[UMTS] Snelheid, theorie en praktijk

Pagina: 1
Acties:

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:06
Ik was me iets aant afvragen... UMTS zou een snelheid van 2 mbit hebben. Is dit per frequentiekavel of in het totaal met alle kavels tegelijk?

Het lijkt sowieso erg onrealistisch. Ze beloven 2 Mbit, maar als er een paar mensen in de buurt ook gebruik van maken gaat je snelheid al snel omlaag, om maar niet te denken aan hoe snel je accu leeg gaat bij ontvangen en zenden op zo'n snelheid...

Iemand specs of insights? (op de search was niks te vinden dat hier inhoudelijk op inging)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 20:58

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Moet je de nieuwe Nederlandse C'T (dus niet de Computer Totaal!) er eens bij pakken, staat het allemaal precies uitgelegd op blz 148-152:
2mbit is de maximumsnelheid per gebruikers, maar als er dus meerdere gebruikers gaan UMTS'en gaat dit inderdaad snel omlaag. Het is shared bandwith, dit gaat per zendmast...
Accu gaat niet snel op zijn, de telefoons zijn ondertussen al zo doorontwikkeld dat DATA (wat niet compressed hoeft te worden) een stuk minder "accukracht" kost als spraak. Over de energie bij het zenden/ontvangen hoef je je dus geen zorgen te maken.
2Mbit per seconde haal je ook echt alleen maar als je niet beweegt en heel dichtbij een zendmast staat. In de praktijk (zegt C'T) komt het bijna nooit boven de 384kbit/sec.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Sorcerer8472
Op maandag 20 mei 2002 17:34 schreef B_O_S_S het volgende:
Moet je de nieuwe Nederlandse C'T (dus niet de Computer Totaal!) er eens bij pakken, staat het allemaal precies uitgelegd op blz 148-152:
2mbit is de maximumsnelheid per gebruikers, maar als er dus meerdere gebruikers gaan UMTS'en gaat dit inderdaad snel omlaag. Het is shared bandwith, dit gaat per zendmast...
Accu gaat niet snel op zijn, de telefoons zijn ondertussen al zo doorontwikkeld dat DATA (wat niet compressed hoeft te worden) een stuk minder "accukracht" kost als spraak. Over de energie bij het zenden/ontvangen hoef je je dus geen zorgen te maken.
2Mbit per seconde haal je ook echt alleen maar als je niet beweegt en heel dichtbij een zendmast staat. In de praktijk (zegt C'T) komt het bijna nooit boven de 384kbit/sec.
Heb nog nooit van de C'T gehoord... Door wie wordt het uitgegeven?
Het is dus 2 mbit per zendmast per provider(?)... Maar hoe zit dat in een grote stad, met meerdere masten, interferentie, meerdere gebruikers, storing van gebruikers op frequenties die vlak naast de jouwe zitten...?
Ik ben bang dat er in een grote stad niet veel meer dan 56 kbit uitkomt hoor :{
Maar ik ben ook een beetje een doemdenker :)

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Op maandag 20 mei 2002 17:55 schreef Sorcerer8472 het volgende:

[..]

Heb nog nooit van de C'T gehoord... Door wie wordt het uitgegeven?
Het is dus 2 mbit per zendmast per provider(?)... Maar hoe zit dat in een grote stad, met meerdere masten, interferentie, meerdere gebruikers, storing van gebruikers op frequenties die vlak naast de jouwe zitten...?
Ik ben bang dat er in een grote stad niet veel meer dan 56 kbit uitkomt hoor :{
Maar ik ben ook een beetje een doemdenker :)
C'T is een van oorsprong Duits blad dat voluit Magazine voor Computer Techniek heet. Zie www.ct.nl voor meer info, je kan het in de betere tijdschriftenhandel wel kopen en het is zeker weten het beste PC-blad dat in NL uitgegeven word!
Meerdere masten storen elkaar niet. Het frequentiegebied is in de 1e fase (waarin de 2mbit nog lang niet gehaald word!) "maar" 25Mhz, dat word verdeeld in blokken van 1 Mhz. Elke zender in de omgeving gebruikt een net iets frequentie, zodat de zenders elkaar niet zullen storen. Deze frequenties zijn weer ingedeeld in timeframes, elk stukje data naar een gebruiker neemt één tijdframe in beslag. Elke UMTS-telefoon die op data wacht, ontvangt eigenlijk alle data dat door die zendmast word uitgezonden, en "vist" de benodigde informatie eruit. Storing van gebruikers onderling is er dus ook niet.
In de 2e fase is er overigens 60 Mhz beschikbaar in stukken van 5Mhz per zender. Hier is dus plaats voor meer tijdframes...en is de maximumsnelheid theoretisch 2,3Mbit/seconde! :)

Zo duidelijk :? :)

Er is trouwens maar 1 provider die de UMTS-rechten in een land heeft, en dus het recht heeft om de frequentie te gebruiken. Alleen zij mogen dus de UMTS-frequentie gebruiken. Ze kunnen deze wel "verhuren" aan andere providers, maar dan zal er altijd voor gezorgd worden dat dit via KPN-zendmasten gaat en ze dus niet met elkaar kunnen storen (in ons land is het KPN die de UMTS-rechten heeft verworven geloof ik).

edit:

In Nederland is elke provider eigenaar van een kavel. Dit is een stukje waarin Nederland is opgedeeld. In dit stukje kunnen de eigenaren dus bepalen waar de masten worden neergezet, en ze moeten er dus ook voor zorgen dat een frequentie niet dubbel bezet word...

