Mail- en proxyserver installeren bij bedrijf

Pagina: 1
Acties:

• Pewwy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-05-2022
Ik moet bij een klein bedrijfje (15 man, windows 95/98, outlook express)een proxyserver en een mailserver installeren. Er draait al een NT 4.0 fileserver. Nu is bij dat bedrijf nogal weinig financiele ruimte om allemaal Microsoft pakketten te kopen. Ik installeer het liefst een NT 4.0 server in hun bestaande netwerk met exchange 5.5 als mailserver, maar daar is sowieso niet meer aan te komen (volgens mij). Bovendien lijkt het mij handig om de proxyserver op een aparte server/workstation te installeren. Aangezien de kosten een belangrijke rol spelen lijkt het me handig om Winroute Pro te gaan gebruiken. Nu zit ik met de volgende vragen:
-Is het handig om Winroute te gebruiken als proxy- en mailserver.
-Moet dit geinstalleerd worden op een server i.v.m. de maximale 10 connecties die je naar een workstation mag maken, of begijp ik dat verhaal van die connecties niet?

Mocht iemand een andere opmerking/idee hebben dan hoor ik het graag. Ik ben niet van plan om dit bij elk bedrijf te gaan vragen, maar op dit moment is er bij mijn bedrijf te weinig kennis aanwezig om hier duidelijkheid te krijgen ;( Mocht deze vraag onverhoopt volgens de faq niet mogen (ja, ik heb hem gelezen ;)) dan zie ik hem vanzelf wel met een slotje beneden bungelen.

Verwijderd

als je zelf te weinig kennis hebt zou ik er sowieso niet aan beginnen. Als het dadelijk niet meer werkt en er zitten 15 man een dag niets te doen dan kost dan handen vol met geld.

Exchange is duur. Welke opties moet dat mailserver pakket hebben? Als deze alleen maar email hoeft op te halen van de provider en deze te verdelen over de lokale users dan is winroute goed zat.

Ik zou winroute eventueel op die fileserver draaien. (maar danwel goed dicht timmeren). Een extra windows2000 server/werkstation kost ook weer een aantal eurotjes aan licentie kosten.

/edit
typo's
/edit

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Kun je niet beter een linux-bakje nemen?

Goedkoper, stabieler, meer mogelijkheden en beter op de toekomst vooorbereid.

Tis maar een idee...

Specs? Zie ondertitel...

• Pewwy
Op dinsdag 21 mei 2002 18:11 schreef martijntje het volgende:
als je zelf te weinig kennis hebt zou ik er sowieso niet aan beginnen. Als het dadelijk niet meer werkt en er zitten 15 man een dag niets te doen dan kost dan handen vol met geld.

Exchange is duur. Welke opties moet dat mailserver pakket hebben? Als deze alleen maar email hoeft op te halen van de provider en deze te verdelen over de lokale users dan is winroute goed zat.

Ik zou winroute eventueel op die fileserver draaien. (maar danwel goed dicht timmeren). Een extra windows2000 server/werkstation kost ook weer een aantal eurotjes aan licentie kosten.
Lol, het is niet mijn kennis qua operating systems wat het probleem is, maar meer de kennis in de aankoop van de apparatuur. Kennis is er voldoende, en het onderhouden lukt me ook wel. Dat is duidelijk geen probleem. Zeker niet met Winroute/Exchange. Alleen een mailserver met winroute draaien heb ik nog nooit gedaan, maar dat moet goed te realiseren zijn denk ik.

Het mooist zou zijn dat de e-mails zelf op de mailserver blijven staan (volgens de Winroute handleiding krijgt iedereen zijn eigen mailbox op de server) zodat het gebackupped kan worden.

Het grote probleem met exchange is overigens dat het niet samengaat met Outlook Express (voor zover ik weet dan), waardoor er ook Outlook licenties gekocht moeten gaan worden. Laat ik maar helemaal niet beginnen over de kosten van ISA server :(

Als Winroute gewoon op een workstation (2000 pro) kan draaien dan is dat geen probleem. Die aanschaf is nog wel te verklaren. Het gaat meer om pakketten van luttele duizenden Euro's :)

• Pewwy
Op dinsdag 21 mei 2002 18:16 schreef DaDaJoker het volgende:
Kun je niet beter een linux-bakje nemen?

Goedkoper, stabieler, meer mogelijkheden en beter op de toekomst vooorbereid.

Tis maar een idee...
Is inderdaad een optie, ware het niet dat mijn collega en ik zware linux n00bs zijn, waardoor het voor ons weinig realiseerbaar is om dit te onderhouden :(

Aangzien we al bezig zijn met MCSE 2000 en Novell denk ik ook dat Linux erbij nu ff iets te veel van het goede is...

