Case Fans

Pagina: 1
Acties:

• 4p0c
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-02 10:06
Ik heb sinds kort een Aopen HQ08 met drie casefans. 1-tje die zuigt en 2 die blazen. Ik heb deze erin voor de CPU omdat ik deze wil overclocken. Mijn kast lijkt wel een vliegtuig.

Ik heb al heel wat afgezocht naar silent casefans.
Ik heb diverse merken gevonden oa: papst, zalman, enermax, enz.

Ik vind het moeilijk te bepalen wat nu een goede fan is. Ik zie veel verschillen qua rpm, db, voltage.

Kan iemand mij uit eigen ervaring vertellen wat een stille fan is of wat belangrijk is waar ik op moet letten.

Ik ben een newbie dus..... blijf vriendelijk :)

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
euhm tsja, mijn comp is ook niet echt stil... Ik heb ook gewoon noname casefans nou. Ik ga ook nog wel eens goedkopere nemen, maar dat komt wel.

Die merken die je net noemde staan inderdaad wel bekend om hun stilte (bij enermax ook de voedingen). In de meeste gevallen is het wel zo dat ze minder lucht zuigen/blazen om dat te bereiken.
Als je gegevens hebt van de casefans die je nu hebt kun je vergelijken. db is geluidsniveau, cfm is lucht die het ding zuigt/blaast. rpm is draaisnelheid en zegt dus indirect ook iets over het geluid en de hoeveelheid lucht. er valt weinig over te zeggen verder. ga gewoon voor de fan met weinig db die nog wel een mooie cfm hebben.

Als je wat verder wilt gaan kun je ook fans nemen met een variabel toerental. Deze kun je dan met draaiknoppen in je comp aanpassen. Maar aangezien je zegt dat je nog n00b bent zul je hier nog niet aan beginnen dacht ik :)

De meeste dingen hierboven (en uitgebreider enzo) zul je wel kunnen vinden met de search (knoppie bovenaan).

Verwijderd

enermax is idd een goede stille middenweg
die ook nog aardig koelt
ook dus de voedingen.
zowel de casefans als de voedingen hebben een handmatige mogelijk om snelheid aan te passen met een draaiknop
dit is dus wel erg handig!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Op dinsdag 21 mei 2002 12:08 schreef scorpionappeal het volgende:
enermax is idd een goede stille middenweg
die ook nog aardig koelt
ook dus de voedingen.
zowel de casefans als de voedingen hebben een handmatige mogelijk om snelheid aan te passen met een draaiknop
dit is dus wel erg handig!
Hmm gaat dit oook in combinatie met mijn digidoc5 ?
Ik bedoel "verbrand" de boel niet als ik aan de potmeter draai van de fan ?

:P

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Behalve enermax heb je dus ook nog Papst, die zijn ontworpen om met zo weinig mogelijk lawaai zo veel mogelijk lucht te verplaatsen. De geluids/prestatie verhouding is zeg maar optimaal, beter dan de enermaxen denk ik. Maar daar betaal je natuurlijk ook voor.
Als je het niet zo erg vindt dat je minder airflow hebt dan kan je je fans ook gewoon op 7 volt laten lopen of een fanbus ineen knutselen.... (zie eventueel de search)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Ik heb Enermax fans en die zijn op maximale toeren ook niet echt *stil* Wat makkelijk is, is de al standaard potmeter ;)

Bij andere fans zou je nog een baybus moeten maken om de fans traploos in te stellen... En dus ook de geluidsoverlast te kunnen reduceren...

Hoe je een baybus maakt is weer een ander verhaal ;) dat staat wel ergens hier0o }:O

Verwijderd

draai je fans op 7 of 5 volt en je hoeft geen nieuw te kopen. Airflow van een fan is een aardig liniair verband met de herrie die de fan produceert.

• 4p0c
Op dinsdag 21 mei 2002 14:31 schreef gve het volgende:
draai je fans op 7 of 5 volt en je hoeft geen nieuw te kopen. Airflow van een fan is een aardig liniair verband met de herrie die de fan produceert.
Dan moet je er toch zo'n potmeter tussen zetten die het stroom verdeeld

• JT
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Op dinsdag 21 mei 2002 14:37 schreef tastingw het volgende:

[..]

Dan moet je er toch zo'n potmeter tussen zetten die het stroom verdeeld
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/21#21

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

een stille fan is er eentje die onder de 25 db aan geluid produceerd.

• floduR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 21 mei 2002 16:05 schreef Jiver het volgende:
een stille fan is er eentje die onder de 25 db aan geluid produceerd.
das wel stil ja, maar of tie dan echt koelt...

de TK blue orb maakt 25db geluid, maar die is 5 cm en is niet zo geschikt voor cpu koeling (wel voor chipset/videokaart)

de enermax is lekker als casefan, zo kan je je temp lett. regelen, wordt het echt te warm of wil je heel ver overclocken, dan laat je je pc ff 'vliegen' (ze zijn ook niet zo duur)
bij 3000rpm maakt enermax een zoemend hard geluid, maar al bij 2500rpm hoor je hem niet meer (>25db), ideaal voor case dus :)

• 4p0c
Ik heb die Enermax UC-8FAB bekeken en ze zien er goed uit. en de prijs is ook nog goed.

ik zag ook een papst die 2050 rpm had, is dit te weinig??

hij is wel lekker stil +/- 12\Db

Verwijderd

vind de 8cm van enermax nog behoorlijk veel lawaai maken anders.
Pot heb ik na beneden geschroeft dan gaat het wel. Maar nog lang niet in de buurt van een Papst.

