(CDA > WAV) Hoe zo min mogelijk kwaliteitsverlies?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tomic
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-02 22:16

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Ik heb 11 tracks van een cd omgezet naar wav. Als ik het verschil aan jullie kon laten horen zou ik dat graag doen, mja, cd tracks uploaden word wat moeilijk.

Het kwaliteitsverlies is té groot. How kan je dan verminderen?

1. de cd track blijft dus gewoon in WAV, hoeft niet naar mp3
2. Het wav filetje klink doffer dan vanaf de cd. (zelfde afspeel omgeving....)

Alvast bedankt voor jullie tips! :)

Toch maar een weblog?

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

1. Heb je hem daadwerkelijk als CDA gekopieerd? Dus niet analoog opgenomen?
2. Speel je het wavje af in een speler die het signaal interpoleert? (Bijvoorbeeld DJ programma's etc.)

Download my music on SoundCloud

• JungleJim
  • Laatst online: 08:55
Op dinsdag 21 mei 2002 10:27 schreef tomic het volgende:
Ik heb 11 tracks van een cd omgezet naar wav. Als ik het verschil aan jullie kon laten horen zou ik dat graag doen, mja, cd tracks uploaden word wat moeilijk.

Gebruik Exact Audio Copy voor het rippen van CDs. EAC heeft een zgn secure mode waarmee je de tracks zonder kwaliteits verlies (tikken e.d.) kunt rippen.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

CDA = WAV (of liever... 44100 Hz, 16 bit Stereo PCM geluid). Wat kan gebeuren, omdat Audio CD's geen foutcorrectie hebben bij het lezen, dat de CDA -> Wav conversie (ook wel rippen genaamd) wat fouten oplevert. Vooral bij CDs met krassen.

Er is een programma dat dit kan corrigeren: www.exactaudiocopy.de

Neem ff de tijd om alles goed te configureren (laat 't ff weten als je daar probls mee krijgt), en verwacht niet dat 't snel gaat (10 uur op 1 CD of langer komt voor), maar de kopieen zijn wel echt goede kopieen. Progje is geloof ik freeware...

Forget your fears...
...and want to know more...

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 10:30 schreef dominicbout het volgende:
1. Heb je hem daadwerkelijk als CDA gekopieerd? Dus niet analoog opgenomen?
2. Speel je het wavje af in een speler die het signaal interpoleert? (Bijvoorbeeld DJ programma's etc.)
Dat is lekker snel! :) komt ie:

1. Via steinbergs 'wavelab' heb ik gekozen voor "import cd tracks". Hij gaan dan van de cd track een wave filetje maken op mijn C schijf.

2. Voor de kwaliteits test gebruikte ik Winamp. in me playlist stond de wavefile van punt 1, en daaronder de cd track rechtstreeks van de cd-rom speler af.

* de file wordt gebruikt in Wavelab, in een offline mix.

Toch maar een weblog?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Wat voor geluidskaart gebruik je? Voor rechtstreeks van CD spelen worden de D/A-convertors van je cd-rom gebruikt, het spelen van WAV-jes gaat via je kaart. Bij een baggerkaart kan dat dus behoorlijk schelen.

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 10:27 schreef tomic het volgende:

Op dinsdag 21 mei 2002 10:36 schreef Aetje het volgende:
CDA = WAV (of liever... 44100 Hz, 16 bit Stereo PCM geluid). Wat kan gebeuren, omdat Audio CD's geen foutcorrectie hebben bij het lezen, dat de CDA -> Wav conversie (ook wel rippen genaamd) wat fouten oplevert. Vooral bij CDs met krassen.

Er is een programma dat dit kan corrigeren: www.exactaudiocopy.de

Neem ff de tijd om alles goed te configureren (laat 't ff weten als je daar probls mee krijgt), en verwacht niet dat 't snel gaat (10 uur op 1 CD of langer komt voor), maar de kopieen zijn wel echt goede kopieen. Progje is geloof ik freeware...
He! Das zeker het poberen waard!
<---- downloading ! :)

Toch maar een weblog?

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 10:43 schreef Poohbear het volgende:
Wat voor geluidskaart gebruik je? Voor rechtstreeks van CD spelen worden de D/A-convertors van je cd-rom gebruikt, het spelen van WAV-jes gaat via je kaart. Bij een baggerkaart kan dat dus behoorlijk schelen.
]

Dat is ook nog eens zo! Want als de orginele cd in me writer gaat, dan hoor ik nix!

Maar als ik de tracks gewoon edit, en ik gooi de wave files gewoon weer naar een cd, dan kan maakt een k*t geluidskaart toch niet uit?

Toch maar een weblog?

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Op dinsdag 21 mei 2002 10:48 schreef tomic het volgende:

[..]

]

Dat is ook nog eens zo! Want als de orginele cd in me writer gaat, dan hoor ik nix!

Maar als ik de tracks gewoon edit, en ik gooi de wave files gewoon weer naar een cd, dan kan maakt een k*t geluidskaart toch niet uit?
Inderdaad... even branden (als cd-tracks natuurlijk) en dan weer gewoon in cd-speler afspelen, dan zou je dezelfde kwaliteit moeten hebben. Zoniet, dan heb je een fout progje gebruikt.

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 10:43 schreef tomic het volgende:

[..]

[..]

He! Das zeker het poberen waard!
<---- downloading ! :)
Ik rip nu een track met EAC, maar hij maakt een lege wave file van 60 mb aan? Vaagjes! ?

Toch maar een weblog?

• JungleJim
  • Laatst online: 08:55
Op dinsdag 21 mei 2002 11:09 schreef tomic het volgende:

[..]

Ik rip nu een track met EAC, maar hij maakt een lege wave file van 60 mb aan? Vaagjes! ?
Dan heb je EAC waarschijnlijk niet goed geconfigureerd. Zorg dat de 'Extraction Method' instellingen (eerste tabblad van 'Drive Options' in het EAC menu) goed staan. Het makkelijkst is om op 'Detect Read Features...' te klikken en dan EAC uit te laten zoeken wat je drive wel en niet kan.

Als je 'Detect Read Features' al hebt gedaan, kan het zijn dat EAC je drive niet goed herkend. Zie de FAQ op de EAC site voor meer info...

• tomic

tomic

Smexylittlebabe!

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 11:18 schreef JungleJim het volgende:

[..]

Dan heb je EAC waarschijnlijk niet goed geconfigureerd. Zorg dat de 'Extraction Method' instellingen (eerste tabblad van 'Drive Options' in het EAC menu) goed staan. Het makkelijkst is om op 'Detect Read Features...' te klikken en dan EAC uit te laten zoeken wat je drive wel en niet kan.

Als je 'Detect Read Features' al hebt gedaan, kan het zijn dat EAC je drive niet goed herkend. Zie de FAQ op de EAC site voor meer info...
ik heb hem alles laten detecten, en nu doet hij het wel!

--

hmmm.... Met eac is het wel iets beter, maar desalniettemin ligt het gewoon aan me geluids kaart. Dus met het geld wat ik van dit klusje krijg koop ik wel es een goeie! :)

Toch maar een weblog?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Heb je EAC op "Secure" extraction method gezet bij drive options?
Heeft EAC "Secure" gap detection, methode B (Bij EAC options, niet drive). Heeft EAC Error Recovery High?

Dat wil wel es werken.

PS je geluidskaart heeft met deze vorm van audio extractie niets te maken...

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1