Toon posts:

Suggestie voor grafische kaart Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik in mijn Linux-bak als grafische kaart een die gebruik maart van de (onboard) Intel 810 chipset.
Erg tevreden hierover kan ik niet zijn. Naar mijn idee is de kleurenweergave aan de (erg) magere kant.

Heeft iemand een suggestie voor een goed werkende videokaart die compatible is met Linux en ook niet te duur, maximaal
100 EUR.

Of laat jullie meningen eens horen over die Intel 810 kaart.

Groeten

Ad

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

intel 810 is gewoon een eenvoudige kaart
als je geen razendsnelle 3D nodig hebt, ga voor een matrox g400/450/550 :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17

Nakebod

Nope.

Tegenwoordig is iedere vga wel 1igzins compitabel, in deze pc hangen 2 toch wel weer vrij oude dingen, TNT en TNT2 M64, deze worden beide goed ondersteund (Ook in dual).
Zo een TNT2 is te koop tegenwoordig voor zo een 45 euro d8 ik laatst gezien te hebben

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

• banaan-X
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 10:41 schreef Nakebod het volgende:
Tegenwoordig is iedere vga wel 1igzins compitabel, in deze pc hangen 2 toch wel weer vrij oude dingen, TNT en TNT2 M64, deze worden beide goed ondersteund (Ook in dual).
Zo een TNT2 is te koop tegenwoordig voor zo een 45 euro d8 ik laatst gezien te hebben
Koop dan asjeblieft een echte tnt2, en geen m64, die zijn zoo slecht ;) Een Geforce 2 MX400 is misschien ook leuk?

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:34

scorpie

Supra Addict

koop gewoon een goedkope ati rage (pro) kaart... werkt perfect en zit in de meeste linux servers.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Verwijderd

Als je nu de interne vga gebruikt, neem ik aan dat je geen games draait. Een geforce lijkt me dan ook totaal niet nuttig. Ga gewoon voor een Matrox. Erg goed beeld en kleurenweergave. Tevens prima divx op te draaien.

Verwijderd

Ga je voor een kaart die echt compatible is met elk denkbaar besturingssysteem, kijk dan eens naar de ATI Rage 128. 32mB geheugen, 3D acceleratie support, en niet al te duur. Deze kaart is volgens mij nog wel te krijgen bij Vobis, daar heb ik ze tot nu toe altijd vandaan kunnen halen. Ik gebruik de ATI kaarten al een paar jaar met volle tevredenheid. Ben begonnen met de ATI 3D Rage Pro (in meerdere systemen, een paar jaar lang), en werk nu met de Rage 128. Perfect...

Verwijderd

Tenzij je qua performance redenen hebt om een NVIDIA Geforce te nemen zou ik het niet doen. Je kunt wel aan de topics hier zien hoeveel mensen problemen met de drivers hebben etc.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

en Matrox maakt voor een aantal kaarten ook eigen Linux drivers, ook niet verkeerd!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik zou het eerst voor een (oudere) geforce gaan en daarna voor een g400 (gemiddel flink duurder), beide hebben goede 2d drivers en qua 3d drivers loopt nvidia iets voor op matrox, ati is qua 3d geen aanrader (er zijn wel drivers maar die kunnen nog niet tippen aan de drivers van nvidia en matrox), ik heb hier een rage pro in mijn linux divx bak zitten en hoewel er aparte xv drivers zijn voor deze (en andere ati kaarten) is de performance wat betreft video afspelen verhoudingsgewijs slecht, de 2d is verder gewoon goed.

De beste keus blijft naar mijn mening een nvidia kaartje en daarna een matrox (g400, ook ongeveer 100 euro)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

je bent gek als je van dat NVIDIA troep haalt, de kaart mag wel lekker snel zijn enzo maar die dirvers zijn allemaal binairies. wil je niet hebben .. dan moet je versies driaaien waartegen zei hun zut hebben gecompiled.

matrox ..

