[CM] tuimelschakelaars: hoeveel-polig?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-02 19:55
Oke als eerste even: ik heb de search gebruikt maar kon niet echt een antwoord vinden. Ook ken ik de gebruikelijke links naar virtual hideout en fanbus.com enzo.

Het punt is dus dat ik een baybus wil gaan maken met van die tuimelschakelaars. Maar als ik bij conrad.nl kijk zie ik een zooi verschillende. Mn vraag is wat nou het verschil is tussen 1- en 2- polig. Bij de meeste van die dingen zie ik op het plaatje 3 pootjes, maar dan kan ik daaronder kiezen uit 1- of 2-polig. hoe zit dit nou :?
Ik weet verder wel hoe ik ze zou moeten verbinden met 3 pootjes (wil 5V/12V) maar ik wil niet dat ik straks de verkeerde schakelaars bestel bij conrad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14
Volgens mij is een 1-polig een aan/uit schakelaar en dus niet geschikt voor 5/7 volt switch. (deze heeft dan 2 pootjes)

Een 2-polige heb je ook weer verschillende van, aan/aan of aan/uit/aan
Deze hebben dan 3 pootjes, middelste voor de ground en de buitenste voor de 5 en de 12

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:45

BaRF

bijna kerst

1 polig kan met 2 of 3 pootjes, dus 1-0 of 1-0-1
2 polig schakelt er 2 tegelijk :
code:
1
2
1 - 0  of  1 - 0 - 1
1 - 0   1 - 0 - 1

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
dus bijv
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0206017741022008385&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=23676&TK_PAR[MEDIUM]=
zou goed zijn als ik de 2-polige versie zou nemen? Of dat geldt eigenlijk voor elke 2 polige tuimelschakelaar die ik daar zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ok, niet teveel op mijn verhaal letten :o, maar je moet wel dat aan/uit, aan/aan, aan/uit/aan verhaal in de gaten houden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
ok thx, dus aan/uit schakelt wel of niet, aan/aan schakelt tussen laten we zeggen poot 1 en 3, en aan uit aan heeft dan 3 standen, poot 1/uit/poot3 om het zo te zeggen... correct me if im wrong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:45

BaRF

bijna kerst

Op dinsdag 21 mei 2002 22:10 schreef DocB het volgende:
ok thx, dus aan/uit schakelt wel of niet, aan/aan schakelt tussen laten we zeggen poot 1 en 3, en aan uit aan heeft dan 3 standen, poot 1/uit/poot3 om het zo te zeggen... correct me if im wrong
uh klopt wel al ik het goed lees :)

het probleem is dat de ene leverancier een schakelaar met twee pootjes, die schakeld tussen aan en uit "1-polig" noemt, terwijl leverancier nr twee dat gelijk al "2-polig" bestempeld :( Een plaatje is dus eigenlijk altijd het beste. En je kunt beter bij bv stuutenbruin bestellen, en dan gewoon omschrijven wat je wil! Is goedkoper en je hoeft niet voor minimaal 17€ te bestellen :) (NOFI conradmedewerkers!)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007

Op dinsdag 21 mei 2002 22:10 schreef DocB het volgende:
You're wrong :P

Het is tegenwoordig net zo goedkoop om een wisselschakelaar te maken als een 'gewone'.
Daarom zitten er 3 pootjes aan een enkel polige schakelaar.
Deze heeft dan 2 standen, welke de buitenste met de middelste zal verbinden naargelang de stand. De middelste is dus altijd aangesloten.
Bij een dubbelpolige schakelaar heb je in principe 2 enkelpolige erin zitten, welke dus onafhankelijk werken.
2 wisselschakelaars in 1 behuizing, met 1 'pookje'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-04 11:23
En een 2 polige schakelaar heeft dan 2 van deze (elektrisch gescheiden) contactjes, die tegelijk bediend worden!
1-polig: 1maak, 1verbreek of 1wisselcontact (2 of 3 pins)
2-polig: 2maak, 2verbreek of 2wisselcontacten (4 of 6 pins)
3-standen schakelaar (1-polig): stand 1: contact 0-1 stand 2: contact 0-2, stand 3: contact 0-3 (4 pins)
3-standen schakelaar (2-polig): stand 1: contact 0-1 en 4-5 stand 2: contact 0-2 en 4-6, stand 3: contact 0-3 en 4-7
(8 pins)

Maar je kunt het in alle smaken krijgen die je maar wilt. Zaak is om even na te denken, je kunt het altijd uit de omschrijving halen.

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
Op dinsdag 21 mei 2002 22:12 schreef BaRF het volgende:

[..]

uh klopt wel al ik het goed lees :)

het probleem is dat de ene leverancier een schakelaar met twee pootjes, die schakeld tussen aan en uit "1-polig" noemt, terwijl leverancier nr twee dat gelijk al "2-polig" bestempeld :( Een plaatje is dus eigenlijk altijd het beste. En je kunt beter bij bv stuutenbruin bestellen, en dan gewoon omschrijven wat je wil! Is goedkoper en je hoeft niet voor minimaal 17€ te bestellen :) (NOFI conradmedewerkers!)
FOUT. Het verschil tussen 1 en 2 polig is wel degelijk aanwezig en overal het zelfde! Zie mijn eerdere post!

Dat dan weer wel......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Als je niet al te veel zooi wil bestellen kan je beter naar de lokale electro boer gaan, daar zijn ze ook vrij goedkoop, kan je gewoon vragen wat je nodig hebt en je hoeft geen 10 euro voor weet ik veel wat allemaal te dokken (zoals bij conrad), toch lullig als je maar voor een paar euro moet bestellen....

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DocB
ahA, het begint te dagen :P

mijn plan is om een beetje simpel te beginnen, want ik ben nog wel een CM-n00b (enige dat aan mijn case tot nu toe gemod is is het kleurtje). Dus voor nu ga ik het plannen zoals in het schematje op deze site:
http://www.gideontech.com/switch02.shtml
kweet dat het er erg simpel uit ziet, maar als ik weet dat ik dit kan bouwen kom ik daarna zelf wel verder.
Voor dit schakelingetje heb ik dus een 1polige schakelaar met 3 pootjes nodig...

Ik zou trouwens wel naar een locale electroboer willen gaan, maar zover ik weet zit er in Zoetermeer niet veel soeps. Zou idd wel makkelijk zijn omdat ik dan kan zien wat ik koop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxfire
Gefeliciteerd! Da KLOP! ;-)
Maareuhw.. tipje, vindt jij die lelijke "hendels" op je pc mooi? Ik heb zelf gewoon beschaafde knopjes (zoals je op een stofzuiger zou vinden ofsow). Die zijn veel kewler.

edit:
[topic=168086/1/25]

Dat dan weer wel......

Pagina: 1