Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Case aarden

Pagina: 1
Acties:
  • 569 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoe belangrijk is het om je case te aarden?

ik ben bezig met een case van triplex, maar ben nogal een n00b op EL gebied, weet nog net wat aarden inhoud, maar dan houd het op

Verwijderd

draadje naar de verwarming klaar.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

waarom een houten case aarden???

sinds wanner geleid hout???

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
vanaf?

vanaf het hout lijkt me beetje onzin, aangezien dit niet geleid

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 16:53 schreef Vers-Tappen het volgende:
vanaf?

vanaf het hout lijkt me beetje onzin, aangezien dit niet geleid
je mobo tray?

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56
vanaf de pc-kast naar een stukje ongeverfde verwarming

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 11:11

Stropdas

Insert subtitle here

Op dinsdag 21 mei 2002 16:52 schreef MasterOverdrive het volgende:
K had begrepen dat je dat juist niet moest doen

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-08 14:53
moet je dan niet de punten waarmee je het moederbord vastzet "aarden"? voor de rest hoef je aan de kast zelf niet veel te "aarden" behalve je voeing zelf.

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

JE case niet aarden maar je mobo iig wel anders kun je aardig wat vuurwerk krijgen als je de stekker er een keertje uittrekt ...

... MMORPG Addict.

Verwijderd

Topicstarter
oke, 1 aardingsdraadjes vanaf me mobo tray en van me voeding naar uhhm me verwarimngsbuis?

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56
het mobo zit meestal vast met ijzeren afstandbusjes aan de back-plate. Als pc-kast is geaard, is het mobo het ook.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

• Banzi
  • Laatst online: 10-11 10:38
Op dinsdag 21 mei 2002 16:57 schreef Stropdas het volgende:

[..]

K had begrepen dat je dat juist niet moest doen
Je hebt gelijk, maar ik ga hier niet meer uitleggen waarom... Laat iemand maar eens een keer een flinke optater krijgen en zijn hardware opblazen...

Lekker aarden aan verwarming dus!!! Graag wel verhaal en fotows na afloop!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Lol @ banzi, ga ik wel ff searchen waarom niet.

waaraan kan ik dit dan wel het beste doen

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 17:23
Op dinsdag 21 mei 2002 16:59 schreef Banzi het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, maar ik ga hier niet meer uitleggen waarom... Laat iemand maar eens een keer een flinke optater krijgen en zijn hardware opblazen...

Lekker aarden aan verwarming dus!!! Graag wel verhaal en fotows na afloop!!!
Ze willen het gewoon niet leren :+

• Banzi
Op dinsdag 21 mei 2002 16:59 schreef Tobias het volgende:
het mobo zit meestal vast met ijzeren afstandbusjes aan de back-plate. Als pc-kast is geaard, is het mobo het ook.
Je pc-kast is meestal degene die geaard is via je voeding... Net zoals alles via je voeding is geaard... Zo ook je moederbord... Soms zit het moederbord nl niet met koperen afstandsbusjes, maar met plastic busjes aan je backplate vast... Als je voeding geaard is (he, kijk nou eens, er zit ook een geaarde stekker aan!!!), dan is de rest van je hardware automatisch ook geaard...

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-11 17:23
-edit-

• Banzi
Op dinsdag 21 mei 2002 17:01 schreef Vers-Tappen het volgende:
Lol @ banzi, ga ik wel ff searchen waarom niet.

waaraan kan ik dit dan wel het beste doen
Of een geaard stopcontact, of via een hele lange dikke koperen paal in de tuin...

De eerste is meestal wel makkelijker... Als je in een bepaalde ruimte geen geaarde stopcontacten hebt, zul je draden moeten trekken vanaf die kamer naar ruimtes waar je wel aarde hebt...

Dat is de enige correcte en veilige manier!!!

Verwijderd

Topicstarter
en ik dank jullei hartelijk met deze info

keep moddin

fotoos komen later, t word een erg aparte mod, dat kan ik je vertellen

Verwijderd

en waarom zou het niet op je verwarming kunnen?

onze vermarmingsbuizen zijn gewoon aangesloten op die aarde pin in de tuin

• Banzi
Op dinsdag 21 mei 2002 17:16 schreef willempiet het volgende:
en waarom zou het niet op je verwarming kunnen?

onze vermarmingsbuizen zijn gewoon aangesloten op die aarde pin in de tuin
Bij jou misschien wel, maar dat geld echt niet meer voor alle huishoudens... Zijn al je verwarmingsbuizen aan mekaar gelast/gesoldeerd??? Geen probleem... Dan kan je idd alles aan je verwarming hangen...

