Toon posts:

Het Grote (Willamette) Celeron Topic

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De titel zegt genoeg...
Heb je zo'n nieuwe celeron, post hier je bevindingen, benchmarks en dergelijke.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

die ene met de Wilhelmina core ?

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 03:04 schreef silentsnow het volgende:
die ene met de Wilhelmina core ?
Ja, die nieuwe (die net is uit gekomen).
Ik weet niet of we hem CeleronB mogen noemen. En hij is geloof ik met de Willamette core (OID).

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

The trade of the tools

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 03:28 schreef silentsnow het volgende:
http://www.tweakers.net/nieuws/21807?highlight=Celeron

die zal je bedoelen
Die bedoel ik. Het lijkt me echt interessant om te zijn hoe die in de praktijk bevalt.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
een p4 was al traag per megaherz, dus dit is helemaal traag. tenzij hij zwaar bruut te overclokken is.

• silentsnow

silentsnow

« '-_-' »

Op maandag 20 mei 2002 03:35 schreef smvs het volgende:
een p4 was al traag per megaherz, dus dit is helemaal traag. tenzij hij zwaar bruut te overclokken is.
En dat is ie, net als de P4 northwood

http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1622&p=1

The trade of the tools

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Toch voel ik een beetje dat het celeron tijdperk voorbij is. Ik heb in de loop der tijden meerdere celerons gehad (366@550, 433@488, 600@900, 1200@1450) en elk van die celerons deed het in tests altijd heel goed. Als ik dan naar de huidige tests kijk van de Cel1700 vs Cel1200 dan is de 1200 op het merendeel van de punten gewoon beter en soms zelfs in staat een Cel1700@2200 te verslaan. Ik denk dus dat ik niet overga op de cel met W-kern, maar een andere favoriet ga zoeken.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Ik heb even 'nieuwe' in 'Willamette' veranderd' :) 'nieuwe' is zo non-descript.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 20 mei 2002 11:16 schreef Chemist het volgende:
Toch voel ik een beetje dat het celeron tijdperk voorbij is. Ik heb in de loop der tijden meerdere celerons gehad (366@550, 433@488, 600@900, 1200@1450) en elk van die celerons deed het in tests altijd heel goed. Als ik dan naar de huidige tests kijk van de Cel1700 vs Cel1200 dan is de 1200 op het merendeel van de punten gewoon beter en soms zelfs in staat een Cel1700@2200 te verslaan. Ik denk dus dat ik niet overga op de cel met W-kern, maar een andere favoriet ga zoeken.
Zo zie je dat die Tualatin-core eigenlijk helemaal niet slecht is.
[offtopic]Heeft er ook iemand een benchmark van P3-1400 tegen andere concurenten?[offtopic]

De celerons zijn inmiddels bij 3 winkels te koop:
http://www.tweakers.net/pricewatch/29637

Verwijderd

Topicstarter
Ik schop hem maar even omhoog!
Heeft er al iemand in de praktijk ervaring mee?
Of heeft iemand er nog wat over te melden?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De Willy Celly is dus absoluut niet goed over te klokken, is gewoon een oude P4 waarvan ze een stuk cache vergeten zijn aan te zetten, kunnen ze die dingen toch nog ergens kwijt met dat Northwood geweld.
Waarom denk je dat Intel zonodig de core van Willy naar Northy moest helpen? Om hogere kloksnelheden te halen, dan ga je niet beweren dat een celeron goed wil overclocken.

Verder heeft de P4 baat bij veel cache, gaan ze em ook nog eens strippen, is ie al helemaal traag. Voor hetzelfde geld haal je een Athlon XP 1800+ die zo'n Celly er op alle fronten uittrekt.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:09
Verwijderd schreef op 20 mei 2002 @ 11:37:
[...]

Zo zie je dat die Tualatin-core eigenlijk helemaal niet slecht is.
[offtopic]Heeft er ook iemand een benchmark van P3-1400 tegen andere concurenten?[offtopic]
idd de tualatin roeleert zwaar, zeker op prijs/performance verhoudingen

Op THG kun je een goede test vinden van de pIII's 1266-512L2 en ook in de search hier zitten meerdere topics over de 1400

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05-2025
Verwijderd schreef op 20 mei 2002 @ 03:10:
[...]

Ja, die nieuwe (die net is uit gekomen).
Ik weet niet of we hem CeleronB mogen noemen. En hij is geloof ik met de Willamette core (OID).
Ik denk dat B wel gepast is, dit is de slechtste celly ooit vind ik. De 300A was revolutionair (on-die gebeuren), De 1,0 tot 1,4 A waren goed snel, en de coppermines ook altijd wel redelijk.

