vriesmix om pc te koelen

Pagina: 1
Acties:

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
als je dus natriumchloride (=keukenzout) bij ijsschilfers gooit en een beetje roert kun je temperaturen berijken van -20 celsius. zou je dit op de een of andere manier kunnen gebruiken bij het koelen van je pc????

met gehydrateerd calciumchloride trouwens nog kouder (zelf haalde ik op school -22, theoretisch -37 of zoiets)

http://www.pc.chemie.uni-siegen.de/pci/versuche/english/v105-2.html

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Relax, met ijspegels aan je mobo. ik ddenk dat dit wel errug koud wordt.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
heb het nog nie uitgepobeert met ijs en keukenzout hoe koud het wordt, zoals je al in dat artikel kunt lezen is dat erg afhankelijk van de juiste verhoudingen.

maar misschien kun je het gebruiken om het water van je waterkoeling te koelen.

je kunt trouwes volges mij niet echt makkelijk aan dat gehydrateerde calciumchloride komen. ik heb dat spul gebruikt in een scheikunde prakticum op school. dat werkte prima, maar ook niet extreem lang ofzo. als het echt ergens energie van kan opnemen dan is de reactie snel afgelopen

wij moesten toen water met zout erin bevriezen om te kijken wat de invloed van zout was op het vriespunt van water.

we konden het nie in de vriezer zetten, want dan kun je niet de temp aflezen met IP-coach.

dus gebruikten we die vriesmix van ijs en claciumchloride, en dat ging perfect. binnen enkele minuten had je een halve reageerbuis met zoutoplossing bevroren!!!!!!!!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Voor computerkoeling is dit erg onhandig, omdat de reactie na een tijdje gewoon stopt, en je dan ales moet verversen. Dat kan natuurlijk niet eeuwig doorgaan. Verder denk ik dat de energie die opgenomen kan worden veel te klein is, zodat dat sup je CPU maar 1 minuur koel houdt.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
de reactie verloopt evenredig met de hoeveelheid energie, dus weinig energie geeft langzame reactie, maar het zal idd wel te kort duren ja. maar misschien als je een grote bak maakt en je hangt er je WC reservoir in??? moet je em wel goed isoleren van buitenlucht uiteraard.

en je moet een flinke hoop ijs hebben, maar das opzich nie zo'n probleem. gewoon een grote bak ijs in de vriezer zetten en die als ie bevroren is aan barrels slaan en verder verpulveren. zout is nie echt duur dus dat is ook het probleem nie.

zal wel eens uitproberen hoe koud het wordt straks.

Verwijderd

voor in de waterkoeling :D :D ijspapje met zout moet je alleen wel een sterk pompje hebben denk ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
ok, heb het net uitgeprobeert.

twee plastic bekertjes in elkaar gezet (isolatie)

daarin drie verbrijzelde ijsklontjes en daarop een stuk of drie eetlepels zout. goed roeren en klaar is je mix.

binnen een minuut zat ik al op -18 celsius en na 20 min zat ie nog steeds onder -10 (was wel aan het stijgen)

de verhouding boeit dus nie zoveel (of ik heb goedgegokt), maar het helpt wel als je een beetje roert, dan zit ie wat sneller op zen minimum en dan blijft ie daar ook wat langer.
de grootste stukjes ijs gaan namelijk anders boven op het papje drijven en da werkt nie echt perfect.

het is dus zaak om goed kleine schilfers te maken. dat hebik gedaan door het ijs in een theedoek te draaien en vervolgens met een hamer derop te rossen.

Verwijderd

cold fusion :)

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 17:53 schreef mrneo911nl het volgende:
voor in de waterkoeling :D :D ijspapje met zout moet je alleen wel een sterk pompje hebben denk ;)
Zout + metaal en plastic slangen. Da's toch foute boel :?

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
idd, ik zou geen zout in je waterpomp gooien. Pekel op de weg is bijvoorbeeld niet best voor je auto. Verder hebben wij thuis zo'n soort peprmolen maar dan voor grote zoutkorrels. Na een tijdje was het hele roestvrij stalen vermaalgeval naar de klote. Het deed gewoon niks meer omdat het ijzer was weggevreten zegmaar...

Verwijderd

gaat niet werken...
dat gaat denkik aan je blokje en radiator kleven, een soort van te hoog cholesterol-gehalte :+

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05:48
Lijkt mij GEEN goed idee......

Ik denk ook vooral omdat het iets tijdelijks is en ik denk dat die zooi egt binnen 2 minuten in water is veranderd

ijs met zout GRINNIK :o

hoe verzinnen ze het *D

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-02 11:44
Wat ik mij afvraag is waarom het zo koud kan worden. Dat mengsel zal namelijk ineens allemaal energie moeten afstaan aan iets.
Maar wat?

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op dinsdag 21 mei 2002 19:39 schreef Bredend het volgende:
Wat ik mij afvraag is waarom het zo koud kan worden. Dat mengsel zal namelijk ineens allemaal energie moeten afstaan aan iets.
Maar wat?
Het moet geen energie afstaan, maar voor de reactie is energie nodig. Die energie wordt aan het ijswater onttrokken en daardoor koelt het zo sterk af.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 19:40 schreef SH007 het volgende:

[..]

Het moet geen energie afstaan, maar voor de reactie is energie nodig. Die energie wordt aan het ijswater onttrokken en daardoor koelt het zo sterk af.
zoiets, het zout reageert gelof ik juist met het ijs en daar is nog al veel energie voor nodig, dat onttrekt ie uit zijn omgeving, dus de lucht in mijn experiment, maar ook de vloeistof in mijn thermometer en mijn vinger die ik erin gestoken had (heel eventjes).

voor iedereen die het niet gelooft:

probeer het eens uit het is echt heel simpel en je kunt gewoon keukenzout gebruiken.

ik heb geen WC setup en was ook nie van plan er in de nabije toekomst een te maken, maar ik was gewoon benieuwd naar jullie reactie op dit idee.

het rondpompen zal idd niet lukken en het is niet lang genoeg koud om er serieus iets mee te doen, maar het is wel een manier om met heel simpele en goedkope bestanddelen best lage temperaturen te berijken.

Pagina: 1