Toon posts:

[CM] Compartimenten in kast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.digitalfx.nl/show/delen.jpg

Ik heb eerder een topic geplaatst over hoe ik mijn kast ga maken... Nu wil ik dus zelf een kast maken (ben daar al mee bezig)

Mijn plan is om 2 compartimenten in de kast te maken... (zie plaatje boven)

In het onderste compartiment zitten de twee voedingen (de rode blokken), deze zitten achterin de kast. Aan de voorkant zit in het onderste compartiment de intake van 2x 80mm fans :) In de scheiding van de compartimenten zitten 3x 80mm fans die de lucht van de onderste- naar de bovenste compartiment blazen. In het bovenste compartiment zitten 2 80mm fans voor de outtake van de lucht. (misschien komen er nog meer voor de outtake en de intake)

het moederbord wordt (natuurlijk) in het bovenste compartiment geplaatst... De kast is verder luchtdicht wat dus een goede airflow stimuleert.

Een baybus wordt gemaakt voor de 92mm zalman (CPU koeler) - de 2x 80mm intake, de 2x 80mm outtake en de 3x 80mm tussenkoelers.

Wat mijn vraag dus is aan de ervaren tweakers is of zo'n bouw zou werken ? het moederbord krijgt dus koude lucht van onder aangevoerd...

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Als ik me niet vergis zuigt je voeding ook redelijk wat lucht aan. Ik vraag me af of je aan 2x 80mm fans in het onderste compartiment aan intake dan wel genoeg hebt, gezien het feit dat je namelijk 3 fans hebt die de lucht van het onderste naar het bovenste compartiment pompen en 2 voedingen die lucht zuigen uit het onderste compartiment. Ik denk dat je last gaat krijgen van onder druk. Misschien kan je de 2 intake vans in het onderste compartiment vervangen door wat grotere exemplaren? Ik denk dat een fan in het "dak"van je case ook ten goede zal komen aan je airflow.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

edit:
hier stond een dubbelpost]

Verwijderd

Topicstarter
Mjah ik heb hier nog 120mm fans liggen dus ik denk dat ik die misschien ga monteren...

Ik wil geen fans aan de bovenkant van de kast omdat ik die lelijk en niet practisch vindt... Als de case uitstaat dan krijg je dus ook makkelijk stof door deze fans naar binnen en dat wil ik niet...

De intake fans (en de compartiment fans) krijgen al filters zodat het stofgehalte in d kast tot een minimum blijft...!

Verwijderd

Ik zou die 3 fans in het midden weg laten, omdat die de warmte van de PSU's naar het moederbord sturen.. :{

Beter is het denk ik om nog 2 fans aan de voorkant te zetten ,voor een apparte intake van het bovenste gedeelte. :)
Dan voer je teminste koude lucht naar binnen.. ;)

Just my 2 cents... :Y)

Suc6 met je mod/build.. :P

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
Dit ziet er vrij goed uit

Wat ik wel een beetje raar vind is dat je je voedingen onderin zet. Die dingen produceren redelijk wat warmte, wat omhoog dus altijd eerst je moederboard tegenkomt. Ik denk dat je ze beter bovenin kan zetten, hoewel het dan wel de vraag is waar. Hoewel wanneer je onderin wat ruimte overhoud tussen de voedingen en de scheidingslaag het weinig uit zal maken.

Bovenste 2 outtake misschien in de bovenkant maken? Nu blijft er een warme luchtzak bovenin hangen (de "zuig-invloedssfeer" zal niet ZO groot worden), die er op die manier wat effectiever uitkan.

