684
Een wringijzer bij een tap is wel heel handig om die tap het materiaal in te draaien, zie hieronder.

Hieronder zie je de juiste volgorde voor het maken van het draadgat. Je kunt ook de al eerder genoemde ringen op de tappen zien, die de volgorde van gebruik aangeven.
Die verzinkboor is bij het maken van gaten in dun materiaal niet echt nodig. Maar een kleine verzinking ziet er vaak netter uit en leidt de tap vaak makelijker het geboorde gat in.

Hieronder zie je de juiste volgorde voor het maken van het draadgat. Je kunt ook de al eerder genoemde ringen op de tappen zien, die de volgorde van gebruik aangeven.
Die verzinkboor is bij het maken van gaten in dun materiaal niet echt nodig. Maar een kleine verzinking ziet er vaak netter uit en leidt de tap vaak makelijker het geboorde gat in.

Ik weet niet voor wie die flame bedoelt is maar eh als ie voor mij bedoelt is. Draadgaten van 2 mm maak je iig ook in meer dan 1 fase. En dan boren we vaak eerst op een boorstandaard een gaatje, dit om een mooi recht gat te krijgen. En vervolgens ook met meerder tappen met een tapkrukje die draadgaatjes maken. En eh ik kan dat wel weten want ik heb toch een studie als instrumentmaker (fijnmechanische techniek) gedaanOp woensdag 22 mei 2002 00:43 schreef Thorry het volgende:
[flame]
BEN JIJ SCHEEL OFZO?
[/flame]
edit:
Je flame staat wel boven mijn post maar die van jou stond er eerst niet toen ik moijn post had gedaan. En nadat ik die van mij had ge-edit stond die flame er in ene.
[vraag]
Het is toch niet zo dat je post tijd verandert als je je post edit?
[/vraag]
Je flame staat wel boven mijn post maar die van jou stond er eerst niet toen ik moijn post had gedaan. En nadat ik die van mij had ge-edit stond die flame er in ene.
[vraag]
Het is toch niet zo dat je post tijd verandert als je je post edit?
[/vraag]
Neej niet voor jouw bedoeld hoor, voor die mikevanrooijen die hierboven een stuk van de faq neerzet over het maken van schroefgaten voor je casefans
Thnx voor de pics, maakt het heel wat duidelijker, maar hoe maak je nou het verschil in verschillende schroeven? Want de ene heeft er heel veel en de ander heel weinig
Thnx voor de pics, maakt het heel wat duidelijker, maar hoe maak je nou het verschil in verschillende schroeven? Want de ene heeft er heel veel en de ander heel weinig
Oke dan your welcomeOp woensdag 22 mei 2002 01:01 schreef Thorry het volgende:
Neej niet voor jouw bedoeld hoor, voor die mikevanrooijen die hierboven een stuk van de faq neerzet over het maken van schroefgaten voor je casefans
Kheb trouwens ff gechecked maar die tijd verandert toch niet mee.
Maar normaal staat er wel een tijd onder je bericht van wanneer je hem hebt ge-edit en dat stond er nu niet bij.
En nu staat het er wel. Het zal dus wel even duren voordat het er bij komt te staan... bladibla... het begint al laat te worden
Maar hoe moet ik het nou doen want ik weet niet of je zo'n dingetje hebt maar de schroefdraadjes zijn echt heel fijn, dus hoe moet ik het doen?
Je bedoelt de "spoed" Die kun je meten met een spoedmetertje. Dit is een setje van allemaal metalen plaatjes met tandjes. Elk plaatje heeft een andere vertanding. En op het plaatje staat een maataanduiding (bv: M2, metrische schroefdraad met een boutdiameter van 2 milimter) Die tandjes die passen precies op een bouten met dezelfde specs als die op het metalenplaatje staan vermeld.Thnx voor de pics, maakt het heel wat duidelijker, maar hoe maak je nou het verschil in verschillende schroeven? Want de ene heeft er heel veel en de ander heel weinig
Het is vaak even passen maar als je dat wat vaker hebt gedaan wordt je er wel handig in en ga je zelfs verschillende types schroefdraad herkennen.