Heb je koppelstukken in je verwarminssysteem, welke netjes afgedicht zijn met afdichtingstape??? Dan kan je ketel nog wel geaard zijn, maar de rest niet meer... Die afdichtingstape zorgt er nl voor dat het electrisch contact heel erg slecht is... Vandaar ook dat ook de verwarming in de badkamer weer apart geaard moet worden... Alle metaal in de badkamer moet officieel geaard zijn... Hierbij moet je denken aan de verwarming, douche-bak, badkuip, etc... Maar dat wil niet zeggen dat gelijk ook de verwarmingen in de andere kamers geaard zijn...

Verwijderd

Idd, je kan best aarden aan de verwarming, ooit al eens een keer gekeken in die vakantiehuisjes, in de badkamer zit daar ook een stopcontact en die is geaard jawel, aan de verwarming. In de meeste huizen is het heel normaal dat er in de badkamer een aarde stopcontact zit terwijl dat nergens anders in het huis is. Dat stopcontact zit dan gewoon geaard via de verwarming, soms kun je het draadje zien, soms is het weggewerkt (maar meetbaar met een multimeter). Soms zit de verwarming aan de aarde pin, maar aangezien niet iedereen zo'n pin heeft is de waterleiding toch een betere oplossing. Ergens zit dan weer een draadje naar de waterleiding, of sommige cv's kunnen zelf de druk aanvullen als er water verloren is gegaan of er niet genoeg water in de buizen zit, ook kunnen die zelf ontluchten. Dan heb je dus al een verbinding tussen de verwarming en de waterleiding (die ongeveer een heel eind in de grond zit)

Waarom PC niet aarden aan de verwarming:
2 redenen
1 - soms zijn de aparte cv segmenten verbonden via kunstof/rubberen segment, dan is er dus geen sprake van aarding
2 - stel: je hebt boven een pc aan de verwarming gemaakt, geen probleem, beneden ook een pc aan de verwarming, ook prima. Maar dan knalt de pc beneden en geeft een stroomstoot via de verwarming, 2 problemen. Jij hebt de verwarming vast (op een ongeverft stukje) of jij wast je handen ofzo. Boem, jij dood. En anders knalt de pc boven ook want die krijgt ook een stroomschok via zijn aardelijntje, soms kan het geen kwaad maar meestal wel.

DUS NIET JE PC AARDEN AAN DE VERWARMING!

• Orion84
  • Laatst online: 14:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op dinsdag 21 mei 2002 17:02 schreef Banzi het volgende:

[..]

Je pc-kast is meestal degene die geaard is via je voeding... Net zoals alles via je voeding is geaard... Zo ook je moederbord... Soms zit het moederbord nl niet met koperen afstandsbusjes, maar met plastic busjes aan je backplate vast... Als je voeding geaard is (he, kijk nou eens, er zit ook een geaarde stekker aan!!!), dan is de rest van je hardware automatisch ook geaard...
idd, je hoeft alleen met de verwarming te kloten als er geen geaard stopcontact in de buurt zit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 21 mei 2002 17:40 schreef Thorry het volgende:
1 - soms zijn de aparte cv segmenten verbonden via kunstof/rubberen segment, dan is er dus geen sprake van aarding
klopt. zoek altijd eerst uit hoe je verwarmingsinstallatie in mekaar zit.
2 - stel: je hebt boven een pc aan de verwarming gemaakt, geen probleem, beneden ook een pc aan de verwarming, ook prima. Maar dan knalt de pc beneden en geeft een stroomstoot via de verwarming, 2 problemen. Jij hebt de verwarming vast (op een ongeverft stukje) of jij wast je handen ofzo. Boem, jij dood. En anders knalt de pc boven ook want die krijgt ook een stroomschok via zijn aardelijntje, soms kan het geen kwaad maar meestal wel.
dit klopt niet. als de verwarming geaard is, en je 2 pc's beneden en boven zijn geaard via die verwarming, zal een stroomstoot van de pc naar de aarde altijd de weg door de verwarmingsbuis nemen, en niet door jouw hand, arm en dan weer naar een geaard iets. de weg direct door de buis is de makkelijkste weg, en daar loopt de stroom door. als je bovendien een aardlekschakelaar hebt (de meeste huizen wel, en het is ook sterk aan te bevelen) is die stroomstoot nooit meer dan 40 mA, want dan klapt de aardlekschakelaar eruit. jij zit dan dus veilig.

over de pc boven: het netfilter zou dit soort storingen tegen moeten houden. en dan is er nog het verhaal van de makkelijkste weg. dat gaat ook hier op.

Verwijderd

kheb hier 2 computers staan die niet geaard zijn op wat voor een manier dan ook. loopt als een tiet.

Verwijderd

Topicstarter
Ze lopen ook wel, maar als er een keer iets foiut gaat, heb je een probleem

Verwijderd

Mijn computer is ook niet geaard. Nog nooit echt problemen gehad.

