Toon posts:

1800+ en zalman 6000cu en casefan?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
is het nodig als ik een chieftek middletower neem om dan bij een 1800+ met zalman 6000 cu koeler nog casefans te plaatsen?

zo ja wat raden jullie mij aan? als het niet hoeft liever niet en adners wil ik wel weten wat het beste is voor die chieftek kasten.

ps dit is een specifieke vraag en kon niets vinden in de search

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Op dinsdag 21 mei 2002 19:29 schreef degged het volgende:
.....
ps dit is een specifieke vraag en kon niets vinden in de search
Hehe :)

Om eerlijk te zijn, ik zou het niet weten, het komt toch op proberen aan. Airflow in de kast is imo een must, maar hoeveel hangt af van wat je er allemaal in hebt zitten. Zo'n Zalman zal iets minder koelen met de warme lucht die maar blijft hangen in je kast. Neem anders een stille 80mm Papst of instelbare Enermax fan of zo en zet die voor onder in de kast om lucht naar binnen te zuigen, dat zou ik persoonlijk minimaal doen. En naast de cpu zijn er ook andere componenten die wel een beetje frisse lucht kunnen gebruiken (b.v. de grafische kaart, die kan ook erg heet worden)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zelf niet zoveel verstand van koeling, vandaar ook de vraag :) .

ik denk dat ik dan maar wel 2 casefans erbij moet zetten. heb iets gehoord van boven 1 en onder 1. iets van 1 intake en 1 out. moet alleen effe uitvinden hoe dat in vredesnaam zou moeten.

in ieder geval wel bedankt voor de reactie

Verwijderd

Topicstarter
klein schopje met het verzoek om meer reacties

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-08 20:18
Na 1½ uur schoppen is echt te snel. Gebruik anders even de search, er is in principe genoeg te vinden over case cooling. Het feit dat jij precies die en die case en cpu cooler hebt doet daar niets aan af (principes zijn hetzelfde).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik heb pas m'n coolermaster koeler vervangen door een Silverado koeler. Hier zitten 3 adapter kabels bij nl. 6v, 8v, en 10v. Als je hem rechtstreeks aansluit draait hij op 12 volt, maar dat is nogal luidruchtig. Mijn systeem is niet overgeclockt en met de 6v adapter draait hij lekker en zit ik in Asus probe op 54 graden. Wat ik zo hoor kun je hier nog zo'n 10 graden afdoen omdat het te hoog weergeven wordt. Op 6v is hij echt stil (net geen 2000 toeren) op 8v draait ie 2500 toeren. Achterin de kast heb ik 2 Papst fans zitten en dat leverde een behoorlijk positieve bijdrage op de temperatuur.
Ga ik proc belasten dmv van bv. vmware (=100% belasting) stijgt temp naar zo'n 60 graden (50 dus). Ik denk dat dat acceptabel is. Met de coolermaster trad de COP functie dan in werking na een tijdje.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
na 1 1/2 uur al :{

En wat dacht je van zelf uittesten? Gewoon geen casefan nemen eerst, dan de temperaturen in de gaten houden Te hoog? --> dan een casefan bijzetten :)

• Axeman412
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb een chieftec miditower en heb er twee intake en een out take fan in gezet, alle drie regelbare ventilatoren van enermax ( 1500 -> 3000 ) toeren. Ze staan nu afgeregeld op 2000 toeren en dit houdt m'n cpu goed op temperatuur. XP 1900+ idle op 50 graden stressed op 57 graden. Mainboard temperatuur komt niet boven de 28 graden uit. Ik heb een Asus A7V333 board, deze staat er overigens om bekend te hoge temperaturen aan te geven.

Zonder deze case fan zat ik stressed al snel aan de 65 graden met een mainboard temperatuur van meer dan 35 graden.

