Toon posts:

Spontane HD crash

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren is mijn IBM 40Gb spontaan tijdens het gamen gecrashed.
Zo had ik geluid in een spel, zo was het weg.
Afsluiten en opnieuw opstarten van het spel resulteerde in een error.

Met Explorer de schijf verkennen ging wel, echter alle directories waren veranderd, volume naam was veranderd, niets werkte meer (was overigens de tweede keer in een half jaar). Lijkt op een virus, maar helaas...

Format van de schijf was plotseling veranderd van FAT32 naar RAW. Diskprobe gebruikt, maar ook deze kon de fout niet meer rechtzetten.

In de BIOS was de schijf te vinden, echter met een kleine verandering: ipv 40Gb was deze 47Gb (gratis en voor niets 7Gb erbij) en de naam van de schijf was iets veranderd in het BIOS, ipv VAR007 was het V@R007.

Operating System: Windows XP
Moederboard: CUS2L
Processor: Celeron 800@900
Memory: 398Mb

Na veel moeite toch de schijf weer 'on-line' gekregen, echter de broodnodige FDISK en FORMAT waren helaas onvermijdelijk. Gevolg: 40Gb data pleite (maar dat is weer te downloaden).

Wie heeft dit meer meegemaakt, en vooral: wie heeft de oplossing om de data toch te behouden? Ik ben nl. bang dat deze schijf dit fenomeen vaker zal laten zien.....

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Die schijf moet je gewoon terug brengen, en een nieuwe vragen. Een HD moet betrouwbaar zijn.

• Hugo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:21
Heel bekend verhaal. De laatste dagen blijkt erbij mijn vrienden en op het werk ook al hetzelfde te gebeuren. Echter allemaal Win2k. Ik denk zelf ook aan een virus.

Data konden zij wel terughalen als zij de schijf als slave gebruikte. Bij jouw dus niet.. raar..

-toevoeging-
Zou ook een defect aan de hd kunnen zijn ja..in mijn ogen wat raar zoals ik al die pc's zie crashen in mijn omgeving, maar omdat jouw probleem iets anders is dan diegene wel meer waarschijnlijker/

TREQ Formula Rig || Fanatec CSL DD 8NM || MCLaren GT3 V2 || CSL Elite Pedals || 3x LG 27GL63T Ultragear || My F1 website The Paddock Crew

Verwijderd

Topicstarter
Die schijf moet je gewoon terug brengen, en een nieuwe vragen. Een HD moet betrouwbaar zijn.
De schijf is betrouwbaar, want wat dat betreft doet hij het gewoon.
Het vreemde is ook dat het BIOS de schijf net even wat anders definieert op het moment dat deze 'crasht'.

100% geen virus, anders zouden andere schijven hetzelfde probleem moetnen vertonen, en dat is niet zo.

Ik zit meer te denken aan een combinatie merk-mobo-XP, alleen wat precies het probleem is.....

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Ik zou het ook mooi terug brengen naar de winkel en vragen om een nieuwe. Ik kan me geen dataverlies veroorloven.
Kun je het beter op safe spelen ...

Verwijderd

Topicstarter
De link bied niets nieuws, sterker nog, er staat niet eens relevante info op...

De schij kan idd terug naar de winkel, echter de garantie is al geruime tijd verlopen. Daarbij: de schijf verder werkt goed, hij heeft zonder probs een hele tijd gedraaid in een ander systeem.
Het is makkelijk om een schijf te retourneren zonder dat dat het daadwerkelijke probleem hoeft te zijn.

Verwijderd

je kan ook nog een 2de halen en deze als rommel schijf gebruiken :D

• Sparhawk
  • Laatst online: 22:28

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op dinsdag 21 mei 2002 20:57 schreef Snuffie het volgende:

Processor: Celeron 800@900
Houd je er dus wel rekening mee dat als je met een verhoogde bussnelheid draait dat je harddisk dan ook buiten specs draait... Ik weet niet of het veel uitmaakt maar als ik jou was zou ik die celly gewoon ff op 800 zetten.

Succes :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik inderdaad aan gedacht, echter is mijn bussnelheid niet hoger, maar de multiplier van 8 naar 9 gezet.

