[switch] cross-cable / full-duplex?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-01-2024

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hallo,
Sorry, ik heb gezocht maar na al maanden dit probleem te hebben nu maar een final attempt. Zie onderstaand plaatje.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3057317268

Dit is de situatie. Probleem is dat ik geen 100mbit/fullduplex verbinding kan maken met m'n server. Alle netwerkkaarten in dit plaatje zijn 10/100mbit kaartjes die fullduplex kunnen. Als ik alles op auto-mode zet ziet niemand elkaar. Pas als ik alles forceer op 10mbit/halfduplex krijg ik een werkend geheel. Mijn vraag is nu: kan dit aan de bekabeling liggen? (vast wel) :) Maar waar in dit plaatje (nummers) moet ik cross-cables gebruiken? Ik had hiervoor exact dezelfde situatie met een hub ipv een switch. Dat werkte netzo (ook eigenlijk niet dus, tenzij alles op 10half werd geforceerd). Is er iemand die een idee heeft wat ik kan proberen om tussen m'n clients en server 100mbit te krijgen? Any tips VERY welcome! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:18

Predator

Suffers from split brain

Als het wel werkt op 10mbit half dan zit er nergens een kabel verkeerd (cross/straight).

Wat wel kan is dat er een kabel die slecht gemaakt is tussenzit.
Bv 1tje die getwiste paren verneukt.

Doen doet ie het wel op maar niet op 100mbit.

For the record:
2 = cross als in uplink, anders straight
3 = straight

Mag ik je compimenteren met het feit dat je direct al een duidelijk schema gepost heb ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:16
Op dinsdag 21 mei 2002 19:43 schreef ThePriest het volgende:
Hallo,
Sorry, ik heb gezocht maar na al maanden dit probleem te hebben nu maar een final attempt. Zie onderstaand plaatje.

[afbeelding]

Dit is de situatie. Probleem is dat ik geen 100mbit/fullduplex verbinding kan maken met m'n server. Alle netwerkkaarten in dit plaatje zijn 10/100mbit kaartjes die fullduplex kunnen. Als ik alles op auto-mode zet ziet niemand elkaar. Pas als ik alles forceer op 10mbit/halfduplex krijg ik een werkend geheel. Mijn vraag is nu: kan dit aan de bekabeling liggen? (vast wel) :) Maar waar in dit plaatje (nummers) moet ik cross-cables gebruiken? Ik had hiervoor exact dezelfde situatie met een hub ipv een switch. Dat werkte netzo (ook eigenlijk niet dus, tenzij alles op 10half werd geforceerd). Is er iemand die een idee heeft wat ik kan proberen om tussen m'n clients en server 100mbit te krijgen? Any tips VERY welcome! Thanks!
Crosskabels heb je nergens nodigin dit schema. (tenzij je de uplink van de switch gaat gebruiken...)

Haalt je netwerk wel de totale 10Mbit? 1MB/sec wordt gewoon gehaald?

Als dat zo is, lijkt het me sterk dat je de verkeerde kbels hebt. Als je de kabels zelf gemaakt hebt, zou je ze wel even kunnen controleren. 10Mbit werkt eerder met een halve kabel dan 100mbit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 19:45 schreef Predator een en ander met een complimentje als bonus :)
Oke, bedankt (CuteBritney ook). Ik zal onder de vloer gaan duiken (naar de server) om de kabels te onderzoeken. Ik haal inderdaad die 10mbit/sec wel (ongeveer), maximaal haal ik 1050kb/sec van client naar server (over een kabel van 20 meter). Ik ga op onderzoek uit en laat 't nog weten wat 't geworden is. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-06 19:58

Gertjan

mmmm, beer...

Wat hierboven ook al gezegd is: alleen 2 moet een crosskabel zijn als je hem in de uplink van de switch doet, anders gewoon straight. 3 moeten beide gewoon straight zijn.

