Mijn PIII-600 EB (niet overclocked) heeft met koetje een temp van +- 55 graden. Nou dacht ik voor de gein: laat ik koetje eens uitzetten (heel eventjes
) ... en na 1 a 2 seconden staat mijn CPU opeens op 23 graden. Nou vraag ik me af, kan dit wel? 32 graden verschil? Alleen door de koe?
Wel hoog ja 55, maar bij mij is het iets van 48 als ik laat grazen, en als ik hem stopzet zakt het terug naar 28 of zo. Ik heb een dual 366@550 (ok, dus wel oc-ed) systeem met in totaal 7 fans. Als ik twee fans weghaal komt hij ook boven de 50 en dat vind ik niet zo gezond. Misschien is je kast niet zo groot?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Best wel warm maar niet levensgevaarlijk (voor de CPU dan).
Volgens Intel mogen CPUs best wel heet worden. Ik durf hier geen exacte temperatuur voor jouw type CPU aan te geven. Daarvoor moet je maar even op intels site zoeken.
(Mijn 550E's @787 zijn 38C/26C met/zonder koe)
Volgens Intel mogen CPUs best wel heet worden. Ik durf hier geen exacte temperatuur voor jouw type CPU aan te geven. Daarvoor moet je maar even op intels site zoeken.
(Mijn 550E's @787 zijn 38C/26C met/zonder koe)
Het valt mij op dat sommige moederborden een soort correctie naar boven uitvoeren op de gelezen temperatuur van een Pentium. Misschien dat dit komt doordat er een diode (of gewoon sensor) in de die van de CPU zit verwerkt.
Of dit trouwens waar is wat ik zeg, weet ik niet, maar het is mij opgevallen bij Socket 7 processoren. Als je bij een Intel MMX de temperatuur bekijkt die in de BIOS wordt aangegeven, geeft hij al meteen 37 graden aan, maar dat lijkt me wel erg snel. Als je ditzelfde doet met een AMD K6-2 dan geeft hij gewoon kamertemperatuur aan.
m.a.w.: ik zou gewoon de temperatuur van de heatsink in de gaten houden. Als deze handwarm is, zal de temperatuur van de core ook niet veel hoger zijn, mits je pasta tussen je heatsink en core hebt.
Euhhh, geeft dat antwoord op je vraag?
Of dit trouwens waar is wat ik zeg, weet ik niet, maar het is mij opgevallen bij Socket 7 processoren. Als je bij een Intel MMX de temperatuur bekijkt die in de BIOS wordt aangegeven, geeft hij al meteen 37 graden aan, maar dat lijkt me wel erg snel. Als je ditzelfde doet met een AMD K6-2 dan geeft hij gewoon kamertemperatuur aan.
m.a.w.: ik zou gewoon de temperatuur van de heatsink in de gaten houden. Als deze handwarm is, zal de temperatuur van de core ook niet veel hoger zijn, mits je pasta tussen je heatsink en core hebt.
Euhhh, geeft dat antwoord op je vraag?
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Dat die temperatuur zonder koe zo laag wordt, heeft meestal te maken met ACPI. Je processor wordt in de "ruststand" gezet, vandaar dat die temperatuur zoveel zakt.
Bij mij zakt ie ook naar de 26 graden, aleen wordt hij niet warmer dan 40 graden.
Bij mij zakt ie ook naar de 26 graden, aleen wordt hij niet warmer dan 40 graden.
PSN-id: Chrasher