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:13

dlmh

Lo-Fi

Heb zelf de Celly @ 1.7GHz (zie sig)... ben er zeker over te spreken... Staat nog een tweede systeem naast voor spelletjes/DVD/MP3/etc., maar gebruik deze puur en alleen om mee te werken (Word, Excel, Java, Internet) en fungeert als FTP-server.
Hij is met OpenGL en Direct3D trager dan m'n AMD 1.2GHz, maar voor Office, e.d. izzie zeker goed geschikt! Blijft ook gem. 32 graden (idle) en 39 graden max.! Dus ik kan 'm ook nog 's op lage toeren stil en koel houden!!! Moet overigens wel op een goed moederbord gezet worden.. ben erg te spreken over deze combi (zie sig), maar ik heb 't een stuk slechter zien lopen op bijv. een Chaintech 9BJD!
My 2 €ents

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een 2,0 Gigahertz aan te komen, heeft iemand daar al ervaringen mee?

Verwijderd

Ik had vroeger een celeron 500 mhz (weet niet of die de willamette core heeft maarja), deze was erg traag en niet goed over te klokken.

En nog even een vraagje :

Is een celeron 2.0 ghz sneller of langzamer dan een p4 1.7 ghz?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Gemiddeld zal een Celeron 2GHz ongeveer evensnel als een 1.7GHz P4 zijn. Tis maar net waar je het voor gebruikt. De halvering van de cache trekt de prestaties van dat ding ver naar beneden, en al helemaal in vergelijking met de Northwood met verdubbelde cache.
Als ie belang bij cache heeft (komt vaak voor), is de Celly een stuk trager, wordt de cache niet veel gebruikt, dan issie sneller dankzij die 2GHz. Tis net zoals met AMD vs Intel: appels met peren vergelijken, hangt ervan af wat je ermee doet.

Verwijderd

silentsnow schreef op 20 mei 2002 @ 03:36:
[...]

En dat is ie, net als de P4 northwood

[url="http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1622&p=1"]http://www.anandtech.com/cpu/showdoc.html?i=1622&p=1[/url]
hij is dus juist niet goed te overclocken, aangezien hij een 0.18 core heeft IPV de 0.13 van de Northwood Williamette kapt er ook mee voorbij een FSB van 117

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 15:19:
Ik had vroeger een celeron 500 mhz (weet niet of die de willamette core heeft maarja), deze was erg traag en niet goed over te klokken.
Mendocino, en die hebben ze tot 533 Mhz gebracht, toen gingen ze over op CuMine. Met zo'n 500 Mhz was de rek uit de mendocino, dus dat OCen gaat dan inderdaad niet zo goed :(

Traagheid vind ik toch erg meevallen, ik weet niet waarmee je dan vergelijkt. Die proc kan prima DivX afspelen.
En nog even een vraagje :

Is een celeron 2.0 ghz sneller of langzamer dan een p4 1.7 ghz?
Ik zou voor de P4 gaan als je per se hiertussen moet kiezen...

Maarja, een duron 1200 was al sneller dan die Willy celly, beetje kut geval dus die willy celly. Presteerd als een zak stront, overclockt als een zak stront. Wat ik hier ergens boven las was dat ze dus wel koel zijn.

Maar dan koop ik liever een P3 Tualatin. Toch ook vrij koel afaik, en afhankelijk van clockspeed nog sneller ook :( (Intel P3 1400 >:))

Maar waarom heet dit topic eigenlijk "het grote..." :?
Tis helemaal niet groot :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 15:33:
[...]

hij is dus juist niet goed te overclocken, aangezien hij een 0.18 core heeft IPV de 0.13 van de Northwood Williamette kapt er ook mee voorbij een FSB van 117
ik heb een p4 1.7 GHz met willamette core en ik heb de fsb op 120 staan, de vcore max, en hij loopt nu al een hele tijd stabiel op 2.04 GHz.

hogere fsb wil niet want dan loopt ie zeer onstabiel!

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom heet dit topic eigenlijk "het grote..."
Tis helemaal niet groot
Dat moet het worden :)

Verwijderd

Schiet niet echt op he :D

Ik denk dat je beter een wat tragere P4 Northwood kunt kopen en die een beetje opstoken. Vooral de wat langzamere Northwoods kan je veel uithalen. Celeron is altijd een beetje een gemankeerde cpu geweest, imho kan je beter ff doorsparen voor een 'echte' P4 en niet wachten tot dit topic groot gaat worden ;)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 17:44:
Schiet niet echt op he :D

Ik denk dat je beter een wat tragere P4 Northwood kunt kopen en die een beetje opstoken. Vooral de wat langzamere Northwoods kan je veel uithalen. Celeron is altijd een beetje een gemankeerde cpu geweest, imho kan je beter ff doorsparen voor een 'echte' P4 en niet wachten tot dit topic groot gaat worden ;)
Inderdaad, ik vind het ook een beetje marketing ofzo. Die willy celly is eigenlijk vooral geschikt voor kantoor/office bakken ofzo, maar daarvoor is een celly @ +/- 1 Ghz ook genoeg (en je zult zien dat die nog sneller is ook :D :D).