Verwijderd

Heb hier 4 enermax fans in me case zitten, en qua geluidsproductie valt dat best mee, tenzij je ze natuurlijk op fullspeed laat draaien.
Oh ja, in me voeding heb ik er ook nog 2 zitten :)

• 4p0c
maaarre... 2000 rpm constant 1 die zuigt twee die blazen is dat genoeg ???

• JT
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Ja, neem Papst nou maar gewoon voor een stille fan :) DB's zegt niet al teveel; afhankelijk van de kast gaat ie zowiezo al meer geluid maken door reflecties van het geluid, trillingen en turbulentie van de lucht.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Kheb 4 enermax 80mm in mn kast zetten en ik zet op bijna maximaal (maximaal niet nodig,koelt ruim genoeg) en ik hoor um echt haast niet ..

Verwijderd

tastingw -> hier zag ik ze pas als aanbieding voorbij flitsen.

• 4p0c
Thanks !!

Ik neem ff een kijkje

bedankt voor de reply's

Verwijderd

Op dinsdag 21 mei 2002 18:11 schreef sniper het volgende:
Heb hier 4 enermax fans in me case zitten, en qua geluidsproductie valt dat best mee, tenzij je ze natuurlijk op fullspeed laat draaien.
Oh ja, in me voeding heb ik er ook nog 2 zitten :)
Heb je een website van je casem0d :?

Verwijderd

tastinggw -> heb je een emailadres ? kan ik je even een mailtje sturen ivm die fans.

• 4p0c
Op woensdag 22 mei 2002 10:32 schreef scorpionappeal het volgende:
tastinggw -> heb je een emailadres ? kan ik je even een mailtje sturen ivm die fans.
vullis@hotmail.com

en bedankt he !!

Verwijderd

ik had vroeger ook een aopen de HX08, alleen een ander frontje en font kleur dus.
wat mij opviel aan deze kast was het gat waar de kabels van de voeding doorheen gaan veelt te klein is om een fatsoenlijke airflow door te laten,
de fans helemaal bovenin de kast zijn geplaats,
de warmte van de cpu en gpu door de voedingsfan voor 90/95% word weggezogen,
de voedingsfan zelf niet een van het stilste soort is.
en dat de kast na verlop van tijd behoorlijk gaat resoneren ivm de fans en harddisk.
als ik jou was zou ik alle fans op 7 volt laten draaien.
kijken of je op een of andere manier een fanduct kan maken zodat de 2 fans bovenin je kast de warme lucht voor de voeding kunnen wegzuigen en deze dus minder toer hoefd te maken.
je harddisk in rubbertjes hangen, of elastieken zoals ik heb, scheelt een hele hoop geratel en resonantie.

en verder nog, veels succces met het modden en overclocken!

Verwijderd

of bv dingen zoals enermax fans nemen (of ander merk ) die zijn standaard instelbaar qua toerental en in mijs Coolermaster case zeer stil en goed koelend vermogen.en schuim bv bij je hd is ook goed of elast. zoals mijn vorige poster al melde.

• hellegers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09-2009

hellegers

www.foksuk.nl

ik heb er nu een papst 80 mm in zitten wat kan ik zeggen... je hoort hem wel. maar dit schijnt toch echt de stilste te zijn (en de duurste...)mijn gok is dat zeker als je er meer fans inzet je er toch niet naast kunt slaapen. En als het ene stil is dan hoor je weer je voeding, en cpu. maar alle beetjes helpen :)

AMD Athlon XP 2600, abit nf7 , 2x 256 crosair platinum pc 3200, ti 4200 64mb DDR, 80 gig seagate HDD, 40x liteon brander, 16x liteon DVD,in een lian li pc-60 kastje met een enermax

Verwijderd

is gewoon wennen, dat geluid je valt uiteindelijk toch wel in slaap >:)

Verwijderd

Ik heb dezelfde kast, en had ook dat herrieprobleem.
Ik heb 1 fan die 'koude' lucht aanzuigt, and 3 die 'warme' lucht afvoeren. Eigenlijk 4, maar die 4e gebruik ik alleen in extreme omstandigheden. Die 1 + 3 fans zijn niet van die geweldige merken, van zichzelf op zich niet extreem stil, maar werken wel goed. Wat ik echter gedaan heb is ze alle 4 op 5Volt gezet ipv op 12 Volt, en in de herrie scheelt dat alles! In temperatuur stressed scheelde dat slechts 1 graad (warmer uiteraard) maar in herrie... onbetaalbaar.
2 fans op de posities achterin bovenaan (waar die roosters in de kast zitten, ook nog eens naast de harddisken wat die ook vrij fris houdt) en 1 in de bovenkap gedremelt. De laatste dient als blowhole onderaan voorin, en na het plaatsen van dat ding ging de stressed temperatuur van 60 graden naar 49/50 graden (beide waarden na ruim 1 uur volle belasting gemeten.)

