TV Out via UTP kabel?

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:57

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier nu lekker een Radeon8500 en wil mijn comp op de tv aansluiten.

Nu moet ik dus een 6aderige kabel trekken naar mijn tv en die is ongeveer 12meter vanaf hier verwijdert.

Een goede kennis van mijn heeft thuis allemaal rollen met UTP kabel liggen en nu vraag ik me af: Wat voor een kwaliteit haal je over die aderen?

Verwijderd

In scartkabels zitten meerdere coax kabels om het beeldsignaal storingsvrij over te brengen, ik denk dat de kwaliteit dus wel wat slechter wordt als je UTP gaat gebruiken.
Bij conrad kan je die kabel trouwens gewoon per meter bestellen, stond de laatste keer ergens in het bestelboek.

• Chandler479
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-10-2019

Chandler479

*iBlink

ik zou ook gewoon een scartkabel nemen, die kwaliteit is gewoon veel beter.

thunderstruck

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Op dinsdag 21 mei 2002 18:32 schreef Chandler het volgende:
ik zou ook gewoon een scartkabel nemen, die kwaliteit is gewoon veel beter.
Aangezien een radeon geen scart-uitgang heeft maar een s-video uitgang heb je een s-video kabel nodig. Die sluit je dan via een scartverloopstukje (s-video ---> scart) aan op je tv. Ik denk dat utp niet echt geschikt is. Je kan beter een geschikte s-video kabel gebruiken, aangezien de beeldkwaliteit dan wat beter blijft.

• Ghost|IA
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-03 09:59
Ik denk dat je met UTP een ranzige beeldkwaliteit overhoudt, het heet niet voor niet UNSHIELDED twisted pair :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Het KAN wel....

vriend van me heeft dat ook, had geen andere kabel bij de hand, en te lui om een kabel te kopen, dus heeft een utp kabel gemod naar composite+audio signaalkabel :)

Werkt prima.. Zal niet de meest optimale kwaliteit zijn, maar ja, gewoon proberen.

Ik heb zelf composite signaal over een TV Coaxkabel lopen. Hoort ook niet, maar werkt wel.. Kabel zit in plintgoot achter bed enz, dus een teringwerk om andere kabel te leggen. Zo werkt het, dus so what :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
der zit zo'n kabeltje bij dat ook een composite (geel stekkertje) er uit laat komen..

dan heb je dus rode, witte en een gele tulp..

dan moet ik dus een tulp->scart converter hebben en dan een losse scart kabel kopen, ff lekker solderen en DivX kijken maar?

• twopack
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-07 10:31
Op dinsdag 21 mei 2002 18:51 schreef DJSmiley het volgende:
Werkt prima.. Zal niet de meest optimale kwaliteit zijn, maar ja, gewoon proberen.
wat is dan wel het meest optimale?
:P

specs

Verwijderd

gewoon proberen, je moet niet vergeten dat door netwerkkabels ook veel informatie gaat, echter het is wel ander frequentieberijk/ modulatie.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 18:54 schreef twopack het volgende:

[..]

wat is dan wel het meest optimale?
:P
ik denk echte scartkabel

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Op dinsdag 21 mei 2002 18:54 schreef Snow_King het volgende:
der zit zo'n kabeltje bij dat ook een composite (geel stekkertje) er uit laat komen..

dan heb je dus rode, witte en een gele tulp..

dan moet ik dus een tulp->scart converter hebben en dan een losse scart kabel kopen, ff lekker solderen en DivX kijken maar?
solderen hoeft niet eens. Je kan die scart-converter gewoon meteen in je tv steken en er dan de composite en audiokabel op aansluiten. De beeldkwaliteit zal wel wat achteruit gaan bij een somposite kabel van 12 meter.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
av>v&b

tv-out? v&b!!!! :P

• Squall-sX
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 11:11
je kan de utp gebruiken en die dan shielden (gewoon een ijzeren ding derond da ge aan de ground van de svhs kabel vastmaakt.)

