[ALG] Hoe staat het met mobile computing?*

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• yrew
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:22
Je komt de kreten overal tegen, emulators worden overal gedownload, de grootste leveranciers spreken er vol vertrouwen over om mensen te overtuigen. Mobile Computing, applicaties op PDA's, mobiele telefoons en ander soortig apperatuur.

Zo hebben ze mij natuurlijk ook lekker gemaakt een jaar geleden en vanaf die dag heb ik mij hoofdzakelijk bezig gehouden met de research naar en implementatie van de nieuwe technieken die dit mogelijk maken.

Maar nu na een jaar, veel progjes, VEEL scheldwoorden, 710 liter koffie en de nodige positieve reactie intern, kom ik tot de conclusie dat het nog niet zo HOT is als menig marktspeler doet vermoeden.

Reden hiervoor is een beurs waar ik enige tijd geleden ook vertegenwoordigd was. Hiervoor was er een applicatie ontwikkeld op een pda die remote kon synchroniseren met een server. Dit alles op een nokia comm 9210.

Vraag is nu gaat mobile computing een duidelijke rol spelen in het leven van de toekomstige ontwikkelaar. Zo dit wel/niet gebeuren en wat moet er veranderen wil dit wel zo zijn. Welke implementatie strategie is hiervoor gewenst en is het ontwikkel traject ook daatwerkelijk gelijk aan het gebruikers gemak.

Mijn mening is dat ondanks de toegevoegde waarde, het kan (nog???) niet een vervanging zijn van bestaande systemen, gebruikers afgeschrikt worden door de beperkte user-input en beperkte device-output. Ook moet er volgens mij een ingebouwde modem in i.v.m. synchronizatie.

brand maar los !!!!

Groetjes

Verwijderd

Heb je al naar het .Net Compact Framework gekeken? Dit is echt super relaxed! Je kan ermee gewoon .Net applicaties ontwikkelen die dan op een PocketPC werken. Echt super makkelijk! Helaas is het nog wel in beta stadium, maar het beloofd heel veel goeds :).

Dit is welliswaar niet voor mobiele telefoons, maar ik zou verwachten dat MS ook hiervoor met een speciale .Net versie komt (mischien kan dat zelfs al wel met de huidige Beta).

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
KoenM: Heb je al naar het .Net Compact Framework gekeken? Dit is echt super relaxed!
Om even alle alternatieven op te sommen: Java 2 Micro Edition is natuurlijk op dit moment al erg veel gebruikt in kleine devices en is uiteraard ook gewoon gebaseerd op de programmeertaal Java, Java Bytecode, Java API.
Dit is welliswaar niet voor mobiele telefoons, maar ik zou verwachten dat MS ook hiervoor met een speciale .Net versie komt (mischien kan dat zelfs al wel met de huidige Beta).
Het is wel interessant om dit eens te bekijken mbt het porten van .NET naar kleine devices:

[topic=462298/1/25]
De belangrijkste conclusie van het stuk is dat het duidelijk is dat de ontwikkelaars van de .NET IL gekozen hebben voor volledige just-in-time compilatie naar native code. De .NET IL kan een stuk minder goed geinterpreteerd worden, wat wellicht een nadeel kan worden voor embedded-systems en de opstarttijd van applicaties.
Met deze post loopt dit topic wel het gevaar om in een discussie over .NET <-> Java voor kleine devices uit te lopen. Dat is niet de bedoeling! De stand van zaken van 'mobile computing' in het algemeen is veel boeiender en relevanter in dit topic ;) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
[martin, dat is de 2e keer al dat ik je zie :P , blijf eens weg man ;) ]

• yrew
het moet natuurlijk geen discussie worden tussen ms en java......lijkt me duidelijk dat iedereen dat voor zich zelf gaat bepalen.....

Die micro edition van Java wordt inderdaad ook in small devices gebruikt.....maar ik doelde eigelijk niet op de kleine chips die in kleine apperatuur zit....maar meer op een device met een redelijke input output als de meeste java-enabled mobilephones (aaaaaaaaaarg ik doe het automatisch dat engels) en pda's.

Maar het is leuk dat het allemaal kan en mogelijk is...maar gaat het daadwerkelijk gebruikt worden !!!! ???? !!!!

