Toon posts:

waarom is linux zo onhandig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb vandaag linux redhat 7.3 geinstalleerd na de 10e X eindelijk gelukt
maar waarom is het nou zo onhandig

Zo mis ik bijvoorbeeld een verkenner.
Een plaats waar je de hardware direct kan instellen
zoals bijv je resolutie van je monitor veranderen.
En IRQ en dma kanalen van je ISA geluiskaart instellen

Het MOUNTEN van cdrom drives floppy zip etc, is zoon heisa
dat je al snel de moed verliest.
Ook de hele bestand strucktuur is geen touw aan vast te knopen /root, /dev/src etc. en waarom gebruikt linux altijd van die vreemde afkortingen en programma namen zoals bijv YAST in suse linux "yet another setup tool" , aRts builder KsCD deze namen zeggen een leek zonder bescrijving totaal niets.

Ik zoek me tevens te pletter naar een plek waar ik deze LINUX bak aan mijn windows werkgroep kan toevoegen.

een andere Kernel compilen ...laat ik daar maar over op houden na een dag prutsen is het me nog niet gelukt.

ik heb 20 pagina's dikke HOWTOO's nodig om een simpele inktjet printer aan de gang te krijgen.

WAAROM is linux niet gewoon wat simplere gemaakt
ik moet daar bij zeggen dat het al een heel stuk verbeterd is sinds slackware 3.5

ik wil linux graag leren gebruiken maar door dit soor frustraties gooi ik het er telkens weer vanaf.
:?

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:52
Mits wat zoekwerk, vallen de simpelste nog wel mee vind ik.
Waar ik mij het meeste aan stoor, is dat alles het geen samenhorend geheel is. Als je op 1 plaats iets aanpast, kan het zijn dat je dat op nog 6 andere plaatsen nog eens moet doen!

Verwijderd

Mischien is het wel te moelijk voor JOU. Als ik jouw was zou ik maar aan mijzelf gaan twijvelen :P.

Nee grapje, ik ben het wel met je eens maar ik vind dit geen onderwerp voor GOT. Ga hiermee over maar in discussie in een of andere chatbox.

Slotje AUB.

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 12:39
Misschien moet je eens naar Mandrake 8.2 kijken?
Die heeft een centrale controle center op de desktop staan.
Verder is mounten veel logischer dan in windhoos, omdat je zo veel minder problemen krijgt met verwisselbare media.Ook de directorystructuur is veel makkelijker, als je het eenmaal gewend bent.
Blijf wel bedenken dat linux gratis door fanatieke hobby-isten inelkaar gezet wordt.
Wees dankbaar voor wat zij je allemaal gratis aanbieden. Zoniet, ga weer 'fijn' terug naar windhoos, en betaal je scheel aan prut.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

Verwijderd

Topicstarter
goed zet het dan maar op een plek waar het wel thuis hoort.
;(

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Linux is in jouw ogen onhandig omdat het een heel andere manier van werken is dan je gewend was in Windows. De directorystructuur zit heel anders in elkaar en daar moet je nu eenmaal aan wennen.

Als je Linux wilt gebruiken zul je veel moeten lezen, zonders HOWTO's kom je er gewoon niet. Als je dat te lastig vind, of van next-next-next-finish houd, dan ben ik bang dat Linux niets voor je is :+

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Verwijderd

Topicstarter
maar om het grote publiek te berijken zal het toch wel veel meer NEXT NEXT FINISH moeten worden denk ik.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Het feit dat je sommige hardware wat moielijker aan de praat krijgt ligt ook niet zozeer aan linux, maar aan de fabrikanten van die hardware...die verzuimen het namelijk om drivers te schrijven..

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:11

Beaves

Usque ad Finem

Verder is mounten veel logischer dan in windhoos, omdat je zo veel minder problemen krijgt met verwisselbare media.Ook de directorystructuur is veel makkelijker, als je het eenmaal gewend bent.
Het is nog altijd Windows en geen Windhoos, ik ga toch ook geen Nietslux op schrijven :?

En hoezo krijg je onder Windows eerder problemen met verwisselbare media?

