Computer piept als ik lampen uit doe

Pagina: 1
Acties:

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De computer zit op een stopcontact waar ook 3 halogeen 12 volt lampen met een trafo op draaien. deze lampen zijn alleen uit de zetten door de stekker er uit te trekken. ik trek dus de stekker er uit en de computer geeft een (windows nt soort) piep. hij draait gewoon wel verder en er is niks aan de hand ofzo lijkt het. maar ik vraag me af of dit schadelijk is? er is dus blijkbaar een of ander spanningsverschil als ik die stekker er uit trek (logisch) maar ik vind het raar dat de pc dat ook in de gaten heeft. kortom, moet ik een andere manier verzinnen om deze lampen uit te doen (schakelaartje ofzo) of de lampen maar op een ander stopcontact aansluiten?

pc: antec 300 watt voeding, ecs k7s6a mobo, win xp prof.

• Virgil
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-08 18:14

Virgil

We're not alone

/499910

Ik was heel, heeeel vroeger SeRRveR

• smvs
  • Niet online
ja leuk maar een beetje offtopic

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-08 09:16
misschien is ie bang in het donker :+

tvw

Verwijderd

Als je ze op een ander stopcontact kan doen doe je dat toch gewoon? Geen piepjes meer en geen schakelaars kopen

• smvs
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 01:53 schreef Sjonjoop het volgende:
Als je ze op een ander stopcontact kan doen doe je dat toch gewoon? Geen piepjes meer en geen schakelaars kopen
dat kan wel maar dan moet ik met een haspel in de weer.
ik vraag me gewoon af of het slecht is. en als het slecht is ga ik idd een ander stopcontact zoeken.

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 22:30

NielsNL

DigiCow

Is je PC goed geaard?
Dat kan nl. ook wel eens helpen...

M'n Oma is een site aan het haken.

Verwijderd

Das vast zo'n bios instelling.

De voltages worden gemonitord en als de spanning te veel in zakt gaat er een alarmpje af. In dit geval dus een piepje (8>

En anders weet ik het lekker ook niet :P

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 01:53 schreef joshuasioso het volgende:
misschien is ie bang in het donker :+
Gaarne wat serieuzere reakties te plaatsen. Voor de onzin is de HK uitgevonden.

Ik weet van dit onderwerp niet zo veel van af, al weet ik wel dat iets met aardig te maken heeft. Bij mij is het zonder een geaard stopcontact ook het geval dat als ik m'n lampje uit zet ik wat hoor door m'n boxen (een soort "plop"-achtig iets). In huis heeft altijd de keuken een geaard stopcontact, dus als je dat niet op je kamer hebt kan je altijd even je PC + lamp beneden aansluiten en daar het even proberen.

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Hèhè ik weet hoe het komt, maar ik zeg het lekker niet >:)

Powered bij meergranenbrood.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 20 mei 2002 02:26 schreef picobyte het volgende:
Hèhè ik weet hoe het komt, maar ik zeg het lekker niet >:)
Grm, zei ik niet net om gaarne wat reply's te posten waar de topicstarter _wel_ iets aan heeft?

Als het zo door gaat op dit topic snel een slot.

Normaal gesproken zeg ik zoiets meestal bij m'n bijdrage aan 't topic maar voor de verandering houd ik 't hierbij, heb net een bijdrage gedaan

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

Op maandag 20 mei 2002 02:29 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Grm, zei ik niet net om gaarne wat reply's te posten waar de topicstarter _wel_ iets aan heeft?

Als het zo door gaat op dit topic snel een slot.

Normaal gesproken zeg ik zoiets meestal bij m'n bijdrage aan 't topic maar voor de verandering houd ik 't hierbij, heb net een bijdrage gedaan
Gevalletje timing :)
Zie boven...

bdw hij heeft waarschijnlijk last van een stevige RF puls die via bv z'n toetsenbord of muiskabel binnenkomt.
Dat resulteerd in random keyboard/muis data die dus als bliepjes(heejditkennikniet) te horen zijn.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 20:58

Wok

Dakloos...