Groetjes

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik denk zelf dat het pas echt goed door gaat breken als je telefoon / nokia communicator / palm altijd en flat-rate mobiel online kan zijn. Dat zou enorm interessante toepassingen bieden.

Op dit moment denk ik dat de meeste mensen met een Palm al meer dan genoeg kunnen.... De communicator is op zich een aardig voorbeeld van hoe leuk het kan worden, nu alleen nog altijd online :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• yrew
2 Mbravenboer :

Ja maar met je palm moet je nog altijd eerst bij je dokkingstation in de buurt zijn wil je kunnen synchen en persoonlijk vind ik dit tijdverlies te groot omdat dit uiteindelijk op kan lopen tot een hele dag.

en je kunt op de palm wel genoeg maar willen mensen dit ook. er is in twee dagen tijd echt null response gekomen....alsof niemand zich er voor interesseerd....misschien zijn de toepassingen nog te vaag of zoek ik het in een foute richting maar ik vond het enigszins verontrustend.

Groetjes

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

Op dinsdag 21 mei 2002 09:59 schreef yrew het volgende:
Je komt de kreten overal tegen, emulators worden overal gedownload, de grootste leveranciers spreken er vol vertrouwen over om mensen te overtuigen. Mobile Computing, applicaties op PDA's, mobiele telefoons en ander soortig apperatuur.
Een slimme leverancier zal natuurlijk niet zo zeggen dat zijn produkt knudden en compleet zinloos is (ook al is dat het wel :+).

Ik moet meteen denken aan toen i-mode geintroduceerd werd, bij B&W zat zo'n kpn yup, en wat andere mensen. De KPN-er zat heel trots te vertellen dat het een groot scherm was, kleur, razendsnel, goedkoop. 1 van die anderen reageerde met: groot? ik heb een 21", en ga je mij vertellen dat 100x100 (of zo, ik weet niet meer precies hoe groot) groot is? En kleur? Wauw? Dat is wel het minste lijkt me, ik werk thuis op 32 bits kleuren, wat wou je dan, met zwart-wit aankomen zakken? Razendsnel? Ik heb thuis kabelinternet, 150kb/s is een eitje, en kom jij me vertellen dat 128kbit (of zoiets is i-mode toch?) snel is? En goedkoop? Vind ik eigenlijk niet, zeker niet als je bedenkt dat mail ontvangen ook geld kost, en dus als je een mailbomb krijgt je meteen arm bent. Blocken kan wel, maar dan is het te laat (eerst mail binnen krijgen, dan pas blocken....).

Nou ja hij zei het niet letterlijk zo natuurlijk, maar daar kwam het wel op neer. En daar ben ik het volledig mee eens.

Misschien is het gebrek aan creativiteit van mijn kant, maar echt heel erg veel toepassingen die het echt makkelijker maken dan nu kan ik niet bedenken. Op de "onderweg kunnen checken" dingen dan na, en ik denk dat dat niet voldoende is om het een succes te maken. Op allerlei leuke gadget features na, kan ik gewoon niks bedenken waarvan ik zoiets heb van "wauw nu moet ik een pda hebben want dat maakt mijn leven zoveel makkelijker". Misschien dat als er een aantal echte applicaties komen/zijn die verder gaan dan een hoog gadget gehalte, dat een eventueel nut wat duidelijker wordt?

Exact expert nodig?

Verwijderd

Om maar een toepassing te noemen:
Momenteel ben ik voor de UU bezig aan een project om voor een bedrijf een programma aan het schrijven dat een soort mini versie van hun standaard applicatie is (da's een hele lange zin >:)).
Het komt er op neer dat zij een database afhankelijk programma hebben (gebaseerd op hun eigen database standaard :r |:(). Hiermee kunnen ze (museum) collecties beheren. Aan ons is gevraagd om een PocketPC versie van dit programma te maken, maarmee ze dus in het museum zelf de database kunnen bekijken/bewerken. Op het moment dat ze dan weer bij hun pc zijn, synchroniseren ze de boel weer.

Dit is natuurlijk een zeer nuttige toepassing, voor dat bedrijf.

