Op maandag 20 mei 2002 19:49 schreef KoenM het volgende:
[..]
Maar hoe slaan de meeste programma's hun passwords dan op

. Die maken volgens mij toch echt gebruik van 2-way encryptie, en volgens jouw vehaal is dat hele idee onveilig.
M$ gebruikt nogal eens de Power of XOR(tm)
De veiligste manier blijft 1-way encryptie.. maar dat betekend dus dat je idd je password niet kan/moet cachen.
Persoonlijk zou ik het iets minder zwart/wit stellen. Want hoe groot is nou de kans dat een russische hacker precies het programma van de topic starter wil cracken?
Tja, dat is die houding van.. wie wil er nou *mijn* progje hacken? Zo zijn er meer de fout in gegaan natuurlijk.. Als toch niemand *jouw* prog wil hacken sla het dan met een simpele XOR op.
Voor bedrijfskritische opslag is het mischien niet geschikt, maar voor huis-tuin-en-keuken werk wel, lijkt me.
Dan is een 1024 bits encoding mischien wel overkill, maar 3DES is toch wel een ontzettend veel veiliger dan plain text...
Het blijft "obscrurity" en niet security.. de veiligheid van je data is totaal niet meer afhankelijk van de lengte van je key maar van hoe goed je weet te verstoppen waarmee je je data versleuteld. Je roept waarschijnlijk een dll aan voor 3DES dus dat is een kwestie van 1 keer een wrapper schrijven voor die DLL en dan kunnen alle progjes die deze "beveiliging" gebruiken binnen 1 minuut gekraakt worden.
Misschien dat je dan beter zelf nog een versleutel algoritme kan maken met bijvoorbeeld de
code:
1
2
3
4
| synchronized protected int next(int bits) {
seed = (seed * 0x5DEECE66DL + 0xBL) & ((1L << 48) - 1);
return (int)(seed >>> (48 - bits));
} |
functie (java in dit geval).. gewoon een beetje kloten dat als ze het willen breken ze toch echt ook even je prog moeten reverse engineren en niet alleen de call naar een andere DLL hoeven af te vangen..
BV een hash opslaan waarvan het eerst deel een getal / getallen zijn die naar een seed / seeds verwijzen (die je dus weer random kiest) en het tweede deel van de hash het daadwerkelijk password geXORed met de getallen die uit die seeds komen
Het blijft obscurity maar passwords "cachen" is gewoon niet secure (zolang je zo uiteindelijk plaintext nodig hebt voor bv pop3 in dit geval)...