Toon posts:

oude filmmateriaal op je comp zetten en bewerken??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik heb de volgende vraag. Vandaag vroeg iemand mij fo het mogelijk is om hele oude films (voorloper van de video 8) op je comp te zetten en te bewerken. Het zijn van die oude films die je in blik bewaart op een grote rol en die je met een projector op het doek projecteert (zonder geluid).

Ik heb al het een en het ander nagevraagd en tot op heden lijkt dit alleen op de Mac mogelijk te zijn, maar we willen het natuurlijk met een PC doen. Mijn vraag is, kan dit en wat heb ik daar voor nodig met eventuele kosten?

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

Sorcerer8472

Mens sana?

Dat is mogelijk... Als je het professioneel wilt doen heb je een soort scannertje nodig waar de filmrol doorheen gaat om het met zo min mogelijk kwaliteitsverlies te doen.

Die dingen zijn dus wel pokkenduur en het duurt ongeveer net zo lang als een dvd-rip maken lijkt me (afhankelijk van de lengte van de film en de apparatuur)... Maar denk maar aan een paar duizend gulden voor zo'n apparaatje. Misschien dat er op de pricewatch iets staat?

Je kunt ook natuurlijk het projectiescherm met een digicam opnemen ofzo :{

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is zeker 8mm spul? Dat moet je laten doen...

met [search=8mm] kom je wel wat topics tegen daarover (vast ook over de film :P)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 07:08
Er bestaan bedrijven die oud filmmateriaal kunnen digitaliseren. Dat zal alleen niet goedkoop zijn. Vooral als je veel beeldmateriaal hebt.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Wij hadden ook van die oude filmrolletjes. Voor 100 piek door een bedrijf laten overzetten op VHS. Dan de VHS op de PC gezet. Niet helemaal netjes, maar hij doet het wel. Die films zijn zo bagger, dat je die extra conversie niet eens merkt :'(

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:35
Heb dit toevallig 2 weken geleden gedaan met de oude films die nog lagen te verstoffen in een kast bij mijn moeder.
Vond het wel leuk om die beelden nog te redden voor het nageslacht :)

Ik heb het niet laten doen door een bedrijf, maar ben zelf aan het experimenteren geslagen.
Bij een proffesioneel bedrijf scannen ze inderdaad de originele film in net als met dia's of fotonegatieven.
Een andere optie is om het beeld te projecteren in een speciaal "kastje" met een soort van matglas. aan de andere kant plaats je dan een camera.

Die mogelijkheden had ik uiteraard niet, dus heb ik maar wat geimproviseerd.

Ik heb het beeld met de oorspronkelijke projector geprojecteerd. Om zoveel mogelijk kwaliteit te behouden moet je klein projecteren.
Dit geprojecteerde beeld heb ik met een DV cam op statief weer opgenomen.
Uiteraard een heleboel gepiel om zonder vervormingen het beeld netjes erop te krijgen.
De kwaliteit van die films is sowieso niet geweldig natuurlijk, maar uiteindelijk is het goed gelukt en ik ben dan ook zeer tevreden over het resultaat.

Het enige probleem wat ik had, was dat die camera een automatische witbalans had, maar achteraf valt dat ook wel mee.

Denk er ook aan dat als je dit gaat doen, dat je dan de autofocus uitzet van de DV. Handmatig scherpstellen en dan niet meer veranderen.

Succes ermee als je het zelf gaat doen

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Pagina: 1