't ontbreekt dit product aan een doelgroep. Naja, er is een doelgroep. Mensen die alleen maar office-achtige shit draaien en graag de buurman vertellen dat hun computer op 2 Ghz loopt.

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-07 23:56

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

De Tualatin Celerons schoppen idd kont qua rekenkracht maar ze hebben 1 groot nadeel: geheugenbandbreedte/FSB, nl. 100 MHz als je niet overclockt.

http://users.pandora.be/dawai/tualatin.png

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

Verwijderd

Dawai schreef op 07 september 2002 @ 18:09:
De Tualatin Celerons schoppen idd kont qua rekenkracht maar ze hebben 1 groot nadeel: geheugenbandbreedte/FSB, nl. 100 MHz als je niet overclockt.

http://users.pandora.be/dawai/tualatin.png

Mijn laptop heeft als het goed is wel 133 mhz fsb. Het is een 1,13 GHz celeron en en 1,13 valt niet door 100 te delen :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 18:50:

[...]

Mijn laptop heeft als het goed is wel 133 mhz fsb. Het is een 1,13 GHz celeron en en 1,13 valt niet door 100 te delen :P
Kijk eens in het bios, dan weet je zeker wat de fsb is.

Verwijderd

Staat er niet in, is Phoenix bios, maar het kan niet anders hoor :)

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 19:25:
Staat er niet in, is Phoenix bios, maar het kan niet anders hoor :)
WCPUID ofzo?

Het kan natuurlijk ook 66 Mhz FSB zijn 8)7 :P

Maar laptops zijn altijd al buitenbeentjes geweest :).

edit:
Wacht eens... Heeft die laptop cpu maar 128 K cache ofzo? Anders is het gewoon een P3 lijkt me... :?

Verwijderd

hmm, nu word ik nieuwsgierig :D
ff wcpuid erop rammen hoor, moment :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/~crew/sint/img4/celly.gif

133 MHz fsb en 256 Kb L2 cache, dat is dus echt geen gemankeerde cpu meer :)
Maarja, het was de goedkoopste Dell die ik kon vinden, dus die maar genomen :P

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 20:10:
[afbeelding]

133 MHz fsb en 256 Kb L2 cache, dat is dus echt geen gemankeerde cpu meer :)
Maarja, het was de goedkoopste Dell die ik kon vinden, dus die maar genomen :P
Het heet wel (mobile) celeron, maar voor zover ik weet van desktop cpu's is dit verder gewoon een volwaardige P3! :?

:? Vaag :?

Hmmm, maar hoe ziet een P3 voor de laptop er dan uit? 100 Mhz bus :? 8)7 :P

Btw :

Afbeeldingslocatie: http://images.tweakers.net/forum/templates/got/images/icons/edit.gif :P

Verwijderd

Ik stond er ook van te kijken, maar heb er niet echt problemen mee :D

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 21:20:
Mobile Celerons hadden toch een 133mhz fsb? Net als de mobiele celeron in de xbox?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FastBunny schreef op 08 september 2002 @ 10:40:
[...]

Mobile Celerons hadden toch een 133mhz fsb? Net als de mobiele celeron in de xbox?
Denk dat ik dit ga opzoeken, waarom noemen ze het bij de sint dan niet gewoon P3 :?

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 07 september 2002 @ 21:20:
http://www.intel.com/prod...p_dlc_proc+desk_mceleron&

http://www.intel.com/prod...id=ipp_dlc_proc+desk_p3m&

De mobile P3 heeft dus gewoon altijd 512 KB...

En nog wat wazig spul :

Data Prefetch Logic anticipates and pre-loads data for faster response time

Enhanced Intel® SpeedStep® technology enables real-time dynamic switching of voltage for long battery life

Deeper Sleep Alert State for extended battery life

En de verpakking is anders :

Available in Micro-FCPGA and Micro-FCBGA packages to enable thinner and lighter systems

Voor de celly is dat :

Micro-PGA and micro-BGA packages

Verder heeft de celly MMX, bij de P3 staat dat er niet bij, al denk ik dat het er toch wel op zal zitten :+

Oh, en de mobile P3 loopt altijd op 133Mhz FSB..

En toch heb ik geen medelijden met je, ik heb een 486 laptop :P

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals een flinke schop onder de kont!
Pagina: 1