Netwerken koppelen?

Pagina: 1
Acties:

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19-08 14:40
Mijn situatie is de volgende: Ik heb 2 netwerken. Een heeft een internetgateway, de ander niet.

Het netwerk met de gateway is aangesloten op een hub. Op deze hub zitten 4 computers, en een gehackte speedtouch home.

Het andere netwerk heeft 7 computers, allen aangesloten op een switch. De server moet tussen de hub en de switch inzitten, en de gateway zijn voor dit netwerk.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
         HUB
     |   |   |   |   |   |   |   |
    pc1 pc2 pc3 pc4 sth  |
                 |
                server
                 |
     switch     |
     |   |   |   |   |   |   |   |
    pc1 pc2 pc3 pc4 pc5     pc6 pc7

Op de server heb ik 2 netwerkkaarten geinstalleerd, samen met Sygate office netwerk (SON). Son heb ik erop gezet vanwege de bandwidth management feature, zodat het switched netwerk niet alle bandbreedte opslurpt van het mxstream basic lijntje.

Het switched netwerk heeft IP's van 10.0.0.x, net als het gehubte netwerk. Moet dit geen 10.0.0.x en 10.0.1.x zijn? Als ik de connecties bridge in windows XP (os server), dan crasht hij.

Het probleem is alleen dat als ik de 2 kabels op de server aansluit, ik geen pakketjes ontvang (op beide NIC's). Hoe krijg ik dit werkend? Ik heb uiteraard de nic's in son goed ingesteld.

TweakBlog

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:28

Predator

Suffers from split brain

[forum=24] -> [forum=19]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Ik heb hier al heeelllll lang lopen kloten SON, niet aan de praat te krijgen. en dan wilde ik niet eens iets speciaals zoals jij. Misschien dat wat andere programmatuur handiger is.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Wat losse opmerkingen :
Als je de server als bridge inricht, dan moeten beide netwerken hetzelfde netwerk-adres hebben, dus bijv. alles op 10.x.y.z, netmask 255.0.0.0, of alles op 10.a.b.x/netmask 255.255.255.0 ("a" en "b" zijn deel van het netwerk-adres, "x", "y" en "z" zijn deel van het station-adres).
Als je de server als router gebruikt, dan moeten beide netwerken een verschillend netwerk-adres hebben, dus bijv. 10.0.0.x en 10.0.1.x, beide met netmask 255.255.255.0 (denk erom dat de default-netmask voor een IP-range beginnend met een 10 255.0.0.0 is, en dan hebben beide ranges hetzelfde netwerk-adres).

Of 10.0.0.x en 10.0.1.xin een verschillende IP-range vallen, hangt dus af van je netmask. Tot 23 bits (255.255.254.0) is het antwoord NEE, vanaf 24 bits (255.255.255.0) is het antwoord JA.
Verder moet je :
- op de stations op het hub-netwerk de speedtouch definieren als default-router;
- als de server als bridge fungeert op de stations op het switch-netwerk ook de speedtouch definieren als default-router;
- als de server als router fungeert op de stations op het hub-netwerk de server als router naar dat netwerk;
- als de server als router fungeert op de stations op het switch-netwerk de server als default-router definieren.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

ik heb ook zoiets, ik heb zelf de switches gekoppeld, en aan 1 switch hang dan mijn Internetrouter

• Ruudjah
Foutje, bedankt: de kabels waren verkeerd gewired |:(. Daarom was het dat ik geen pakketje kon ontvangen. Nu opnieuw gewired, en ik ontvang pakketjes. Ik wil mijn server gebruiken als router. Ik laat nog wel wat van me horen als ik de IP's heb veranderd. iig bedankt.

TweakBlog

• Ruudjah
Ik heb trouwens een heel erg goed programma gevonden onder windows, om internet mee te sharen. Mogelijkheden zijn e n o r m! Een klein overzichtje:
-Snelheidslimiet per IP instellen
-Loadbalancing (4 algoritmes) om meerdere lijnen te bundelen
-Soort van QoS. Per applicatie/IP/ TCP/IP poort in te stellen prioriteit
-Een boel meer...

Total traffic control, van lightspeedsystems. www.lightspeedsystems.com

en nee, ik werk niet bij lightspeedsystems, en heb er ook geen aandelen ;)

TweakBlog

Pagina: 1