Ik kan hem idd op 800 laten draaien, en kijken of het ooit weer een keer gebeurd.
Goeie tip in ieder geval.

Verwijderd

dat is zwaar klote. was hier ook 2x na een virus. (moeder is nu verbannen van de pc tenzij er toezicht is :P)
Formatten :(
Dat was steeds in Windows 98SE NL
Dir00001
Dir00002
Dir00003
File000001
File000002
File000003

Daarmee stond de schijf vol. ga die maar eens terug zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij was het nog vreemder...
Directories:

ISO!.! (ISOS)
K!wz!wwDn@l.!! (KazaaDownload
H!Mes (Games)

Bestanden:

.MQ3 (MP3)
.JOF (JPG)

Werd ik niet vrolijk van

• Sparhawk
  • Laatst online: 22:28

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Op woensdag 22 mei 2002 11:30 schreef Snuffie het volgende:
Heb ik inderdaad aan gedacht, echter is mijn bussnelheid niet hoger, maar de multiplier van 8 naar 9 gezet.

Ik kan hem idd op 800 laten draaien, en kijken of het ooit weer een keer gebeurd.
Goeie tip in ieder geval.
Euhhh.. dat klopt niet.
Een celeron is namelijk multiplier locked, dus multipier van 8 naar 9 maakt niets uit. Dus als ie op 900 draait is echt de bussnelheid hoger /(te hoog). Kijk anders even in de FAQ van OCE daar staat het ook in

Succes :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Euhhh.. dat klopt niet.
Een celeron is namelijk multiplier locked, dus multipier van 8 naar 9 maakt niets uit. Dus als ie op 900 draait is echt de bussnelheid hoger /(te hoog). Kijk anders even in de FAQ van OCE daar staat het ook in
Eej, je hebt inderdaad gelijk :oops:

113MHz bus, Multiplier 8
(Denk dat ik in de war ben met een ander systeem :?)

Verwijderd

heb je al een disk diagnostic gedraaid op je schijf?
http://www.storage.ibm.com/hdd/support/download.htm
die test de schijn namenlijk op hard en software problemen.
als er idd iets verrot aan is dan ken je hem eventueel nog terug brengen en een nieuwe krijgen.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-04 11:37

Jrz

––––––––––––

Sja, maar ik denk dat je er bij moet vertellen als je een nieuwe vraagt dat je je cpu op 900 ipv 800 draait

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

• RolandWitvoet
  • Niet online
Op woensdag 22 mei 2002 10:32 schreef Snuffie het volgende:
De link bied niets nieuws, sterker nog, er staat niet eens relevante info op...
'Die link', ik neem tenminst aan dat je http://www.r-tt.com/ bedoelt, is wel degelijk heel relevant.
Jij vroeg namelijk "wie heeft de oplossing om de data toch te behouden?" en die link linkt naar een site van "The leading provider of powerfull datarecovery and undelete solutions for the windows OS family"

Persoonlijk heb ik goede ervaringen met R-studio Fat welke al een aantal keer behoorlijk aggressief gewiste data heeft weten te recoveren. (zoals bijvoorbeeld toen per ongeluk de verkeerde drive gepartitioneerd was en ipv de originele fat-partities nu met ntfs was gepartitioneerd)

Grote kans dat jij er je data nog mee kunt terughalen.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de oplossing ligt toch ergens anders dan verwacht.

De data op zich was niet verloren, de bestandsindeling was veranderd van FAT32 naar RAW. De link zoals gegeven bood voor mij niets nieuws, omdat er geen sprake was van een 'crash' waardoor data niet meer te lezen zou zijn.

Wat was de oplossing dan?
Welnu, vervanging van de datakabel (80-aderig) naar de standaard kabel zorgde ervoor dat de hele handel gewoon weer te benaderen was.
Vreemd, want het is een ATA-100 schijf, dus op 80-aderig zou het gewoon moeten werken. Andere schijven hebben geen enkele last met deze kabel, dus ws. zit de fout uiteindelijk toch in de schijf zelf.

Maar ik ben iig blij, de handel werkt weer naar behoren :)
Pagina: 1