[excel] hoe voorkom ik datum aanpassingen

Pagina: 1
Acties:
  • 831 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
In MS Excel 2002.
code:
1
2
3
Ik heb een rij met waarden zoals    01_1_21 en 02_01_2045

en ik wil deze graag replacen naar    01-1-21 en 02-01-2045

Dit werkt eenvoudig met de replace functie. Maar helaas maakt excel van deze waarden automatisch datums of andere vreemde waarden. Dit wil ik niet het zijn namelijk geen datums.

Het uitzetten van de autocorrect functie zoals de help mij aangeeft werkt helaas niet.

Wie heeft een oplossing?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:43

Dido

heforshe

Als je eerst het formaat van de betreffende cellen handmatig naar "tekst" zet? Als ze op standaard staan maakt-ie ervan wat hij denkt dat 't is, maar als het goed is niet meer als je ze zelf op iets ander zet. Moet je dus denk ik wel doen voordat je gaat vervangen.

Wat betekent mijn avatar?

• rstegers
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-11-2025
Replace naar '01-1-21 (Let op de ')

Daarmee forceer je tekst.

• BovenHond
Alle waarden van te voren op "text" zetten heb ik al geprobeerd. Dan wordt er door Excel inderdaad geen datum meer geconverteerd maar een optelsom.
Uitkomst: 44197 in plaats van 01-1-21

----------------
Dat ' kommatje er voor lukt me nog niet echt. En bovendien. Ik wil hierna vertikaal zoeken (vlookup) uit een ander bestand dus dan kan ik geen kommatjes meer gebruiken volgens mij

• Dido

Dido

heforshe

Op dinsdag 21 mei 2002 14:21 schreef Matsu_matsu het volgende:
Alle waarden van te voren op "text" zetten heb ik al geprobeerd. Dan wordt er door Excel inderdaad geen datum meer geconverteerd maar een optelsom.
Uitkomst: 44197 in plaats van 01-1-21
Als de formule er nog wel in staat kun je 'm toch weer omzetten naar tekst, of "show formula"?

En dat 'tje is of geen probleem met vlookup, of het werkt ook niet met 01_01_01, waar datzelfde 'tje er impliciet ook staat...

• BovenHond
Nee helaas,

hij past de formule aan niet alleen dat wat op het zicht staat maar ook de code die er achter zit.

Na een replace "_" in to "-" is niet alleen dat streepje veranderd maar ook de totale inhoud van de cel. Dat getal 2 post hierboven staat er dan ook in.

Het enige wat nog helpt is ctrl Z om de boel ongedaan te maken

• Dido

Dido

heforshe

OK Grove methode: (Ervan uitgaande dat je dit eenmalig / niet al te vaak doet)

in een lege kolom naast je gegevens plak je bijv. "xxxx" + inhoud van je probleemcel.
En zo voor de hele kolom.

Dan Copy/paste special->values op zichzelf!

Vervolgens vervang je in die kolom alle _ door -

Vervolgens in je eerste kolom (je oorspronkelijke waarden) een substring trekken uit je tweede kolom, vanaf pos 5 tot einde (RIGHT(;;;) of zo).

Als het niet duidelijk is/niet werkt, kan ik vanavond wel even kijken, maar met Excel 2K.
Volgens mij moet er uit die laatste altijd tekst komen, dus dan zou ie echt niet meer als datum o.i.d. gezien mogen worden....

Omslachtig, maar je hebt een paar stappen waar her en der misschien wat mee te doen valt :) Ik heb hier ff geen Excel bij de hand, anders had ik het wel voor je nagespeeld. (Dit soort dingen vind ikj eigenlijk erg leuk :) )

edit: Gezien dat het gelukt is... goed dat je dat even meldt, met oplossing. Dat zouden meer mensen moeten doen :D

• BovenHond
Dido bedankt voor de tip,

ik moest me zelf weer even leren hoe je inhoud bij elkaar op kan tellen (met =[cel]&[cel] )

het is gelukt. Ik heb trouwens de volgende "Right" syntax moeten gebruiken
code:
1
RIGHT([cel];LEN[cel]-"aantal x-en")

Ik ben er uit en wens de volgende persoon veel succes met deze oplossing
Pagina: 1