De client heeft een sessie-id (hash) en user-id
eerst wordt de sessie-id (hash) gecontroleerd bestaat de sessie-id (hash) dan wordt de user-id gecontroleerd of die overeenkomt met de user_id die ingelogd is met die al gecontroleerde sessie-id (hash), zo niet dan wordt de sessie met bijbehorende sessie-id getrashed zodat er geen misbruik van gemaakt kan worden mocht er iemand een "systeem in hoe de hashes worden gemaakt (het is random maar wat is random he?

" of een sessie-id (hash) gevonden heb dan kan hij/zij nog geen misbruik er van maken omdat hij/zij ook nog een user-id daarbij nodig heeft en kan vervolgens maar 1 keer gokken of die goed is anders wordt die sessie weggegooid
In principe moet een sessie-id niet 'te raden zijn'. Met een gewone md5 hash kan je 36
32 = 6,334028666
49 verschillende sessie's maken, dus die 'raad' je niet zo makkelijk... Als je bang bent dat mensen 'brute-force' sessie-id gaan uitproberen, lijkt het me 'veilig' om dat soort clients voor (on)bepaalde duur te bannen/blocken.
Als je bang bent dat iemand aan een geldige sessie-id kan komen via een packetsniffer ofzoow, dan lijkt het me ook niet zo moeilijk om de bijbehorende user-id uit de header te vissen... Dit kan je alleen voorkomen door het gebruik van SSL. Wil je toch per se het user-id meesturen voor controle, dan lijkt het me raadzaam om deze ook nog even te hashen, hoewel het kraken van een user-id natuurlijk wel heel erg makkelijk is. Dit kan je weer lastiger maken door een hash van de user-id + lekkerlanggeheimwachtwoord mee te sturen. Nadeel hiervan is dat als dit lekkerlanggeheimwachtwoord bekend wordt, meteen alle user-id's weer makkelijk te kraken zijn uit de hashes. Of gebruik iets unieks zoals LuCarD al zei.
ik heb nu alles geprobeerd met setCookie maar bij mij slaat hij die cookie dus echt niet op! en als ik via de headers een cookie stuur wel... daarop baseer ik het feit dat setcookie minder kan dan via de headers... echter setcookie heeft de mogelijkheid voor met het secure gebeuren maar dat is mijn geval overbodig...
sessions en cookies vind ik nog steeds veel van elkaar schelen zo is het dat je bij cookies per variabele een tijdsduur er aan kan geven en wat LuCaRdo ofzo zei en session en db opslaan om daar aan te zien of die overbodig is vind ik niet echt bepaald efficient 2 x iets opslaan niet een beetje overbodig oid???
Sessions en cookies zijn ook andere 'dingen'. Sterker nog: sessions
kunnen gebruik maken van cookies. Het idee van sessions is dat je op de client alleen een uniek id 'opslaat', in de vorm van een cookie of GET variabele zodat de client zich hiermee kan identificeren aan de server waar de bijbehorende data is opgeslagen. En of je nou sessions, setcookie() of header() gebruikt, uiteindelijk wordt er toch wel een Set-cookie: header meegestuurd. Voordeel van setcookie() is dat PHP de juiste syntax voor je regelt. En gezien het huidige aantal setcookie()-gebruikers op het web, denk ik niet dat die niet goed werkt..