Philips VR642 videorecorder mono?

Pagina: 1
Acties:

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb dat ding (lang geleden) ter reparatie aangeboden omdat hij piepte (slijtage turbo-drive loopwerk).
Ik kreeg hem terug en heb er (helaas) pas veel later weer naar gekeken.
Nu blijkt hij elke (stereo) opgenomen band mono weer te geven (volgens display-indicator en ook hoorbaar mono).

De tuner staat echter op stereo en via de cinch conn. komt het er ook stereo uit.
Wat kan er met het loopwerk zijn, dat ie mono weergeeft?
Bij opname (ook alleen audio!) blijft hij mono weergeven :(
Beeld en geluid zijn verder goed, al is het gepiep ook nog niet weg, je krijgt af en toe een trillend beeld tijdens het gepiep van het loopwerk.

Is het ergens aan te zien dat ze bijv. iets zijn vergeten of kun je het meten waar het fout gaat?
Ik heb een scoop om e.e.a. te bekijken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Nu blijkt hij elke (stereo) opgenomen band mono weer te geven (volgens display-indicator en ook hoorbaar mono).
Even 3 dingen scheiden:

1. Geeft hij voorbespeelde banden mono weer?
2. Geeft hij banden die je er voor de reparatie zelf mee opgenomen hebt mono weer?
3. Geeft hij banden die je nu, na de reparatie, opneemt, mono weer?

E.e.a. klinkt namelijk als een tracking probleem. Als je de auto-tracking af kunt zetten en met toetsen een beetje up en down kunt tracken en hij geeft ineens wel stereo, weet je genoeg. Ze hebben gewoon het tracking middenpunt dan verkeerd ingesteld.
Beeld en geluid zijn verder goed, al is het gepiep ook nog niet weg, je krijgt af en toe een trillend beeld tijdens het gepiep van het loopwerk.
Tjsa, turbodrive, shmurbodrive...

<opa mode>
Vroeger bouwden ze alles veel degelijker! Ik heb jaren veel plezier gehad van een matchline die niet turbo, maar wel toppie was. Is jarenlang referentierecorder geweest van stereoplay.
</opa mode>

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 14:14 schreef UltrAnalog het volgende:

[..]

Even 3 dingen scheiden:

1. Geeft hij voorbespeelde banden mono weer?
die heb ik niet liggen.
2. Geeft hij banden die je er voor de reparatie zelf mee opgenomen hebt mono weer?
Ja, alle! :(
3. Geeft hij banden die je nu, na de reparatie, opneemt, mono weer?
Ook ja :(
E.e.a. klinkt namelijk als een tracking probleem. Als je de auto-tracking af kunt zetten en met toetsen een beetje up en down kunt tracken en hij geeft ineens wel stereo, weet je genoeg. Ze hebben gewoon het tracking middenpunt dan verkeerd ingesteld.
[..]
Jammer, tracking heeft geen invloed op mono/stereo.

<opa mode>
Vroeger bouwden ze alles veel degelijker! Ik heb jaren veel plezier gehad van een matchline die niet turbo, maar wel toppie was. Is jarenlang referentierecorder geweest van stereoplay.
</opa mode>
Helaas pindakaas, ik heb wel wat extra info:

Het uitwerpmechanisme heeft klem gezeten, dus positie
alsof band was geladen, maar dan zonder band erin.
Verder was mijn klacht het gepiep, dat blijkbaar niet is hersteld.
Dit zou niet meteen weer terug mogen zijn....
Dus hoe dan ook nu alleen maar mono geluid :(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

Verwijderd

Jammer, tracking heeft geen invloed op mono/stereo.
Hmm, niet-alledaags probleem... interessant ;)

Door naar fase 2:
Het uitwerpmechanisme heeft klem gezeten, dus positie
alsof band was geladen, maar dan zonder band erin.
Verder was mijn klacht het gepiep, dat blijkbaar niet is hersteld.
Dit zou niet meteen weer terug mogen zijn....
Dus hoe dan ook nu alleen maar mono geluid :(
Video's hebben een nogal ingewikkelde loading-methode, waarbij een tandwiel ronddraait en in een rondgang allerlei palletjes omhoog, opzij en naar beneden drukt. Als je het loopwerk 'verkracht' door er een band in te rammen of het ding leeg te laden zoals jij deed, kan dat wiel in de verkeerde toestand zijn blijven staan. In dat geval kan het heel goed zijn dat er bijvoorbeeld een capstan niet achter de band haakt, waardoor ie niet helemaal recht om de kop ligt. Zo kun je dan wel video zien (dat staat onder een hoek van 6 graden op de band) maar geen audio horen (dat staat onder 30 graden, iets gevoeliger dus).