• yrew
2 crazy d :

je haalt me de woorden uit de mond.....voor particulieren zie ik de toepassingen inderdaad zo snel nog niet......hoewel je met midi en een eigen server natuurlijk leuke dingen moet kunnen doen.

En die beperkingen doen zijn erg vervelend in mijn ogen. Leuke gadgets maar ik geef er niets om.

2 Koen : Dat soort applicaties heb ik ook al gebouwd.....en mijn creativiteit vertelt me dat er ook andere concepten moeten zijn maar wat precies vertelt het me niet...

Groetjes

• vinnux
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Weet je wat het probleem is met mobile computing :
Geen standaard voor bv communicatie, opslag en dergelijke
Zolang iedere levanrancier zijn eigen prtocollen, stekkertje, flash cards e.d. maakt zal het nooit breed gebruikt gaan worden.

Beeldschermen, toetsenbord
Eén van de allergrootste nadelen van mobile devices is dat ze verschrikkelijk kleine beeldschermen en knopjes hebben.
Ik bedoel daar ga je toch niet een verslag op typen en zo.
Mensen boven de 50 hebben al vaak problemen met de beeldscherm van een computer laat staan met zo een pielig laag contrast schermpje en die innie minie toetstenbordjes.

Waar ik mobile devices wel handig voor zou vinden is puur als datadragers. Zo kun je makkelijk data van de ene computer naar de andere verplaatsen, zonder internet of zo.
En ja bellen natuurlijk. En misschien als mp3 speler. Maar dan houd het toch echt wel op hoor.

Ik denk dat alleen zakenmensen gebruik zullen maken van die special dingetje. Je kunt tegenwoordig om elek hoek wel internetten op eenb computer met een fatsoenlijk toetsenbord en beeldscherm.

• yrew
gezien de reacties kan ik er volgens mij vanuit gaan dat er nog niemand mee bezig is hier.

Groetjes

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 12:05 schreef yrew het volgende:
gezien de reacties kan ik er volgens mij vanuit gaan dat er nog niemand mee bezig is hier.
ben er wel mee bezig.
veel wat nu ontwikkeld wordt is een basis/test en een ontwikkeling naar wat je er later mee kunt. Misschien zijn dingen die nu gemaakt worden nog traag of onhandig. Maar zodra de hardware beter/sneller wordt heb je al voldoende kennis en is het niet moeilijk je applicaties beter te laten draaien en/of wel nuttige applicaties te maken.

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:17
Tja, XML hè ;)

Verwijderd

Niet zo best ik heb een nokia 9110 daar zit een behoorlijk brakke browser bij. En internet is tegenwoordig helemaal afgelopen omdat libertel de nieuwe 067 nummers niet ondersteunt. Ik kan nog wel mailen nou dat is geweldig.
nouja alle begin is moeilijk.

• yrew
2 ddc : loze reactie op deze manier.....kun je dit misschien een beetje uitbouwen..... ?

2 woeitje : ja met die gedachte blijf ik ook steeds doorgaan.

Groetjes

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

Op woensdag 22 mei 2002 12:09 schreef woeitje het volgende:
ben er wel mee bezig.
veel wat nu ontwikkeld wordt is een basis/test en een ontwikkeling naar wat je er later mee kunt. Misschien zijn dingen die nu gemaakt worden nog traag of onhandig. Maar zodra de hardware beter/sneller wordt heb je al voldoende kennis en is het niet moeilijk je applicaties beter te laten draaien en/of wel nuttige applicaties te maken.
Ik vraag me dus af wat voor soort toepassingen ik me daarbij moet voorstellen, ik kan gewoon echt niks nuttigs bedenken waarvan ik denk "wow, killerapp". Kijk zo'n toepassing voor het museum is een leuke, voor een paar mensen. Maar ik vraag me nou juist af of er wel een killerapp te bedenken is die voor de massa intressant is. Maar ja misschien laat mijn creativiteit mij nog steeds in de steek...

Exact expert nodig?

• yrew
een killer app zou kunnen zijn :

midi aangestuurde huishoudelijke apparaten.....die je start via je pda met modem

zoiets ?