Verwijderd

In Linux is een nVIdia kaart het handigst. Die is met 2 rpm's aan de praat te krijgen incl. OpenGL. Als je een ATi koopt ben je iets langer bezig. Dus als je het heel makkelijk wil doen zonder zelf veel te zoeken en moeilijk doen, zou ik een nVidia kaart nemen. Iets van een GF2MX400 is wel goed. Daar draaien (bijna) alle spellen nog soepel op.
Op maandag 20 mei 2002 18:04 schreef Gila het volgende:
je bent gek als je van dat NVIDIA troep haalt, de kaart mag wel lekker snel zijn enzo maar die dirvers zijn allemaal binairies. wil je niet hebben .. dan moet je versies driaaien waartegen zei hun zut hebben gecompiled.

matrox ..
Uhmm, van de nVidia site kan je 2 kant-en-klare RPM's halen, en daar is alles mee gedaan. Ik weet niet hoe het met Matrox zit, maar makkelijker kan volgens mij niet. En noem het alsjeblieft geen 'troep' zonder het goed te onderbouwen..

Verwijderd

Topicstarter
Als ik jullie reacties zo eens bekijk dan lijkt een Matrox kaart dan in mijn geval het meest voor de handliggend.

Dat de Nvidia-dingen soms lastig werkend te krijgen zijn is me wel bekend uit de diverse nieuwsgroepen/forums.

Spellen speel ik weinig op Linux dus daar hoeft het ook niet voor het gaat me gewoon om een (veel) betere kleurenweergave want die vind ik van de Intel 810 chipset gewoon beroerd.

Of is KDE gewoon zo lelijk, kan ik me niet voorstellen als ik sommige screenshots van jullie zo eens bekijk.

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik heb hier pas ook een topic over geopend, misschien heb je hier wat aan :)

[topic=462120/1/25]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• blouweKip
Dit is gewoon onzin, die nvidia drivers werken op ieder systeem
Dat de Nvidia-dingen soms lastig werkend te krijgen zijn is me wel bekend uit de diverse nieuwsgroepen/forums.
Is ook onzin, in 99% van de gevallen betreft dat mensen die de readme niet doorlezen of die perse rpm willen gebruiken, de tar.gz versie is in 1 min klaar en werkend

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 18:44 schreef blouweKip het volgende:

[..]

[..]

Is ook onzin, in 99% van de gevallen betreft dat mensen die de readme niet doorlezen of die perse rpm willen gebruiken, de tar.gz versie is in 1 min klaar en werkend
De RPM in veel gevallen ook. En al helemaal als ie bij de Distro zit zoals bij SuSE..

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 20 mei 2002 18:09 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Uhmm, van de nVidia site kan je 2 kant-en-klare RPM's halen, en daar is alles mee gedaan. Ik weet niet hoe het met Matrox zit, maar makkelijker kan volgens mij niet.
De g400 heeft native support vanaf XFree 4.0.0, de g450 vanaf 4.1.0 en de g550 vanaf 4.2.0. Dat houdt in dat 3D en alles compleet werkt (afgezien van de tvout) zonder ook maar enige externe driver te installeren. Een distro die hardware detectie doet ziet dus dat kaartje en configt X ervoor en dan ben je klaar.

AFAIK: De tvout van de g400 werkt alleen als je de mga_hal_drv.o van de Matrox site download en die van de g450 en de g550 werken helemaal niet in GNU/Linux.

Ik heb een g450 Dualhead en ben er erg blij mee in ieder geval. Hij heeft zeer goede ondersteuning, de kleuren en scherpte zijn goed en ik kan er acceptable Quake III mee spelen (ietsjepietsje sneller nog dan in Win98).

Als je voor allerlaagste prijs gaat dan is een simpel ATi kaartje of een gf2MX een optie (alhoewel de geforces nogal eens met belabberde filters geleverd worden). Voor goede kwaliteit zou ik toch voor een Matrox gaan.

Verwijderd

voor mij was het ook een reden om een G450 te kopen. Zoek anders de "hardware compatibility" lijst op voor Linux zodat je verzekerd bent van ondersteuning. Maar een aantal goed tips heb je hierboven al.