hmmm ingewikkeld, ik wil alleen maar 6 gaatjes maken voor het moederbord op te hangen? Voor de voeding heb ik gewoon gaten gemaakt van 2mm en ze daarin geschroeft met wat lijm ertussen, dat gaat op zich best goed, maar voor het moederbord wou ik het een keer goed doen zodat ik het voortaan gewoon goed kan
Anoniem: 45142
boor gaatjes in je plaat metaal/alu waar je gaten in wil 
als je 4mm schroefdraad heb MOET je kleiner boren anders kan je niet tappen
ratel je tap er door en klaar
als je 4mm schroefdraad heb MOET je kleiner boren anders kan je niet tappen
ratel je tap er door en klaar
Nog al zoeen die niet kan lezen, lees nou eens ff. IK MOET GEEN 4mm schroefdraad hebben, het gaat over afstandbusjes. NIET OVER CASEFAN-SCHROEVEN! De casefan gaan gewoon gelijmt worden want ik wil geen uitstekende dingen
afstands busjes moeten toch gaatjes voor tappen 
dna meet je even met een schuifmaat ofzo zo`n ding op ?
en dan boor je kleiner dan dat busje
diameter schroef * 0.93 = boorgat geloof ik
dna meet je even met een schuifmaat ofzo zo`n ding op ?
en dan boor je kleiner dan dat busje
diameter schroef * 0.93 = boorgat geloof ik
check deze link maar even dan weet je meteen hoe groot het gat moet zijn dat je moet boren voor een M2 boutje 
http://www.tribologie.nl/software/screw/metric-iso.htm
Das ff handigOp woensdag 22 mei 2002 01:36 schreef DLF het volgende:
check deze link maar even dan weet je meteen hoe groot het gat moet zijn dat je moet boren voor een M2 boutje
strax (morgen dus) uit de printer laten ratelen
En check wel even of je "metrisch" of "metrisch fijn" (klik, onderaan die pagina in mijn vorige post) schroefdraad hebt
Thnx, maar dit is me toch net iets te ingewikkeld voor 6 gaatjes, ik zal me eens een keer erin verdiepen. Maar hoe meet je zoiets want het gaat echt om tienden van milimeters, dat is dus klein
Ik gok erop dat ik M6 heb, maar ik zal eens ff wat testjes doen en dan weet ik het ook en dan schrijf ik het op me voorhoofd zodat ik het nooit vergeet. Maar moet ik dus weer naar de Gamma *zucht*
Ik gok erop dat ik M6 heb, maar ik zal eens ff wat testjes doen en dan weet ik het ook en dan schrijf ik het op me voorhoofd zodat ik het nooit vergeet. Maar moet ik dus weer naar de Gamma *zucht*
schuifmaat heet zo`n ding 
kan je heel precies meej meten
correct me if wrong
* Anoniem: 45142 denkt en nu naar bed
Trustuh!
kan je heel precies meej meten
correct me if wrong
* Anoniem: 45142 denkt en nu naar bed
Voor het meten van de spoed van de schroefdraad, sie mijn post van 1:16 uur. Maar als je ze bij de gamma koopt of praxis or wherever. Dan zijn het meestal geen fijn metrische boutjes. En als het wel zo is dan staat het er wel bij vermeld.
En hoe die aanduiding er uitziet kun je in die link zien die ik je heb gegeven.
Ah ik zie net dat je de diameter bedoelt, met een schuifmaat kun je meestal op 0,05 mm nauwkerig meten dus dat komt helemaal goed.
Weltrusten en we zijn benieuwd naar je case
En hoe die aanduiding er uitziet kun je in die link zien die ik je heb gegeven.
Ah ik zie net dat je de diameter bedoelt, met een schuifmaat kun je meestal op 0,05 mm nauwkerig meten dus dat komt helemaal goed.
Weltrusten en we zijn benieuwd naar je case
Jah mijn schuifmaat, die dus in de schuur ligt, ik ga dus niet in me mooie pyama (onderbroek dus) naar buiten rennen om dat ding te pakken. Ook leuk dat ik zo'n lamp heb (300 watt schijnwerper dus) die reageert op beweging zodat heel de buurt me onderbroek goed kan zien :-)
(het is al laat dus een beetje zwammen mag toch wel?)
Ik gaat ook slapen, thnx voor al de hulp!
en ik laat het niet doen, dan kan je net zo goed een case kopen en niet meer zeuren, wij zijn niet voor nix tweakers (of wannabees)
(het is al laat dus een beetje zwammen mag toch wel?)
