Toon posts:

Bi-wiring heeft wél zin

Pagina: 1
Acties:
  • 1.325 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er lang over nagedacht, maar vanmiddag toch maar gedaan. Zilverkabel gehaald om mn linker en rechter speaker te bi-wiren. Ik wilde zeker weten dat ik het zou horen, of juist niet, dus heb ik de stereo in source-direct mode gezet en een stuk klassiek erop gezet. Hele tijd geluisterd, daarna de extra kabel ertussen gezet. Het scheelt duidelijk, ik zeg niet dat er wereldverschillen zijn, maar bv. violen komen nu iets beter door en klinken nét iets zuiverder. Ik zeg niet dat er wereldverschillen zijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar het hielp hier wel net wat meer uit de speakers te testen. Of dat het door de duurdere zilverkabel komt betwijfel ik een beetje, anders gebruik je gewoon standaard kabel, maar het bi-wiren is volgens mij wel de moeite waard als je speakers het aankunnen.

Voor specs van mn audioset zie sig-link..
(zilverkabel: vd. Hul clearwater)

Hebben meer mensen dit gedaan en hoorde je et(of dacht je het te horen ;) ), of juist niet?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-12 12:53
Ik heb het zelf ook (Audiolab 8000A en Mission 753F).
Ik merkte het wel degelijk, inderdaad voornamelijk bij de wat hogere tonen. Als ik bijvoorbeeld naar Enigma of Jean Michel Jarre luister, dan is het toch heel goed te horen dat zuiverder is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-12 18:45

-Stef-

Slainthe!

Moet je 'ns een keer de power cord vervangen. :)

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 20:00 schreef -Stef- het volgende:
Moet je 'ns een keer de power cord vervangen. :)
je bedoelt de stroomkabel van je amp?

Dat vind ik dus wél onzinnig en wel hierom: De meeste interfentie die je evetueel via de stroomkabel binnen zou krijgen komt niet van de buitenlucht! Maar alle adapters en shit die aan je groep hangen. Dan maar een nieuwe groep aanleggen ;)

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 21 mei 2002 20:01 schreef neographikal het volgende:

[..]

Dat vind ik dus wél onzinnig en wel hierom: De meeste interfentie die je evetueel via de stroomkabel binnen zou krijgen komt niet van de buitenlucht! Maar alle adapters en shit die aan je groep hangen. Dan maar een nieuwe groep aanleggen ;)
biwiren vinden veel mensen ook onzin. waarom is dit onzin en biwiren niet?

de test die je hebt gedaan is niet blind, en dat heeft dus weinig zin bij zulke kleine verschillen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

[..]

Ok, dan ga ik morgen eerst maar eens naar de Gamma. :)

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 16:52
What you think is what you hear.

Blind testen en je hoort het verschil niet denk ik, maar biwired staat wel aardig, heb het zelf ook een tijd gehad met die d-352 snoeren.

• Universal Creations
  • Laatst online: 15-12 12:53
Op dinsdag 21 mei 2002 20:08 schreef hervaz het volgende:

Blind testen en je hoort het verschil niet denk ik, maar biwired staat wel aardig, heb het zelf ook een tijd gehad met die d-352 snoeren.
Muziek luisteren is zowiezo een taak van de hersenen en een goed gevoel is een zeer belangrijk gegeven in het beluisteren van muziek.
Ik vind muziek ook veel beter klinken als het helemaal donker is en ik mijn ogen dicht houdt, het heeft niets met de kwaliteit van het geluid te maken, maar met de beleving.
Een concert klinkt ook beter dan de live-cd, waarom? Om de beleving, want tijdens een concert kan de kwaliteit nooit die van een personal HiFi-set benaderen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 20:08 schreef hervaz het volgende:

Niet geheel mee eens, ik had zeer hoge verwachtingen van de Denon 1802, en mindere van de Yamaha 620. Maar ehhhh die Denon viel zwaar door de mand terwijl dat eerst mijn favo was na het lezen van vele reviews.....

Ik denk dat als je me een goed stuk muziek geeft met wat violen, bekkens en dat soort instrumenten dat ik bij mij mijn bi-wire-opstelling er wel uit zou kunnen halen. Misschien met moeite maar ik denk wel dat het me zou lukken.

Maar jij hoorde het dus niet?
Op dinsdag 21 mei 2002 20:06 schreef aatos het volgende:

[..]

biwiren vinden veel mensen ook onzin. waarom is dit onzin en biwiren niet?
das niet zo moeilijk, standaar zit er een vrij simpel alluminium plaatje tussen de beide aansluitingen, die je nu vervangt door een metaal wat beter geleid. Dat is iig 1 reden. En met een netsnoer haal jij de interfentie van adapters e.d. er niet uit. De interfentie uit de lucht speelt hier een kleine tot nuhile rol....

• hervaz
Ik dacht zeker verschil te horen, ook tussen interlinks enzo.

Blind viel ik gigantisch door de mand.

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Volgens mij merk je pas echt wat van Bi-wiring als je dat icm met actieve filters en Bi-amping toepast...

Anders is het niet meer dan de oppervlakte v/d kabel verdubbelen...
Als er sprake is van gescheiden laag(/mid) en (mid/)hoog filters, bereik je hetzelfde door een koperen plaatje tussen de speakerklemmen te zetten...