Verwijderd

Lol, het is niet mijn kennis qua operating systems wat het probleem is, maar meer de kennis in de aankoop van de apparatuur. Kennis is er voldoende, en het onderhouden lukt me ook wel. Dat is duidelijk geen probleem. Zeker niet met Winroute/Exchange. Alleen een mailserver met winroute draaien heb ik nog nooit gedaan, maar dat moet goed te realiseren zijn denk ik.
Ik dacht dat winroute geen mogelijkheid heeft om de pop3 mail remote te bewaren. Maar effe een test optstelling maken met evt een fake .nl domein moet toch geen probleem zijn. als dat naar behoren werkt kun je het eigenlijk meteen bij dat bedrijf toepassen :)
Het grote probleem met exchange is overigens dat het niet samengaat met Outlook Express (voor zover ik weet dan), waardoor er ook Outlook licenties gekocht moeten gaan worden. Laat ik maar helemaal niet beginnen over de kosten van ISA server :(
Dit kan wel maar dan heb je alleen de pop3 mogelijkheden van exchange. Maar zoals ik al eerder zei heeft dat bedrijf de (uitgebreide) exchange mogelijkheden wel nodig. (kalender delen ed.)
Als Winroute gewoon op een workstation (2000 pro) kan draaien dan is dat geen probleem. Die aanschaf is nog wel te verklaren. Het gaat meer om pakketten van luttele duizenden Euro's :)
Ik dacht dat dit betrekking had op netbios connecties en niet op tcp/ip connecties. Maar dit weet ik niet zeker.

• Pewwy
Op dinsdag 21 mei 2002 18:48 schreef martijntje het volgende:
Ik dacht dat winroute geen mogelijkheid heeft om de pop3 mail remote te bewaren. Maar effe een test optstelling maken met evt een fake .nl domein moet toch geen probleem zijn. als dat naar behoren werkt kun je het eigenlijk meteen bij dat bedrijf toepassen :)
Beetje rot met een deadline van 10 uur (die overigens al verstreken is), maar dat zou inderdaad de beste oplossing zijn. Nu nog de managers ervan overtuigen dat je zoiets niet in 5 minuten uitgezocht hebt :(
Dit kan wel maar dan heb je alleen de pop3 mogelijkheden van exchange. Maar zoals ik al eerder zei heeft dat bedrijf de (uitgebreide) exchange mogelijkheden wel nodig. (kalender delen ed.)
Dat lijkt me inderdaad ook, maar dat is waarschijnlijk weer te duur..
Ik dacht dat dit betrekking had op netbios connecties en niet op tcp/ip connecties. Maar dit weet ik niet zeker.
Ik weet dat dus ook niet zeker, en mijn testnetwerkje is net te klein om hier zekerheid over te krijgen :(

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:04
Op dinsdag 21 mei 2002 18:37 schreef Just_Johnny het volgende:

[..]

Voor de linux-newbies is er natuurlijk Engarde Linux. Als je weet hoe je van een ISO-bestand een cd moet bakken en je weet of je moet kiezen op je server voor IDE of SCSI is dat voldoende :)

• Pewwy
Op dinsdag 21 mei 2002 22:25 schreef jurri@n het volgende:

[..]

Voor de linux-newbies is er natuurlijk Engarde Linux. Als je weet hoe je van een ISO-bestand een cd moet bakken en je weet of je moet kiezen op je server voor IDE of SCSI is dat voldoende :)
Thanx, daar heb ik zeker wat aan. En Linux n00b betekent niet meteen dat ik helemaal niet weet waar ik over praat hoor ;)

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:21
is emwac mischien een oplossing? dat is een gratis mail server.. zoek daar eens naar zou ik zeggen (werkt simpel, kost dus minder tijd..)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

Verwijderd

Kan je niet gewoon een router plaatsen en bij iedereen Outlook instellen dat ze de post direct ophalen??

Maar om je vraag te beantwoorden, een goede combinatie is :
- Wingate
- Mdaemon

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:08 schreef VipTweak het volgende:
Kan je niet gewoon een router plaatsen en bij iedereen Outlook instellen dat ze de post direct ophalen??

Maar om je vraag te beantwoorden, een goede combinatie is :
- Wingate
- Mdaemon
en mailscan voor mdeamon (antivirus programma voor mdeamon).

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 20:21 schreef hvf het volgende:

[..]

en mailscan voor mdeamon (antivirus programma voor mdeamon).
Of Dkav antivirus, is een nog beter oplossing. DKAV is een plugin voor MDaemon.
Pagina: 1