Toon posts:

Raid vraagjes, (al met google gezocht, helaas).

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een P4/533 MB kopen met Raid, welke weet ik nog niet. Geheugen, ik denk RIMM. Maar hoe dan als ik Raid heb. Ik heb gelezen dat Raid 5 het meest voor de hand is. Dus ik koop twee IBM 60 gb 120GXP of de 60 GXP, verschil weet ik niet. Dan heb ik dus een geheel van 120 gb.

Kan elk MB met Raid op Raid 5 ingesteld worden, hoe werkt dit?

De twee hd's worden op de Raid aansluitingen geplaatst. Kan ik die gezamelijke 120gb ( 2x 60 gb) nog in 3 partities verdelen?

Kan ik dan op de IDE aansluitingen ook nog twee HD erbij aansluiten, buiten de dvd en brander?

*D

Verwijderd

Er zijn naar mijn weten geen moederborden met RAID-Controller die RAID-5 ondersteunen.
0+1 lijkt me het hoogst haalbare

Waarschijnlijk ben je in de war met RAID-0, waarmee 2 schijven als 1 worden gezien, en er gelezen en geschreven wordt op beide schijven tegelijk.

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 09:23 schreef Layka het volgende:
Ik ga een P4/533 MB kopen met Raid, welke weet ik nog niet. Geheugen, ik denk RIMM. Maar hoe dan als ik Raid heb. Ik heb gelezen dat Raid 5 het meest voor de hand is. Dus ik koop twee IBM 60 gb 120GXP of de 60 GXP, verschil weet ik niet. Dan heb ik dus een geheel van 120 gb. nee, zoek maar eens op hoe raid5 werkt

Kan elk MB met Raid op Raid 5 ingesteld worden, hoe werkt dit? nee waarschijnlijk niet, maar staat wel bij de specs van je mobo als 't zo is

De twee hd's worden op de Raid aansluitingen geplaatst. Kan ik die gezamelijke 120gb ( 2x 60 gb) nog in 3 partities verdelen? ja

Kan ik dan op de IDE aansluitingen ook nog twee HD erbij aansluiten, buiten de dvd en brander? ja, voor onboard raid zitten gewoon aparte connectors op 't mobo

*D

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

met 2 hdd kun je geen raid 5 maken.
Voor raid 5 heb je minimaal 3 hdd's nodig.

En de meeste Mobo hebben niet zo'n controller.
je kunt denk ik wel raid 0+1 doen.

Dus 2x hdd in raid 0 en dan zet je in conbi. in raid 1

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

volgens mij was raid 5 vooral bedoel voor server systemen
Hierbij worden 3 of meer hd's gebruikt dus ik raad je dan ook aan om raid 0 of 1 te nemen.
Ik denk dat raid 0 dan de meest voor de hand liggende keuze is.
Je moet hier wel rekening mee houden dat als 1 hd uitvalt al je data weg is.

Meneer 1000 has spoken......

Verwijderd

Alle IDE raid controllers zijn 0 of 1, 5 kan dus niet, dit komt omdat IDE alleen een software oplossing kent. en geen hard ware. dan zul je een SCSI disk moeten kopen,

bij RAID 5 heb je ook minimaal 3 schijven nodig,

wat wilje meer ruimte of meer zekerheid

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 09:42 schreef HeliumCore het volgende:
Alle IDE raid controllers zijn 0 of 1, 5 kan dus niet, dit komt omdat IDE alleen een software oplossing kent. en geen hard ware. dan zul je een SCSI disk moeten kopen,

bij RAID 5 heb je ook minimaal 3 schijven nodig,

wat wilje meer ruimte of meer zekerheid
Eigenlijk beide..... Is dat mogelijk als ik drie dezelfde hd inzet? Als het niet mogelijk is dan voor zekerheid.

Dus als ik het goed begrijp is Raid dat op het MB zit iets wat "software matig" is. Dus is het dan verstandiger om een MB te kopen zonder RAID en dan een los kaartje erin?

*D

• Roberto
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03 16:10
Op maandag 20 mei 2002 10:01 schreef Layka het volgende:

[..]

Eigenlijk beide..... Is dat mogelijk als ik drie dezelfde hd inzet? Als het niet mogelijk is dan voor zekerheid.