Dit alles imho natuurlijk, pure magazine-kennis ;)

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Verwijderd

Heb het zelf geprobeert met mn JBL L8
Beide aangesloten met de clearwater van van der Hul maar verschil heb ik niet echt opgemerkt... (wilde niet een extra kabel kopen dus maar ff de kabel van mn surrounds gepakt ;) )

Verwijderd

De zin en onzin van interlinks :

http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/

>:)

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:16

4POX

Everybody is wired

[..]

Denk dat het slimmer is om er een netfilter er aantehangen die je spanning zuivert van alle dingetjes die er niet in horen.. Maar ik weet niet of elke netfilter ook geschikt is voor audio. Anders kun je er wel een filter van APC eraan hangen

AKA Rinkel weblog

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Op dinsdag 21 mei 2002 20:49 schreef hervaz het volgende:
Ik dacht zeker verschil te horen, ook tussen interlinks enzo.

Blind viel ik gigantisch door de mand.
Dus je kan het gewoon bij je standaard interlinks houden? Waarom zijn er dan zoveel (dure) interlinks te koop in elke zichzelf respecterende audiozaak? Zelfs op Hi-Fi Choice staat toch menig kabel gereviewed. BTW dit is geen cynisme maar wel degelijk een serieuze vraag.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Op dinsdag 21 mei 2002 22:28 schreef Rampage het volgende:
De zin en onzin van interlinks :

http://web.inter.nl.net/hcc/hififaq/

>:)
Tja, ik kan ook zo'n site in elkaar draaien maar zegt mij dat dit de "waarheid" is?

• Duck-Twacy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op dinsdag 21 mei 2002 19:47 schreef neographikal het volgende:

Voor specs van mn audioset zie sig-link..
(zilverkabel: vd. Hul clearwater)

Hebben meer mensen dit gedaan en hoorde je et(of dacht je het te horen ;) ), of juist niet?
Kleine correctie: silver coated copper
http://www.vandenhul.nl/cable/clrwtr.htm

Anders zou de kabel ook duurder zijn (per meter) dan de Kefs
:)

Gefeliciteerd met je aanwinst

btw, wat betaalde je per meter?

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• hervaz
Op dinsdag 21 mei 2002 22:42 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Dus je kan het gewoon bij je standaard interlinks houden? Waarom zijn er dan zoveel (dure) interlinks te koop in elke zichzelf respecterende audiozaak? Zelfs op Hi-Fi Choice staat toch menig kabel gereviewed. BTW dit is geen cynisme maar wel degelijk een serieuze vraag.
Tja de vraag of kabels, zowel ls,stroom,interlinks nut hebben voor een beter geluid is zo'n beetje grootste twistpunt in de audio wereld, meestal de techneuten geloven er niet in, en de mensen met dure spullen geloven soms heilig in kabels, mijn set werd al eens afgezeikt door 2 mensen, nummer 1 een techneut lachte dat ik ls kabel met wbt connectors had, de kabel kostte me ongeveer 200 euro, vervolgens een zgn "audiofiel" waarom ik mn mooie set verneukte met zo'n goedkoop snoer, dat kon toch niet klinken....

Kortom, ik weet het zelf ook niet, een duidelijk bewijs heb ik nog nooit gezien, dus ik gebruik mn oren als referentie, kabels die gewoon goed in elkaar zitten en goed contact maken moeten de klus kunnen klaren ben ik van mening, ik heb qua interlinks redelijke van den hulls van 80 euro per paar, en qua ls kabel ook gewoon een fatsoenlijke.

In de kabelfetish van sommigen die het in hun hoofd halen om 10.000 ballen voor een kabel uit te geven begrijp ik geen fluit....

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Op dinsdag 21 mei 2002 22:56 schreef hervaz het volgende:

[..]

Tja de vraag of kabels, zowel ls,stroom,interlinks nut hebben voor een beter geluid is zo'n beetje grootste twistpunt in de audio wereld, meestal de techneuten geloven er niet in, en de mensen met dure spullen geloven soms heilig in kabels, mijn set werdt al eens afgezeikt door 2 mensen, nummer 1 een techneut lachte dat ik ls kabel met wbt connectors had, de kabel kostte me ongeveer 200 euro, vervolgens een zgn "audiofiel" waarom ik mn mooie set verneukte met zo'n goedkoop snoer, dat kon toch niet klinken....

Kortom, ik weet het zelf ook niet, een duidelijk bewijs heb ik nog nooit gezien, dus ik gebruik mn oren als referentie, kabels die gewoon goed in elkaar zitten en goed contact maken moeten de klus kunnen klaren ben ik van mening, ik heb qua interlinks redelijke van den hulls van 80 euro per paar, en qua ls kabel ook gewoon een fatsoenlijke.

In de kabelfetish van sommigen die het in hun hoofd halen om 10.000 ballen voor een kabel uit te geven begrijp ik geen fluit....
Mooi uitgangs puntje van je:
dus ik gebruik mn oren als referentie

:)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

[..]

Tja de vraag of kabels, zowel ls,stroom,interlinks nut hebben voor een beter geluid is zo'n beetje grootste twistpunt in de audio wereld, meestal de techneuten geloven er niet in, en de mensen met dure spullen geloven soms heilig in kabels, mijn set werdt al eens afgezeikt door 2 mensen, nummer 1 een techneut lachte dat ik ls kabel met wbt connectors had, de kabel kostte me ongeveer 200 euro, vervolgens een zgn "audiofiel" waarom ik mn mooie set verneukte met zo'n goedkoop snoer, dat kon toch niet klinken....