Als je durft (!), haal 'm dan eens open en kijk wat er bij het laden gebeurt. Zie je een capstan die naast de band wordt geplaatst of waar de band niet langs loopt, dan duidt dat op bovenstaand probleem.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op woensdag 22 mei 2002 00:40 schreef UltrAnalog het volgende:

[..]

Hmm, niet-alledaags probleem... interessant ;)

Door naar fase 2:
[..]

Video's hebben een nogal ingewikkelde loading-methode, waarbij een tandwiel ronddraait en in een rondgang allerlei palletjes omhoog, opzij en naar beneden drukt. Als je het loopwerk 'verkracht' door er een band in te rammen of het ding leeg te laden zoals jij deed, kan dat wiel in de verkeerde toestand zijn blijven staan. In dat geval kan het heel goed zijn dat er bijvoorbeeld een capstan niet achter de band haakt, waardoor ie niet helemaal recht om de kop ligt. Zo kun je dan wel video zien (dat staat onder een hoek van 6 graden op de band) maar geen audio horen (dat staat onder 30 graden, iets gevoeliger dus).

Als je durft (!), haal 'm dan eens open en kijk wat er bij het laden gebeurt. Zie je een capstan die naast de band wordt geplaatst of waar de band niet langs loopt, dan duidt dat op bovenstaand probleem.
Veel lef heb je niet nodig om 5 schroefjes los te maken hoor >:)
Bij het laden zie ik (vanaf de voorzijde) rechts een as richting een soort lees/wiskop :? bewegen en in het midden wordt de band richting koppentrommel geduwd.
Bij afspelen gaan nog eens 2 assen naar achteren, links en rechts van de koppentrommel, dan zit de band echt bijna geheel om de trommel heen..
Dit lijkt mij allemaal oke, ik weet verder echt bijna niets van video's ;)

Verwijderd

Dit lijkt mij allemaal oke, ik weet verder echt bijna niets van video's ;)
Zitten alle aandrukrollen tegen de capstans?
en met band ertussenin, graag ;)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 02:09 schreef UltrAnalog het volgende:

[..]

Zitten alle aandrukrollen tegen de capstans?
en met band ertussenin, graag ;)
Ja, dat gaat allemaal goed, de video kwaliteit is ook goed.
Audio wordt toch ook door de koppentrommel weergegeven :?
Ik heb dus (als ie ff niet piepend speelt) prima beeld, prima mono geluid en de mono indicator op het display is aan (springt van stereo naar mono).
Uiteraard is in de instellingen stereo geselekteerd, want je zou ook mono kunnen opnemen en weergeven.
De mono indicator is al aktief voordat ik beeld zie, ook bij voorbespeelde video's (die ik heb opgedoken).
Het lijkt dus of hij automagisch mono kiest, ongeacht de opname. Wat kan dit toch zijn.....is er een mono kop in gezet of bestaat ie niet voor turbo drive loopwerken :?

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Audio-stereo wordt via de koppentrommel weergegeven, maar dit mechanisme zal bij jou wel kapot zijn. Dan leest hij van een lineair (mono)geluidsspoor.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 20:25 schreef polaris het volgende:
Audio-stereo wordt via de koppentrommel weergegeven, maar dit mechanisme zal bij jou wel kapot zijn. Dan leest hij van een lineair (mono)geluidsspoor.
Stel dat dit mechanisme niet werkt, kun je dat zien of meten?
Voor de reparatie speelde hij nog gewoon stereo, het lijkt wel of er iets is losgemaakt om het uitwerpmechanisme opgang te krijgen en daarna verkeerd gemonteerd bij de reparateur:?

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Op donderdag 23 mei 2002 20:42 schreef Speedy-Andre het volgende:

[..]

Stel dat dit mechanisme niet werkt, kun je dat zien of meten?
Voor de reparatie speelde hij nog gewoon stereo, het lijkt wel of er iets is losgemaakt om het uitwerpmechanisme opgang te krijgen en daarna verkeerd gemonteerd bij de reparateur:?
Tja, je moet eigenlijk het schema van die recorder hebben. Dan kun je het punt vinden waar het signaal van de roterende audiokoppen binnenkomt. Dan kijk je met een scoop of ze nog signaal leveren.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Speedy-Andre:

Volgens mij heeft tracking wel degelijk invloed op het geluid en ook of het stereo of mono is.

Bij mij merk ik het wel degelijk als ie de verkeerde tracking heeft aan het geluid.