Weinig op aan te merken verder :D

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35
Op maandag 20 mei 2002 21:39 schreef DigitalFX het volgende:
Ik wil geen fans aan de bovenkant van de kast omdat ik die lelijk en niet practisch vindt... Als de case uitstaat dan krijg je dus ook makkelijk stof door deze fans naar binnen en dat wil ik niet...
COMPUTERBARBAAR >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 21:40 schreef Oeloe het volgende:
Ik zou die 3 fans in het midden weg laten, omdat die de warmte van de PSU's naar het moederbord sturen.. :{

Beter is het denk ik om nog 2 fans aan de voorkant te zetten ,voor een apparte intake van het bovenste gedeelte. :)
Dan voer je teminste koude lucht naar binnen.. ;)

Just my 2 cents... :Y)

Suc6 met je mod/build.. :P
Mjah ik zet anders nog eens 2x 80mm fans achter de voedingen... en trouwens
de voedingen gaan open dus die blijven niet in die housings van hun zitten...

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op maandag 20 mei 2002 21:46 schreef DigitalFX het volgende:

[..]

Mjah ik zet anders nog eens 2x 80mm fans achter de voedingen... en trouwens
de voedingen gaan open dus die blijven niet in die housings van hun zitten...
wat je ook nog kan doen is de voedingen in een apart 3e compartiment plaatsen(onderste compartiment dus opdelen). Dan zorg je met behulp van fanducts ervoor dat je voedingen direct buitenlucht aanzuigen. Je kan dat 3e compartiment dan ook warmte isolerend maken waardoor je geen last hebt van hete lucht van de voeding die omhoog wordt geblazen

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 21:49 schreef dr.lowtune het volgende:

[..]

wat je ook nog kan doen is de voedingen in een apart 3e compartiment plaatsen(onderste compartiment dus opdelen). Dan zorg je met behulp van fanducts ervoor dat je voedingen direct buitenlucht aanzuigen. Je kan dat 3e compartiment dan ook warmte isolerend maken waardoor je geen last hebt van hete lucht van de voeding die omhoog wordt geblazen
Het onderste opdelen... dat is een hele goede!!!!! :D :D
Kijk daar heb ik wat aan :) ff nieuwe pic maken :D

edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.digitalfx.nl/show/delen2.jpg

Nieuwe :) --> 3 delen met bij de voeding 2 fans aan bijde kanten :) Dus dit zou beter moeten werken...?!?!?

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Ik ben van mening dat dit beter gaat werken ja.
edit:
misschien heb je die fans bij de voeding niet eens nodig en volstaan 2 gaten ook ivm noise reduction

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk het ook wel :)

Ik zit alleen nog ff te bepalen of ik de fans aan de zijkant ga doen of aan de binnenkant, zodat de fans gewoon de lucht doorblazen via de frontintake... Maar dit moek nog ff zien ;)

Verschil maakt niet veel uit denk ik qua temperatuur voor mobo en dergelijke in bovencompartiment...!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

je kan ook nog(blijf met ideen komen) de positie van de voedingen veranderen. Je voedingen zitten nu "onder" je mobo. Doe eens gek en maak je voedingen aan de voorkant van de case, zodat de fans die vanuit het onderste compartiment naar het bovenste compartiment blazen achterin de case zitten(recht onder het mobo). Ik denk namelijk dat dit nog meer koeling geeft omdat je dan echt rechtstreeks op je mobo blaast. Doe dan een fan in het dak van je case en je hebt echt een goede airflow over mobo + proc+ video.

edit:
je vind fans in je dak lelijk, sorry, niet gelezen

Verwijderd

Topicstarter
mjah maar in het dak en helemaal bovenin de case maakt opzich niet zo super veel uit heb ik gemerkt.

Maar ik zal eens kijken als ik me kast klaar heb (grootste lijnen) hoe het zit met de temperatuur :) wil namelijk in elk compartiment een temp.metertje hebben :)

maare 2 voedingen aan de voorkant... dan moet ik wel de aansluitingen op de voedingen m0dden anders heb ik die ook aan de voorkant of door de kast heen lopen |:(

• Powerpaultje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-07 22:50
Hmmmm
hoe wil je dat ding luchtdicht maken en hem dan ook nog open kunnen maken.
of zit ik nu helemaal verkeerd :?

Verder wel een hele vette kast alsie doorgaat :)

Verwijderd

Topicstarter
gewoon rubber :) als je m sluit dan druk je de rubber aan... zo is ie nagenoeg luchtdicht :)

• Recoil
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
zomaar ff een vraagje maar met welk proggie maken jullie die pics?