Ok, duidelijk standpunt. Met een degelijke kabel van een tiental euro's moet het al aangenaam luisteren zijn. Ik kan dus gewoon bij de Staffhorst terecht mocht het zover zijn. :)

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 22:48 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Tja, ik kan ook zo'n site in elkaar draaien maar zegt mij dat dit de "waarheid" is?
Over die site is al een grote discussie en ook een topic. Ik ben het op veel punten met em eens, en vind het wel een leuke site. Hij heeft iig een hoop lef om zo'n site met zulke uitspraken internet op te mikken. Bij HiFi.nl vonden ze em niet leuk iig >:)

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

[..]

Ja je moet er ook wel wat meer voor uitgeven:
http://www.moremusic.nl/prijslijsten/siltechsig.htm

Siltech Signature The emperor: 7776 euro per stereo meter.
Maar dan krijg je er wel een mooi doosje bij :)

ed. plaatje van kado verpakking
Afbeeldingslocatie: http://www.siltechcables.com/sign/gif/emperor.jpg

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 21 mei 2002 20:16 schreef neographikal het volgende:
das niet zo moeilijk, standaar zit er een vrij simpel alluminium plaatje tussen de beide aansluitingen, die je nu vervangt door een metaal wat beter geleid. Dat is iig 1 reden. En met een netsnoer haal jij de interfentie van adapters e.d. er niet uit. De interfentie uit de lucht speelt hier een kleine tot nuhile rol....
de discussie over wel niet biwiren gaat niet over de kwaliteit van dat plaatje. als het plaatje het probleem is dan kan je beter tussen de twee aansluitingen een kort stukje kabel doen.

ik denk ook dat een ander netsnoer onzin is. maar ik denk ook dat biwiren onzin is.

het verhaal van blind testen blijft staan: zolang je niet blind test heb je objectieve waarneming.

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ben ook van mening dat er geen verschil of in ieder geval geen echte verbetering te horen is bij blind testen (note: ik bi-wire :P).

Toch vind ik dat het wel nuttig is. Als je vindt dat het beter klinkt, dan heb je dus voor je gevoel beter geluid. Dan is het ook niet erg om daar geld aan uit te geven. Je houdt je jezelf voor de gek en dat willen de meeste niet weten.

Ik denk dat deze eindeloze discussie wel een keer ophoudt, als de mensen die beweren het TOCH te horen eens blind testen en dan eens een keer niet allemaal excusen gaan verzinnen als ze niets horen.

Net als de mensen die alle tot nu toe gedane testen met neutrale persoon erbij als 'niet goed' afdoen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

[nOOb vraagje]

Is Bi-wiring ook mogelijk als ik het hoog via kanaal A en het laag via kanaal B aansluit op de versterker en dan beluister via A/B.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Op woensdag 22 mei 2002 06:52 schreef M_G_ het volgende:
[nOOb vraagje]

Is Bi-wiring ook mogelijk als ik het hoog via kanaal A en het laag via kanaal B aansluit op de versterker en dan beluister via A/B.
Grappig, dat wilde ik nou net vragen :) Ik heb zelf ook een versterker (NAD) met 2 luidspreker kanalen (A en B), en zat aan hetzelfde te denken. Ik ben benieuwd naar de reacties.....

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hervaz
[nOOb vraagje]

Ja hoor, dat kan.

Verwijderd

Ik tri wire mijn speakers en het bevalt me prima. ik gebruik de cardas golden ref.

Verwijderd

Waar je wel op moet letten als je zeg maar bi-amped op je speaker A & B groepen dat de meeste versterkers niet evenveel vermogen kunnen leveren als je alle twee de groepen tegelijk gebruikt. Ik had m'n speakers eerst ook bi-amped op A & B maar laatst heb ik ze is gewoon bi-wired op alleen speakergroep A en ik "hoor" toch wel een positief verschil. ("hoor" omdat ik het niet blind getest heb en het toch een beetje een mind game blijft natuurlijk).

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

LOL.

Speakers met hoog en laag apart op A+B aansluiten is exact hetzelfde als het hoog en laag parallel aansluiten op een aansluiting :D.

Tenzij je versterker de A en B speakers serieel doorschakelen (heeeeele sommige versterkers doen dat), dan geloof ik inderdaad wel dat je verbetering hoort, want dan gaat hetzelfde signaal door twee keer zoveel speakerdraad, door een hoogdoorlaatfilter én een laagdoorlaatfilter :D. Dan hou je niet zoveel geluid meer over gok ik :P. (beetje herrie rondom de wisselfrequentie ofzo :o)

Op A+B aansluiten is absoluut niet bi-ampen, dat is gewoon hetzelfde als normaal, maar dan zit er in de versterker gewoon een schakelaartje voor beide uitgangen, zodat je ze apart aan en uit kan zetten. Verder komt het van dezelfde (ene) eindversterker :P.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12 16:29
Het gaat lekker met het onzin gehalte van dit topic.

Bi-Ampen:

Hiervoor gebruik je 2 verschillende versterkers en niet 1 versterker en dan kabeltje 1 op A aansluiten en kabbeltje 2 op B.