Wat voor netwerkkaarten zitten er de machines en welk OS draai je erop?
Kun je de netwerkkaarten van de clients ook niet op 100 Mb forceren? Wil de netwerkkaart van de server wel op 100 Mb/fullduplex werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Daar zijn we weer (*veegt stof van zich af).
Het is echt k*t dan wel kl*te, want het werkt niet.
Mijn bevindingen:

- Kabel 2 en 3 (uit bovenstaand plaatje) zijn inderdaad gewoon straight (geen cross-cable). Er zitten geen twisted pairs verkeerd op, alles is 1 op 1, zowel kabel 2 als kabel 3.
- Op de server draait Windows 2000 Pro.
- Op de clients draaien Windows XP Pro en Windows 98 (beiden zelfde probleem).
edit:

Netwerkkaarten zijn momenteel: client een Safeway, voorheen RealTek. Server NIC is een RealTek 8139.

Heb nog wat zitten expirimenteren. Als ik m'n server op autodetect (10/100 full/half duplex) zet gaat alles nog prima. Zodra ik de client (deze staat dus wel aan 't eind van 20 meter UTP cat5 kabel) op autodetect of forceren op 100 en/of full duplex zet krijg ik geen verbinding meer. Pingen naar de host levert dan ook destination host unreachable op.

Overigens is het wel via DHCP (de clients krijgen bij opstarten van de server een IP-nr in de range 192.168.0.x). Dat moet toch ook geen probleem zijn?

Kratje bier voor de gouden tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 21 mei 2002 20:40 schreef ThePriest het volgende:
Daar zijn we weer (*veegt stof van zich af).
Het is echt k*t dan wel kl*te, want het werkt niet.
Mijn bevindingen:

- Kabel 2 en 3 (uit bovenstaand plaatje) zijn inderdaad gewoon straight (geen cross-cable). Er zitten geen twisted pairs verkeerd op, alles is 1 op 1, zowel kabel 2 als kabel 3.
Je snapt niet wat ik bedoelde denk ik.
1 op 1 wil niet zeggen dat ge twiste paren goed zitten.
Die adertjes in UTP zitten per 2 getwist.
Die moet je ook zou houden.
Bv, fictief voorbleedje ter illustratie ->
stel 1&2 3&4 getwist
1 --- 1
2 --- 2
3 --- 3
4 --- 4
is niet hetzelfde als
1 --- 1
3 --- 3
2 --- 2
4 --- 4
maar wel alle 2 een 1 op 1 kabel
Overigens is het wel via DHCP (de clients krijgen bij opstarten van de server een IP-nr in de range 192.168.0.x). Dat moet toch ook geen probleem zijn?
Nee, dat speelt geen rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 20:47 schreef Predator het volgende:

[..]

Bv, fictief voorbleedje ter illustratie ->
stel 1&2 3&4 getwist
1 --- 1
2 --- 2
3 --- 3
4 --- 4
is niet hetzelfde als
1 --- 1
3 --- 3
2 --- 2
4 --- 4
maar wel alle 2 een 1 op 1 kabel
[..]
Yep, dat begreep ik. Ik heb beide kabeluiteinden vergeleken en die zijn hetzelfde. Dus:
1 --- 1
2 --- 2
3 --- 3
.......
8 --- 8

Da's toch goed in dit geval? (ook volgens 't plaatje op de netwerk-faq: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 21 mei 2002 20:51 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Yep, dat begreep ik. Ik heb beide kabeluiteinden vergeleken en die zijn hetzelfde. Dus:
1 --- 1
2 --- 2
3 --- 3
.......
8 --- 8

Da's toch goed in dit geval? (ook volgens 't plaatje op de netwerk-faq: http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/3#3)
Met dezelfde kleurtjes volgorde ?

Is hij zelfgemaakt, die kabel ?
Tis toch CAT-5 kabel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 20:54 schreef Predator het volgende:

[..]

Met dezelfde kleurtjes volgorde ?