Dus als ik het goed begrijp is Raid dat op het MB zit iets wat "software matig" is. Dus is het dan verstandiger om een MB te kopen zonder RAID en dan een los kaartje erin?

*D
losse kaartje zijn overal wel iets beters en neem dan meteen eentje die ATA 133 ( pio mode 6 toch :? ;) ) onder steunt met oog op de toekomst ( niet dat ATA 133 zo veel sneller is maar toch )

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je voor RAID5 wilt gaan, dan moet je inderdaad een mobo zonder RAID aanschaffen en een losse SCSI RAID controller erbij nemen. De IDE RAID controllers zijn allemaal alleen geschikt voor RAID 0, 1 en 0+1*. Je kan ook uitkijken naar een serverplankje met geïntegreerde SCSI RAID controller, deze ondersteunen vaak ook wel RAID5, maar dan ben je wel 2 keer zo duur uit dan voor een gewoon non-RAID mobo icm een losse SCSI RAID controller. En je zou ook SCSI schijfjes moeten kopen ipv de genoemde IBM GXP exemplaren :)

edit:

* Promise heeft toch een IDE RAID5 controller, de SuperTrax SX6000 (€375)
In dit geval herzie ik mijn mening; je kan ook voor IDE RAID5 gaan :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
Move PMG -> Opslagmedia en I/O controllers

Tip: kijk eens in de FAQ bij Opslagmedia; alles over RAID :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info. Ik heb even naar de prijzen gekeken, gezien mijn butget kan ik niet gaan voor Raid 5. Dus Raid 0+1 is nu aan de orde. Is een Promise kaart een goede keuze en drie IBM 60 gb?

*D

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 11:15 schreef Layka het volgende:
Bedankt voor de info. Ik heb even naar de prijzen gekeken, gezien mijn butget kan ik niet gaan voor Raid 5. Dus Raid 0+1 is nu aan de orde. Is een Promise kaart een goede keuze en drie IBM 60 gb?

*D
aan deze vraag te zien heb je de faq's nog steeds niet gelezen....

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 16:59

Blauw

De Schreeuw

Op maandag 20 mei 2002 11:15 schreef Layka het volgende:

*D
Lees die FAQ nou :D

Je bent dus 4 harde schrijven nodig voor RAID 0+1 :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 11:20 schreef Fatboy het volgende:

[..]

aan deze vraag te zien heb je de faq's nog steeds niet gelezen....
Ja hoor heb ik wel gelezen. Ik twijfel ook tussen onboard of een los kaartje. Wat ik ook niet uit het Raid-faq heb kunnen halen is dat als je Raid onboard gebruikt ook nog een andere hd kan aansluiten op de gewone ide waar de dvd en brander zit.

*D

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 11:28 schreef Layka het volgende:

[..]

Ja hoor heb ik wel gelezen. Ik twijfel ook tussen onboard of een los kaartje. Wat ik ook niet uit het Raid-faq heb kunnen halen is dat als je Raid onboard gebruikt ook nog een andere hd kan aansluiten op de gewone ide waar de dvd en brander zit.

*D
ja, zie ook mijn eerderepost in dit topic
enneh, raid 0+1 met 3 schijven gaat echt niet lukken hoor...

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 11:30 schreef Flat© het volgende:

[..]

ja, zie ook mijn eerderepost in dit topic
enneh, raid 0+1 met 3 schijven gaat echt niet lukken hoor...
Ja sorry van die 3 hd... ik heb, die ik nu al heb vergeten erbij te tellen.....

*D

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-04 23:22

Crazy-

Best life ever

let je er wel op dat je 4 EXACT dezelfde hdd's nodig hebt?
je moet even weten wat je nu hebt dus

koop evt 4 nieuwe hdd's en zet die in RAID0+1 dan heb je bijv met 4x60gb -> 120GB ruimte, en wordt dat op zeg maar 2x 2x60gb weggeschreven (

file van 1-2-3-4-5-6

hdd0 - 1 - 3 - 5
hdd1 - 2 - 4 - 6
hdd2 - 1 - 3 - 5
hdd3 - 2 - 4 - 6

nu als er 1 hdd uitvalt, heb je al je data nog :) dus snel en safe :)

suc6

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ach gaat tog over raid

Kheb hier ata100 kaartje, hangt 1x 40Gb aan, met 2 partities, waarom ziet ie die als RAID0 mode 0+1?

hmz waarom is mijn emailadress in me userinfo een Streepje?