Maar dat had JvS ook al duidelijk uitgelegd.
Wrom zeg ik het dan

Bi-Wiring:

Ik denk dat het gewoon iets is wat tussen je oren zit,
Maar dat mag de pret niet drukken.
Want als jij het zelf beter vindt dan is het toch gewoon goed.
Maar ga het niet blind testen want je valt door de mand.

o en wel de zelfde lengte kabel aan het hoog en het laag want anders krijg je delay effecten. :)

Verwijderd

Ik zei toch ook al dat ik het verschil wel "hoorde" :). Sja ik vertel alleen maar wat mijn ervaringen zijn. Het maakt me niet zo veel uit hoe het technisch allemaal zit, als ik maar "mooier" geluid krijg. Daar gaat het toch allemaal om. Waarschijnlijk zit het allemaal tussen de oren, maar das toch lekker goedkoop dan :).

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Op woensdag 22 mei 2002 15:48 schreef Big-Foot het volgende:
Bi-Wiring:
o en wel de zelfde lengte kabel aan het hoog en het laag want anders krijg je delay effecten. :)
En natuurlijk de hoog-kabel stukken dikker, anders passen die enorme hoeveelheid golven er nooit doorheen. (Als je te dunne kabel gebruikt, passen de luidere signalen met grotere amplitude niet binnen de mantel en dan krijg je clipping)...

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 22 mei 2002 16:15 schreef Der_General het volgende:
Ik zei toch ook al dat ik het verschil wel "hoorde" :). Sja ik vertel alleen maar wat mijn ervaringen zijn. Het maakt me niet zo veel uit hoe het technisch allemaal zit, als ik maar "mooier" geluid krijg. Daar gaat het toch allemaal om. Waarschijnlijk zit het allemaal tussen de oren, maar das toch lekker goedkoop dan :).
precies :). Ik heb het ook gebi-wired :).

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 16:25 schreef TheLemon het volgende:

[..]

En natuurlijk de hoog-kabel stukken dikker, anders passen die enorme hoeveelheid golven er nooit doorheen. (Als je te dunne kabel gebruikt, passen de luidere signalen met grotere amplitude niet binnen de mantel en dan krijg je clipping)...
hahaha :)

Volgens mij is het golfverschijnsel wat we hier bedoelen in de vorm van electronen dus deeltjes, anders zullen bochten in je kabel ook voor ellende zorgen :).

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
Op dinsdag 21 mei 2002 23:09 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Over die site is al een grote discussie en ook een topic. Ik ben het op veel punten met em eens, en vind het wel een leuke site. Hij heeft iig een hoop lef om zo'n site met zulke uitspraken internet op te mikken. Bij HiFi.nl vonden ze em niet leuk iig >:)
Eigenlijk moet je het omdraaien.. De mensen bij Hifi hebben lef om zomaar klakkeloos dingen te beweren. Ik vind dat "Jan" goede technisch aantoonbare onderbouwingen bij zijn stellingen geeft. Dat heb ik een "high-ender" zelden nog horen doen.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
  • Laatst online: 06-08 11:23
[nOOb vraagje]

Ja tuurlijk kan het.. Maar het is imo net zo nutteloos als het biwiren zelf. Maar pas op.. bij sommige versterkers staan de A en B aansluiting in serie geschakeld. Dit kan je testen door de switch op A+B te zetten. Als er dan geen geluid meer over je A komt.. dan staan ze in serie. Dan is het dus ook afteraden om het zo aan te sluiten. Aangezien je dan je hoog en laag units in je speaker in serie gaat zetten. Wat me niet de bedoeling lijkt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• TheLemon

TheLemon

Op woensdag 22 mei 2002 16:38 schreef Taco het volgende:

[..]

hahaha :)

Volgens mij is het golfverschijnsel wat we hier bedoelen in de vorm van electronen dus deeltjes, anders zullen bochten in je kabel ook voor ellende zorgen :).
Ja, maar dat is allang bekend, de bochten in mijn kabels hebben ook minimaal hoeken die groter zijn dan de fasehoek van een 10Hz sinus, anders heb je echt gigantisch verlies van je lage tonen....

Hele grote ;)

Verwijderd

Ik heb gebiwired met me nad versterker en ik kon dan gewoon muziek luisteren als me speakers a knopje aanstond. Als ik dan b oook aanzette had ik meer bass :) hoort dat of kan ik gewoon geen kabels aansluiten? Ik vond het wel leuk hoor om met je speaker b knop meer bass te krijgen daar niet van, maar ik vraag me af of het hoort..

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

nou, ik denk dat je dan de zaak raar aangesloten had ofzo :P.

• hervaz
Kluif, misschien had je een rare versterker die loudness aanzet met speakers B :P

Verwijderd

Bi-wiren is bull!
Hetzelfde als extreem dure interlinks en kabels.
Waarom vind ik dat ? ik hoor geen verschil heb hier een aantal vrij dure interlinks liggen tussen de 20 & 150 euro
zelfde met ls kabel en heb elcheapo kabel tussen me speakers en een interlink van 20 euro tussen me cd spelert. Gewoon commerciele bull. Bi Ampen imho ook dan kan je beter zelf corrigerende actieve speakers nemen.

