[wc] prototype blokje gemaakt van kopere buis

Pagina: 1
Acties:

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik had hier al eens een koelblokje gezien van een koperen buis, dat vond ik wel een makelijk uitvoerbaar idee. dus dat heb ik nu ook gedaan. het is effe een proefopstelling, kijken of het goed afdicht enzo. ik heb dus een buis licht gebogen met zon tang, daarna plak eraf geslepen, afgevlakt, en solderen. ertegenaan zit nu 1 zo'n plaatje, op het echte blokje worden het er een stuk of 5 aan elke kant. deze zuoden moeten zorgen voor een betere koeling aan de zijkanten en tevens koeling door de lucht.

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2764031579
hier het blokje van dichtbij.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/3053742780
en hier staat hij op mijn aquarium aangesloten, zo laat ik hem nog een tijdje zitten, om de waterdichtheid te testen enzo.

1 ding die ik heb gemerkt bij het prototype is de buis iets vierkant maken zodat de koperen plaatjes wat beter aansluiten op de buis zodat de warmte overdracht wat beter is en het aansluit vlak ook groter is.

verder komt er in me wc setup een reservoir van waarschijnlijk een gelpot, een radiator van een volvo katterug(ongeveer 8 cm dik!) en de pomp weet ik nog niet, koop denk en eheim. dit alles bouw ik in een soort coolcube van plexiglas. de voeding van de fan(denk een 12 cm enermax) komt an een oud voedinkje wat ik heb gevonde van 65 watt, deze is met de hand aan/uit shakelbaar en lekker klein.

de koeler zet ik voor de pomp zodat het water er doorheen gezogen word en de kans op lekken dus kleiner. omdat de druk kleiner is als na de pomp

Verwijderd

Zier er grappig uit.. :P
ben benieuwd hoe het koeld... :)

Keep us informed.. ;)

Verwijderd

ziet er :9~ uit goed idee trouwens, maar of het goed gaat koelen?????
maar zou je niet is een ander resevoir kopen anders denk ik niet dat je vissen lang zullen leven :P

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-02 17:28

Rubman

Retarded or just overjoyed!

wel leuk bed8 maar ik betwijfel of het echt goed zal gaan coolen :?
maarre voor de echte tweakert gaat het natuurlijk om het zelf bouwen van iets k zou zeggen ga zo door

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/?bekijk=2820962407
[topic=447951/1/25]

Ik zou nooit het blokje aansluiten op een aquarium! Koper en soldeer zijn giftig.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Waar kun je zo'n plaatje koper halen?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Op maandag 20 mei 2002 18:55 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]
[topic=447951/1/25]

Ik zou nooit het blokje aansluiten op een aquarium! Koper en soldeer zijn giftig.
RIP aan _ferry_'s vissen! :o :D

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Is dat een eheim 2250 die ik daar zie..
Heb laatst begrepen dat die 250l/u doet..
is dat wel genoeg ?

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 14:49

Mad_Demon

de dokter

Dat koperplaatje ziet er niet erg dik/stevig uit :{

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
eh oh, ga ik hem effe weghalen, tis een eheim 2011, 270l/uur

de bodemplaat is 0,8 mm dik, maar kromtrekke doet ie straks denk ik niet mer omdat al die koelribbetjes dat wel voorkomen. maar heb nu ook niks dikkers. maar ga wel naar opzoek

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08-2025

dr.lowtune

Deugt niet

[afbeelding]
[topic=447951/1/25]

Star Wars: Attack of The cloned fish >:)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ach ze leven NU nog

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
...

Bovendien kunnen vissen slecht tegen temperatuurschommelingen zoals je die te weeg gaat brengen..

Expanding the inexpandable

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 20:21 schreef Expander het volgende:

[..]

