Ik ben aan het koekeloeren voor een nieuw systeempje. Mijn Pentium 60 voldoet niet meer zo, vooral quake 3 speelt niet echt comfortabel met een halve frame per uur. Ik denk dat ik voor een Thunderbird ga, maar nu vraag ik me af wat het beste moederbord daarvoor is. Aangezien ik geen zin heb om te gaan solderen zal overclocken voor mij niet belangrijk zijn. Wat ik zoek is vooral een stabiel en snel systeem. Ik heb gehoord dat de moederborden van Gigabyte en MSI dit bieden voor niet al teveel geld. Wat voegen die populaire Asus en Abit borden daar voor meer geld aan toe? (buiten overclock opties die ik dus waarschijnlijk niet gebruik). Hoe zit het eigenlijk met die stabiliteit, wat is het verschil tussen stabiel en stabielst en hoe meten ze dat. Crasht een stabiel moederbord 4 keer in de week en een stabieler moederbord maar 2 keer? Ze kunnen wel met kreten als “hoge stabiliteit” en “minder stabiel” gooien op die review sites maar wat betekenen die verschillen in de praktijk? Een compu hoort van zichzelf gewoon niet vast te lopen (tenzij het aan de software ligt) dat doet mijn videorecorder of de vaatwasser toch ook niet? Of moet ik met deze eis een stukje terug in de tijd en een P3 op een BX chipset nemen?
Verder zit ik me af te vragen of het zin heeft om op moederborden met DDR geheugen te wachten. Is wel een belangrijk punt want het is natuurlijk lullig als je voor 400 + 500 piek een moederbord en geheugen koopt en je dan een paar maanden later voor hetzelfde geld een systeem met DDR kunt krijgen, dan is je “oude” systeempje gelijk niks meer waard natuurlijk (behalve die Dondervogel). Ze zeggen dat DDR geheugen al te koop is maar ik heb het nog nergens gezien en weet ik niet echt wat het moet gaan kosten.
Alvast bedankt.
Verder zit ik me af te vragen of het zin heeft om op moederborden met DDR geheugen te wachten. Is wel een belangrijk punt want het is natuurlijk lullig als je voor 400 + 500 piek een moederbord en geheugen koopt en je dan een paar maanden later voor hetzelfde geld een systeem met DDR kunt krijgen, dan is je “oude” systeempje gelijk niks meer waard natuurlijk (behalve die Dondervogel). Ze zeggen dat DDR geheugen al te koop is maar ik heb het nog nergens gezien en weet ik niet echt wat het moet gaan kosten.
Alvast bedankt.