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Buiten de verhalen over gehoortesten en gevoelswaarde daarvan, kan iemand dit fenomeen ook met theorie onderbouwen. Ik zou dus graag bewijs willen hebben waarom bi-wiring beter zou zijn.

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:44 schreef PipoDeClown het volgende:
Buiten de verhalen over gehoortesten en gevoelswaarde daarvan, kan iemand dit fenomeen ook met theorie onderbouwen. Ik zou dus graag bewijs willen hebben waarom bi-wiring beter zou zijn.
Zoek es naar hetisik als gebruikers naam
of tijdscorrigerende kabels :+

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Op woensdag 22 mei 2002 20:44 schreef PipoDeClown het volgende:
Dat is het hem nou juist, die is er niet.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 17:08 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Eigenlijk moet je het omdraaien.. De mensen bij Hifi hebben lef om zomaar klakkeloos dingen te beweren. Ik vind dat "Jan" goede technisch aantoonbare onderbouwingen bij zijn stellingen geeft. Dat heb ik een "high-ender" zelden nog horen doen.
Ja, daar heb je gelijk in. Alleen de meerderheid van de High-Enders doet alles op gevoel, en wijzen enig ander bewijs af, zoals neutrale en blinde luistertests, en ook technische redeneringen zoals die van Jan. In principe zal je er nooit uit komen wat nou beter is, en beter klopt.
Je kan niet twisten over wat de oren niet horen, maar ook niet over wat ze wél horen, maar niet technisch te verklaren of uit te sluiten is.
Daarom blijf je zo'n beetje eeuwig aan de gang omdat er van beide 'partijen' altijd mensen zullen zijn die hun stellingen proberen te 'promoten'.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:59

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op woensdag 22 mei 2002 21:13 schreef -Stef- het volgende:

[..]

Dat is het hem nou juist, die is er niet.
Met een beetje logisch nadenken zijn er verschillen die best eens nuttig zouden kunnen zijn.
Wat denk je van het feit dat de speakerkabel met bi-wiren 2x zo dik wordt als met single, met dezelfde soort kabel dus? Volgens mij heb je dan minder verlies in de speakerkabels, al is het maar van de (slechte) contacten.
Of het feit dat je met bi-wiren dat rotte contact van een draadbrug op de speaker kwijt bent?
Dit geldt natuurlijk alleen voor speakers die bi-wired zijn ontworpen :+

Over de soort kabel voor laag en hoog laat ik me niet uit, hierover doen veel (marketing)verhalen de ronde, die bijna nooit hout snijden.
Bij zeer zware belastingen zoals mijn Kappa 9's heeft bi-wiren zeker zin, bij monitor speakers een stuk minder.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

ja, bi-wiring heeft zin als je ook je versterkers gaat bruggen. dat wil zeggen dat je een versterker voor de hoge tonen en de andere voor de lage tonen gebruikt. dit heeft dus geen zin met een geintegreerde versterker of slechts een voor en eind-trap.als je het goed wilt doen moet je dus tenminste een voorversterker hebben en dan voor elke eindtrap 2 versterkers dus 2 voor het linker kanaal en 2 voor het rechter kanaal,een voor de hoge en een voor de lage tonen.totaal dus 5 versterkers!zodoende kun je gebi-wirerde luidsprekers ook voeden met een zuivere hoge en lage toon.

wat betreft interlinks.ja er is echt verschil, zo zijn pure zilveren kabels mooier van klank dan ofc koperen kabels. deze klinken hard in vergelijk met zilverkabels.ook heb je verzilverde kabels, die kwa klank ertussenin zitten.wel is bewezen dat zilver beter geleid dan koper en dat buizen ook een snellerre transmissie hebben dan condensatoren.daar zijn dus wel enige klankverschillen aan te relateren.

tja, ieder mens hoort verschillend en ieder mens heeft niet een goed of slecht gehoor als een ander. veel in de audio-wereld is subjectief.meestal hebben alle apparaten toch wel een klankkleur en kiest men het apparaat, kabel etc. wat volgens hem/haar het beste klinkt. wat ik goed vind klinken kan voor een ander wel bagger zijn.

daarom zul je ook nooit absolute testresultaten omtrend audio vinden. goed voorbeeld is de specs van audio-apparatuur.een versterker met duidelijk mindere specs dan een andere versterker(kan ook zelfde merk zijn)kan toch beter klinken dan een met zeer strakke specs. muzikaliteit, headroom etc. zijn hierbij veel gebruikte termen.

advies is dan ook om altijd zelf te gaan luisteren en te gaan testen/experimenteren met verschillende opstellingen, kabels e.d.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Op woensdag 22 mei 2002 21:31 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]

Met een beetje logisch nadenken zijn er verschillen die best eens nuttig zouden kunnen zijn.
Wat denk je van het feit dat de speakerkabel met bi-wiren 2x zo dik wordt als met single, met dezelfde soort kabel dus? Volgens mij heb je dan minder verlies in de speakerkabels, al is het maar van de (slechte) contacten.
Of het feit dat je met bi-wiren dat rotte contact van een draadbrug op de speaker kwijt bent?
Dit geldt natuurlijk alleen voor speakers die bi-wired zijn ontworpen :+

Over de soort kabel voor laag en hoog laat ik me niet uit, hierover doen veel (marketing)verhalen de ronde, die bijna nooit hout snijden.
Bij zeer zware belastingen zoals mijn Kappa 9's heeft bi-wiren zeker zin, bij monitor speakers een stuk minder.
Mja, leuk verhaal maar bewijs is er gewoonweg niet. Het blijft puur subjectief en dus niet te toetsen en te meten. Dat doet trouwens niets af aan effect van bi-wiring immers jij bent degene die naar jouw set luistert en niet diegene die anders roepen.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:38 schreef hervaz het volgende:
Kluif, misschien had je een rare versterker die loudness aanzet met speakers B :P
Dat hoop ik nie, versterker 3/4 jaar lang hoop gekloot opgeleverd en nu sinds 3 weken een nieuwe gehad en ik hoop dattie blijft werken nu :) het gaat om een nad c 370

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 15:50

Adm.Spock

Duik-Aap

Bi-wiren, kán nut hebben als je het goed doet!