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

paint?!?!?! :?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 01:17 schreef Blizzy het volgende:
zomaar ff een vraagje maar met welk proggie maken jullie die pics?
Ik heb dit gedaan met Adobe ImageStyler... Gaat iets beter dan Paint ;)

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:27
in dat onderste compatiment wordt in totaal door 4 fans lucht weggezoen (voeding meegrekend) en er komt lucht binnen door 2 fans...misschien moet dat iets anders?

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 09:03 schreef marteltor het volgende:
in dat onderste compatiment wordt in totaal door 4 fans lucht weggezoen (voeding meegrekend) en er komt lucht binnen door 2 fans...misschien moet dat iets anders?
Niet meer op het tweede plaatje in dit topic. Daar zijn de onderste compartimenten verdeeld in 2.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

ik heb eens zitten kijken naar de minimale afmetingen die deze case zal gaan hebben, gebaseerd op 2 voedingen die naast elkaar komen. Je zal dan denk ik wel een case krijgen van LxBxH=50x35x70(ruw geschat). Lekker afmetingen dus om er meteen een zeer vette mod van te maken, met aluminium enzo. En dan nog een beetje plexiglas erbij :9~ . Maarre, wil je er nog ccfl's in maken?(dr.Lowtune vindt ccfl's wel mooi, maar ze dragen niet bij aan performance dus heeft ie ze niet). Bovendien zou deze case zich best wel eens goed kunnen gaan lenen voor een heel vet koelsysteem (waterkoeling, phase change). Ik denk dat zelf-case-bouwend-tweakend-nederland dit maar even goed in de gaten moet gaan houden.......... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 14:00 schreef dr.lowtune het volgende:
ik heb eens zitten kijken naar de minimale afmetingen die deze case zal gaan hebben, gebaseerd op 2 voedingen die naast elkaar komen. Je zal dan denk ik wel een case krijgen van LxBxH=50x35x70(ruw geschat). Lekker afmetingen dus om er meteen een zeer vette mod van te maken, met aluminium enzo. En dan nog een beetje plexiglas erbij :9~ . Maarre, wil je er nog ccfl's in maken?(dr.Lowtune vindt ccfl's wel mooi, maar ze dragen niet bij aan performance dus heeft ie ze niet). Bovendien zou deze case zich best wel eens goed kunnen gaan lenen voor een heel vet koelsysteem (waterkoeling, phase change). Ik denk dat zelf-case-bouwend-tweakend-nederland dit maar even goed in de gaten moet gaan houden.......... ;)
Die LxBxH heb je precies goed, dat zijn ook de afmetingen waarin ik mijn aluminium profielen heb gezaagd :)

Ik heb CCFL'z Ik heb namelijk 1 blauwe en 1 rood/roze die erin gaat komen.

Verder zit ik nog met de koeling te f*cken. Ik heb geen idee hoe ik de compartimenten precies in elkaar ga zetten. Wat me ook gaaf lijkt is om gebruik te maken van dat koelvloeistof dat geen stroom geleidt. Bijvoorbeeld dat spul dat in koelelementen zit (weet niet of het geleidt) dat is bijvoorbeeld fel blauw en zeer gaaf om als koelvloeistof te gaan gebruiken. Zoals bijvoorbeeld een voeding in Azijn ofzo maar dan in dit spul.

Ik zit te denken als optie waterkoeling alleen heb ik daar geen verstand van. Heb me er ook nooit in verdiept... Phase change WTF is dat :P ? kga ff zoeken hier @ GoT wat je nu weer naar me hoofd gooit ;)

Kast gaat trouwens bestaan uit aluminium hoekprofielen, lexan 3mm en gewoon aliminium platen omdat ik de kast niet totaal van lexan wil bouwen :)

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

En, ben je al begonnen met het bouwen van je case? ik ben namelijk heel erg nieuwsgierig naar het resultaat en de bevindingen.
Pagina: 1