Het lijkt erop dat je op het maximum zit wat betreft vermogen wat je van je elektrische groep vraagt...

In een elektrische huisinstallatie kan er volgens mij iets van 3600 Watt aan vermogen op een groep worden aangesloten. Aangezien jij al het volgende op een stopconctact hebt zitten:
code:
1
2
3
4
Computer (voeding):     300W
3X halogeen à 300W (schatting: 900W
-----------------------------------
TOTAAL:              1200W

En dit dus op één stopcontact. Er zitten hoogstwaarschijnlijk meer stopcontacten op dezelfde groep en ik zou dan ook kijken wat daar op aangesloten zit.
De kans is groot dat je aardig richting de grens van 3600W gaat.

Mijn advies: zoek uit wat je allemaal op dezelfde groep aangesloten hebt en probeer de stroomvreters zoveel mogelijk over de verschillende groepen te verdelen...

[offtopic]
Bij mij gaat dat dus heel moeilijk, omdat mijn kamer slechts één groep heeft. Ik heb het geluk dat mijn koelkast en magnetron op een aparte groep zitten, maar het houdt nog niet over. Als ik mijn stereo harder zet, dan dimt mijn (halogeen) staande lamp... :{

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 02:26 schreef Aikeleer het volgende:

[..]

Gaarne wat serieuzere reakties te plaatsen. Voor de onzin is de HK uitgevonden.

Ik weet van dit onderwerp niet zo veel van af, al weet ik wel dat iets met aardig te maken heeft. Bij mij is het zonder een geaard stopcontact ook het geval dat als ik m'n lampje uit zet ik wat hoor door m'n boxen (een soort "plop"-achtig iets). In huis heeft altijd de keuken een geaard stopcontact, dus als je dat niet op je kamer hebt kan je altijd even je PC + lamp beneden aansluiten en daar het even proberen.
Meteen Youp van het Hek voor 10 jaar de bak in en alles wat niet zo praat als jij koppie kleiner maken dan maar? Relax, jochie, een grapje op zijn tijd kan nooit kwaad!!! Als humor al niet meer kan, moeten misschien jouw onderwerpen wel in HK. Dan heb je geen serieuze blik op deze aardbol meer...

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:04

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

hallogeen trafo is een inductie en veroorzaakt bij in en uitschakeling een "soort van fase verschuiving" welke dan weer gevolgen op het net d.m.v. een piek of dal spanning .. en dat merkt je voeding waarschijnlijk op.

Nix ernstigs ..

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

• smvs
  • Niet online
nou zo'n halogeen is zeker geen 300 watt per stuk hoor. het is geen stadion verlichting ofzo maar het zijn gewoon van die kleine lampjes die je ophangt aan 2 blote 12 volt draden. ik denk dat het qua wattage iets van 40 watt per lampje is. qua groepen zitten we hier ook wel goed, we hebben iets van 5 groepen ofzo en de computer zit zeker apart van de wasmachine etc.

de pc is inderdaad niet geaard. het was 10 jaar geleden namelijk niet verplicht om stopcontacten overal te aarden (nu wel geloof ik) dus de stopcontacten die gewoon in de huiskamer zitten zijn niet geaard en er ligt ook geen aarde draad heen dus dat is geen optie.
bdw hij heeft waarschijnlijk last van een stevige RF puls die via bv z'n toetsenbord of muiskabel binnenkomt.
Dat resulteerd in random keyboard/muis data die dus als bliepjes(heejditkennikniet) te horen zijn.
hoe kan het nou via deze poorten binnenkomen?
Bij mij is het zonder een geaard stopcontact ook het geval dat als ik m'n lampje uit zet ik wat hoor door m'n boxen (een soort "plop"-achtig iets).
ik heb dus geen last van een plopje door de boxen (nou ja dat heb ik bij mijn eigen pc wel) maar het is puur de pc speaker.
hallogeen trafo is een inductie en veroorzaakt bij in en uitschakeling een "soort van fase verschuiving" welke dan weer gevolgen op het net d.m.v. een piek of dal spanning .. en dat merkt je voeding waarschijnlijk op.
Nix ernstigs ..
oke, maar zit er in de atx standaard dan iets wat een spannings dal of piek kan opmerken en wat windows dan ook weer kan oppakken? (of gewoon mijn mobo zelf)

• Wok

Wok

Dakloos...