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

kwee nie, maar met 1 HDD kan je never nooit raid krijgen :)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 23:11 schreef CIOMrCrazy het volgende:
nee, zo stond ik ook al vaag te kijken

er staat nu in Hardware beheer de HD Promise 1+0 Stripe/RAID0 scsi Disk Device. (oke weet veel, maar raid speel ikke nie zoveel mee)

Ps de IDE Detection zegt het ook

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

is gewoon de naam van je Raid controller, nix byzonders dus :D

• DaOverclocker
  • Laatst online: 31-03 15:02

DaOverclocker

Overclocker for life...

In de computer totaal van deze maand staat een Test van raid. raid 0 raid 1 en raid 0+1. Dit is wel duidelijk. zie je gelijk wat voor jou het beste is. En ook of je onboard wil of niet.
Volgens de test maakt dit geen *** uit.!

systeem specs

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

ik zelf gebruik SOFTWARE raid van WinXP
dit vind ik vele malen veiliger dan hardwarematig (via controller)

voordelen:

1. net zo snel
2. veiliger (alleen je HDD kan crashen, voor de rest je raid blijft bestaan!!)
3. niet duur :)
4. Win2k/xp kunnen er mee overweg, in welk systeem je ze ook propt

• Dr. Cheeks
  • Laatst online: 29-08-2025
Software RAID (Win 2000 of XP) is inderdaad een hele goede oplossing. Het enige nadeel is dat je Windows zelf niet op je stripe-drive kan draaien (je kan er niet van booten).

Maar los van dat: alle IDE-RAID kaartjes (van onder de 200,-) zijn toch al zo goed als software-matig. Vergelijk het maar met winmodems. Alle mensen die anders beweren zijn waarschijnlijk mensen met zelf zo'n hardware kaartje wat ze vervolgens als verlengstuk zien...

En of die controller nu op een los kaartje of op je moederbord zit maakt dus echt helemaal geen drol uit. Komt helemaal op hetzelfde neer. Kan je het beter op je mobo hebben zitten, lijkt me.

Verwijderd

Dat er geen enkel verschil zit tussen de "onboard" en "offboard" kaartjes is niet juist.

Wat de chip betreft kan dit wel kloppen, bv. een Promise PDC 20276 ATA 133 chip wordt op diverse MOBO gebruikt, maar Promise gebruikt hem ook zelf op haar losse RAID kaartjes.

MAAARRR er is wel een ander verschil en daar kom je pas achter als je met je MOBO met "onboard" RAID gaat spelen, je RAID bios is een zogenaamde "LITE" version, hierbij kun je dus veel minder in de RAID bios configureren, waaronder het niet kunnen aanpassen van je "Blocksize", dit heeft veel invloed op de performance en is dus zeker een belemmering.
Er zijn wel "gehackte" RAID biosen voor de Lite Onboard biosen, maar als je een nieuw resent mobo hebt is ie waarschijnlijk nog niet.

Hij is er in ieder geval niet voor mijn MSI KT3 ULTRA ARU. :(

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Op maandag 20 mei 2002 23:48 schreef Dr.Cheeks het volgende:
Software RAID (Win 2000 of XP) is inderdaad een hele goede oplossing. Het enige nadeel is dat je Windows zelf niet op je stripe-drive kan draaien (je kan er niet van booten).
Met een hardware kaart kan dat dus wel.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 21:23

Rick2001

9950X delidded en direct die

Op maandag 20 mei 2002 23:11 schreef CIOMrCrazy het volgende:
Met een schijf kun je ook een raid array maken.
Deze wordt dan JBOD genoemd, en betekend 'Just a Bundle Of Drives'
Dit is dus als je een raid controller waarbij je voor 1 schijf een array moet aanmaken. :)
Het levert natuurlijk geen enkele snelheidswinst op met 1 schijf, maar het kan dus wel.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 14:43
euh.

ff nog om wat foutjes te herstellen. Er bestaan wel IDE RAID controller kaartjes die raid 5 doen, de adaptec 2400A bijvoorbeeld.
Pagina: 1