• Sorcerer8472
Dat van die tijdframe enzo snap ik wel, maar dat met die kavels klopt niet.

Alle 5 de Nederlandse providers hebben een frequentiekavel opgekocht. Eén kavel is een bepaald frequentiegebied van 15(?) MHz dat zij mogen gebruiken naar hun eigen goeddunken en met zoveel zendmasten als ze willen... (ze zijn dus zelf verantwoordelijk voor storing die ze op hun eigen netwerk veroorzaken)

Maar dit houdt toch in dat we geen 2 mbit halen omdat de beschikbare bandbreedte is verdeeld onder 5 providers? :?

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:38
Er zijn als ik me goed herinner vijf kavels in NL geveild. Twee grote, voor KPN en Vodaphone, en drie kleinere voor de overige aanbieders.

Zoals hierboven al vermeld word is die theoretische 2,3 Mbit per mast. Elke mast, van welke provider dan ook kan dat dus leveren. Dat heeft niets met de verdeling van frequentiekavels te maken. Begrijp ik dus daaruit.

Een provider mag geen frequenties gebruiken die buiten zijn kavel vallen. En als er een goed plan is dat kunnen frequenties hergebruikt worden op masten die ver uit elkaar liggen. Dat gebeurd met GSM nu ook al want daar zijn zo'n 124 verschillende kanalen beschikbaar (lower and higher band samen) die qua uplink en downlink verschillen in frequentie. Als iedereen zich hieraan houd dan komt er dus geen ruzie 8-)

There is no place like 127.0.0.1

• [BoSS]

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Op maandag 20 mei 2002 21:36 schreef marcus22 het volgende:
Er zijn als ik me goed herinner vijf kavels in NL geveild. Twee grote, voor KPN en Vodaphone, en drie kleinere voor de overige aanbieders.

Zoals hierboven al vermeld word is die theoretische 2,3 Mbit per mast. Elke mast, van welke provider dan ook kan dat dus leveren. Dat heeft niets met de verdeling van frequentiekavels te maken. Begrijp ik dus daaruit.

Een provider mag geen frequenties gebruiken die buiten zijn kavel vallen. En als er een goed plan is dat kunnen frequenties hergebruikt worden op masten die ver uit elkaar liggen. Dat gebeurd met GSM nu ook al want daar zijn zo'n 124 verschillende kanalen beschikbaar (lower and higher band samen) die qua uplink en downlink verschillen in frequentie. Als iedereen zich hieraan houd dan komt er dus geen ruzie 8-)
Dit klopt volgens mij ook aardig. Ik had me vergist door te denken dat de kavels delen van Nederland waren, maar het waren dus frequentiekavels.

• Sorcerer8472
Op maandag 20 mei 2002 21:36 schreef marcus22 het volgende:

Dat is het probleem dus! Die kavels! Dat betekent dus dat KPN en Vodafone theoretisch hogere snelheid kunnen leveren?
Databandbreedte heeft namelijk ook frequentiebandbreedte nodig. Dus dacht ik dat die 2.3 Mbit theoretisch zou zijn, voor als er maar één kavel was dat van iedereen zou zijn...

• marcus22
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 15:38
Dat is het probleem dus! Die kavels! Dat betekent dus dat KPN en Vodafone theoretisch hogere snelheid kunnen leveren?
Databandbreedte heeft namelijk ook frequentiebandbreedte nodig. Dus dacht ik dat die 2.3 Mbit theoretisch zou zijn, voor als er maar één kavel was dat van iedereen zou zijn...
Nee, dat is niet zo. KPN en Vodafone kunnen je theoretisch gezien geen hogere snelheid bieden omdat ze een groter frequentie kavel hebben.

Voorbeeldje:
het beschikbare frequentiedomein is verdeeld in 5 niet even grote kavels:
KPN: 30%
VF: 30%
Overige 3 * 20%

Ik heb geen idee wat de frequenties bij UMTS zijn maar je moet je die verdeling dus als volgt zien.

KPN: 2,0 GHz tot 2,5 Ghz
VF: 2,5 GHz tot 3,5 Ghz
en zo verder. (de getallen komen uit mijn grote duim!)

Dat stukje bandbreedte van bijv. KPN is verdeeld in een aantal kanalen. Als je via een KPN mast aan het internetten bent op je UMTS mobiel dan gebruik je een van die kanalen. (Dat is dus maar een kleinstukje van het totale kavel van KPN). Gezien mijn studie zou ik je nog moeten kunnen vertellen hoe breed (in MHz-en) dat stukje zou moeten zijn maar daar heb ik nu even geen zin in :Z. Daar staat hierboven al e.e.a. over gepost.

Is het nu wat duidelijker?

Die theoretische 2 Mbit heeft dus niets met kavels te maken. Dat is meer voor het aantal gebruikers en dus masten en zo.

Die 2Mbit kan elke mast theoretisch leveren.

There is no place like 127.0.0.1

Pagina: 1