Toon posts:

[mobo] Wazig probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke, het volgende... Ik heb een gigabyte GA-7VRX mobo, en ahtlon XP 1800+ (gewoon nog gelocked)

Het volgende is het "probleem".

Als ik in de bios mijn FSB hoger zet als 140 Mhz dan weigert mijn systeem nog windows te booten (windowsXP). Tijdens het booten krijg ik dan een error die gaat of over mijn AGP of PCI (gerelateerd aan de driver die in de blue screen staat, soms staat er iets van ATI, ik heb een radeon 8500 dus dat is dan AGP, soms iets van CMEDIA, ik heb een geluidskaart met CMEDIA chippie dus dan is het PCI). Het probleem met de AGP heb ik weten te verhelpen door de AGP voltage wat hoger te zetten by the way.

Maar goed, nu het rare eigenlijk, als ik met easytune aan de slag ga (da's een progje om in windows je FSB te veranderen) loopt het systeem stabiel tot en met 142 Mhz (3 uur lang 3dmark laten loopen). Nu kun je zeggen van ok, dan laat je het toch met easytune draaien? Dan zeg ik dus nee, want overbodige software=minder resources en resources=iets wat ik graag overheb... Is er misschien een oplossing voor dit "probleem"? (Behalve dan de geluidskaart eruit halen :P)

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Uhm, ja :{

gewoon unlocken die hap

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 03:55 schreef silentsnow het volgende:
Uhm, ja :{

gewoon unlocken die hap
Ik zie alleen niet in wat dit met mijn CPU te maken heeft omdat de foutmelding die ik iedere keer krijg gerelateerd is aan de PCI bus.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Mentalist

[avdD]

Op maandag 20 mei 2002 03:56 schreef Fallen Angel het volgende:

[..]

Ik zie alleen niet in wat dit met mijn CPU te maken heeft omdat de foutmelding die ik iedere keer krijg gerelateerd is aan de PCI bus.
Je soundkaartje kan die FSB gewoon niet aan (eigenlijk de PCI bus die je dan krijgt). Oplossingen : je PCI divider hoger zetten (1/5 ofzo) of niet overclocken (niet te ver) of je cpu unlocken en gaan OCen met je multiplier ipv met je fsb.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 12:41 schreef W3ird_N3rd het volgende:

[..]

Je soundkaartje kan die FSB gewoon niet aan (eigenlijk de PCI bus die je dan krijgt). Oplossingen : je PCI divider hoger zetten (1/5 ofzo) of niet overclocken (niet te ver) of je cpu unlocken en gaan OCen met je multiplier ipv met je fsb.
Maar waarom blijft ie dan wel werken als ik em in windows zo hoog zet... ik bedoel, onder het booten hoeft de soundcard in princiepe nix te "doen". In windows des te meer (ik ben mp3 verslaagfd)...

Verwijderd

Ach ja, die 2 Mhz...ik geloof ook niet dat die softwarematige progjes voor FSB echt de FSB zo hoog zetten als ze zeggen....Met zo'n soortgelijk progje kreeg ik het geheugen van men TNT2 Ultra op 225 Mhz (normaal op 187, verder dan 225 heb ik niet geprobeerd), toen ging nog alles goed en 3DMark was slechts enkele punten hoger. Volgens mij overdrijven die softwarematige progjes de FSB een beetje.
Die 2 Mhz...ik zou gewoon in de BIOS de FSB zo hoog mogelijk zetten, dan zo laten. Als je verder wilt, moet je gewoon unlocken.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 20:12 schreef davie het volgende:
Ach ja, die 2 Mhz...ik geloof ook niet dat die softwarematige progjes voor FSB echt de FSB zo hoog zetten als ze zeggen....Met zo'n soortgelijk progje kreeg ik het geheugen van men TNT2 Ultra op 225 Mhz (normaal op 187, verder dan 225 heb ik niet geprobeerd), toen ging nog alles goed en 3DMark was slechts enkele punten hoger. Volgens mij overdrijven die softwarematige progjes de FSB een beetje.
Die 2 Mhz...ik zou gewoon in de BIOS de FSB zo hoog mogelijk zetten, dan zo laten. Als je verder wilt, moet je gewoon unlocken.
Als ik hem hoger zet met die software, en ik kijk daarna met sisoft sandra dan klopt et wel hoor, hij zet em echt hoger...

Enneuh, ik blijf dan wel met software werken tot ik em geunlocked heb... dan ga ik direct naar de 166 {met lagere multiplier en hogere pci/agp devider) om mijn cpu synchroom te laten lopen met mijn geheugen (pc2700)

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:54

Mentalist

[avdD]

Op maandag 20 mei 2002 18:19 schreef Fallen Angel het volgende:

[..]

Maar waarom blijft ie dan wel werken als ik em in windows zo hoog zet... ik bedoel, onder het booten hoeft de soundcard in princiepe nix te "doen". In windows des te meer (ik ben mp3 verslaagfd)...
Als je mp3 verslaafd bent, ga dan een echte geluidskaart kopen... (ok, ik luister @the moment ook naar AC '97... k ga voor deze bak nog wel een leuke soundkaart kopen).

Het kan ook dat je geluidskaart niet initialiseerd op 142 Mhz fsb, maar wel werkt, als ie eenmaal geinitialiseerd is.

However, je hebt gewoon pech :(.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt ook gewoon een nieuwe soundkaart kopen. Dat hoeft helemaal niet zo'n dure te zijn, een simpel Soundblaster 128 kaartje gaat bij mij ver over de 140FSB

Verwijderd

Ik zou em dan eerst eens booten zonder soundcard om te zien of ie het dan wel doet.
Weet je meteen waar het probleem zit.
Doet ie het dan ook niet, probeer dan eens je cpu een klein beetje meer voltage te geven.
Misschien dat het dan wel lukt
Pagina: 1