Toon posts:

HD tik & vastlopen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Het volgende probleem doet zich voor. Als ik aan het werk ben begint een van mijn HDs op gegeven moment te haperen. Hij geeft een 'tik' geluid (net zo'n geluid als ik mijn systeem afsluit) en dan werkt ie of verder of hij blijft hangen. Nu heb ik 4 verschillende HDs in mijn systeem hangen en ben er niet zeker van welke het is. Daarom heb ik de volgende vragen ;

- heeft iemand dit ook ooit meegemaakt, zo ja..wat was hier de oorzaak van en hoe is dit opgelost?
- moet het perse de schijf met windows erop te zijn om het systeem vast te laten lopen of zou dit ook gebeuren als het bijv de schijf was met partitie G: (zeg maar wat)

Ideeën, tips.... meer dan van harte welkom - begin een beetje radeloos te worden mbt deze.

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Ik heb idd ook zo'n tik gehad met mijn Maxtor 15,3. Die schijf was toen +- 2,5 jaar oud en het was eigenlijk nog nooit opgevallen, mijn neef merkte het op. Ik heb een HD van hem erin gegooid (Maxtor 20) en die tikte bij mij ook, terwijl dat bij hem niet het geval was. Het viel me toen op dat ik sinds een tijdje fouten kreeg bij het branden van de HD naar een CD.

Ik heb de schijf teruggebracht naar de winkel en omdat er nog garantie op zat heb ik een paar weken later een nieuwe gekregen; de oude HD bleek kaduuk te zijn.
Deze nieuwe HD tikte ook bij het opstarten.

Ik heb toen besloten een RAID kaartje erin te rammen en daar mijn 2x HD op te zetten.
Sindsdien heb ik geen tikken meer tijdens het opstarten.
Mijn vermoeden is dat het IDE-kanaal van mijn MB verrot is.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 10:39 schreef -TheGrimReaper- het volgende:

Ik heb de schijf teruggebracht naar de winkel en omdat er nog garantie op zat heb ik een paar weken later een nieuwe gekregen; de oude HD bleek kaduuk te zijn.

Ik heb toen besloten een RAID kaartje erin te rammen en daar mijn 2x HD op te zetten.
Hmm...vreemde is dat de andere HDs prima werken en het hier om een 1 maand oud moederboard gaat. Ik heb wel opgemerkt dat een vd HDs redelijk warm wordt :-/

Verwijderd

Meteen je gegevens backuppen en een nieuwe schijf gaan halen! Dit is een voorbode van een harde schijf crash!

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

Tis zeker een voorbode van een crash, waarschijnljik heb je al schade. Dus backuppen.
Wat je wel zou kunnen proberen is om de HD rechtop ipv liggend of liggend ipv rechtop in je systeem te zetten. Dat heeft bij mij een tijd gewerkt. De koppen gaan dan wat anders "hangen".
Good Luck !

• Majapro
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Majapro

Deventer

er is hier een server voor reparatie omdat die telkens vastliep.
hier hoor ik ook een tik/klonk geluid in: 2x maxtor in een mirror RAID op een Ausus P4B266-E mobo; allemaal net nieuw!!!
Na de RAID opnieuw opgebouwd te hebben (na een vastloper) gaf ie een critical error (in de RAID bios)! die schijf eruit gehaald en een andere erin; nu gaat het wel goed. Maar die tik/klonk geluid blijft; lijkt wel na een bepaalde tijds interval :?

"Heilzaam is slechts, wanneer in de spiegel der mensenziel zich de hele gemeenschap vormt; en in de gemeenschap leeft: de kracht van de ziel van de enkeling"

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23-02 15:37

AleXtc

Wannabe Pirat

ik kan je verzekeren dattie binnen zeer korte tijd vette errors gaat geven. Of dattie helemaal niks meer doet!!

Dit is dus weer een RMAatje :)

• leonardo1504
  • Registratie: April 2001
  • Niet online
hmmmm een beetje het geluid van lucht in je CV-systeem als ie gaat opwarmen? Dat ken ik alleen van mijn kachel en van crashende schijven

Verwijderd

Dat getik kan ook liggen aan een gare/loszittende molexstekker (meestal met cheapass voeding) als je dan ook maar 1 tikje aa nde molex geeft dan valt de HDD uit en boot hij als het ware opnieuw (terwijl hij wel in het OS zit)

Hier heb ik een keer last van gehad en dat is beslist NIET gezond voor je HDD

• Croccifixio
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04-2025
Op dinsdag 21 mei 2002 10:39 schreef -TheGrimReaper- het volgende:
Ik heb idd ook zo'n tik gehad met mijn Maxtor 15,3. Die schijf was toen +- 2,5 jaar oud en het was eigenlijk nog nooit opgevallen, mijn neef merkte het op. Ik heb een HD van hem erin gegooid (Maxtor 20) en die tikte bij mij ook, terwijl dat bij hem niet het geval was. Het viel me toen op dat ik sinds een tijdje fouten kreeg bij het branden van de HD naar een CD.

Wat ik vergeten ben erbij te zetten, is dat ik met checkdisk op een gegeven moment de disk na heb gekeken en die gaf een aantal zware fouten. Het vreemde was dat ik deze fouten niet met de diagnostic utility kreeg van Maxtor zelf, deze gaf aan dat alles geod zat met de schijf.

Net als wat hierboven wordt geadviseerd: backuppen die hap!! Ik heb nog een halfjaar met die schijf gewerkt voordat ik 'm terugbracht en gelukkig is het goedgegaan.

Verwijderd

ik heb dit een keer met een WD 20 Gb gehad en na een maand het getik te horen is ie ge-crashed ( had gelukkig nog garantie ).
maar als het echt opvallende, niet het normale "werk-geluid"
tikken zijn, terug naar de winkel brengen.

-typo-

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

dit heb ik ook gehad met de maxtor d740x 60gb

ik maakte per ongeluk kortsluiting met mn fanbus oid.. de computer sloot meteen af maar daarna hoorde ik constant om de 10 minuten ofzo dat geluid wat je ook bij het afsluiten hoort

ik heb powermax laten draaien (diag tool van www.maxtor.com)

ik heb alle tests uitgevoerd (recertification e.d.)

hij vond het een en ander maar heeft het allemaal gefixed.. nu werkt het weer prima

je hoeft er dus niet perse mee terug naar de winkel want de meeste winkels gebruiken deze tool zelf ook en sturen je hd dan gerepareerd terug (weet ik uit ervaring).. dit bespaard je dus verzendkosten enzo

Verwijderd

Ik heb het ook gehad met mijn Quantum fireball een jaar geleden. uitijndelijk bleek het mijn processor te zijn geweest die ik dusdanig had overgeclocked dat deze wasige vastlopers kreeg en dit soort dingen.
nu die in mijn nieuwe pc zit heb ik er geen enkel probleem meer mee.
Als je eeb raid kaartje hebt worden je schijven niet meer aangestuurd door je proc maar een apparte controler.

• Trancentral
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
hey

Ik heb het zelfde probleem op dit moment met mn Maxtor 60 GB ;(
Pagina: 1