Als je, bijvoorbeeld, 2,5qmm kabel hebt, schijnt redelijk standaard te zijn voor "midrange" audio-sets, dan moet je voor de 'hoge' tonen ( >500 Hz ) speakerkabel gebruiken met zo veel mogelijk 'strandjes', de losse koperdraadjes die de kabel vormen, hoe dunner de individuele draadjes hoe beter de hoogfrequent-overdracht. Voor de lage tonen ( <500 Hz ) kun je het beste massief draad gebruiken, dit is erg goed om hoge stromen over te dragen op lage frequenties.

Gebruik dus elke vierkante milimeter die je nodig denkt te hebben, maar dan wel zoals in de bovenstaande tekst voorgesteld. Je mag het voor mijn part natuurkundig narekenen, maar asl je dat doet kun je dit verhaal alleen maar beamen! }:O

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

hier wat interessante theorie (all anglaise)

plaatjes

nog wat rauwkost

Als ik het dus goed begrijp kun je met bi-wiring de effecten die de hoge en lage tonen (niet acoustisch, maar zogezegd de electrische "terugslag") speakers op elkaar uitoefenen elimimineren. Maar volgens mij kan dit ook met een goed scheidingsfilter als alternatief.

Wat Adm.Spock op woensdag 22 mei 2002 22:26 zei is ook erg interessant:
dan moet je voor de 'hoge' tonen ( >500 Hz ) speakerkabel gebruiken met zo veel mogelijk 'strandjes', de losse koperdraadjes die de kabel vormen, hoe dunner de individuele draadjes hoe beter de hoogfrequent-overdracht. Voor de lage tonen ( <500 Hz ) kun je het beste massief draad gebruiken, dit is erg goed om hoge stromen over te dragen op lage frequenties.
Zijn er ook kabels die zoals door Adm.Spock wordt uitgelegd die en dikke en dunne koperdraadjes in een mantel bevatten?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Jag
  • Laatst online: 20:49

Jag

Op woensdag 22 mei 2002 17:08 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Precies. Het is ook echt zinloos om met de echte high ender te discussieeren. Hij wilt het gewoon geloven, en dat is sterker dan de ratio.
De theorie rondom bi-wiren is behoorlijk mystiek, en gebaseerd op foute aannames en gebrek aan kennis. En dat soort dingen kunnen voortbestaan door de onwil van de "gelovigen" om te controleren wat ze beweren. Mij best, dan geloof je het wel. Ik heb al lang opgegeven om te proberen "gelovigen" te overtuigen. Je krijgt er alleen maar mot van, en je schiet er niks mee op.
Op woensdag 22 mei 2002 16:15 schreef Der_General het volgende:
Op zich wel leuk natuurlijk zo'n pragmatische instelling, maar het houdt natuurlijk wel ergens op om alles maar zo maar aan te nemen. Jouw verhaal is daar wel een goed voorbeeld van. Je sluit het namelijk twee keer op exact dezelfde manier aan. Dan kan je toch niet jezelf blijven wijsmaken dat het beter klinkt :? Tenminste, dat kan ik echt niet.
Op woensdag 22 mei 2002 21:31 schreef Speedy-Andre het volgende:
Wat denk je van het feit dat de speakerkabel met bi-wiren 2x zo dik wordt als met single, met dezelfde soort kabel dus?
Je hebt idd twee keer zoveel kabeloppervlakte, maar dat zorgt niet voor een lagere kabelimpedantie. De ene kabel (of eigenlijk: het ene netwerk) geleidt namelijk alleen maar boven de 3K (of wat je dan ook aan x-over hebt), en de ander alleen onder de 3K.
Het is hetzelfde als een speaker met een 8 Ohm woofer en een 8 Ohm tweeter, dat wordt ook geen 4 Ohm speaker.

• TheLemon

TheLemon

Kan er IEMAND hier het onderstaande citaat van de bovengenoemde link theoretisch verklaren?

Het slaat imo nl. nergens op om te beweren (onderste stukje) dat het ene aderpaar alleen (of voornamelijk) bas en het andere voornamelijk hoge tonen draagt, terwijl je in het bovenste stukje leest dat allebei die aderparen op dezelfde terminals van de versterker zijn aangesloten, zonder enig scheidingscircuit, en ze dus, elektronisch gezien, door de ondelinge impedantie van 0,0 exact dezelfde signalen dragen.

Bi-amping is uiteraard wel zinvol, dat wordt in elk P.A. systeem gebruikt, maar dat is ook gebaseerd op het feit dat de signalen al voor de eindversterkers gescheiden worden en je dus geen last hebt van 'ducking' van het hoog zodra er een zware basklap komt.