Mijn persoonlijke conclusie:
beter 4 'goedkope baggerfans' op 5Volt dan '2 goeie' op 12.
(Uiteraard zal het met 4 duurdere misschien beter zijn, maar da weet ik nie zeker omdat ik het niet geprobeerd heb.)

Verwijderd

Ik heb nu 2 Pabst 80mm 8412NGM als intake op 7volt lopen. Ik hoor nu weer mijn 2 IBM's 60GB lopen zonder Acoustic management. Wil er nog 2 Pabst bijzetten als outtake. Alle 4 worden dan op 6V gezet, om te proberen of ze dan ook starten.

Ben wel nog opzoek naar radiale fans. Behalve Conrad is mij geen andere winkel bekend die deze leveren.

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
Ok ,watmij dus opvalt hiero is dathet PAPST vs EnermaX is geworden. Heb zelf geen ervaring mee ,en heb daardoor heel dit topic doorgelezen. Wat ik totconclusie ben gekomen is dat er bijna alleen maar eigen meningen in staan. Je kan hier niet van op uit gaan vind ik. De ene zeg dat Enermax een herrie maak [ misschien hoort die gene wel perfect] en de andere zeg dat het wel meevalt met de herrie [ die is misschien wel hardhorend] .Zelf ben ik ook op zoek naar stille casefans en ik hou dit topic dus in de gaten . Als ik zou mogen kiezen ,dan zou ik een EnermaX voeding nemen een 120mm fan Van EnermaX 2x80mm van Papst en 1x 92mm van Papst . waarom> Ik ben ze eens gaan vergelijken [ heb voor me zelf een table gemaakt] hoeveel cfm ,rpm en dB produceren ,zodoende ben ik tot deze conclusie gekomen :) .

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met de papst fans maar wel met de enermax... Als je de Enermx op volle toeren laat draaien maken ze wel veel geluid hoor, dan hoor je ze gewoon zoemen ook zonder fanguard. Zet je nou deze dingen met het potmetertje op een hele lage stand dan hoor je er echt geen zak van en de airflow blijft nog redelijk lekker...

Als je de fans op een baybus wilt gaan doen en niet teveel werk wilt gaan hebben hieraan dan zijn de Enermax fans wel wat... Je hoeft alleen het potmetertje dat eraan zit door een 20K potmeter te vervangen en wh0p eeen gaatje boren in een 5.25 of 3.5 kleppie...

Tevens zien de Enermax fans er wel kewl uit / roze / groen / blauw met doorzichtige fans (gewoon plexi), de 120mm heeft een soort Ice-fans (mat-plexi)

Uiteindelijk denk ik dat Papst stiller is op volle toeren en Enermax mjah... die heeft wat *mode* in zich :P

Ik ben het wel eens met je keuze ;)

Heb zelf voor 3x 80mm Enermax gekozen en 1x 120mm Enermax... ben er ook zeer tevreden over :)

• zandpaddo
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

ik heb ook 3 enermaxen in m'n kassie. Prima fans niet al te duur. Maken wel wat lawaai op volle toeren maar als je potmeter op 85% zet ongeveer, dan hoor je ze al amper meer en heb je een nog een vrij behoorlijke airflow (wat je hoort is de luchtstroom door de roostertjes van de kast).

Ik zou voor de enermax gaan

• syserr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:54

syserr

kangoeroe

Op woensdag 29 mei 2002 08:23 schreef Galaxis het volgende:
Als ik zou mogen kiezen ,dan zou ik een EnermaX voeding nemen een 120mm fan Van EnermaX 2x80mm van Papst en 1x 92mm van Papst . waarom> Ik ben ze eens gaan vergelijken [ heb voor me zelf een table gemaakt] hoeveel cfm ,rpm en dB produceren ,zodoende ben ik tot deze conclusie gekomen :) .
was niet nodig geweest, is al gebeurd, check: http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm

"Nee," zei de man "hij is onze goeroe die alles kan" en ik was lekker op dreef dus ik zeg: "Nou, dat zal dan wel een kangoeroe zijn"

Verwijderd

K, heb behalve Pabst ook een Enermax 80mm regelbare op m'n Arkua 6128 zitten. Die gaat er ooit af, omdat hij meer trilt dan de Pabst. Deze trilling wordt doorgegeven, en zo maakt hij meer geluid dan de Pabst. Zal eens testen wat hij doet op 7V en vergelijken met Pabst.

• 4p0c
Ik heb gister alle roosters uit mijn kast gehaald, ook dit hielp erg veel, de fans bliezen tegen dat rooster aan en veel warme lucht werd daardoor weerkaatst. Dus weer een paar graden winst.

Ik haal uit alle reply's dat het een papst of een enermax moet worden. Of mijn fans op minder voltage zetten
Pagina: 1