Toon posts:

[EC] iemand ff controleren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na naast mn 3 80mm fans nog 2 120 mm erin te hebben gefietst, d8 k JEEE WAT N KLOTEHERRIE, dan maar fanbus maken he... of hoe dat ding ook heet, babybus fanbus whatever.

Shemaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2440801315

berijk ik daarmee dat zowel de led als de fan langzamer gaat draaien?
over de waarden van die weerstanden heb k t nu even niet, maar die zijn toch gewoon 700 Ohm ofzo he?

En niet zegge UTFS, want dan weet k niet of k dingen over t hoofd zie, nu heb k t iig zelf bedacht, kan k nix vergeten.

• Vai
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-02-2023

Vai

Je led zal iig niet gaan draaien zo >:)

Maar volgens mij klopt het wel zo

Q6600, 6144MB, WD 160GB & Maxtor 400GB,NVidia 8600GT, Samsung SH-S202N, NEC ND-2510A, SB Audigy 2

• DeZwarteKip
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Beetje incompleet schema zo, of niet?!
Waar zitten je fans? :? verder denk ik wel dat het zo moet lukken.
op www.fanbus.com vind je ook een hoop info hier over.

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

de fans komen denk ik op die 3 polige fan-connector.

Ziet er verder o.k. uit, alleen moet je wel de waardes van de weerstanden berekenen, voor de leds en de fans apart.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Als ik jouw schema goed begrijp, gaat het wel werken...
Je leds gaan evenredig minder fel branden als dat de fan minder snel gaat draaien... Ik weet niet of dat jouw bedoeling is, maar als dat wel zo is, dan werkt dat.

De weerstand is afhankelijk van de characteristieken van de led die je gebruikt. En dan moet je die dimensioneren bij een voeding van 12V (omdat de regelbare weerstand ook een weerstand van 0 Ohm kan zijn). Reken wel je regelbare weerstand na. Tot hoever wil je hem kunnen laten "dimmen"? En wat zijn de electrische opgaves van je fan???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Euh, elektrische opgaves van mn fans?

geen idee, gewoon van die paarse enermax gevallen van 80 en 120 mm

En de led komt dus parallel met de fan (die idd op de connector komt, zit dr standaard bij, ff knippe en soldere) en deze 2 SAMEN (als 1 geheel) in serie met de potmeter. Dus dan komt toch over die 2 een spanning van max 12 v en min 0 v te staan he? (overigens is 5 volt of 7 volt min genoeg). Dan kan ik toch gewoon de weerstand van de led bepalen door hem te beschouwen als een losse schakeling?

Alleen heb k geen idee wat voor potmeter k nodig heb maar da vogel k wel ff uit

thx anyway

Verwijderd

Ben nogal een n00b op electrogebied, dus wil met een makkelijke bus beginnen zonder led's etcetc

ffies een schemaatje gemaakt, zo simpel mogelijk, neem aan dat het klopt, kan iemand dit ffies bevestigen?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kruiz192/Fanbus.jpg

edit: endoria legt er ffies uit

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:43
Op dinsdag 21 mei 2002 16:13 schreef Vers-Tappen het volgende:
Ben nogal een n00b op electrogebied, dus wil met een makkelijke bus beginnen zonder led's etcetc

ffies een schemaatje gemaakt, zo simpel mogelijk, neem aan dat het klopt, kan iemand dit ffies bevestigen?

[afbeelding]

edit: endoria legt er ffies uit
ik zou t paralel doen...

Verwijderd

reden?

Verwijderd

Het zit toch parallel of nie?

over het 1e schema, let er goed op (doe wat berekeningen) over welke pot's met welke weerstandjes je nodig hebt, op je fans staat iets van 12v en het amperage, dan kan je via U=I*R (maybe fout) berekenen welke pot's je nodig hebt

Verwijderd

Je ledje zal bijna altijd constant branden want je ledje heeft veel minder volt nodig dan je fans.

Stel (de volgende waarden kloppen waarschijnlijk niet!!!!!) je ledje mag maximaal 2v hebben en je fans 12v max. Als je er een potmeter tussen zet die dus het voltage van 0 tot 12v kan laten gaan dan merk je een verschil in de snelheid van je fans als je hem veranderd. Maar voor je ledje zet je natuurlijk een weerstand die er voor zorgt dat er max 2v door komt. dus als je eenmaal boven de 2v komt zal je ledje altijd constant branden. En je fans zullen waarschijnlijk niet eens op 2v gaan draaien. Dus dan zou het niet helemaal kloppen.

Met een wat ingewikkeldere baybus zou het kunnen en daar zijn voldoende schema's voor maar die zijn moeilijker te maken.

Ik zou gewone schakelaars maken en iets van een 5/off/12 of 7/off/12 baybus maken das misschien wel makkelijker voor je.
hoop dat je er wat aan hebt.
Pagina: 1