Op maandag 20 mei 2002 02:45 schreef okidokie het volgende:

[..]

Meteen Youp van het Hek voor 10 jaar de bak in en alles wat niet zo praat als jij koppie kleiner maken dan maar? Relax, jochie, een grapje op zijn tijd kan nooit kwaad!!! Als humor al niet meer kan, moeten misschien jouw onderwerpen wel in HK. Dan heb je geen serieuze blik op deze aardbol meer...
Sorry, maar dit slaat IMO weer nergens op. Ik kan me de reactie van Aikeleer goed voorstellen, omdat men op dit moment druk bezig is allerlei onzintopics te opnenen om maar aan het magische aantal van 500.000 te komen. Ik volg het zelf al sinds iets van 200 topics en 99% daarvan is inderdaaad onzin. Vind je het gek dat men hier een beetje horendol van wordt? (ik niet) :{

• Wok

Wok

Dakloos...

Op maandag 20 mei 2002 02:48 schreef smvs het volgende:
nou zo'n halogeen is zeker geen 300 watt per stuk hoor. het is geen stadion verlichting ofzo maar het zijn gewoon van die kleine lampjes die je ophangt aan 2 blote 12 volt draden. ik denk dat het qua wattage iets van 40 watt per lampje is. qua groepen zitten we hier ook wel goed, we hebben iets van 5 groepen ofzo en de computer zit zeker apart van de wasmachine etc.
[..]
Het lampje zelf is misschien geen 300W, maar je vergeet dat zo'n trafo vrij veel vermogen trekt. Die 300W baseer ik trouwens op mijn eigen halogeen lamp, waar op het etiketje staat dat-ie 300W trekt. No offense by the way :)

Als ik kijk naar de verdeling van je groepen , denk ik inderdaad dat je wat dat betreft wel safe zit. Ik sluit me daarom maar aan bij Capice en CyCLoNe (ik kan namelijk geen andere verklaring geven).

Verwijderd

Op maandag 20 mei 2002 02:48 schreef smvs het volgende:
oke, maar zit er in de atx standaard dan iets wat een spannings dal of piek kan opmerken en wat windows dan ook weer kan oppakken? (of gewoon mijn mobo zelf)
Volgens mij kan je bij bijna elk mobo de spanningen in de gaten houden. Dit kan je bijvoorbeeld in een progje als mbm uitlezen, maar is ook te bekijken bij je bios instellingen. Bij sommige mobo's kan je volgens mij ook instellen dat er bij een bepaalde spanningsafwijking een alarm afgaat (in je bios instellingen dus). Dat is denk ik bij jouw het geval (correct me if I'm wrong). Heeft dus niks met windoze te maken.

Verwijderd

Tja... Lijkt me duidelijk. Je computer is bezeten en je hebt dus een uit-driver nodig. Misschien kun je die downloaden bij www.drivers.com?

• m-m
  • Niet online

m-m

Op maandag 20 mei 2002 03:06 schreef SittingDuck het volgende:
Tja... Lijkt me duidelijk. Je computer is bezeten en je hebt dus een uit-driver nodig. Misschien kun je die downloaden bij www.drivers.com?
Heb je ook maar iets gezien van de oproep om serieus te reageren?

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:59

LopeZ

Too much is never enough

Blijf ontopic aub anders moet dit topic dicht. Eigenlijk zou die al dicht moeten maar dat is ronduit lullig voor smvs. Jullie verpesten zijn topic en daar is hij dalijk de dupe van, de volgende die offtopic reageert krijg een OW aan ze broek. U bent gewaarschuwd

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
misschien helpt het om zo'n spanningsbeveiliger er tussen te zetten?

• picobyte

picobyte

MhIHIHI!

hoe kan het nou via deze poorten binnenkomen?
[..]
Door een slecht(vaak ook helemaal niet) afgeschermde keyboard/muiskabel die als antenne werkt.

Pagina: 1