Monitor doet wel eens vaag. Maar heb het idee dat daar gewoon een contactje los zit.

• Squall-sX
  • Laatst online: 13-11 17:04
een pc hoeft niet noodzakelijk geaard zijn als je em gewoon gebruikt zoals 3/4 van de mensen. Maar als je er ook nog kabels aan begint te hangen (SVideo naar TV, kweetniewat naar daar, ...) is aarding altijd handig meegenomen (ik heb de TV controller op mijn GeForce 2 kapot gemaakt door geen aarding).

Als je geen aarding hebt is het beste van doodsimpel een aarding te maken. Ge koopt zo'n pen van een meter of twee, klopt da in de grond, ne koperdraad naar een stopcaontact, doorlussen naar de ander stopcontacten, pc erop en klaar is kees.

Maar we zijn hier aan't sidetracken. Jouw houten case heeft normaal geen extra aarding nodig. Alle aarding gebeurd zoals bij elke normale kast door de voeding.

• Loran
  • Laatst online: 25-08 14:53
Op dinsdag 21 mei 2002 19:42 schreef Squall-sX het volgende:
een pc hoeft niet noodzakelijk geaard zijn als je em gewoon gebruikt zoals 3/4 van de mensen. Maar als je er ook nog kabels aan begint te hangen (SVideo naar TV, kweetniewat naar daar, ...) is aarding altijd handig meegenomen (ik heb de TV controller op mijn GeForce 2 kapot gemaakt door geen aarding).

Als je geen aarding hebt is het beste van doodsimpel een aarding te maken. Ge koopt zo'n pen van een meter of twee, klopt da in de grond, ne koperdraad naar een stopcaontact, doorlussen naar de ander stopcontacten, pc erop en klaar is kees.
Zijn die dingen maar 2 meter??

Maar ik denk dat dat niet nodig heeft want iedereen heeft tegenwoordig zo ongeveer wel aarding ergens in huis, het probleem is alleen dat bijna iedereen telui is om een draadje te trekken :+

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• Squall-sX
de paal die ik hier in de grond geklopt heb was 2 meter nog iets. en die werd verkocht als aardpen.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op dinsdag 21 mei 2002 19:47 schreef Squall-sX het volgende:
de paal die ik hier in de grond geklopt heb was 2 meter nog iets. en die werd verkocht als aardpen.
in gebieden waar het grondwater hoog staat is dat prima. niet als je huis op een bult zand ligt.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

Op dinsdag 21 mei 2002 19:46 schreef Loran het volgende:

[..]

Zijn die dingen maar 2 meter??

Maar ik denk dat dat niet nodig heeft want iedereen heeft tegenwoordig zo ongeveer wel aarding ergens in huis, het probleem is alleen dat bijna iedereen telui is om een draadje te trekken :+
bij ons thuis dan?
alleen de CV/wasmaschine en de keuken is geaard verder door et huis nix

ik kan wel et hele huis gaan aarden door ff er een aarde draatje door et hele huis te trekken
en dat alleen om je pc te aarden? :+ nee dank je :P

• Squall-sX
hier in huis zijn alleen mijn pc's geaard, en de rest nie.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 12:42
Bij ons zijn twee peecees geaard, alleen mijnes niet. M'n pa die vind het overbodig (even ter informatie: hij kan de computer niet eens aanzetten) en hij wil geen aarde draad naar m'n kamer trekken. Ik mag het ook niet zelf doen, want het is toch onzin :(.

• Rappie
  • Laatst online: 27-11 13:10
Op dinsdag 21 mei 2002 16:52 schreef MasterOverdrive het volgende:
is bij veel huizen anders .... zie je ook kunnen aarden door soort van plastic leidingen :? lijkt me niet , of zou je dan aarden via het water ofzo

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Okee, voor al die mensen die geen aarding hebben en dat ook niet nodig vinden/er niks van merken of "Het toch wel werkt"
Probeer eens het volgende:
Als alles uit staat (maar wel met de voeding van de PC en monitor aangesloten) maak je je videokabel los.
Pak nu met een hand de metalen afscherming van je VGA connector vast en met je andere een metalen stuk van je PC kast.
De kans is heel groot dat je morgen naar de Gamma/Praxis/Doeland rent om een rol aardkabel, geaarde wandcontactdozen en een trekveer te kopen.

Dit is ook gelijk een leuke demo voor de mensen die geen aardleiding aan *mogen* leggen: "En nu moet je je handen daar en daar houden..." >:)
(PS. meestal loopt er maar enige micro ampere door je heen, maar dat voel je als een flinke tinteling of een lichte schok)

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Daar heb ik dus vaker last van, maar alle geaarde stopcontacten zijn beneden .. ;(
Pagina: 1