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op maandag 20 mei 2002 21:07 schreef jasperh17 het volgende:
Nee grapje, ik ben het wel met je eens maar ik vind dit geen onderwerp voor GOT. Ga hiermee over maar in discussie in een of andere chatbox.
Slotje AUB.
waar slaat dat op? een discussie over de onhandigheid van linux lijkt me helemaal zo gek nog niet (hoewel, die zijn al vaak genoeg gevoerd hier ... :+) ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
iemand naar mijn hart
door dit soort discussies komen linux ontwikkelaars wel op ideeen toch....

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-08 12:39
Op maandag 20 mei 2002 21:13 schreef Beaves het volgende:

[..]

Het is nog altijd Windows en geen Windhoos, ik ga toch ook geen Nietslux op schrijven :?

En hoezo krijg je onder Windows eerder problemen met verwisselbare media?
Sorry voor het windhoos, zit in me vingers :P
Maaruh, heb jij ooit een cdrom eruit gehaalt, tijdens het lezen? Mooi blauw scherm krijg je dan. Of een zip uit je drive gehaalt tijdens het schrijven. Is goed voor je fat op je zip. Linux lockt de drive, zodat dat al niet meer kan gebeuren.

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 21:11 schreef realcoyote het volgende:
maar om het grote publiek te berijken zal het toch wel veel meer NEXT NEXT FINISH moeten worden denk ik.
Inderdaad, over een jaartje is Xandros misschien iets voor het grote publiek ;)
Tot die tijd zul je (soms veel) moeten weten om alles goed in te stellen...

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09

scorpie

Supra Addict

Op maandag 20 mei 2002 21:02 schreef realcoyote het volgende:
ik heb vandaag linux redhat 7.3 geinstalleerd na de 10e X eindelijk gelukt
maar waarom is het nou zo onhandig

Zo mis ik bijvoorbeeld een verkenner.
nautilus
Een plaats waar je de hardware direct kan instellen
zoals bijv je resolutie van je monitor veranderen.
zit gewoon in het "start menu" bij instellingen hoor
En IRQ en dma kanalen van je ISA geluiskaart instellen
waarom zou je dat willen doen? linux is makkelijker met irq's dan windows...
Het MOUNTEN van cdrom drives floppy zip etc, is zoon heisa
dat je al snel de moed verliest.
mount /dev/cdrom /mnt/cdrom is voor jou al moeite?
mount /dev/fd0 /mnt/floppy ook?
(om maar neit te spreken over je desktop (rechtermuis > mount klaar))
ga dan maar weer met windows spelen hoor |:(
Ook de hele bestand strucktuur is geen touw aan vast te knopen /root, /dev/src etc. en waarom gebruikt linux altijd van die vreemde afkortingen en programma namen zoals bijv YAST in suse linux "yet another setup tool" , aRts builder KsCD deze namen zeggen een leek zonder bescrijving totaal niets.
wat maken die afkortingen nou uit? en ja, als je over SuSe gaat lopen blerren... (dat is zeg maar gewoon windows met op de voorkant linux geschreven)
en de filestructuur is juist heel overzichtelijk

/root <-- speciaal voor de administrator, onder unix / linux ook wel root genoemd :9
/home <-- daar staan alle homedirs van de mensen die jij een shell hebt gegeven (of die zij zichzelf hebben gegeven) :9
/tmp <-- duidelijk toch?
/boot <-- hier staat je kernel in, niet mee fokken als newbie dus
/usr <-- hier staan alle programma's die je als user installeert

en ja, zo kan ik nog wel ff doorgaan, maar je moet er gewoon ff aan wennen
Ik zoek me tevens te pletter naar een plek waar ik deze LINUX bak aan mijn windows werkgroep kan toevoegen.
Samba! :P
een andere Kernel compilen ...laat ik daar maar over op houden na een dag prutsen is het me nog niet gelukt.
Kernel compileren
Inleiding

Linux wordt constant verbeterd: zodra er belangrijke bugs zijn of extra mogelijkheden zijn, wordt er een nieuwe kernel-release uitgegeven. Er zijn 2 soorten kernels: de stabile (nu 2.4.x) en de

experimental (2.5.x) versie. Deze laatste bevat allerlei nieuwe code die nog niet stabiel hoeft te zijn.

Kijk op www.kernel.org en pak de dichtstbijzijnde mirror en haal de laatste kernel op.