Is hij zelfgemaakt, die kabel ?
Tis toch CAT-5 kabel ?
Ja, inderdaad, de kleurtjes zitten dus exact in dezelfde volgorde. Doormeten kan ik helaas niet (ik weet niet hoe), want er de kabel zit weggewerkt en gaat door 2 verdiepingen heen. Maar uiterlijk te zien zijn de kleurtjes in de zelfde volgorde. Het is een CAT5 kabel, en hij is destijds in een computershop in elkaar "geklikt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 21 mei 2002 21:00 schreef ThePriest het volgende:

[..]

Ja, inderdaad, de kleurtjes zitten dus exact in dezelfde volgorde. Doormeten kan ik helaas niet (ik weet niet hoe), want er de kabel zit weggewerkt en gaat door 2 verdiepingen heen. Maar uiterlijk te zien zijn de kleurtjes in de zelfde volgorde. Het is een CAT5 kabel, en hij is destijds in een computershop in elkaar "geklikt".
Wissel eens kabel '2' met 1 van die '3'.
Probeer dan die nic op 100 te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Back again. Helaas. Ik heb kabel 2 vervangen door 1 van de kabels 3 (de korte, zoals gezegd kan ik de andere nr. 3 niet zomaar vervangen). En geen effect. Als ik de boel op 100mbit/sec forceer doet 'ie niets, noppes. ;(
Weet je misschien een manier op zo'n UTP-kabel door te meten, terwijl de uiteinden 20 meter van elkaar verwijderd zijn? Vroeger had je een modemdokter. Is er ook een UTP-dokter? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op dinsdag 21 mei 2002 21:27 schreef ThePriest het volgende:
Back again. Helaas. Ik heb kabel 2 vervangen door 1 van de kabels 3 (de korte, zoals gezegd kan ik de andere nr. 3 niet zomaar vervangen). En geen effect. Als ik de boel op 100mbit/sec forceer doet 'ie niets, noppes. ;(
Weet je misschien een manier op zo'n UTP-kabel door te meten, terwijl de uiteinden 20 meter van elkaar verwijderd zijn? Vroeger had je een modemdokter. Is er ook een UTP-dokter? :?
UTP testertje :)

Hele dure mooie UTP testertjes kunnen een kabel echt erg goed checken.
Meer dan gewoon of ze contact maken.
Helaas errug duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Hmm... ondertussen alles losgesloopt, ook kabel 3 (die van 15 meter) en nu werkt 't wel met kabels van 3 meter. Shiiiit... dat wordt kabels trekken.

Anyway, thanks voor de hulp, ik ga 't proberen. 20 meter utp moet toch wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator

Predator

Suffers from split brain

Op woensdag 22 mei 2002 11:01 schreef ThePriest het volgende:
Hmm... ondertussen alles losgesloopt, ook kabel 3 (die van 15 meter) en nu werkt 't wel met kabels van 3 meter. Shiiiit... dat wordt kabels trekken.

Anyway, thanks voor de hulp, ik ga 't proberen. 20 meter utp moet toch wel kunnen?
UTP mag +/- 100m zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePriest

ThePriest

the one, the only

Topicstarter
Zo, het heeft me de halve dag gekost, maar 't is eindelijk gelukt. Ik had server en client naast elkaar gesleept en had besloten niet te rusten voor het was opgelost. :)
Eerst een nieuwe kabel gekocht van 25m. Zelf die stekkertjes erop "gekrompen". Leek perfect, ook volgens de winkel-boys. Maar... 10mbit en echt niet meer. Zooi weer ingeleverd (ondertussen voor de 4e keer een euro parkeergeld), en op goed geluk 3 stukken kabel van 7.5meter (fabrieks-af met connectors dus) gekocht met van die verbindingsstukjes. Helemaal klote en tegen mijn principe. Maar goed, 100mbit was een feit. En het werkt nu heerlijk.

In elk geval bedankt voor je hulp (Predator) en misschien heeft iemand in de toekomst wat aan deze info. Het is vaag (probleem weet ik nog steeds niet), maar uiteindelijk ben ik wel geholpen.
Pagina: 1