PC: ASRock Dual Sata II, AMD64 3500+ @ 2,42ghz, Kingston value 2gb Dual Channel DDR, ASUS 8800 GTS 640, HDD 1 TB total, DigiCam: Minolta Dynax 5D

Verwijderd

Nog even over je topic-titel. Ik heb zelf ook overwogen de Zalman te nemen maar het lijkt me zo'n obstakel in je kast die arm de fan in hangt, of vergis ik me hierin?

Verwijderd

Topicstarter
ht is een grote koeler, maar wat ik heb begrepen ook een goede en een stille. vandaar eigenlijk dat ik die erin wilde hebben.

over de opmerking `uitproberen` dat is juist de reden waarom ik het hier vraag. ik probeer het liever niet. als ik heb in elkaar laat zetten doe ik het liever in 1 keer, want dan valt het allemaal onder garantie en anders kunnen ze er moeiloijk over gaan doen, ook ben ik niet zo technisch en heb ik dus geen flauw idee hoe ik dit moet doen. ) zie eerder dit topic)

Verwijderd

Mij lijkt het dat als je een kaart of zo wil verwijderen je die arm eraf moet gaan halen. Lijkt me een beetje onpraktisch. Zo komt het tenminste over op de zalman site. Daar zie je flash-animaties over het monteren van die koeler. De arm wordt zo te zien met dezelfde schroefjes gemonteerd als waarmee je pci-kaarten vastzitten.

[/edit] Voordeel lijkt inderdaad bij de zalman dat hij nogal wat gebied van je mobo bestrijkt met die 92mm fan + de mogelijkheid nog fans erbij te zetten. [\edit]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik heb de Chieftec Bigtower en dezelfde koeler....

2 extra Fans front
blazen naar binnen (zitten achter de HD's)

1 extra fan front
blaast naar binnen

2 extra Fans rear
blazen naar buiten

1 extra 92 mm Fan bovenin (maar dat kan bij de miditower niet, is geen plaats voor)

Alles staat op minimaal aantal toeren d.m.v. fanmates. Fans zijn Papst 8412 NGM dus die hoor je niet.

Geforce 2MX400 ook met een standaard fan (komt een Zalman passief koelertje op) en mijn ASUS A7M266 met een chipsetfan (die ook vervangen gaat worden door een passieve koeler).

Temps 38 graden motherboard en 54 graden processor met ca. 50% belasting. Processor temp stressed +4 graden.

Denk dat het in principe met 1 extra fan in rear en 1 in front voldoende koel moet blijven.

Monteren kipsimpel. 3 schroefjes van je PCI bracketsloten losmaken, beugel erop, schroefjes vast.

Voordeel van de beugel is dat je er desgewenst nog 2 koelers bij kunt zetten. (chipset/vga bijv.)

ARME AOW’er

Verwijderd

Net als Pegged heb ik ook een XP1800 en een Zalman 6000 CU koeler. Heb je deze al bevestigd? kvind namelijk dat deze erg strak op de core van mijn processor komt te zitten. Ik denk dat ik mijn processor hierdoor heb gemold.
Sinds plaatsen nieuwe cooler alleen maar problemen....Alle andere oorzaken (op mobo na) uitgesloten

Verwijderd

Topicstarter
Degged hier (D) :)

ik heb hem nog niet, maar ik wilde weten of het een goede combinatie was. ik heb gehoord dat de koeler onwijs in de weg zit in je systeem en dat je dus niet meer bij een ide gleuf kan komen. zit deze bij jou ook in de weg en wat zijn jouw temeraturen?

alvast bedankt

Verwijderd

.,.. wow wat een temperaturen allemaal :) .. vraag me af waar het vershil in zit,., heb zelf een xp1800+ die stressed op 48 graden loopt (standaard 42). dit met een standaard koolermaster (groot blok -,grote fan waarvan de laatste teruggedraaid is naar 3200 rpm (t was 4200 rpm )..... het schijnt ook vaak aan het soort mobo te liggen waar je de proc op draait ,, dit is bij mij iig een msi k7turbo special edition... (tot xp1800)....

die Xp 1800 draait overigens perfect op een vcore van 1,65... (standaard is 1.75 ),. zet je die lager,, gaat er nog eens 3-4 graden van je proc af/// wat best relaxxed is als je hem 24/7 ,laat draaien,,,

Verwijderd

Fan zit neemt inderdaad veel ruimte in belag. bij mijn mobo (MSI K7t266 Pro2) komt ie niet in de buurt van mijn ide-aansluitinge maar wel dicht bij de voeding. Had nog een grotere kast en heb hem nu daarin geplaatst.