Verwijderd

Gebruik gewoon een goeie scart kabel zoals de rest ook al zegt, heb je totaal geen storing. UTP is voor data niet voor video/audio signaal, anders hadden ze ook geen aparte kabel voor deze signaaltjes bedacht.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 18:09

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Bij 12m zou ik voor S-Video gaan al ben ik bang dat het al wat aan de lange kant wordt daarvoor. Composiet (gele tulp) levert een veel minder scherp beeld op, zeker op de lange(re) afstand. Een SCART waar hier naar gerefereerd wordt zegt nog niets want allebei de bovenstaande signaaltypes kunnen door een SCART kabel heen, hangt er dus maar net vanaf wat voor SCART kabel dat dan is. Ik heb jaren een meter of 10 S-Video gebruikt in combo met mijn G400Max, werkte altijd naar volle tevredenheid, bij langere kabels (15m) werd het echter minder (verschijnsel is moeilijk uit te leggen, niet echt ruis, eerder spikes, maar kan ook een ander signaal zijn wat er doorheen kwam)

Laat maar.. .

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 21:26 schreef LiGHtNiNG! het volgende:
Bij 12m zou ik voor S-Video gaan al ben ik bang dat het al wat aan de lange kant wordt daarvoor. Composiet (gele tulp) levert een veel minder scherp beeld op, zeker op de lange(re) afstand. Een SCART waar hier naar gerefereerd wordt zegt nog niets want allebei de bovenstaande signaaltypes kunnen door een SCART kabel heen, hangt er dus maar net vanaf wat voor SCART kabel dat dan is. Ik heb jaren een meter of 10 S-Video gebruikt in combo met mijn G400Max, werkte altijd naar volle tevredenheid, bij langere kabels (15m) werd het echter minder (verschijnsel is moeilijk uit te leggen, niet echt ruis, eerder spikes, maar kan ook een ander signaal zijn wat er doorheen kwam)
heb je dan kabels waar twee cinch stekker aan zitten voor het geluid en ook een aansluiting voor de s-video?

anders moet ik twee kabels trekken....

edit: dat kabeltje wat uit mijn radeon komt splitst zich gewoon in een s-video en een composite, dus ik snap niet wat er qua kwaliteit verschilt....

een scart kan namelijk wel achter in onze tv en een s-video niet

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 21:51 schreef Snow_King het volgende:

[..]

heb je dan kabels waar twee cinch stekker aan zitten voor het geluid en ook een aansluiting voor de s-video?

anders moet ik twee kabels trekken....

edit: dat kabeltje wat uit mijn radeon komt splitst zich gewoon in een s-video en een composite, dus ik snap niet wat er qua kwaliteit verschilt....

een scart kan namelijk wel achter in onze tv en een s-video niet
correctie: tis 8 meter kabel, dus dan gaat het toch goed lukken?

edit: sorry dat was de quote knop ipv edit.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
een lichtelijk schopje.....

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 20:20
Ik heb hier 10 meter goedkope S-Video kabel aan mijn Radeon 7200 hangen. Kabel kostte destijd iets van 50 gulden bij Dixons. Prima beeld, weinig mis mee. Ik heb dezelfde setup ook getest met een kabel van 1,5 meter van 150 gulden. De kwaliteit van de duurdere/kortere kabel is beter. De langere/goedkopere kabel resulteert in een iets fletser beeld, maar verder kan ik weinig verschillen ontdekken.

• Gene
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 12:28
Ik snap de commotie niet, zelf heb ik al een flinke tijd (ongeveer 2 jaar) een 18 meter kabeltje liggen die het signaal van mijn Matrox G400 dh via S-video naar de tv verzorgd. De kabel is een gewone 4 aderig telefoon flatcable (kost €0,30 per meter). Ik zelf kan niets ontdekken aan beeldvermindering... en ja ik heb het verschil proberen te ontdekken met een originele S-video kabel (2 meter) nadat ik de tv bij de PC had gezet. Geen enkel verschil, dat kan ik garanderen.

Dus alle commotie ten spijt, gewoon een goedkope kabel in elkaar flansen en klaar is het.

:)

PV 35° zuid 2970Wp (9x330wp), Growatt min 2500 TL/XE

Verwijderd

Het probleem is dat je last kan krijgen van reflectie omdat de impedantie van de kabel niet klopt. Verder heb je geen afscherming wat voor storing kan zorgen vanuit stoorbronnen zoals 220 volt kabels. Een coax kabel (75 ohm) is nog steeds het beste om het signaal over te brengen. Voor svideo zou je 2 coax kabels moeten nemen als je helemaal op safe wilt gaan.
Pagina: 1