het heelal dijt oneindig uit?

Pagina: 1
Acties:
  • 42 views sinds 30-01-2008

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

Topicstarter
goed, ik zat te denken, aangezien een perpetuum mobile onmoglijk is, dan is het toch ook onmogelijk dat het heelal oneindig lang uitdijt? maar ik zie ook zo niet 1 2 3 een reden waarom het zou stoppen

het enige waarvan ik me niet kan voorstellen dat stopt is tijd, dat is in mijn ogen wel een perpetuum mobile

en licht, stopt dat ook ooit?

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 19:11 schreef bitbyter_ het volgende:
goed, ik zat te denken, aangezien een perpetuum mobile onmoglijk is, dan is het toch ook onmogelijk dat het heelal oneindig lang uitdijt? maar ik zie ook zo niet 1 2 3 een reden waarom het zou stoppen
Volgens de huidige theoriën en massametingen zal het heelal inderdaad blijven uitdijen. Er is te weinig massa gevonden om het heelal met deze theoriën weer te laten imploderen of stabiel te maken.
het enige waarvan ik me niet kan voorstellen dat stopt is tijd
Tijd is gekomen met de bigbang, en zou dus eventueel teniet gedaan kunnen worden met de big crush. Volgens huidge theoriën kan dit dus niet.
, dat is in mijn ogen wel een perpetuum mobile
Mobile, staat voor beweging.. Ik weet niet of iemand kan aantonen dat tijd beweegt?
en licht, stopt dat ook ooit?
Daar zal je de natuurkunde-guru's lief voor aan moeten kijken :P

Als ik alles goed begrepen heb bestaat licht uit fotonen, die geen massa, maar wel energie bevatten. Hmm..

Zou geen massa dan betekenen dat het foton geen wrijving ondervindt? En dus eeuwig door kan gaan?

Natuurkunde guru's (Diadem, FCA, Fused, LD etc) enlighten me!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

Op maandag 20 mei 2002 19:11 schreef bitbyter_ het volgende:

....en licht, stopt dat ook ooit?
Licht is een elektromagnetische transversale golfbeweging,volgens de huidige theorieen zou het dus een soort van combinatie zijn van golven en fotonen(zie het als pakketjes energie). Het heelal is vacuum, er is dus niets wat het licht tegen houdt, licht kan ook niet gestopt worden vanuit mijn oogpunt, (fotonen hebben trouwens wel een massa als ik me niet vergis) het kan wel gereflecteerd worden, of geabsorbeerd. Na het absorberen van licht, gaat het licht niet meer door, maar is de energie van de fotonen omgezet in (meestal) warmte. Dit is dus niet stoppen, maar een omzetting. Of zijn er mensen die mijn stelling weer helemaal kunnen ontkrachten(wat goed mogelijk is)

edit:
Als je dan toch wilt nadenken: de uiterste delen van het to nu toe bekende heelal gaan verwijderen zich al met een ongelooflijke snelheid van ons, soms (volgens berekeningen sneller dan het licht). ZOu het niet mogelijk zijn dat ooit alles sneller beweegt dan het licht, waardoor we dus(volgens verscheidene theorieen) weer terug gaan in de tijd, misschien wel dusdanig ver dat we toch weer een big-bang krijgen(dus dat de big crush zou kunnen ontstaan als gevolg van de lichtsnelheid)?

Verwijderd

Ik denk dat een PM alleen niet kan op makro-niveau. Op het niveau van atomen kan het volgens mij wel. Een elektron gaat toch ook niet na een tijdje zachter om een kern draaien.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op maandag 20 mei 2002 19:58 schreef wieikke het volgende:
Ik denk dat een PM alleen niet kan op makro-niveau. Op het niveau van atomen kan het volgens mij wel. Een elektron gaat toch ook niet na een tijdje zachter om een kern draaien.
Op het macro niveau speelt luchtwrijving natuurlijk een rol, of invloeden als zwaartekracht, daar heb je op het atomaire of sub-atomaire niveau natuurlijk geen last van. of zie ik dat verkeerd(ik volg geen studie kernfysica namelijk)

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 19:50 schreef dr.lowtune het volgende:
(fotonen hebben trouwens wel een massa als ik me niet vergis)
Volgens mij hebben fotonen geen massa. Ze kunnen geen massa hebben, want anders konden ze niet met de lichtsnelheid gaan, want dan zouden ze oneindig veel energie hebben. Ze hebben wel impuls, want impuls = gamma * rustmassa * snelheid. gamma * rustmassa is geen nul. gamma is oneindig en de rustmassa is nul maar het product is een normaal getal.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Op maandag 20 mei 2002 20:10 schreef wieikke het volgende:

[..]

Volgens mij hebben fotonen geen massa. Ze kunnen geen massa hebben, want anders konden ze niet met de lichtsnelheid gaan, want dan zouden ze oneindig veel energie hebben. Ze hebben wel impuls, want impuls = gamma * rustmassa * snelheid. gamma * rustmassa is geen nul. gamma is oneindig en de rustmassa is nul maar het product is een normaal getal.
Je hebt volkomen gelijk, was even in de war

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

als ze geen massa hebben vraag ik me dan toch af waarom ze afgebogen kunnen worden door zwaartekracht. of, waarom ze dan energie hebben (e = mc²).

voel je vrij om mij te corrigeren :)

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 21:43 schreef Yoozer het volgende:
als ze geen massa hebben vraag ik me dan toch af waarom ze afgebogen kunnen worden door zwaartekracht. of, waarom ze dan energie hebben (e = mc²).

voel je vrij om mij te corrigeren :)
Volgens mij omdat die formule bij fotonen niet opgaat.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
n de W&L topic staat duidelijk waaraan een startpost moet voldoen, ik wil je verzoeken dat eerst eens door te lezen, een startpost moet van voldoende kwaliteit zijn en vrij uitgebreid. Niet zomaar een vraag deponeren... daar heb je google voor.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.