Verder is het naar mijn mening ook eigelijk alleen maar interessant voor bedrijven als uitbreiding op hun bestaande programmatuur

Groetjes

• Dennis
yrew:
2 ddc : loze reactie op deze manier.....kun je dit misschien een beetje uitbouwen..... ?
Begrijp je hem niet of is het iets anders?

Wat ik wil zeggen is als uitbreiding op woeitje, die zegt dat er nu mee wordt getest als basis voor later. Als je nu je software XML ready maakt, is later omzetten voor PDA's etc. makkelijker.

En over die killerapp: ik kan mijn pc's aanzetten via mijn mobieltje, is dat wat je bedoelt :?

• yrew
2 ddc : psies zo is het iets beter begrijpbaar, voor mij althans. Ja je kunt de programatuur van nu makkelijk geschikt maken voor pda's , maar welke techniek je hiervoor gebruikt is niet van belang volgens mij. Het gaat meer om het ontwerp..... als je volgens het 3-tier model je programma's opzet kom je er wel.

die killer-app. Kijk daar bedoel ik het huis van de toekomst mee.....mijn pc opstarten is leuk maar leuker is het om hem al aan te hebben en verder aan te sturen met je pda. Je pc zou vervolgens je koffiezetapparaat (primitieve naam overigens) aan kunnen zetten of je magnetron aanzetten, je oven voorverwarmen etc.

Groetjes

• Dennis
yrew:
2 ddc : psies zo is het iets beter begrijpbaar, voor mij althans. Ja je kunt de programatuur van nu makkelijk geschikt maken voor pda's , maar welke techniek je hiervoor gebruikt is niet van belang volgens mij. Het gaat meer om het ontwerp..... als je volgens het 3-tier model je programma's opzet kom je er wel.
3-tier model is tegenwoordig vaak gebruikt in combinatie met XML ja :).

• yrew
can't argue with that :-)

maar alsnog vind ik dat er niet veel reacties komen van mensen...

Groetjes

• TheOneLLama
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-01-2022

TheOneLLama

A llama like no llama before

Op woensdag 22 mei 2002 12:05 schreef yrew het volgende:
Dan trek je snel de verkeerde conclusies.. ik ben er in ieder geval dermate mee bezig dat ik niet de hele dag op GoT op F5 kan rammen ;)

Ik ken in ieder geval wel een aantal bedrijven wat overweegt / besloten heeft mobiele applicaties te gaan ontwikkelen. Dat moet natuurlijk wel op een goede device gebeuren en de (huidige) communicator is dat niet. Het OS is nog een beetje brak en er zit geen GPRS op! De volgende communicator die uitkomt is een stap in de goede richting (MIDP/OTA standaard erop, betere versie van Symbian, Opera als webbrowser!! standaard VPN en GPRS) maar het is nog steeds meer een speeltje voor consumenten.

Als je naar een totaal oplossing als de Blackberry kijkt dan zie je dat dat bij bedrijven (in Engeland) momenteel wel aanslaat. Een degelijke device met toetsenbordje, 160x160 2bit kleuren scherm, 1/1 GPRS, maar naast dat is integeratie met het eigen netwerk *standaard* (en encrypted). De email synchroniseerd met exchange / lotus notes (Over The Air allemaal natuurlijk) en de dingen zijn ook helemaal OTA te beheren. Het is meer een mobiele workstation en dat spreekt bedrijven aan.
Daarnaast draaien die dingen op een open OS gebaseerd op een CDLC Java VM (die ook compatible is met MIDP) waarmee je je eigen programma kan integreren met deze totaal oplossing.
Met dit ding zul je dus geen MP3's downloaden of filmpjes kijken (wat spelletjes kan nog wel) maar daar hebben die bedrijven natuurlijk geen behoefte aan.

Tis dat ik je niet kan vertellen welke bedrijven hier allemaal mee bezig gaan, maar d'r zitten in ieder geval kleine en (hele) grote tussen :)

Opera OpenOffice.org Jabber Psi jabber://llama@mordax.com

• yrew
endlich het rammen op f5 wordt beloond.

Hahahahahahaha there you got me

Maar dit is de info waar ik naar zocht..... beetje te brak op dit moment om er goed naar te kijken maar morgenochtend ga ik ermee verder

Groetjes

Pagina: 1