Verwijderd

Eerder werd gezegd om ati rage kaart te gebruiken voor linux.
Na ervaringen met diverse compaq servers en ati rage kaarten ing ewone pc's..... Nooit van je leven bewust een ati rage kaart aanschaffen voor linux. Boel ellende! o.a. dus dat linux na aantal dagen niet meer wil booten. Andere videokaar ten weg probleem.

Mischien dat met die ati radeon kaarten inmiddels de problemen verholpen zijn.

Kaarten die wel bruikbaar zijn:
S3 virge,, s3 trio, matrox mystique, g100, g200 enz. of de oudere nvidia kaarten, riva 128, tnt, tnt2 enz.

Moet toch makkelijk aan te komen zijn zulke kaarten? Aangezien je over beeld kwaliteit klaagd zal het dus een matrox kaart worden?

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 18:44 schreef blouweKip het volgende:

[..]

[..]

op alle kernel versies en alle glibc en gcc versies enzo meer :?

Verwijderd

Matrox.... zeker weten...

die hebben ook speciale software gemaakt

En stabiel dat dat draait... :)

• JackHoeb
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-10-2022

JackHoeb

Ben d'r klaar voor!

Op maandag 20 mei 2002 18:53 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

De RPM in veel gevallen ook. En al helemaal als ie bij de Distro zit zoals bij SuSE..
En in alle gevallen van RPM systemen kun je ook met gemak src.rpm's gebruiken, gewoon RTM (read the manuel).

• blouweKip
op alle kernel versies en alle glibc en gcc versies enzo meer
yep

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 21:12 schreef Basb het volgende:
Eerder werd gezegd om ati rage kaart te gebruiken voor linux.
Na ervaringen met diverse compaq servers en ati rage kaarten ing ewone pc's..... Nooit van je leven bewust een ati rage kaart aanschaffen voor linux. Boel ellende! o.a. dus dat linux na aantal dagen niet meer wil booten.
Ben ik het absoluut niet mee eens.... al jaren lang gebruik ik ati rage kaarten, en nog nooit heb ik een enkel probleem gehad... die ellende valt echt wel mee... ik heb de rage series in vele verschillende (echt totaal verschillende) systemen gebruikt, met meerdere besturingssystemen, en nooit ben ik een probleem tegengekomen. Bovendien worden de kaarten door zo goed als alle besturingssystemen standaard al perfect herkend.

Uiteraard kunnen er altijd problemen optreden... misschien andere randapparatuur die conflicteert met de rage kaart?

Verwijderd

ATI rage 98??? geeft problemen met XFree 4.2.0

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-08 08:59

Valium

- rustig maar -

De Nvidia-drivers compilen niet goed met linux 2.5.x
Ze doen het wel met 2.4.x
[ontopic]
Tsja, alle nuttige dingen zijn al gezegd. Al is een Nvidia-kaartje dus ook geen slechte keus. Check anders gewoon de site van Xfree (xfree.org). Daar kun je gewoon een lijst met ondersteunde videokaartjes bekijken.

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 22:52 schreef Felix het volgende:
ATI rage 98??? geeft problemen met XFree 4.2.0
Goed... laat ik het anders zeggen: de ati 3D rage pro en de ati rage 128 32mB zijn goed en mogen (als het goed is) geen problemen geven (ik heb ze nog nooit gehad iig)... punt.

Verwijderd

Ik heb een Nvidia kaartje, een geforce2ti.

Niet oc'ed haal ik in Linux bij Quake III @ 1024x768x32 alles high, trilinear, 134FPS.
Dat is geen slecht resultaat dacht ik zo!

Alleen ff snel het mem oc'ed naar 480 leverde 143FPS op. Ik vind dit een acceptabele framerate :P

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al eerder zei, spellen speel ik weinig op Linux maar om nu steeds naar een schermweergave te kijken waar je hoofdpijn van krijgt dat is dus ook niks. Ik heb dus een Matrox G450 kaart weten te bemachtigen en het verschil met de Intel 810 onboard chipset mag er toch echt zijn.

Bedankt voor de reacties allemaal.
Pagina: 1