Voor een niet-gevorderde Linux-gebruiker: pak de laatste stabiele versie (2.4.x).

Download deze file en copy deze naar /usr/src/ toe. Ga naar deze directory toe en doe tar zxfv linux-2.*.tar.gz . De kernel wordt uitgepakt in /usr/src/linux.

Ga naar deze directory en type, als je in textmode zit: make menuconfig en als je in X zit: make xconfig

Stel alle instelligen van de hardware zo in dat dit overeenkomt met je gebruikte hardware en de gebruikte filesystems. Lees elke optie zorgvuldig door de 'help'-button te kiezen. Als de kernel goed geconfigureerd is: save de huidige instellingen zodat je terug op de prompt komt.

Nu is het tijd om de kernel te compileren (alle onderstaande als
root-user)
make dep

make clean
make bzImage
make modules
make modules_install
of om niet te wachten:

make dep; make clean; make bzImage;
make modules; make modules_install

De kernel is (op een AMD K-6/2 een minuut of 10) gecompileerd en is de file /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage . Copy deze file naar /boot

onder de naam nieuwe_kernel en verander in de file /etc/lilo.conf het volgende:

boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
prompt
timeout=50
image=/boot/nieuwe_kernel #<--- deze toevoegen

label=linux #
root=/dev/hda3 #
read-only #

image=/boot/oude_kernel
label=linux
root=/dev/hda3
read-only

other=/dev/hda1
label=dos
table=/dev/hda

Er is dus een extra bootoptie bijgekomen. We doen dit omdat als we de kernel niet goed gecompileerd hebben of andere problemen zijn, de oude toch altijd nog te kunnen starten.

Save deze file en run /sbin/lilo. Een aantal zaken worden nu veranderd in /boot om de nieuwe kernel tijdens booten te starten.

Reboot de PC en dan gebruik je de nieuwe kernel....
ik heb 20 pagina's dikke HOWTOO's nodig om een simpele inktjet printer aan de gang te krijgen.
mmmkay
WAAROM is linux niet gewoon wat simplere gemaakt
ik moet daar bij zeggen dat het al een heel stuk verbeterd is sinds slackware 3.5
linux is gemaakt voor mensen die controle willen over hun pc, als jij dat niet aankunt maar wel wilt, moet ik sorry zeggen en je verwijzen naar ms producten.
ik wil linux graag leren gebruiken maar door dit soor frustraties gooi ik het er telkens weer vanaf.
:?
ik hoop je hier mee geholpen te hebben, mocht je nog vragen hebben, je weet me denk ik wel te vinden :0

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 17:11

Beaves

Usque ad Finem

Op maandag 20 mei 2002 21:16 schreef EWS99 het volgende:

[..]

Sorry voor het windhoos, zit in me vingers :P
Maaruh, heb jij ooit een cdrom eruit gehaalt, tijdens het lezen? Mooi blauw scherm krijg je dan. Of een zip uit je drive gehaalt tijdens het schrijven. Is goed voor je fat op je zip. Linux lockt de drive, zodat dat al niet meer kan gebeuren.
BSOD? FAT?

Hallo, Windows 98 ligt alweer een tijdje achter ons hoor :)

Windows NT 3.51, 4.0, 5.0 en 5.1 lopen echt niet vast als je een CD tijdens het werken eruit haalt en een ZIP disk wordt gewoon vastgehouden totdat de activiteiten met dat ding zijn afgelopen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Je moet natuurlijk niet vergeten dat Linux niet gemaakt is voor de gemiddelde thuisgebruiker maar dat het een server OS is bedoeld om beheerd te worden door computer experts.

Ondanks dingen zoals KDE, Gnome, YaST etc. is Linux niet bedoeld voor de gemidelde thuisgebruiker

Verwijderd

nou jongens :) ben het wel een beetje met die gast eens hoor. Ik zelf zoek het niet ofzo, maar het makkelijk van dingen instellen is er niet.

overigens is de topic beetje misleidend omdat linux slechts de kernel is.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Mja, als je dit allemaal al teveel moeite vindt, kan je beter met Windows blijven spelen. Geen rant, mijn eerlijke mening. En verder vind ik dit niet echt een NOS topic waardig...

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.