Bovendien kunnen vissen slecht tegen temperatuurschommelingen zoals je die te weeg gaat brengen..
ja had pas een topic OF het mogelijk was, waterkoeling via aquarium, bleek idd niet echt ideaal. maar heb nu toch een radiator dus dat is geen probleem meer. ga binnenkort het blokje denk effe bij ons in de houtkachel hangen, radiator erop en dan kijken of ie goed koelt

• sleeping_hollow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

als je een pomp+ reservoir wilt heb ik nog een/drie eheim buitenfilters :D

You are free to do as we tell you to

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ben nu een goeie versie aan het maken, van zon hoekstuk waarmee je waterkranen enzo aan de muur vastschroeft. deze komt in het midden van de koperplaat. erin zit nog een stukje koper. dan stroomt het water er weer ut aan de zijkant en via een hoekstukje zit de slang er weer aan vast. ook hierbij doe ik aan de zijkant plaatjes koper voor de stijfheid en koeling. deze manier is wat makkelijker te solderen en heeft een groter bevestigings oppervlak.

gisteren had ik de oude op de electriche kookplaat gelegd. water erdoorheen, de koperen plaat was warm, buis was koud en kookplaat was kokend heet. dus het weerkte denk wel aardig.

Verwijderd

k vraag me alleen af als dat wel wat koeld :)

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
ik heb mijn blokje nu bijna af, moet hem nog beetje afwerken en spuiten(denk zwart) en dan issie klaar
hier de pic's

op de ene foto een plaatje van de rad. en blok. hier zie je hoe dik de radiator is(dubbel zo dik ongeveer).

op de andere foto een plaatje van het blok en hoe de koellichaampjes erop komen. er komen er el meer dan 2 op hoor, denk aan elke zijde +/-7

uit de radiator kwam nogal vies rood?!?! water. dus zet ik hem uiteraard effe op doorspoelen en dan test ik meteen de waterdichtheid.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1684071262
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1500553530

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Jezus, that's some badass radiator. :9~

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 21:45 schreef ajampaniki het volgende:
Jezus, that's some badass radiator. :9~
jaja, en hier komt hij uit: een volvo katterug, koopie toch? voor 200 piek, het is een bouwvoorbeeld voor diegene die erachter ligt op zijn zij, die moet ooit weer gaan rijden. deze niet, dus mag de radiator er wel uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2660678497

Verwijderd

Wat zijn de afmetingen van die Katterug-radiator?

Zo'n kraanaansluitng is van messing wat helaas niet goed warmte geleidt. Gesoldeerd op een koperplaatje wordt het niet beter.

Ik zie ook het nut niet van die schotjes op het 'waterblokje'.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Op dinsdag 21 mei 2002 23:11 schreef augustus het volgende:
Wat zijn de afmetingen van die Katterug-radiator?

Zo'n kraanaansluitng is van messing wat helaas niet goed warmte geleidt. Gesoldeerd op een koperplaatje wordt het niet beter.

Ik zie ook het nut niet van die schotjes op het 'waterblokje'.
volgens mij is dat gewoon koper hoor???
die schotjes moeten het warmte oppervlak vergroten en het ding wat steviger maken omdat de bodemplaat niet zo dik is.
de afmetingen weet ik niet precies, ik schat 8x15x25 cm

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op woensdag 22 mei 2002 10:30 schreef _ferry_ het volgende:

[..]

die schotjes moeten het warmte oppervlak vergroten en het ding wat steviger maken omdat de bodemplaat niet zo dik is.
de afmetingen weet ik niet precies, ik schat 8x15x25 cm
Het gaat bij dit soort blokjes niet om het oppervlak van het blokje zelf, maar om het oppervlak van het blok dat in contact komt met het water. Die schotjes hebben dus geen zin.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Op woensdag 22 mei 2002 10:30 schreef _ferry_ het volgende:

[..]

Ik denk toch dat _ferry_ gelijk heeft, dat soort spul wordt allemaal in messing uitgevoerd (lijkt erg op koper)
Pagina: 1