Ik gaat ook slapen, thnx voor al de hulp!
en ik laat het niet doen, dan kan je net zo goed een case kopen en niet meer zeuren, wij zijn niet voor nix tweakers (of wannabees)
ik las deze reactie een paar dagen later en euh...gast relaxed zegOp woensdag 22 mei 2002 00:43 schreef Thorry het volgende:
[flame]
BEN JIJ SCHEEL OFZO?
[/flame]
Sorry hoor moderaters maar dit soort reacties (zoals die van Thorry) zouden niet toegestaan mogen worden! Het verziekt de goeie bedoelingen van iemand die de moeite wil doen om te reageren!
Als je het niet snapt reageer dan ook niet, tenzij je zegt dat je het niet snapt anders heeft niemand er wat aan!Op zondag 26 mei 2002 21:56 schreef mikevanrooijen het volgende:
[..]
ik las deze reactie een paar dagen later en euh...gast relaxed zegbeetje overdreven reactie...was goed bedoelt en snapte na het lezen van al die posts niet precies wat er nou bedoelt was dus ik probeerde je een dienst te bewijzen...maar weet je wat...zoek het zelf ff lekker uit.
Sorry hoor moderaters maar dit soort reacties (zoals die van Thorry) zouden niet toegestaan mogen worden! Het verziekt de goeie bedoelingen van iemand die de moeite wil doen om te reageren!
* hefaistos snapt het niet
Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!
Anoniem: 44172
nou gewoon met een tap boortje (let wel op doe dat niet met de boormachine dan knappen ze) daar zijn houdertjes voor te koop en tapjes zijn wel aardig prijzig maar je kan ze altijd weer gebruiken!
offtopic:
Bij Praxis krijg je ook nog Airmiles!
En dat rekenen ze in de prijs doorOp maandag 27 mei 2002 07:25 schreef BalusC het volgende:
offtopic:
Anoniem: 17747
Gewoon in de accuboormachine, gaat perfect. En bij zulke kleine diameters niet met een wringijzer gaan werken, een tapkrukje is al sterk zat.Op maandag 27 mei 2002 07:03 schreef T-Mug het volgende:
nou gewoon met een tap boortje (let wel op doe dat niet met de boormachine dan knappen ze) daar zijn houdertjes voor te koop en tapjes zijn wel aardig prijzig maar je kan ze altijd weer gebruiken!
(ik tap me suf voor m'n werk, dus ik weet waar ik over praat. Wel hebben wij betere tappen dan die afgekeurde oostblok-rommel die ze bij de Gamma verkopen)
Anoniem: 1445
Sorry hoor, maar als je M4 wilt tappen, dan moet ej kleiner boren, 3,2mm als ik me niet vergis. Kijk voor de zekerheid in een boekje want ik ben beetje vergeetachtig.Op dinsdag 21 mei 2002 23:19 schreef fleppuhstein het volgende:
een tapeind maakt de schroefdraar in het gaatje wat je hebt geboord, dus je kijkt naar je schroef, hoe dik is die 4mm ? dan boor je met een metaalboor een gat van 4 mm, en dan haal je een tapeind voor 4 mm en dan maak je de schroefdraar erin, je kan ook je schoefen vervangen door moertjes en boutjes.
offtopic:
Ik werk dus in de metaal en lach me helemaal de pleurus over al die tap adviezen.Net stage lopers die alles volgens het boekie willen doen terwijl het ook makkelijker kan.
No offense
Ik werk dus in de metaal en lach me helemaal de pleurus over al die tap adviezen.Net stage lopers die alles volgens het boekie willen doen terwijl het ook makkelijker kan.
No offense
M6 tappen = rond 4.5 boren en daarna ff met een wringijzer m6 der in rossen in 1 keer.Kan makkelijk
Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.
Anoniem: 1445
Je zal de eerste niet zijn die z'n tap er niet goed in krijgt omdat ie te klein heeft voorgeboord of dat z'n draad verrot is omdat ie te groot heeft voorgeboord.Op maandag 27 mei 2002 23:47 schreef VjenneBoy het volgende:
offtopic:
No offense
M6 tappen = rond 4.5 boren en daarna ff met een wringijzer m6 der in rossen in 1 keer.Kan makkelijk
Makkelijk is niet persee beter, zeker met zachte metalen moet ej goed op je draad leteen en zeker met waterkoeling.
Pagina: 1