Toon posts:

[VB6] Requery via dataenvironment*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel ben ik als hobby een facturering programma aan het maken in vb6 om het database gedeelte beter onder de knie te krijgen.

Ik heb een relationele database gemaakt en geopend (mdb bestand van access) via de dataenvironment van visual basic met o.a. de tabellen. klanten, artikelen, facturen en orders.

Ik wijzig data in een window waarin een bepaalde tabel geopend is.
(Bijvoorbeeld de prijs van een artikel)

Als ik later de data wil gebruiken in een factuur gebruik ik een requery om de gewijzigde data door te voeren en de totaal bedragen te berekenen in een tweede command bestaande uit meerdere gekoppelde tabellen nodig voor een factuur window en voor de raport generator.

Na de requery zijn alle koppelingen met velden verdwenen en woden de velden niet meer gevuld met informatie tijdens het navigeren door de database.

Ik kan wel een aantal (kleine) oplossingen vinden op diverse websites maar het zijn allemaal lapmiddelen en een echte afdoende oplossing vind ik nergens.

Doe ik iets fout of zit er een fout in de dataenvironment, is er een goede oplossing ? bijv een andere (niet microsoft) dataenvironment ?

En heeft iemand misschien een goed werkende voorbeeld sourcecode beschikbaar ?

Vriendelijke Groet,
Xiri

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

Op maandag 20 mei 2002 23:56 schreef Xirilius het volgende:
Momenteel ben ik als hobby een facturering programma aan het maken in vb6 om het database gedeelte beter onder de knie te krijgen.
Ieder z'n hobby :P
Ik heb een relationele database gemaakt en geopend (mdb bestand van access) via de dataenvironment van visual basic met o.a. de tabellen. klanten, artikelen, facturen en orders.
Ik werk nooit via de dataenvironment, rechtstreeks in de db hobbyen doe ik gewoon in Access, en onderhouds/invoerschermen maak ik zelf, eventueel kun je daarvoor een databoundgrid (oid) gebruiken.
Na de requery zijn alle koppelingen met velden verdwenen en woden de velden niet meer gevuld met informatie tijdens het navigeren door de database.
Dat is op zich wel erg vreemd. Als je de commandstring opvraagt die na de requery gebruikt wordt, klopt die nog wel?
Maar ja, ik werk dus nooit met die dataenvironment, heb dat ding 1 keer opgestart omdat ik binnen VB een reportje moest maken, en die moet gekoppeld zijn aan een dataenvironment. Vervolgens zette ik zelf in code hard de connectie en query voor die dataenvironment/report, en deed ik de rest dus weer zelf in code. Ik moet zeggen dat ik nou ook niet echt enthousiast werd van dat stukje wat ik met die dataenvironment heb gespeeld, ik vond het nogal omslachtig op mij overkomen, een gewone recordset.Open "select blah" vond ik een stuk duidelijker en begrijpelijker werken. Ik zal straks even kijken (als m'n conversie klaar is) of ik iets zinnigs kan zeggen als ik er nog eens rustig naar kijk.
En heeft iemand misschien een goed werkende voorbeeld sourcecode beschikbaar ?
Die mag ik niet verspreiden (mag ik niet eens hebben :X).

Exact expert nodig?

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 16:14
Ik denk dat, als het toch een hobby-project heeft met als voornaamste doel educatie, het verstandig is om direct de database te benaderen en dus die dataenvironment links te laten liggen. Ten eerste vind ik die dataenvironment ingewikkeld en omslachtig en als je een klein beetje ervaring hebt, is het vrij eenvoudig om ADO te gebruiken voor je database toegang.