"Now, you hook up the (+) and the (-) to the amp output terminals for that channel, connecting BOTH speaker
cables at once. Specifically, connect the (+) of the woofer cable AND of the Tweeter cable to the (+) terminal of
the amp...

...The situation is such that when the full range musical signal is applied to the terminals of a full-range speaker system, the woofer only gets sent low frequency signals, and the tweeter only gets sent high frequency signals. Once the crossover networks have been electrically separated, they still continue to function in the same manner, having a low impedance in their passband of application. This means that if separate speaker cables are hooked up for the woofer and it's portion of the network, and the tweeter, and it's portion of the network, not only have the speakers and the frequency's directed and divided for them, but the two separate speaker cables will now also carry different signals, the woofer cable mostly the lows, and the tweeter cable mostly the highs."

Verwijderd

Als ik de specificaties van mijn versterker erbij pak dan staat daar dat je bij gebruik van speakergroep A boxen van 6-16 ohm aankan en bij gebruik van A+B 12-16 ohm.
Nou weet ik niet hoe dit werkt:
a. of die waardes gelden als je alletwee de groepen inschakelt, dus als je ze aanzet dat dat dan de minimale waardes zijn die versterker van leveren, ongeacht of je nou dus die uitgangen gebruikt voor bi-wiren en dus maar voor 1 speakerpaar of voor in totaal 2 speakerparen.
b. of dat deze specificaties pas gelden als je ook echt 2 speakerparen aan je versterker hebt hangen, die dus veel meer power vragen van je versterker.
Als a. dus geldt dan gaat mijn verhaal wel op want dan zou de versterker dus meer vermogen leveren aan de boxen als je ze biwired alleen aan speakergroep A ipv aan A+B.
Als b. geldt kloppen mijn waarnemingen dus niet.

Wat ik dus wil weten is:
Als je A+B gebruikt wordt dan je vermogen van je versterker "gehalveerd" omdat je de 2 eindversterkers voor je fronts moet delen over 4 boxen.
En of die ohmwaardes echt harde waardes zijn die de versterker kan leveren zodra je de groep inschakeld(of dit dus bepaald wordt door een electronisch circuit) of dat dit enigzins kan fluctueren

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

De topicstarter gebruikt 2 verschillende types kabel voor zijn bi-wire verhaal... Nogal logisch dat je dan dus ander geluid hoort en bi-wiring ineens veel vooruitgang in je geluid lijkt te bewerkstelligen.

Gebruik eens 4 dezelfde kabels van dezelfde lengte en luister opnieuw... Wedden dat de verschillen plotseling niet meer waarneembaar zijn?

Oh ja en nog iets: Clearwater is geen zilverkabel maar verzilverde OFC kabel(!) ;) Even om fouten te voorkomen!

Ik heb zelf 2 jaar met 4 mono versterkers gebi-amped maar had geen geld om een tweede paar van mijn Siltech kabels te kopen. Naast de Siltechs had ik van den Hul Magnums liggen maar deze kabel doet dusdaging veel afbreuk aan de klank, dat het hele zootje op 2 versterkers met enkel de Siltechs beter klinkt dan op 4 versterkers met de vd Hul / Siltech mix.

Nog iets: Verschil in kabels hoort iedereen, juist met een blinde test is het ontzettend leuk om dit kenbaar te maken. Zeker aan personen die dit niet eerder hebben meegemaakt en de stelling dus niet geloven.

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Verwijderd

Topicstarter
misschien dat ik niet blind de combi eruit kan vissen, maar dat er verschil is geloof ik wel degelijk! ik ga et wel keertje met me pa doen ;)

Verwijderd

Biwiren is eigelijk het geld dus niet waard omdat je het niet duidelijk merkt?

• Jag

Jag

Op donderdag 23 mei 2002 13:20 schreef TheLemon het volgende:
Het slaat imo nl. nergens op om te beweren (onderste stukje) dat het ene aderpaar alleen (of voornamelijk) bas en het andere voornamelijk hoge tonen draagt, terwijl je in het bovenste stukje leest dat allebei die aderparen op dezelfde terminals van de versterker zijn aangesloten, zonder enig scheidingscircuit, en ze dus, elektronisch gezien, door de ondelinge impedantie van 0,0 exact dezelfde signalen dragen.
Nou ja, het ene ader paar geleidt alleen maar de stroom voor de lage tonen en het andere paar alleen de stroom van de hoge tonen.
Neemt niet weg dat op beide luidsprekerklemmen exact dezelfde spanning staat.
En het is ook nog eens zo dat er altijd een gedeelte is waar de zowel de stroom van het laag als het hoog doorheen gaat. Bijvoorbeeld door de printplaat van de versterker, maar ook door de transistoren of buizen van de versterker. Kortom, ik geloof er helemaal niks van :).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 01:48 schreef Kluif_DBZfreak het volgende:
Biwiren is eigelijk het geld dus niet waard omdat je het niet duidelijk merkt?
Al ben je nog zo sceptisch, om nog geen 100 gulden op een set van ruim 5500 gulden, laat ik het niet. Ik zelf merk het wel, maar aangezien muziek erg afhangt van het gevoel wat je erbij krijgt, kan het ook al werken alleen al om het idee :) Proberen kan uiteraard nooit kwaad...