Verwijderd

<opa mode>
</opa mode>
[/quote]hier heb je gelijk in ik heb een philips video van 16,5 jaar oud en die werkt perfect zelfs in stereo.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op donderdag 23 mei 2002 21:21 schreef Big-Foot het volgende:
Speedy-Andre:

Volgens mij heeft tracking wel degelijk invloed op het geluid en ook of het stereo of mono is.

Bij mij merk ik het wel degelijk als ie de verkeerde tracking heeft aan het geluid.
Nog voor dat je op een (ook onbespeelde) band iets ziet/hoort staat de indicator al op mono.
Volgens mij mist hij een signaal van de kop of zit er gewoon iets los, hij moet tenslotte deels gedemonteerd geweest zijn om bij het loopwerk te kunnen.
Ik weet niet of de grote print bovenop daarvoor los moet...

Verwijderd

Nog voor dat je op een (ook onbespeelde) band iets ziet/hoort staat de indicator al op mono.
Volgens mij mist hij een signaal van de kop of zit er gewoon iets los, hij moet tenslotte deels gedemonteerd geweest zijn om bij het loopwerk te kunnen.
Ik weet niet of de grote print bovenop daarvoor los moet...
Nou het lijkt er anders hard op dat er helemaal niets aan gebeurd is, als je je oude klacht ook nog hebt.

Ik heb een ervaring met tracking die me geholpen heeft heel veel machines te fiksen:

Een slechte band die crasht in je recorder (met las, of breuk of vastloper) kan de tracking helemaal 'in een hoek' duwen, doordat de tracking pulsen bij een vastloper ineens heel dicht op elkaar geschreven worden. De oplossing bleek keer op keer de volgende: een band met sterk tracking signaal (bijvoorbeeld voorbespeelde band) lang laten lopen.

Een video van mij die geen tracking meer had op stereo audio heb ik 48 uur (!) lang een band continu laten draaien, en ineens wist ie weer hoe het moest. Alsof de regel-PLL heel langzaam terug kan lopen, en ineens weer zover kwam dat ie weer kon locken. Van veel anderen die ik dat truukje liet uithalen bij gelijke klachten gehoord dat het soms na 8 uur draaien alweer goed was. Gezien je ervaring heb je de video nog niet veel laten draaien sinds je'm terug hebt. Probeer voor de gein eens een voorbespeelde band een nachtje of een paar dagen door te laten lopen. Baat het niet, schaadt ook niet.

Anders... tsja, reparateur aansprakelijk stellen, maar dat had je beter meteen kunnen doen :o

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 01:08 schreef UltrAnalog het volgende:

[..]

Nou het lijkt er anders hard op dat er helemaal niets aan gebeurd is, als je je oude klacht ook nog hebt.
Behalve dat het uitwerpmechaniek weer goed staat en werkt.
Ik heb een ervaring met tracking die me geholpen heeft heel veel machines te fiksen:

Een slechte band die crasht in je recorder (met las, of breuk of vastloper) kan de tracking helemaal 'in een hoek' duwen, doordat de tracking pulsen bij een vastloper ineens heel dicht op elkaar geschreven worden. De oplossing bleek keer op keer de volgende: een band met sterk tracking signaal (bijvoorbeeld voorbespeelde band) lang laten lopen.

Een video van mij die geen tracking meer had op stereo audio heb ik 48 uur (!) lang een band continu laten draaien, en ineens wist ie weer hoe het moest. Alsof de regel-PLL heel langzaam terug kan lopen, en ineens weer zover kwam dat ie weer kon locken. Van veel anderen die ik dat truukje liet uithalen bij gelijke klachten gehoord dat het soms na 8 uur draaien alweer goed was. Gezien je ervaring heb je de video nog niet veel laten draaien sinds je'm terug hebt. Probeer voor de gein eens een voorbespeelde band een nachtje of een paar dagen door te laten lopen. Baat het niet, schaadt ook niet.

Anders... tsja, reparateur aansprakelijk stellen, maar dat had je beter meteen kunnen doen :o
Hij staat nu constant te spelen, ik ben benieuwd hoelang ik nodig heb ;) (edit tickvaudje)

• Polaris
  • Niet online
(overleden)
Probeer anders de tracking eens met de hand bij te regelen, dat gaat heel wat sneller.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 22:53 schreef polaris het volgende:
Probeer anders de tracking eens met de hand bij te regelen, dat gaat heel wat sneller.
Dat heb ik al geprobeerd, zonder succes helaas.
Hopelijk werkt het bij mij ook om langdurig te spelen, andere tips (doormeten wat er mis is) zijn welkom ;)

Pagina: 1