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07

Wallie

Herr

Ik heb zelf een Duron 900 met zo'n Zalman 6000Cu (Epox 8kta3+ moederbord), Enermax 350Watt voeding erboven (Fans op 5V gezet), onderin een Casefan op 7Volt (merkloos geval), fan van de Zalman staat ook op minimaal (1500~1600rpm), cpu wordt bij warm weer stressed zo'n 52 graden (met MBM gemeten).

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

De Zalman koeler is heel goed, en best wel stil. Omdat het zo'n massieve koeler is, schommelt de temparatuur niet zo veel, maar je moet dan wel zorgen voor een goeie airflow in de kast, als je dat niet hebt loopt de temparatuur te hoog op!

Van de beugel met de Zalman fan heb je geen last hoor, als je een pci kaart uit wil nemen, schroef je de Zalman beugel zo los.

De montage van de Zalman is geen probleem, als je het maar met beleid doet!
Er zit een bevestigingstool bij de set, deze is om de beugel van de Zalman vast te zetten op de socket, handig :)

Nadat je een druppel koelpasta op je core gedaan hebt, kan je het beste de tool in de beugel steken, beetje vastdrukken, zodat hij bij het monteren niet op je mobo valt! (niet té vast want dan kan er een braam vanafkomen, die je mobo sloopt!!)

Dan met je linker hand het hele zaakje vastpakken, en kijken dat je de beugel inhaakt, je raakt met de koeler de core op dit moment nog niet aan (omdat de Zalman zich onder een hoek begeeft, dat het wel een stukje van de core zou kunnen beschadigen!!!)

Dan plaats je de Zalman op de core, en zorg dat je hem helemaal vlak hebt, en dat je met de clip boven het haakje van de socket zit, zodat hij goed recht zit.
Dan kan je met een gerust hart de clip bevestigen, want alles zit netjes vlak op elkaar, dan kan er niets meer afbreken :)

Ik heb hem al een keer of 5 eraf gehad om stof te verwijderen, want dat is een nadeel bij de Zalman, in de waaierbladen hoopt zich vrij snel stof op :(

Ow ja, ik haal ALTIJD het geheugen eruit, dit moet je echt doen, want met de bevestigingstool kom je aan je geheugen, en dat gaat twee keer goed en de derde keer zou het fout kunnen gaan!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

Verwijderd

Topicstarter
het probleem bij mij is ook dat ik allkeen een paar keer geheugen heb geplaatst en een videokaartje en modempje, maar ik heb nog nooit een cdrom of harddisc geplaatst, laat staan een processor en al helemaal geen koeler. ik wil dus ook graag dat ze dit in de winkel doen dan weet ik zeker dat het allemaal goed is of dat ik sowieso garantie heb. vandaar eigenlijk.

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 09:47

Cis

Heb zelf een AMD XP 1700+, overclocked, nu op 147 busspeed.
Daarbij een B-merk miditower (met weinig ventilatiegaten) en een Zalman 6000cu. De linkerkant van mijn kast staat altijd open. Dus ik weet niet of ik dan nog mee mag doen, maar ik kom niet boven de 50 graden uit op mijn proc. Casetemp ligt rond de 45 meestal. En de Zalman draait dan op de middelste stand (dus niet het hardst, want dan hoor je 'm te erg :(
(dus ik heb geen casefans)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Pagina: 1