• PipoDeClown
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

Heeft iemand al eens geluisterd met installatiedraad (je weet wel waar je stopcontact mee aangesloten is)?

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05:33
Op donderdag 23 mei 2002 13:20 schreef TheLemon het volgende:

Het maakt voor de stroom door het circuit niet uit of het filter aan het begin of aan het eind zit. Door de versterker zal zowel hoog als laag gaan, maar door de kabels zullen verschillende stromen gaan. En doordat door de kabels verschillende stromen gaan, kunnen kabels gebruikt worden die afgestemd zijn op die stromen.

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
Hey, wanneer krijgen we nou platinum kabels? Dat geleid veel beter dan zilver en koper, dus dan moet het geluid echt duidelijk hoorbaar beter zijn, zelfs bij blind testen!!

.. en het feit dat iemand dat € 100.000 voor een paar meter kabel gaat betalen demonstreert deze idioterie dan eens echt duidelijk..

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Kan iemand mij vertellen WAAROM bi-wiring beter zou zijn (een technische uitleg dus)?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op vrijdag 24 mei 2002 22:39 schreef nl-firebug het volgende:
Kan iemand mij vertellen WAAROM bi-wiring beter zou zijn (een technische uitleg dus)?
Kijk eens naar de kwaliteit van de verbindingen als je op een te bi-wiren speaker brugjes aansluit. Hiermee verslechter je de verbindingen op de speakerklemmen.
Denk aan 0,5 ohm contactweerstand t.o.v. een 4 ohm speaker, da's relatief erg veel verlies ;)
Er zijn bi-wired kabels te krijgen die aan de versterkerkant 2 spades hebben, waardoor je optimaal contact hebt, dit is beter dan 2 kabels op 1 klem schroeven.

Ook lijkt mij dat 2 kabels dikker zijn dan 1, waardoor je minder vermogen verliest in de speakerkabel.
Sommigen onderschatten de piekstromen die een stevige versterker levert en daarmee ook de EMK van de speaker, die de versterker weer moet dempen.
Met goede dikke kabels demp je beter dan met een (enkele) dunne.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-11 15:50

Adm.Spock

Duik-Aap

Je kunt natuurlijk ook zelf een versterker bouwen met aparte uitgangen per speaker voor laag, midden en hoog.

Maar dan moet je wel Tri-wiren ;)

• Jag

Jag

Op zaterdag 25 mei 2002 01:00 schreef Speedy-Andre het volgende:
Ook lijkt mij dat 2 kabels dikker zijn dan 1, waardoor je minder vermogen verliest in de speakerkabel.
Ja, daar hadden we het dus al over gehad :P (dat dat dus niet waar is).

Verwijderd

Ok, nu effe wat anders dan: zou het niet eerder een stelling zijn om gewoon een goeie versterker + speakers te kopen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Op zaterdag 25 mei 2002 18:40 schreef Jag het volgende:

[..]

Ja, daar hadden we het dus al over gehad :P (dat dat dus niet waar is).
Niet in deze thread, waar wel dan :?
Althans, ik lees over (verboden) ervaringen, niet over technisch steekhoudende verklaringen die jij/jullie zo graag zien ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 25 mei 2002 19:16 schreef nl-firebug het volgende:
Ok, nu effe wat anders dan: zou het niet eerder een stelling zijn om gewoon een goeie versterker + speakers te kopen?
tja, maar die heb je al als je gaat biwiren, althans de boxen waarschijnlijk. echt goedkope boxen hebben de optie niet :) maar idd een goede versterker blijft handig :)

• TheLemon

TheLemon

Op vrijdag 24 mei 2002 22:23 schreef Pee het volgende:

[..]
...maar door de kabels zullen verschillende stromen gaan. En doordat door de kabels verschillende stromen gaan...
NEEEEEEE!! FOUT!! :'( :'(
Wanneer is er nou iemand die ziet dat dit middelbare schoolniveau electronica-technisch gezien pure onzin is. (Ook met boerenverstand kom je een heel eind).

Eén luidsprekeraansluiting op een versterker blijft er altijd één, al hang je er tien verschillende kabels aan met enorme circuits daarachter, het blijft samen één 'node' in een netwerk.

Zelfs als je rekening houdt met de ohmse weerstand van je kabels, dan zal die nog hetzelfde zijn, omdat ze dezelfde lengte hebben en dus, wederom, ze om elk moment in de tijd exact dezelfde spanning over zich hebben en dus ALTIJD HETZELFDE SIGNAAL DRAGEN!!!!!

Mensen die dit nog niet geloven, ga alsjeblieft terug naar school.

• mr_a
  • Laatst online: 23-05-2023
Op vrijdag 24 mei 2002 22:39 schreef nl-firebug het volgende:
Die is al gegeven. Technisch is aangetoond dat bi-wiring geen of geen merkbare invloed op klankkleur, vervorming, ruis e.d. heeft bij aansluiten op een standaard versterker. Er kan pas verschil zijn bij bi-amping.

Het komt dus neer op geloven, je moet het zo zien als bijgeloof. Alleen als je gelooft dat het werkt kun je het merken. En dan zul je er uiteraard ook je hand voor in het vuur durven steken dat het werkt. Maar als je sceptisch bent moet je er dus niet aan beginnen.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Pagina: 1