[GRUB]

Pagina: 1
Acties:

• Vulpes_Vulpes
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-02-2022

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Topicstarter
Ik heb Mandrake8.2 genistalleerd naast XP. Dit werkte allemaal perfect met LILO totdat ik een ging kijken wat GRUB nou eigelijk was. Bij het booten van XP raakte hij in een loop en kwam niet verder dan het keuze schermpje. Linux lukte wel gewoon dus heb ik daar LILO weer ingesteld. Bij het opstarten kreeg ik mooi de het LILO schermpje en na NT te hebben gekozen kwam ik weer in GRUB en ook weer in die loop. :'(

Ik heb toen met een bootflop "fdisk /mbr" gedaan maar dat heeft niet geholpen. Ook opstarten met de WinXP CD (voor recovery) werkt niet omdat hij op de een of andere manier niet boot vanaf CD-Rom (in de BIOS wel aangezet). De fixmbr.exe van de w2kCD hebben we niet kunnen vinden :?.

Ik krijg nu de: GRUB GRUB GRUB GRUB enz.. error als ik XP wil starten.

In de Bootloader in Mandrake Control Center laat ie het volgende zien:

/dev/hda
/dev/hda1
/dev/hda5
/dev/hda6
/dev/fd0

waarbij /dev/hda1 als NT staat aangegeven.

Ik heb geen flauw idee wat ik nu moet doen.

Update:
heb m weer op GRUB gezet en krijg nu de volgende error:
code:
1
2
3
4
root (hd0,0)
   Filesystem type unknown, partition type 0x7
makeactive
chainloader +1

Love begins with a metaphor. Which is to say, love begins at the point when a woman enters her first word into our poetic memory. - Milan Kundera

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

/dev/hda1 is je Windows partitie (en die is NTFS?) en /dev/hda5 is je Mandrake partitie (met /dev/hda6 voor swap)?
Wat is precies de inhoud van je grub config (/boot/grub/menu.lst hierzo... kan anders zijn bij jou)?

• Vulpes_Vulpes

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 18:22 schreef deadinspace het volgende:
/dev/hda1 is je Windows partitie (en die is NTFS?) en /dev/hda5 is je Mandrake partitie (met /dev/hda6 voor swap)?
Wat is precies de inhoud van je grub config
-Ja, die Windows partitie is NTFS
-Hoe dat precies met die andere partities zit weet ik eigelijk niet... (dat krijg je met zo een gebruiksvriendelijke install wizzard ;) )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
timeout 10
color black/cyan yellow/cyan
i18n (hd0,5)/boot/grub/messages
keytable (hd0,5)/boot/us-latin1.klt
altconfigfile (hd0,5)/bootgrub/menu.once
default 0

title linux
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz root=/dev/hda6 quiet devfs=mount vga=788
initrd (hd0,5)/boot/initrd.img

title linix-nonfb
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz root=/dev/hda6 devfs=mount

title failsafe
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz root=dev/hda6 failsafe devfs=nomount

title NT
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1

title floppy
root (fd0)
chainloader +1

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want copy-paste werkte niet! :)

Love begins with a metaphor. Which is to say, love begins at the point when a woman enters her first word into our poetic memory. - Milan Kundera

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
je hebt ingesteld dat windows XP op de GRUB-partitie staat? Dan chainload je GRUB elke keer.

Heb je GRUB over het bootgedeelte van XP geinstalled? dan is het hopeloos verloren denk ik :'(

• Vulpes_Vulpes

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Topicstarter
... hmmm, ik denk dat dat wel gebeurd kan zijn, maar dat weet ik dus niet zeker... (dat krijg je als n00bs root recht hebben op een pc :+) Het erge is dat alles gewoon goed werkte en ik alleen maar Windows als default wilde instellen... :'(

Ik heb ook hier op tweakers gelezen dat er een fixmbr.exe bestandje op de w2k cd staat waarmee je nog heel wat kan ehh 'fixen'. Kan ik dat anders niet nog proberen? We hebben dat bestand alleen niet kunnen vinden op de cd zoals ik al had geschreven. Misschien kan iemand dat mailen naar:

cfvr@ddsPUNTnl

PUNT = uiteraard "." maar mijn huisgenoot is bang voor e-mail search scriptjes :)

• Vulpes_Vulpes

Vulpes_Vulpes

SELECT * FROM internet

Topicstarter
Ik ga die hele meuk maar gewoon opnieuw installeren... Iig bedankt voor de hulp. :)

Pagina: 1